De nieuwbouw-topic!

Tuurlijk niet.
Dat is afhankelijk van zooooo veel dingen.
Een woning van 250m2 zonder raamopeningen is een stuk goedkoper dan een woning met (grote) glas partijen.
PVC, alu, hout, steellook, alleen vaste elementen, veel schuivend posities.
Zijn er grote (vloer)overspanningen.
Welke materialen gebruik je. Je hebt enorme verschillen in prijs voor gevelsteen en dan heb je nog crepi, hout, aluminium, Rockpanel....
Etc etc etc.
Wij hebben woningen in onze portefeuille van 1400 €/m² tot meer dan 2750 €/m². En dan gaat het over 'gewone' SOD.
Ja kijk. Dat is toch gewoon hetzelfde als zeggen 1400€/m2 voor een huis dat goedkoop afgewerkt is en 3000€/m2 voor een luxueus afgewerkte woning. Heel het topic staat vol met zulke prijzen en je kunt u bij elke afwerking wel iets voorstellen. Tuurlijk zijn er gigantische verschillen in zulke zaken maar er is toch steeds een richtprijs voor een gemiddeld afgewerkt huis waar de meeste zich wel wat bij kunnen voorstellen. Voor die woning in jou portefeuille van 1400€/m2 weet je toch u materiaalkost en dus ook de verhouding materiaalkost/werkuren/verkoopprijs. Idem voor een gemiddelde OB die 1900€/m2 kost.

Niet dus.
Als dat zo zou zijn, zou ik geen job hebben en geen enkele offerte gemaakt hoeven worden.
Woningen blavier staat vol met voorbeeldhuizen met richtpijzen. Om die richtprijzen te kunnen geven weten ze toch wat hun eigen kost aan materiaal/werkuren is. Tuurlijk heb je voor elke woning/klant een specifieke offerte nodig. Vandaar vraag ik ook geen exacte cijfers maar richtprijzen of verhoudingen.

Hedgehedger heeft ook gewoon mijn vraag beantwoord en ik kan aan zijn prijzen wel iets voorstellen bij hun woning.

Graag gedaan!

Dat zal voor iedereen wel verschillend zijn zoals je zelf aangeeft. In het geval van mij en mijn vriendin hadden we samen nog 40 000 euro ongeveer over. Ons huis was wel volledig af toen wij erin trokken: alles geplaatst incl alle kasten op maat, alles geschilderd,... Die 40 000 euro hadden we over gehouden om te zien wat de verhuis niet zou overleven: denk maar aan een wasmachine of droogkast die opeens stuk gaat, een ijskast die we meegenomen hadden en nu in de kelder als drankijskast dient, TV die opeens kapot zou zijn enz. Het enige wat de verhuis niet overleefd heeft was het glas op de salontafel en ik moet toegeven dat de verhuisfirma dat zeer netjes geregeld heeft via hun verzekering. Op minder dan een week was dat financieel gecompenseerd en dat ging ook maar over een paar 100 euro.

Dat is natuurlijk niet het enige. Mijn vriendin en ik zijn beide zelfstandigen en wij zijn verhuisd in volle covid periode (2020). Hoewel wij nog geen dag zonder werk gezeten hebben waren we er toch niet helemaal gerust in en wilden we bewust een relatief grote buffer overhouden voor als we net na de verhuis zonder project zouden zitten. Achteraf gezien niet nodig, maar we wilden het risico niet lopen.
Ja klopt inderdaad. Ik zit in mijn hoofd met een buffer van minstens 150k. Ze verklaren mij daarmee gek maar ik heb graag wat financiële gemoedsrust. Ik heb graag het gevoel dat ik kan kopen wat ik wil wanneer ik wil ... Verder hebben wij ook beiden een firmawagen. Er moet maar eens iets gebeuren op het werk en dat we zelf een auto moeten kopen. Allez er kan van alles gebeuren en waarschijnlijk sta ik veel te negatief in het leven maar ik ben altijd liever wat voorzichtig. ;-)

Kan je eens schematische plannen delen hoe je tot die 500m2 komt? Want ja, dat is echt gi-gan-tisch.

Buffer was hier aanvankelijk 5%, maar daarnaast blijven sparen als extra.

Ja de exacte plannen online zwieren is wat delicaat maar hiermee heb je normaal wel een zicht erop:

Bouwoppervlakte is 10 meter 80 breed en 17 meter diep. Dat volledig onder keldert, daar een volledig verdiep op (dus ook volledig 17x10) + daar dan een kubuske op van een 40m² ongeveer.

Zo staat het nu getekend. Kan nog veranderen maar zou in principe in die groot orde moeten blijven als de financiën het toestaan. :-)

Ja klopt inderdaad. Ik zit in mijn hoofd met een buffer van minstens 150k. Ze verklaren mij daarmee gek maar ik heb graag wat financiële gemoedsrust. Ik heb graag het gevoel dat ik kan kopen wat ik wil wanneer ik wil ... Verder hebben wij ook beiden een firmawagen. Er moet maar eens iets gebeuren op het werk en dat we zelf een auto moeten kopen. Allez er kan van alles gebeuren en waarschijnlijk sta ik veel te negatief in het leven maar ik ben altijd liever wat voorzichtig. ;-)
Dat is helemaal niet gek. Mijn bouw is, sinds raming architect (eind 2020) en afsluiten lening, tot uitvoering (van aug 2022 tot okt 2023), zo'n 120k in prijs toegenomen (ook omdat er aan een nieuw huis ook een pak zaken zijn naar randzaken en afwerking die een architect niet in zijn raming steekt). Ik zat wat dat betreft wel in de (post-) corona-stijging van bouwmaterialenprijzen. De 5% marge die mijn architect in 2020 nog bevestigde als "voldoende marge" was absoluut niet voldoende.

Ik ben blij dat we meer geleend hebben als dat we toen dachten nodig te hebben. (eerlijk is eerlijk, onze lening is nog afgesloten aan een extreem gunstige rente dus maximaal lenen was ook een no-brainer)

150k is wel een erg grote buffer. De overgrote hoop van de mensen heeft zelfs minder eigen middelen als ze beginnen bouwen. Mijn vriendin en ik zijn beide zelfstandigen met elk een auto van onze bedrijven. Dat geluk hebben we wel. Ik zou die buffer van 150 000 euro met minstens 100 000 euro verkleinen.

Hier is het huis 15m80 breed en 14m diep, 2 verdiepingen met plat dak (moderne stijl) + volledig onderkelderd.

Niet dus.
Als dat zo zou zijn, zou ik geen job hebben en geen enkele offerte gemaakt hoeven worden.

Woningen blavier staat vol met voorbeeldhuizen met richtpijzen. Om die richtprijzen te kunnen geven weten ze toch wat hun eigen kost aan materiaal/werkuren is. Tuurlijk heb je voor elke woning/klant een specifieke offerte nodig. Vandaar vraag ik ook geen exacte cijfers maar richtprijzen of verhoudingen.

Hedgehedger heeft ook gewoon mijn vraag beantwoord en ik kan aan zijn prijzen wel iets voorstellen bij hun woning.

Zomaar een algemene opsplitsing maken voor werkuren vs materiaalkosten is echt niet eenvoudig. De plaatsingskost (waarin de werkuren zitten) is voor elk onderdeel anders én wordt er met onderaannemers gewerkt wordt dit vaak niet opgesplitst en krijgt de bouwfirma ook gewoon vaak 1 prijs/offerte.

De plaatsingskost van vloeren bv is vrij makkelijk te berekenen, vaak is er een opsplitsing tussen de handelswaarde van de vloer en de plaatsingskost. Idem voor bijvoorbeeld binnendeuren, trappen, sanitaire toestellen. Echter is de plaatsingskost voor al deze zaken al helemaal anders én zit er in de plaatsingskost ook niet enkel werkuren maar ook materialen zoals lijm, ontkoppelingsmatten,...

Daarnaast heb je bv de plaatsing van de technieken, waar dit vaak niet wordt opgesplitst. Een warmtepomp, ventilatie, PV Panelen,... daar geeft men vaak een algemene kost 'geleverd en geplaatst", zonder opsplitsing. Maar dan nog, mocht je daar wel een opsplitsing krijgen, die verhoudingen liggen ook daar compleet anders voor elk onderdeel.

Dus zomaar voor een volledige woning die verdeling met 1 verhouding gaan maken is niet correct. Je zou echt al elk onderdeel en elke offerte moeten opsplitsen en dan alle materialen/technieken gaan samentellen, idem voor de plaatsingskosten (die dan nog zoals gezegd niet louter werkuren zijn).

Enkel spijtig dat het amper iets doen voor ons E-peil. Oorspronkelijk was er 4 ingevuld.
Ons E-peil is maar met 1 puntje gedaald. Voor S-peil had het meer effect, deze is 4 punten gedaald.
Ik had toch verwacht dat het E-peil met 3 punten zou dalen.
Nu dat ze al de verslagen ontvangen heeft, heeft ze de eindafgifte volledig kunnen afmaken. Na ons akkoord wordt dit opgestuurd.

We komen nu wel uit op E-peil 0 en EPC op 0kwh/m².

Woning gegevens uit het EPB rapport.
-Beschermd volume: 1392m3
-Verliesoppervlakte: 809m²
-bruto vloeroppervlakte: 424m²

Ik blijf het toch allemaal een theoretisch gerommel vinden met cijfers. Ik snap ook wel dat het allemaal niet zo evident is om bepaalde punten te kunnen bewijzen.

We hebben een lucht/water warmtepomp met actieve koeling (zo is dit ook aangegeven in het rapport).
Voor koeling rekenen ze 2.083Kwh op jaarbasis. We wonen hier nu een zomer en ons gans verbruik over koel periode is 164Kwh. Door de koeling is het hier nooit warmer geweest dan 22,5°C, zomerperiode zat de temperatuur hier tussen 20,5°c-22,5°C.

Zelfde voor verwarming, Daar zouden wij uitkomen op 4.444kwh, ik verwacht dat wij eerder rond de 2.700kwh gaan uitkomen. Maar dat is nog af te wachten. Met 4.444kwh zou ik dubbel zoveel energie nodig hebben tov mijn vorige nieuwbouw.

Hoe dat het warm water wordt bepaald is me een raadsel, want dat is extreem veel. Precies of de lokale voetbal ploeg komt hier elke dag douche.

Laatst bewerkt:
Nu dat ze al de verslagen ontvangen heeft, heeft ze de eindafgifte volledig kunnen afmaken. Na ons akkoord wordt dit opgestuurd.

We komen nu wel uit op E-peil 0 en EPC op 0kwh/m².

Woning gegevens uit het EPB rapport.
-Beschermd volume: 1392m3
-Verliesoppervlakte: 809m²
-bruto vloeroppervlakte: 424m²

Ik blijf het toch allemaal een theoretisch gerommel vinden met cijfers. Ik snap ook wel dat het allemaal niet zo evident is om bepaalde punten te kunnen bewijzen.

We hebben een lucht/water warmtepomp met actieve koeling (zo is dit ook aangegeven in het rapport).
Voor koeling rekenen ze 2.083Kwh op jaarbasis. We wonen hier nu een zomer en ons gans verbruik over koel periode is 164Kwh. Door de koeling is het hier nooit warmer geweest dan 22,5°C, zomerperiode zat de temperatuur hier tussen 20,5°c-22,5°C.

Zelfde voor verwarming, Daar zouden wij uitkomen op 4.444kwh, ik verwacht dat wij eerder rond de 2.700kwh gaan uitkomen. Maar dat is nog af te wachten. Met 4.444kwh zou ik dubbel zoveel energie nodig hebben tov mijn vorige nieuwbouw.

Hoe dat het warm water wordt bepaald is me een raadsel, want dat is extreem veel. Precies of de lokale voetbal ploeg komt hier elke dag douche.
Die rekenen goed door inderdaad. Hoeveel rekenen ze voor warm water?

Die rekenen goed door inderdaad. Hoeveel rekenen ze voor warm water?
energie.jpg

Tapwater is in totaal: 24606Mj = 6835.00kwh. Met een L/W warmtepomp. Dat is toch te zot voor woorden?

Of lees ik deze tabel compleet verkeerd?

Lijkt mij enorm veel dat men 580kwh aan tapwater voorziet elke maand. https://www.klimaatakkoord.nl/elektriciteit/vraag-en-antwoord/eenheden-van-energie-en-vermogen Op jaarbasis zie ik dat nog wel kunnen.
Normaal gezien is dat iets van een 30 - 70kwh per maand. Afhankelijk van hoeveel je doucht etc.

Ook voor de verwarming lijkt het mij wat aan de hoge kant. Maar daar kan het wel. Voor de verwarming werd die van mij ook berekend op 2100kwh. Wat uiteindelijk eerder 1600-1800kwh is.
Je zit namelijk aan +/- 1036kwh warmteverbruik per maand. Maar met COP 2.5 - 5 zit dat in die mogelijke 1xx tot 500kwh afhankelijk van de maand in kwestie.

Is dat verbruik aan de teller of verbruik van het toestel?
Want hier je zonnepaneelproductie in meerekenen is natuurlijk oneerlijk binnen het kader van de EPB berekening.

Los daarvan is het inderdaad wat gegoochel met getallen he.
Veel hangt af van de afwerking van bepaalde zaken die niet gemeten worden (bijvoorbeeld: hoe goed sluit je voordeur af, want die staat open voor de blowerdoor test...).
Energieverbruik voor verwarming hangt ook enorm veel af van dingen als thuis veel met de oven koken, veel toestellen hebben die samen toch wat warmte produceren (naast elektronica: strijk je (veel)?), hoeveel volk zit er binnen wanneer, zet je ventilatie D op stand 1 of 2, hoe warm zet je de verwarming en in welke ruimtes, etc.
Dat die cijfers de reële situatie niet kunnen weerspiegelen is gewoon logisch.
Maar het geeft wel een goede manier om energetische eisen te vertalen naar concrete ingrepen die bij het (ver)bouwen moeten getroffen worden. En die impact is het eigenlijke doel he: mensen deftig geïsoleerd laten bouwen met een gezond binnenklimaat.

Bizar. Dat is enorm veel voor tapwater. Als het nu gaat over afgenomen elektriciteit of totaal gegenereerde warmte.
Voor onze woning verwacht ik rond de 410kWh nodig te hebben voor warmwater en 1600kWh voor verwarming. En dat is dan 1400kWh thermisch vermogen voor SSW en 7000kWh voor verwarming. Dus of het nu over afname gaat of thermisch vermogen, beiden zitten er ver naast imo.

Is dat verbruik aan de teller of verbruik van het toestel?
Want hier je zonnepaneelproductie in meerekenen is natuurlijk oneerlijk binnen het kader van de EPB berekening.

Los daarvan is het inderdaad wat gegoochel met getallen he.
Veel hangt af van de afwerking van bepaalde zaken die niet gemeten worden (bijvoorbeeld: hoe goed sluit je voordeur af, want die staat open voor de blowerdoor test...).
Energieverbruik voor verwarming hangt ook enorm veel af van dingen als thuis veel met de oven koken, veel toestellen hebben die samen toch wat warmte produceren (naast elektronica: strijk je (veel)?), hoeveel volk zit er binnen wanneer, zet je ventilatie D op stand 1 of 2, hoe warm zet je de verwarming en in welke ruimtes, etc.
Dat die cijfers de reële situatie niet kunnen weerspiegelen is gewoon logisch.
Maar het geeft wel een goede manier om energetische eisen te vertalen naar concrete ingrepen die bij het (ver)bouwen moeten getroffen worden. En die impact is het eigenlijke doel he: mensen deftig geïsoleerd laten bouwen met een gezond binnenklimaat.
Dat is het verbruik van het toestel. Bij de "teller" is dat 0kwh, want die draait enkel bij overproductie.
Ik hou uiteraard enkel rekening met het verbruik. Want dan kan ik op elk punt wel opmerkingen geven. Warm water zal hier ook grotendeels op zonneproductie draaien.

Het is zoals je zegt wat gegoochel met getallen. Er zijn zoveel invloeden dat impact hebben.
Volgens mijn dimensioneringnota heb ik een vertrek temperatuur nodig van 34°C. In de praktijk is dat ook niet zo.

Bizar. Dat is enorm veel voor tapwater. Als het nu gaat over afgenomen elektriciteit of totaal gegenereerde warmte.
Voor onze woning verwacht ik rond de 410kWh nodig te hebben voor warmwater en 1600kWh voor verwarming. En dat is dan 1400kWh thermisch vermogen voor SSW en 7000kWh voor verwarming. Dus of het nu over afname gaat of thermisch vermogen, beiden zitten er ver naast imo.
In mijn vorige woning zaten we op 1.800kwh (thermisch) op jaarbasis aan warm water, is dan voor 2 personen. Op jaarbasis is een scop van 3,5 wel mogelijk voor warm water. Dan zitten we eerder aan 514Kwh.
Nu zal het EPB wel rekenen met een gezin. Dus pakt voor een gezin met 4 mensen een verbruik van 1000kwh met een warmtepomp.

Voor verwarming rekende ik 12.000kwh, dus pakt iets minder dan 2700kwh. Dat vond ik al ruim gerekend.
Uiteindelijk ligt hier wel wat vloerverwarming, van de 424m² bruto zal het 325m² aan vloerverwarming liggen.
Of dat hier nu 2,4,6,.. man woont, op gebied van verwarming blijft hetzelfde bij ons.
Ik weet natuurlijk ook niet welk model ze gebruiken. De voorbije jaren zijn de gemiddelde buitentemperaturen enkel maar gestegen.

Heb eens een mail gestuurd om dat wat te verduidelijken. :)

Heb eens een mail gestuurd om dat wat te verduidelijken. :)
Die getallen komen allemaal uit het programma hoor, op basis van de ingegeven parameters die beperkt zijn tot isolatie en technische eigenschappen van ventilatie en verwarming, daar kan niemand iets aan veranderen.

Die getallen komen allemaal uit het programma hoor, op basis van de ingegeven parameters die beperkt zijn tot isolatie en technische eigenschappen van ventilatie en verwarming, daar kan niemand iets aan veranderen.
Voor warm water ben ik nu wel benieuwd.

Ik heb mijn EPB van vorige bouw eens bekeken en zag dat voor het tapwater er evenveel verbruik was ingevuld, maar daar was het een gasketel. Als ze dan tellen naar een gezin, denk ik nog van cva.

Maar met een warmtepomp is dat toch wel een zeer hoog warm water verbruik.

Laatst bewerkt:
of je nu 1 liter water verwarmen gaat met gas of electriciteit, je hebt in principe even veel joule nodig.
Het rendement van een toestel bepaald hoeveel elektriciteit of gas er omgezet wordt in warmte. Maar om 100 liter water te verwarmen blijft dezelfde hoeveelheid Watt nodig.

of je nu 1 liter water verwarmen gaat met gas of electriciteit, je hebt in principe even veel joule nodig.
Het rendement van een toestel bepaald hoeveel elektriciteit of gas er omgezet wordt in warmte. Maar om 100 liter water te verwarmen blijft dezelfde hoeveelheid Watt nodig.
Dan wilt het zeggen dat de tabel enkel kijkt naar thermische vermogen?

Maw heb ik dan voor verwarming 16.084Mj nodig. Wat dus wilt zeggen dat mijn warmtepomp maar 3.574,22Mj of 992.84kwh nodig heeft?

Dat lijkt me nu wel weer te weinig.

Terug
Bovenaan