De nieuwbouw-topic!

We zijn momenteel trappen aan het bekijken en schrikken wat van de prijzen. We hebben wel 2 standaard trappen in ons SOD budget zitten maar aangezien we elk onderdeel naar believen kunnen wisselen met andere leveranciers bekijken we uiteraard even de opties, vooral omdat de trap van het gelijkvloers naar de 1ste verdieping zichtbaar is in de living.

Offerte voor Z trap in beuk, 15 tredes kwartdraai naar links, 90cm breed, tussen 2 muren, 2m85cm in hoogte overbruggen: €7750 excl btw, met railing van 2,5m op het eerste verdiep. Is dat een 'normale' prijs?

Trap eik, 17 treden (geen bochten): 4589€ (excl btw)
Trapleuning metaal 4,5m, gelakt in RAL-kleur: 820€ (excl btw)
Glazen borstwering op verdieping, 5m: 1900€ (excl btw)

ik vermoed dat je hier een pak dingen bij elkaar telt.

Plannen klaar maar akte nog niet getekend dus bouwaanvraag kan niet ingediend worden. Vanaf maandag nieuwe hemelwater verordening waarbij een infiltratie put niet meer kan maar infiltratie bovengronds moet gebeuren.

Hoe doe je dat dan bovengronds?

Hoe doe je dat dan bovengronds?
Een wadi aanleggen. Dat had de gemeente het liefst bij ons, maar toch blij dat we bakken in de grond gestoken hebben. Ik wou geen plaats op offeren in onze tuin om zoiets aan te leggen. In de voortuin zou het wel lukken, maar das ook weer meer onderhoud dan gewoon wat gras afrijden.

Trap eik, 17 treden (geen bochten): 4589€ (excl btw)
Trapleuning metaal 4,5m, gelakt in RAL-kleur: 820€ (excl btw)
Glazen borstwering op verdieping, 5m: 1900€ (excl btw)

ik vermoed dat je hier een pak dingen bij elkaar telt.
Klopt dat ik wat samentel.
Trap (beuk), 15 treden, 90 graden bocht links: €4.964,42 (excl btw)
Leuning + balustrade (relatief eenvoudig, beuk): €1.353,66 (excl btw)
Plaatsing: €1.430,70 (excl btw)

Klopt dat ik wat samentel.
Trap (beuk), 15 treden, 90 graden bocht links: €4.964,42 (excl btw)
Leuning + balustrade (relatief eenvoudig, beuk): €1.353,66 (excl btw)
Plaatsing: €1.430,70 (excl btw)
ok. Ter info, plaatsing is in mijn prijzen inbegrepen.

We zijn momenteel trappen aan het bekijken en schrikken wat van de prijzen. We hebben wel 2 standaard trappen in ons SOD budget zitten maar aangezien we elk onderdeel naar believen kunnen wisselen met andere leveranciers bekijken we uiteraard even de opties, vooral omdat de trap van het gelijkvloers naar de 1ste verdieping zichtbaar is in de living.

Offerte voor Z trap in beuk, 15 tredes kwartdraai naar links, 90cm breed, tussen 2 muren, 2m85cm in hoogte overbruggen: €7750 excl btw, met railing van 2,5m op het eerste verdiep. Is dat een 'normale' prijs?
Ik vind dit best veel geld voor een beuken trap.

Wij zijn bij Decotrap langsgeweest. Zij maken ondertrappen van multiplex op maat. Hierdoor kan je iets van geld besparen. Onze 2 trappen afgewerkt in massief eiken hout hebben 10.143 € (excl btw) gekost. 15 tredes per trap, kwartdraai en 90 cm breed. Wel zonder railing.

Heb ik ooit gezegd dat de N-VA de enigen zijn ter wereld die in staat zijn om te discrimineren?
Bovendien ging het bij N-VA duidelijk om doelbewuste discriminatie uit politieke revanche. Dat lijkt me hier niet geval.
Soit off-topic maar: Politieke revanche? Dat stond al in akkoord van februari 2022 waar Crevits mee akkoord was

Dit is wat mee betreft zelfs veel harder discriminatie want dit kan je op geen enkele manier motiveren

@mac-bc kijk hoe discrimerend de federale regering is en dat zonder N-VA
Nogal een onnozele quote van die mens vind ik, want enerzijds veralgemeent hij SOD naar bouwpromotoren, anderzijds wordt er al uitgelegd in de persberichten waarom dat onderscheid er is.

Iemand die dus particulier een woning bouwt met een SOD aannemer kan wel degelijk genieten van de 6% bij sloop en heropbouw. De 6% wordt niet verlengd voor promotoren die appartementen of verkavelingen bouwen na sloop, omdat die, en dat is effectief wel zo, een groot deel van de BTW winst naar zichzelf doorrekenen.

Beetje platte kortzichtige comment dus imo.

Nogal een onnozele quote van die mens vind ik, want enerzijds veralgemeent hij SOD naar bouwpromotoren, anderzijds wordt er al uitgelegd in de persberichten waarom dat onderscheid er is.

Iemand die dus particulier een woning bouwt met een SOD aannemer kan wel degelijk genieten van de 6% bij sloop en heropbouw. De 6% wordt niet verlengd voor promotoren die appartementen of verkaveling bouwen na sloop, omdat die, en dat is effectief wel zo, een groot deel van de BTW winst naar zichzelf doorrekenen.

Hij is zelf bouwpromotor.. Vandaar

Iemand die dus particulier een woning bouwt met een SOD aannemer kan wel degelijk genieten van de 6% bij sloop en heropbouw. De 6% wordt niet verlengd voor promotoren die appartementen of verkavelingen bouwen na sloop, omdat die, en dat is effectief wel zo, een groot deel van de BTW winst naar zichzelf doorrekenen.

Maar die particulier moet dan eerst een grond kopen met een krot op (waarom er uberhaupt een onderscheidt is tussen of er al dan niet een krot op staat is ook al bedenkelijk) en daarna gewoon SOD als bouwfirma? Maar als de SOD zelf dat krot opkoopt (via hun ander bedrijf), opdeelt in percelen dan wel weer 21%? Of mogen ze zo wel de regelgeving omzeilen?

In zelfde logica gaat de verkopende partij dan ook gewoon een deel van de BTW winst naar zichzelf doorrekenen aja
En dat zijn er dan zelfs 2 indien laatste omzeiling mag: de verkoper van het krot met grond en bedrijf 2 van de baas van SOD

Nee dit gaat niet helpen om meer energiezuinige wooneenheden te hebben maar is alleen voor mensen die al genoeg geld hebben gewoon een grotere woning te laten bouwen

Laatst bewerkt:
Maar die particulier moet dan eerst een grond kopen met een krot op (waarom er uberhaupt een onderscheidt is tussen of er al dan niet een krot op staat is ook al bedenkelijk) en daarna gewoon SOD als bouwfirma? Maar als de SOD zelf dat krot opkoopt, opdeelt in percelen dan wel weer 21%?

In zelfde logica gaat de verkopende partij dan ook gewoon een deel van de BTW winst naar zichzelf doorrekenen aja

Ik snap toch een aantal zaken in uw post niet.

Hoezo, onderscheid krot of niet? Nergens wordt gesproken over een krot. De staat van het te slopen gebouw doet er niet toe.

Dus nee, verkopers van bestaande (oude) panden gaan dat verschil echt niet zomaar (kunnen) doorrekenen, die rekenen dat toch ook niet door omdat mensen aan 6% BTW kunnen renoveren? Wel integendeel, panden die verplicht energetisch gerenoveerd moeten worden zijn net gedaald in waarde, idem dus voor sloop- en heropbouw. Vaak weten verkopers overigens ook gewoon niet wat de koper er exact van plan mee is.

Wanneer die SOD firma louter als aannemer optreedt kan het aan 6%, wanneer die als promotor optreedt en dus eerst afbreekt en bouwt zal het inderdaad niet aan 6% kunnen. Een twijfelgeval is wanneer die bouwfirma de grond los verkoopt (doorgaans met een andere vennootschap) en dan een woning met vrij plan bouwt voor de koper van die grond. Dat moet nog blijken of dit wel zal kunnen aan 6%.

Ik snap toch een aantal zaken in uw post niet.

Hoezo, onderscheid krot of niet? Nergens wordt gesproken over een krot. De staat van het te slopen gebouw doet er niet toe.

Dus nee, verkopers van bestaande (oude) panden gaan dat verschil echt niet zomaar (kunnen) doorrekenen, die rekenen dat toch ook niet door omdat mensen aan 6% BTW kunnen renoveren? Wel integendeel, panden die verplicht energetisch gerenoveerd moeten worden zijn net gedaald in waarde, idem dus voor sloop- en heropbouw. Vaak weten verkopers overigens ook gewoon niet wat de koper er exact van plan mee is.

Wanneer die SOD firma louter als aannemer optreedt kan het aan 6%, wanneer die als promotor optreedt en dus eerst afbreekt en bouwt zal het inderdaad niet aan 6% kunnen. Een twijfelgeval is wanneer die bouwfirma de grond los verkoopt (doorgaans met een andere vennootschap) en dan een woning met vrij plan bouwt voor de koper van die grond. Dat moet nog blijken of dit wel zal kunnen aan 6%.
1) bouwen op grond waar niets op staat: 21%
bouwen op grond waar een woning op staat die je eerst af breekt: 6%

Why?

2) uiteraard weten die verkopers ook dat dat gewoon om af te breken is en het puur om de grond gaat
En aangezien de koper goedkoper kan bouwen is zijn budget voor aankoop grond (met dat krot op) hoger

3) dat toont al meteen weer absurditeit van het geheel aan. Typische koterij in België en dit rond afbraak fysieke koterij :rofl:
En gaat dus geen extra woningen 'betaalbare' energiezuinige wooneenheden opleveren

Nee ook zelfstandige architecten snappen niets van deze beslissing
Dit vat het wel samen denk ik:

Laatst bewerkt:
Ik vind dit best veel geld voor een beuken trap.

Wij zijn bij Decotrap langsgeweest. Zij maken ondertrappen van multiplex op maat. Hierdoor kan je iets van geld besparen. Onze 2 trappen afgewerkt in massief eiken hout hebben 10.143 € (excl btw) gekost. 15 tredes per trap, kwartdraai en 90 cm breed. Wel zonder railing.
Hoe recent was dit? Ben je tevreden van hun werking?

Alleszins eens langsgaan, bedankt!

1) bouwen op grond waar niets op staat: 21%
bouwen op grond waar een woning op staat die je eerst af breekt: 6%

Why?

2) uiteraard weten die verkopers ook dat dat gewoon om af te breken is en het puur om de grond gaat
En aangezien de koper goedkoper kan bouwen is zijn budget voor aankoop grond (met dat krot op) hoger

3) dat toont al meteen weer absurditeit van het geheel aan. Typische koterij in België en dit rond afbraak fysieke koterij :rofl:
En gaat dus geen extra woningen 'betaalbare' energiezuinige wooneenheden opleveren

Nee ook zelfstandige architecten snappen niets van deze beslissing
Dit vat het wel samen denk ik:

Ik heb liever dat er oude koten worden afgebroken dan wederom een stuk natuur te zien verdwijnen voor een mottige verkaveling?

Ik heb liever dat er oude koten worden afgebroken dan wederom een stuk natuur te zien verdwijnen voor een mottige verkaveling?
Dus liever 1 huis op 50 are dan 12 huizen op 50 are?

Als je natuur wilt behouden moet je gewoon zien dat daar niet kan gebouwd worden
Maar wel dat op de rest meer wooneenheden komen

Terug
Bovenaan