De nieuwbouw-topic!

All-in is zonder aankoopkosten en BTW wss?
Ja klopt, die moeten er nog bij geteld worden (spijtig genoeg 😅)

Wel een mooi huis, als het is zoals op de foto's is dat helemaal mijn ding. Zou zo wisselen :).
Ja klopt, qua interieur is er gelukkig nog voldoende speling
Ik heb pas gekocht (en het huis moet nog 3 jaar worden) en doe dat nog altijd... Ik zeg wel dat ik hier blijf wonen maar echt zeker ben ik niet.
Heb mijn huis een 5tal jaar geleden gekocht, met de gedachten dat we hier toch minstens 15j gingen wonen, maar uiteindelijk zijn we nu al naar iets anders aan het uitkijken.. Een mens wilt altijd beter denk ik dan?

Heb mijn huis een 5tal jaar geleden gekocht, met de gedachten dat we hier toch minstens 15j gingen wonen, maar uiteindelijk zijn we nu al naar iets anders aan het uitkijken.. Een mens wilt altijd beter denk ik dan?

Ik heb mijn vorige woning gebouwd in 2014-2016 en ik dacht daar eigenlijk nooit te vertrekken. En alhoewel ik me 'beter' kon permitteren interesseerde me dat eigenlijk niet. Ik vond het huis mooi, energiezuinig en zeer rustig gelegen en dat was voldoende. Ik woonde daar alleen met mijn zoontje in co-ouderschap. Maar aangezien mijn nieuwe vriendin (nu vrouw) 2 kinderen heeft en ik 1 kind heb was mijn huis met maar 3 slaapkamers en een kleine badkamer te klein.

Ik had een 4de slaapkamer kunnen maken maar dat is en duur (21% BTW), geeft weinig meerwaarde navanant kosten en dat gaf nog niet meer leefruimte en plaats in de badkamer. Verder zou degene die daar zou slapen niet echt een connectie hebben met de rest van het huis en dat wilden we niet.
Nu hebben we 5 slaapkamers, waarvan er 1 een bureau/game room is, 2 badkamers en de leefruimte is 25m2 gegroeid wat een enorm verschil is.

Maar als ik nu nog moet upgraden moet het echt al fameus zijn en weet niet of ik dat geld daar voor over heb. Mede omdat ik enkel maar een nieuwbouw of zoals nu een zeer recent huis wil, ik wil op dat vlak ook niet downgraden. Ik vermoed dat ik op termijn terug kleiner ga wonen aangezien het huis voor 2 veel te groot is. Qua onderhoud (want ik wil geen poetsvrouw) is dat ook niet te onderschatten. We zijn nu 42 en 32 en dat gaat allemaal nog, maar over 20 jaar zie ik ons dat nietmeer doen tbh.

Bij mij zijn ze er eindelijk weer ingevlogen nadat de werf toch een 8 weken heeft stilggelegen.

Deze week zijn ze begonnen aan de vloeren, de trap staat al klaar en binnen 2 weken gaan ze de buitenkant kaleien. Met een beetje geluk nog steeds op schema om in december op te leveren.

Moet nog gebeuren:
  • Vloeren beneden + tegels badkamer+ vensterbanken
  • Buitengevel kaleien
  • Trap naar 1e verdieping + zolderluik
  • Binnendeuren
  • Badkamer (bad, douche, meubel, radiator)
  • Plaatsing warmtepomp (binnen- en buitenunit) + regenpomp
  • Afwerking ventilatie
  • Afwerking elektriciteit (vnl. spotjes)
  • Keuken
  • Zonnepanelen
Hopelijk geraken ze er nog voor het einde van het jaar.

Wat de trap betreft heb ik een onbehandelde beuken trap, iemand tips hoe je die best behandelt (vernis, beits, combo)?

Bij mij zijn ze er eindelijk weer ingevlogen nadat de werf toch een 8 weken heeft stilggelegen.

Deze week zijn ze begonnen aan de vloeren, de trap staat al klaar en binnen 2 weken gaan ze de buitenkant kaleien. Met een beetje geluk nog steeds op schema om in december op te leveren.

Moet nog gebeuren:
  • Buitengevel kaleien
  • Binnendeuren
  • Afwerking ventilatie
  • Keuken
  • Zonnepanelen

Wat de trap betreft heb ik een onbehandelde beuken trap, iemand tips hoe je die best behandelt (vernis, beits, combo)?
Hier 3lagen bootvernis erop gedaan, via via aan kunnen geraken toen.

Moet nog gebeuren:
  • Buitengevel kaleien
  • Binnendeuren
  • Afwerking ventilatie
  • Keuken
  • Zonnepanelen

Klinkt wel als een realistisch schema op het eerste zicht!

Moet nog gebeuren:
  • Buitengevel kaleien
  • Binnendeuren
  • Afwerking ventilatie
  • Keuken
  • Zonnepanelen

Wij hebben er Osmo hardwax op gezet.

@bruwz Is het niet aan te raden om eerst de vloerverwarming op te starten vooraleer er gevloerd wordt?
Als je rustig opstart en op lage temperatuur verwarmd, zou het geen probleem zijn zei de bouwfirma tegen ons. Wel moet er een ontkoppelingsmat onder de vloer zitten.

Wij hebben het wel gedaan omdat we met een externe vloerder gewerkt hebben die er op stond dat dit gebeurde.

@bruwz Is het niet aan te raden om eerst de vloerverwarming op te starten vooraleer er gevloerd wordt?
Onze architect en vloerder hebben me geïnstrueerd om, na chape, een droogprogramma voor de chape te doorlopen. Elke dag de WP een graad hoger, tot pakweg 35°C aanvoertemperatuur in de vloerverwarming, en vanaf dan elke dag een graad omlaag tot die terug op 20°C stond.
Geen idee of dat nu echt iets uitmaakt of nodig is.

Elke chapewerker en vloerder zal aanbevelen om eerst een opstartcyclus van de vloerverwarming uit te voeren.
In elke dekvloer waar vloerverwarming inzit kunnen scheuren en/of onthechting ontstaan door thermische veranderingen (koud-warm, krimp- uitzet).
Om die scheurvorming zoveel mogelijk te beperken, is het noodzakelijk dat de vloerverwarming geleidelijk en langzaam op temperatuur gebracht wordt.
Eventuele plaatsen waar de chape fout is verwerkt komen hierdoor ook naar boven.

Veel van de bouwgronden bij ons in de buurt staan vol met bomen, want het is een bosrijke omgeving. Dat karakter wil men zoveel mogelijk behouden, maar het rooien voor bebouwing is wel nog steeds mogelijk (voor een deel van een perceel).

Behalve een compensatie die je moet betalen voor het rooien van de bomen, is het rooien van de bomen zelf eigenlijk een heel kostelijke zaak? Heeft iemand daar ervaring mee als je bv 150m2 moet laten rooien, dus incl de wortels etc.?

Wij zijn aant kijken voor een bouwgrond maar hebben hier geen ervaring mee (huidige woning was instapklaar). Hebben jullie bepaalde tips voor het bod - voorwaarden die er zeker in moeten staan?
We kijken momenteel bijvoorbeeld naar deze bouwgrond - https://www.deboerenpartners.be/te-...l-grond-van-ca-2091m-op-toplocatie-te-schoten
Als je nog niet zeker bent of je alles gefinancierd zal krijgen (of gewoon er nog "gemakkelijk" onderuit wilt muizen) : opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een hyp. krediet

Voor de rest, moet je bij een bouwgrond vooral voorafgaandelijk de bouwvoorschriften, de verkavelingsvergunning en het verkavelingsplan opvragen bij de gemeente.

Als je nog niet zeker bent of je alles gefinancierd zal krijgen (of gewoon er nog "gemakkelijk" onderuit wilt muizen) : opschortende voorwaarde van het verkrijgen van een hyp. krediet

Voor de rest, moet je bij een bouwgrond vooral voorafgaandelijk de bouwvoorschriften, de verkavelingsvergunning en het verkavelingsplan opvragen bij de gemeente.
Die opschortende voorwaarde is helemaal niet zo makkelijk om onderuit te muizen. Je moet dan geschreven bevestiging van X aantal banken dat ze je geen hypotheek willen geven. En vaak is dat niet het geval, ze willen je een hypotheek geven maar aan een rente / kost die te hoog ligt voor u. En dat is geen reden tot opschorting.

Die opschortende voorwaarde is helemaal niet zo makkelijk om onderuit te muizen. Je moet dan geschreven bevestiging van X aantal banken dat ze je geen hypotheek willen geven. En vaak is dat niet het geval, ze willen je een hypotheek geven maar aan een rente / kost die te hoog ligt voor u. En dat is geen reden tot opschorting.
Fair enough, dan voeg je nog toe het een hyp. krediet moet zijn met een rente die lager ligt dan x%:)

Terug
Bovenaan