De nieuwbouw-topic!

Het is al verkocht :D

Ze hebben iemand in dienst die de kleine dingen achteraf komt oplossen (nou ja hier toch, of die ook zo ver gaat weet ik niet)

Je pakt er wel net 1 uit waarvan hier al posts verwijderd zijn wegens druk vanuit dat bedrijf :laugh:
Ah oei, had daar totaal geen notie van :D Kan moeilijk 126 paginas gaan lezen :laugh:

Hij had het duidelijk geschreven in zijn post hoor. 😉
Dat heb ik gezien, maar ik interpreteer dat ook als "onze tuin/oprit ligt nog braak, en daarvoor moet nog 100K uitgetrokken worden".

De reden dat ik het vraag is dat wij in onze nieuwbouw HOB nog niet aan 550K zitten (grond + bouw huis), en hier is niet bezuinigd op afwerking.

Dat heb ik gezien, maar ik interpreteer dat ook als "onze tuin/oprit ligt nog braak, en daarvoor moet nog 100K uitgetrokken worden".

De reden dat ik het vraag is dat wij in onze nieuwbouw HOB nog niet aan 550K zitten (grond + bouw huis), en hier is niet bezuinigd op afwerking.
Hangt er echt vanaf waar het gelegen is, hoe groot het stuk grond is en hoe groot de woning is.

Hangt er echt vanaf waar het gelegen is, hoe groot het stuk grond is en hoe groot de woning is.
En "niet bezuinigd op afwerking" zegt ook gewoon niets he.

Daarnaast hangt er heel wat vanaf of je in 2021 nog begonnen bent of in de loop van 2022 waar iedere aannemer/verkoper er om de vijf botten 10% bijkletst.

Best goedkoop, maar welke locatie en oppervlakte, afwerkingsniveau, omvang woning, welk bouwjaar,... komt veel bij te kijken.

Plus welke nutsvoorzieningen gebruikt zijn. Een gasinstallatie met radiatoren gaat stuk goedkoper zijn dan warmtepomp (verschillende kostprijs naarmate type) met vloerverwarming op alle verdiepingen + zonnepanelen + batterij etc.

Deze week toch op 2 vervelende zaken gestoten.

1. Contact voor de voordeur werkte niet meer (ik had voor dat ze kwamen bezetten alles nog uitgemeten van contacten en dat was in orde).
Ik dacht dat de uitlijning niet meer goed was, want ze hadden de voordeur eens bijgesteld bij het plaatsen van de gevelbekleding.
Na test met magneet bleek dat het contact nog steeds niet binnen kwam. Heb ik contact eens uit het profiel gehaald om te bekijken en wat blijkt, iemand heeft die draad doorgeknipt. :wallbash: Ik vind het een vrij mooi snede van de kabel. Losgerukt is het zeker niet.
Ik vermoed dat het de mannen zijn van de crepi. Bij de voordeur is er een oversteek en bij ons zijn de plafonds van de oversteken gedaan met crepi, deze crepi sluit aan aan het profiel van de voordeur.
Pff van zo'n zaken word ik dus echt ambetant. Als je dat dan nog per ongeluk doet, zou niet snappen hoe maar soit, komt dat dan melden dan kon ik het nog rechtzetten. Ik ben vaak op de bouw en zeg steeds dat ze mij mogen lastig vallen als er iets niet duidelijk is of een probleem. Ze mogen ook elk moment bellen.

2. Gisteren keuring van het water/riool. Onze binneninstallatie is afgekeurd. De afvoer van de waterontharder is niet conform de wetgeving.
Ze zijn er zelfs nog voor terug gekomen een paar weken terug. De afvoer lekte een beetje en had toen mijn twijfel gemeld over hoe ze dit hadden gemaakt. Maar was geen probleem voor hun.
Blijkbaar dus wel. Loodgieter kan dan nog eens terugkomen om dit recht te zetten en de prijs voor herkeuring is dan ook ineens voor hem. Opzich is het nog makkelijk op te lossen. Maar hij heeft nog steken laten vallen waarvan ik denk komaan man.
Dan denk ik toch dat onze loodgieter niets aan ons heeft verdient als ik heel het traject bekijk.
Nochtans een hoog aangeschreven firma hier in de streek. Uiteindelijk zijn ze wel steeds snel hun fouten komen rechtzetten, zonder gezeur en met excuses. Maar ik vind het dan toch straf dat het zaken zijn dat ik moet zien, terwijl hun net de professionals zijn. Moest ik de bouw niet opvolgen dan zou er achteraf veel open gekapt moeten worden.

Zelfde met de keuken daar hebben ze volgens mij ook serieus verlies geleden. (hun eigen schuld uiteraard).
Omdat het eiland te lang is kon er niet gewerkt worden met een werkblad uit 1 stuk. Wij hebben gekozen voor keramisch werkblad met marmer look. Dus wij zitten met een naad, maar dit ging mooi weggewerkt worden. Daar ga je niks van zien en voelen meneer.
Toen ze de bladen uit de vrachtwagen aan het laden waren, zag ik al dat het niet klopte. Had toen ook al gezegd tegen de plaatsers dat ze het blad niet moeten plaatsen, want dat ging er toch terug af moeten. Ze hebben het wel geplaatst, omdat hun baas zei om het toch te doen (na telefonisch contact).

Dus zaten we met dit:
c1be1789-4e6d-46fc-87df-87f12ece7bf7.jpg

Paar weken later hebben ze het terug mogen komen om het blad eraf te halen, bijgevolg de spoelbak kapot en dus ook een nieuwe spoelbak. Om dat blad deftig met bookmatch te plaatsen.
Wat dus wilt zeggen dat je dit blad dat duizenden euro's kost de vuilbak mag gooien en een nieuwe mag maken in bookmatch.

Toen hebben ze ook de achterwand komen opmeten (is ook uit hetzelfde keramisch blad gemaakt) en ik zag dat de opmeter daar weer verkeerd bezig was (nochtans een andere). Dan moet ik tegen die mens gaan zeggen hoe hij de achterwand moet opmeten. Terwijl dat het zijn job is.

Geeft vertrouwen in aannemers wel een ferme deuk bij ons.
Langs de andere kant hebben we altijd wel een deftig dialoog gehad met de aannemers en zijn de puntjes wel opgelost geraakt.

Laatst bewerkt:
Jeej, diepe kras in onze alu voordeur en niemand van de aannemers heeft natuurlijk iets gezien of gedaan 😡

Moesten we nog is bouwen, ik doe alles zelf en er komt niemand extern binnen.

Bijlagen

• IMG-20230724-WA0013.jpeg
    IMG-20230724-WA0013.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 29
Dat is zo'n hatelijk fenomeen he.
Ze weten van niets en het kan nooit hun schuld zijn.
Dit is ook 1 van de voornaamste redenen dat wij ook zoveel mogelijk zelf doen.
Heb je een ABR verzekering? Zo'n schade wordt meestal wel gedekt( bij onze toch)

Jeej, diepe kras in onze alu voordeur en niemand van de aannemers heeft natuurlijk iets gezien of gedaan 😡

Moesten we nog is bouwen, ik doe alles zelf en er komt niemand extern binnen.

Heb je een ABR verzekering? Zo'n schade wordt meestal wel gedekt( bij onze toch)

Of dat is net één van de redenen om met een totaalaannemer/SOD te werken. Wie het heeft gedaan maakt voor jou niet uit, zij moeten het oplossen.

Net paar weken geleden opgezegd, we hadden ze al 3 jaar lopen en het enige dat nog moest gebeuren was hier en daar afwerking en schilderen. Les nogmaals geleerd.

Edit:Gewone brand of familiale zal ni pakken veronderstel ik?

Edit2: die ABR verzekering is ook maar dikke kwatsch hoor (toch die van K*C)
Tijd geleden aangeschreven voor paar disputen, ineens viel niks van dit alles eronder en konden we er volgens ons contact persoon beter een advocaat voor inhuren.

Laatst bewerkt:
Net paar weken geleden opgezegd, we hadden ze al 3 jaar lopen en het enige dat nog moest gebeuren was hier en daar afwerking en schilderen. Les nogmaals geleerd.
Geloof me, als ik wist wat ik nu weet had ik het helemaal anders aangepakt hoor.

Het lijkt wel bijna een wetmatigheid te zijn in de bouw.

Als de klant niet op de werf is, dan moet en zal het fout gaan.

Edit:Gewone brand of familiale zal ni pakken veronderstel ik?

Edit2: die ABR verzekering is ook maar dikke kwatsch hoor (toch die van K*C)
Tijd geleden aangeschreven voor paar disputen, ineens viel niks van dit alles eronder en konden we er volgens ons contact persoon beter een advocaat voor inhuren.
Dat is balen 😪.
Of de brand of familiale verzekering dit dekt, durf ik niet zeggen.

Die nieuwbouw appartementen overal, hoe zit dat met het geluid van de buren en contactgeluiden?
Momenteel wonen we in een kleine duplex (47m^2) en daar horen we de buren douchen, praten, ... laatst kon ik zelfs de muziek van de buren shazammen!

Wat kunnen we verwachten qua geluidsisolatie bij nieuwbouw appartementen en waar moeten we op letten?

Die nieuwbouw appartementen overal, hoe zit dat met het geluid van de buren en contactgeluiden?
Momenteel wonen we in een kleine duplex (47m^2) en daar horen we de buren douchen, praten, ... laatst kon ik zelfs de muziek van de buren shazammen!

Wat kunnen we verwachten qua geluidsisolatie bij nieuwbouw appartementen en waar moeten we op letten?
Mijn ervaring is daar niet al te denderend over. Al doet men wel iets. Maar het kan gewoonweg niet tippen met de maatregelen die er genomen worden voor rijhuizen (gescheiden dubbele muur, isolatie tussen de muur, aparte betonplaat zodanig dat er ook geen trillingen kunnen doorgegeven worden tussen woningen, wat wel kan bij appartementen)...

En in het verleden leek het niet dat er daar enorm groot verschil in kostprijs leek te zijn. Mijn rijhuis was goedkoper dan de appartementen die in dezelfde verkaveling te koop stonden.
Heb dat altijd raar gevonden...

Mogelijks dat andere er met iets meer dan buikgevoel er iets anders over kunnen zeggen, of nog meer kunnen uitweiden.

Terug
Bovenaan