De nieuwbouw-topic!

Dat hopen wij bij de onze ook
We hoorden hem onlangs bezig dat hem mss op SWT wou gaan maar het scheelt hem 100 euro netto met werken en dat klonk voor hem teveel
Ik weet niet wat ik het ergste vond: dat hem iets illegaal wou (SWT is enkel bij ontslag door werkgever) of dat hem die 100 euro verschil gaat voelen :laugh:

Huis is enkel van haar en dan weet je wel waarom ze op ridicule zaken als 6m afsluiting besparen en boos zijn als je hun verplicht om die 6m ook te zetten (omdat ze wettelijk moeten en wij er last van hebben)

Staat (alweer) huis te koop in onze wijk, staat er nog maar 3j schat ik
maar wel 150€ dossierkosten leggen voor de beroepsprocedure tegen uw vergunning te starten?
edit: ah nee sorry, dat was degene op wie jij reply'de. nvm ^^

Staat (alweer) huis te koop in onze wijk, staat er nog maar 3j schat ik
Dat verbaast mij niet met de kwaliteit dat dien aannemer aflevert 😅 . Mijn vriend vernoemt NU al dat hij ons huis binnen 5 jaar wil verkopen. Hij voelt zich niet goed bij de uitgevoerde werken. Wij liggen daar soms effectief van wakker. Misschien betert dat eens we er wonen en de gebreken stilaan opgelost geraken. We mikken 2 september te verhuizen maar om heel eerlijk te zijn kijk ik daar ook niet echt naar uit.

De betegeling van de badkamer trekt op niets terwijl wij hier een supplement van een kleine 4.000€ aan badkamertegels betalen:

Om nog maar te zwijgen van hun ronduit gepruts:

Ze hebben nu de aluminiumplaten er snel tegengeflanst zonder de isolatieopmerkingen van onze architect op te lossen (waar ze al 3 maand op hamerde).

Ik geraak alleen maar meer gemotiveerd om bijna alles zelf te doen.

Architecte heeft de bouwaanvraag vorige week ingediend. Traject heeft zo’n 7 weken geduurd. (Waarvan ze 2 weken op mij op feedback heeft moeten wachten)

Oktober/november wil ik nog de vloerplaat uit de grond brengen.
februari de echte metselwerken aanvangen, En tegen september verhuurklaar verwacht ik.

Moest het voor iemand nuttig zijn, zo is het voor onze nieuwbouw gelopen:

2020-02-18 Compromis getekend voor bouwgrond
2020-05-19 Eerste voorontwerp
2020-09-04 Bouwaanvraag ingediend

2021-03-31 Plaatsing droogzuiging
2021-04-15 Start graafwerken kelder
2021-06-15 Kelder klaar (vloerplaat en grond aangevuld)
2021-08-12 Start ruwbouw
2021-10-11 Aannemer ruwbouw klaar
2021-10-20 Opmeting ramen

(lang wachten op ramen, ondertussen dak geplaatst, bekabeling elektriciteit en leidingen sanitair)

2022-03-24 Ramen geplaatst
2022-04-07 Chape klaar
2022-04-20 Pleisterwerken klaar
2022-06-29 Tegels klaar
2022-08-15 Parket klaar
2022-09-24 Verhuis

Nog geen deuren of plinten bij de verhuis en de schrijnwerker was nog met enkele inbouwkasten bezig. Maar dat heeft allemaal niet zo lang meer geduurd.

Architect die alles van start tot einde heeft opgevolgd en voor alles meerdere aannemers voorstelde waar hij al goede ervaringen mee had. Hij zorgde er ook voor dat alles zo goed mogelijk op elkaar kan aansluiten. Een redelijk vlot traject dus!

Niets zelf gedaan, voor alle duidelijkheid.

Deze week de compromis getekend voor een stuk grond, terug naar de Limburg! :D
Uiterlijke termijn is om binnen 3 jaar te verhuizen, voor de kinderen naar de lagere school gaan.

Ik ben aan het rondkijken naar architecten maar vind er precies weinig in de omgeving (noord limburg) zelf, is er ergens een site die dat verzameld of zijn er die iemand kan aanbevelen.
Drie jaar is doenbaar, zeker en vast. Wij besloten in mei 2020 om een totaalrenovatie van een hoeve te doen en zijn er ondertussen twee maand geleden verhuisd. Wij vonden onze architect via de kaart op Ecobouwers. Bij de projecten zie je vaak de architect vermeld staan.

Mensen die een avontuur met houtbouw zien zitten kan ik een goeie hoofdaannemer aanraden die erg deftig werk aflevert. Want aan de verhalen hier allemaal te horen is het nogal een soep soms. :p

Ik geraak alleen maar meer gemotiveerd om bijna alles zelf te doen.

Architecte heeft de bouwaanvraag vorige week ingediend. Traject heeft zo’n 7 weken geduurd. (Waarvan ze 2 weken op mij op feedback heeft moeten wachten)

Oktober/november wil ik nog de vloerplaat uit de grond brengen.
februari de echte metselwerken aanvangen, En tegen september verhuurklaar verwacht ik.
September 2025?

Heeft er iemand een idee of de prijzen van de bouwmaterialen alweer een beetje aan het zakken zijn?

Begin dit jaar heb ik eens vernomen dat de vierkante meter prijs zonder BTW tussen de 2100 en 2700 lag, afhankelijk van de mate van afwerking.

Sommige dingen zijn terug goedkoper andere zijn duurder geworden, maar vooral uren zijn een grote meerkost tov vorig jaar

@iamhollywood, Bouwfirma is die SOD in Paal toch?

Die hebben mijn woning gebouwd in 2015-2016 en dat was echt perfect afgewerkt. Wel wat uit de aanneming gegooid omdat het gortig duur werd (elektriciteit (domotica), badkamer, keuken, voegwerken, laminaat boven, trap naar zolder,...). Het eerste issue was al voor de bouw, alles was getekend en de carport+tuinbering in hout werd afgekeurd. Die hebben ze dan gemetst (met pannen dak) op eigen kosten.
Ben ook gewoon elke avond op de werf geweest en problemen telkens onmiddelijk gemeld.

Ze waren toen in Beringen net een project van 150 huizen aan het zetten dat grotendeels verkocht was en waren toen wel zeer mild met zaken weglaten (tegen grote min bedragen).

Kan daar uiteindelijk weinig slechts van zeggen, maar dit is echt gortig. Mijn zin om te verhuizen zou ook al over zijn. Ik ben iemand die eerst de woning in orde wil (binnenkant toch) en dan verhuizen, werken terwijl ik er in woon doe ik niet graag.

Heb nu weer gezien wat een stof de minste werken teweegbrengen.

@iamhollywood, Bouwfirma is die SOD in Paal toch?

Die hebben mijn woning gebouwd in 2015-2016 en dat was echt perfect afgewerkt. Wel wat uit de aanneming gegooid omdat het gortig duur werd (elektriciteit (domotica), badkamer, keuken, voegwerken, laminaat boven, trap naar zolder,...). Het eerste issue was al voor de bouw, alles was getekend en de carport+tuinbering in hout werd afgekeurd. Die hebben ze dan gemetst (met pannen dak) op eigen kosten.
Ben ook gewoon elke avond op de werf geweest en problemen telkens onmiddelijk gemeld.

Ze waren toen in Beringen net een project van 150 huizen aan het zetten dat grotendeels verkocht was en waren toen wel zeer mild met zaken weglaten (tegen grote min bedragen).

Kan daar uiteindelijk weinig slechts van zeggen, maar dit is echt gortig. Mijn zin om te verhuizen zou ook al over zijn. Ik ben iemand die eerst de woning in orde wil (binnenkant toch) en dan verhuizen, werken terwijl ik er in woon doe ik niet graag.

Heb nu weer gezien wat een stof de minste werken teweegbrengen.
Bij ons zit een eigen externe architecte erop om alles na te kijken. Zij wijst ons op de gebreken. Ik denk dat wij als leek heel veel niet zouden gezien hebben en ook zouden ‘tevreden’ geweest zijn…
Die mannen werken al dag en nacht op dezelfde manier ;), dat is dan ook hun excuus ‘wij werken altijd zo’.

Daarnaast hebben wij voor heel wat zaken een duurdere opleg gekozen, je ziet dat ze niet weten hoe die uit te voeren en dan de mist ingaan. Met het basis lastenboek (plus wat extra’s) zouden wij waarschijnlijk ook niet zo gevloekt hebben.

Mijn kameraden zijn zelfstandig dakwerker, Loodgieter,ruwbouwaannemer,stukadoor,tuinaanlegger.
Allemaal mensen waar ik al jaren mee samen werk, en ook al eens een pint mee drink.

Die hebben allemaal offerte gemaakt, het is gewoon qua uitvoering zeer leuk samen werken.

Had de offerte van mijn stukadoor 3 uur na de prijsvraag in de mail zitten. En we hebben in de frituur bij een pint besproken dat hij april/mei mij er effe tussen neemt.

Ik kijk echt uit naar mijn eigen project. (bouw in de straat waar ik zelf woon) voorbereiding moet strak zitten tot in de puntjes.

Bij ons zit een eigen externe architecte erop om alles na te kijken. Zij wijst ons op de gebreken. Ik denk dat wij als leek heel veel niet zouden gezien hebben en ook zouden ‘tevreden’ geweest zijn…
Die mannen werken al dag en nacht op dezelfde manier ;), dat is dan ook hun excuus ‘wij werken altijd zo’.

Daarnaast hebben wij voor heel wat zaken een duurdere opleg gekozen, je ziet dat ze niet weten hoe die uit te voeren en dan de mist ingaan. Met het basis lastenboek (plus wat extra’s) zouden wij waarschijnlijk ook niet zo gevloekt hebben.

Dat was hier niet anders, ik heb meer zaken verandert in het lastenboek dan erin gelaten.
Tot het effectieve bouwplan, betonnen welfsels op 2de verdiep om een echte zolder en betere/dikkere isolatie en beglazing/buitenschrijnwerk toe.
Ook binnenin is er ander binnenschrijnwerk (deuren/trap), verwarming, duurdere tegels etc gekomen. En veel zelf gedaan uiteraard.

Ik heb die toestanden nooit gezien bij mij, ik zou dat ook nooit accepteren.

Dat was hier niet anders, ik heb meer zaken verandert in het lastenboek dan erin gelaten.
Tot het effectieve bouwplan, betonnen welfsels op 2de verdiep om een echte zolder en betere/dikkere isolatie en beglazing/buitenschrijnwerk toe.
Ook binnenin is er ander binnenschrijnwerk (deuren/trap), verwarming, duurdere tegels etc gekomen. En veel zelf gedaan uiteraard.

Ik heb die toestanden nooit gezien bij mij, ik zou dat ook nooit accepteren.
Maar met eigen onderaannemers?
Ons eigen onderaannemers leveren ook goed werk af, die van de SOD daarentegen..

Hebben ze jullie woning gereinigd opgeleverd? De oplevering is uitgesteld, vraag mij af of we zelf een reinigingsfirma moeten inschakelen. Al vind ik wel dat je niet grondig kan controleren als het niet is opgekuist.
Huidige woning (Matexi) was wel gekuist opgeleverd. Een leasingwagen breng je eveneens gekuist binnen lm discussie rond vastgestelde schade te vermijden.

Maar met eigen onderaannemers?
Ons eigen onderaannemers leveren ook goed werk af, die van de SOD daarentegen..

Hebben ze jullie woning gereinigd opgeleverd? De oplevering is uitgesteld, vraag mij af of we zelf een reinigingsfirma moeten inschakelen. Al vind ik wel dat je niet grondig kan controleren als het niet is opgekuist.
Huidige woning (Matexi) was wel gekuist opgeleverd. Een leasingwagen breng je eveneens gekuist binnen lm discussie rond vastgestelde schade te vermijden.

Een combinatie, maar ook hun eigen aannemers waren best wel goed. maar dat is natuurlijk jaren geleden, mogelijks zijn het nu compleet anderen. Mijn buur die samen met mij gebouwd heeft had immers ook andere onderaannemers en daar is ook vanalles mis gegaan. Maar die heeft daar een riant bedrag mindering voor gekregen.

We hebben alles zelf gepoetst, doordat we vrije toegang hadden en veel van de afwerking zelf gedaan hebben was er genoeg kans natuurlijk. Ook het beste moment om alles te controleren idd.

Bij de oplevering hadden we 6 puntjes (vooral beschadiging/afstelling buitenschrijwerk) en die zijn netjes opgelost.
Ik persoonlijk kan van de SOD niet echt klagen.

Dat verbaast mij niet met de kwaliteit dat dien aannemer aflevert 😅 . Mijn vriend vernoemt NU al dat hij ons huis binnen 5 jaar wil verkopen. Hij voelt zich niet goed bij de uitgevoerde werken. Wij liggen daar soms effectief van wakker. Misschien betert dat eens we er wonen en de gebreken stilaan opgelost geraken. We mikken 2 september te verhuizen maar om heel eerlijk te zijn kijk ik daar ook niet echt naar uit.

De betegeling van de badkamer trekt op niets terwijl wij hier een supplement van een kleine 4.000€ aan badkamertegels betalen:

Om nog maar te zwijgen van hun ronduit gepruts:

Ze hebben nu de aluminiumplaten er snel tegengeflanst zonder de isolatieopmerkingen van onze architect op te lossen (waar ze al 3 maand op hamerde).

Wat zou totaal kostenplaatje moeten zijn van jou woning?

Ik vraag maar omdat ik 5 jaar geleden een volledige renovatie heb gedaan van ons huis dus kon toen nog inschatten wat een nieuw huis kost. Maar ik zou eventueel een nieuwbouw willen plaatsen met een budget rond de 500k en vroeg mij af wat ik daar tegenwoordig voor kan neerpoten.

Laatst bewerkt:
Wat zou totaal kostenplaatje moeten zijn van jou woning?

Ik vraag maar omdat ik 5 jaar geleden een volledige renovatie heb gedaan van ons huis dus kon toen nog inschatten wat een nieuw huis kost. Maar ik zou eventueel een nieuwbouw willen plaatsen met een budget rond de 500k en vroeg mij af wat ik daar tegenwoordig voor kan neerpoten.

Excl bouwgrond? Want anders zal het niet al te vet zijn vrees ik.

Terug
Bovenaan