De nieuwbouw-topic!

Amai, jullie hebben wel koele nieuwbouwwoningen precies. Is het in de winter dan ook niet snel te koud?
Bij ons werd het zonder koeling (wel gebruik van screens) al 26 graden boven, dus we hebben de vloerkoeling maar opgezet. De vloerkoeling van de bovenverdieping koelt nu eigenlijk beneden+boven verdieping, beneden is het altijd koeler dus die vloerkoeling springt nooit op.

Amai, jullie hebben wel koele nieuwbouwwoningen precies. Is het in de winter dan ook niet snel te koud?
Bij ons werd het zonder koeling (wel gebruik van screens) al 26 graden boven, dus we hebben de vloerkoeling maar opgezet. De vloerkoeling van de bovenverdieping koelt nu eigenlijk beneden+boven verdieping, beneden is het altijd koeler dus die vloerkoeling springt nooit op.
Nee ouder huis hier. Postte het vooral om eens te vergelijken met nieuwbouwwoningen.

Winter ga ik in deze nieuwe woning nog moeten meemaken. Maar doordat het zo fris blijft binnen, wilt zeggen dat het goed isoleert en de zon kan buitenhouden. Anders zou het net warmer zijn. :)

Wanneer laat je uw screens dan naar beneden gaan?
In mijn vorige woning (wat ook een nieuwbouw was). Was Max temperatuur dat ik ooit gemeten heb in de woning 26°C en dat was bij het einde van de 14 daagse hittegolf van 2020. Was wel beneden.
Probleem toen was de avonden onvoldoende fris was om de woning te kunnen koelen via de ramen. Daarmee de optie nu om te koelen via de vloer.

De screens hier houden de warmte echt goed buiten. Net zoals in mijn vorige woning. Hebben ook aandacht geschonken aan overhitting.
Je merkt aan de temperatuur verloop een enorme verschil of de screen naar beneden is of niet.

Winter ga ik in deze nieuwe woning nog moeten meemaken. Maar doordat het zo fris blijft binnen, wilt zeggen dat het goed isoleert en de zon kan buitenhouden. Anders zou het net warmer zijn. :)

Wanneer laat je uw screens dan naar beneden gaan?
In mijn vorige woning (wat ook een nieuwbouw was). Was Max temperatuur dat ik ooit gemeten heb in de woning 26°C en dat was bij het einde van de 14 daagse hittegolf van 2020. Was wel beneden.
Probleem toen was de avonden onvoldoende fris was om de woning te kunnen koelen via de ramen. Daarmee de optie nu om te koelen via de vloer.

De screens hier houden de warmte echt goed buiten. Net zoals in mijn vorige woning. Hebben ook aandacht geschonken aan overhitting.
Je merkt aan de temperatuur verloop een enorme verschil of de screen naar beneden is of niet.
Screens staan altijd naar beneden in de zomer. En we hebben screens op alle ramen aan de zuid en west kant. Snap ook niet goed waarom het zo warm wordt bij ons, het is een houtskelet en staat wel in de volle zon. Vorig jaar gebouwd en we hebben ook geen grote raampartijen. We zijn dus niet echt tevreden met dat aspect van de woning.
Maar is 20 graden tijdens de zomer niet koud? Ik zou dan bijna de verwarming willen opzetten als het maar 20 graden is in huis. Moet je dan veel verwarmen in het tussenseizoen? Of regel je de temperatuur dan met de screens?

Screens staan altijd naar beneden in de zomer. En we hebben screens op alle ramen aan de zuid en west kant. Snap ook niet goed waarom het zo warm wordt bij ons, het is een houtskelet en staat wel in de volle zon. Vorig jaar gebouwd en we hebben ook geen grote raampartijen. We zijn dus niet echt tevreden met dat aspect van de woning.
Maar is 20 graden tijdens de zomer niet koud? Ik zou dan bijna de verwarming willen opzetten als het maar 20 graden is in huis. Moet je dan veel verwarmen in het tussenseizoen? Of regel je de temperatuur dan met de screens?
20 graden nu is om te testen. Want dat is inderdaad fris bij dit weer.

Ik heb nu ingesteld dat de screens bij 20 graden en zon + positie dicht gaan. In de dag liep de temperatuur dan met zo’n 0,7 graden op. voorbije dagen zetten ik dan tegen de avond ramen open en liet ik het terug brengen naar 20 °C.

Maar nu koelt het tegen de avond onvoldoende af buiten, dus wou ik eens testen met de vloerkoeling. Die heeft deze dan terug naar 20°C gebracht. Om 18:00 was het 21°C en is de koeling voor de eerste keer opgestart. Om 02:00 is die gestopt want was het 20°C binnen. Nu 18:48 is het 20,8°C binnen. Ik ga die nu ook niet meer op zetten.

Warmer krijgen is geen probleem. Ik laat de screens open en het zal hier direct stijgen. :D

Morgen ga ik de koeling enkel aanzetten als er voldoende productie is van de zonnepanelen. Eens zien wat dat geeft.

Had van de week elders al eens gepost. Daar staat meer info over onze raampartijen van de leefruimte om u een idee te geven.

Laatst bewerkt:
Gisteren en vandaag eens aan het testen.

Leefruimte:
Gisteren ochtend was het bij ons 20,4°C, tegen 18:00 was het 21°C.
Dan eens de koeling voor de eerste keer aangezet, actieve vloerkoeling om eens te testen. Ingesteld op 20°C. Gekoeld tot 02:00 dan stopte het omdat het gekoeld was tot 20°C

Ik heb 4 temperatuurmetingen in de ruimte, dus ben zeker. 😃 Zit Max 0,2 graden verschil op.

Nu is het momenteel 20,4°C graden in de leefruimte. In onze slaapkamer is de temperatuur met 0,5°C gedaald, sinds wij zijn opgestaan. Omdat de koele vloer de warmte onttrekt vermoed ik.

Via welk systeem is dat?

Wij hebben een warmtepomp, zonnepanelen en vloerverwarming die idd ook kan koelen maar het blijft 24 graden beneden en 25 boven.

Vreemd want nieuwbouw van vorig jaar, vorige zomer werd het niet warmer dan 23 graden en 24 boven.

Via de Viessmann warmtepomp actieve koeling aangeduid, gewenste kamertemperatuur staat op 20.

Moet je aan de collectoreren iets aanpassen?

Via welk systeem is dat?

Wij hebben een warmtepomp, zonnepanelen en vloerverwarming die idd ook kan koelen maar het blijft 24 graden beneden en 25 boven.

Vreemd want nieuwbouw van vorig jaar, vorige zomer werd het niet warmer dan 23 graden en 24 boven.

Via de Viessmann warmtepomp actieve koeling aangeduid, gewenste kamertemperatuur staat op 20.

Ik doe het via lucht water warmtepomp.

Je kunt eens kijken naar de aanvoertemperatuur en retour temperatuur.
Berekend dauwpunt hier bij ons is 12°C, want dat is uw beperkte factor. Koelt tot 15°C aanvoer en heb ingesteld dat er 2°C verschil moet zijn tussen aanvoer en retour (pomp regelt het debiet). Ik kan niet minder dan 2°C verschil gaan met de pomp instelling. Ik wil graag gemiddeld temperatuur in de leidingen laag houden. Warmtepomp pendelt tot nu toe ook niet.
Dus aanvoertemperatuur is hier nu 15°C en retourstemperatuur 17°C

Ik heb op de gelijkvloers de kringen wel begrenst op 1L/min. Boven staan ze volledig open. Je voelt nu wel dat de vloer boven net iets kouder is als beneden. Badkamer kring staat toe. Collector van de kelder heb ik uiteraard ook toe gezet.

Hoofdzaak is warmte buitenhouden. De sturing van mijn screens zorgen ervoor dat de opwarming zeer beperkt is.

Blijkbaar heb ik nog iets niet goed gedaan, want vanavond is hem toch opgesprongen (normaal zou hij vanaf vandaag enkel overdag aanspringen). Had het zelf niet door gisterenavond, want je hoort letterlijk niks en de vloer was nog fris. Toen ik beneden kwam was het terug 20°C (staat nog ingesteld op 20°C). Subiet eens even naar de instellingen kijken. Normaal wou ik vandaag testen om overdag tijdens zonneproductie de temperatuur stabiel te houden.
20230611-070634000-i-OS.png

20230611-073109000-i-OS.png

Je ziet wel dat hij vannacht rond 01:00 is gestopt en om 03:30 terug is gestart. De laatste piek zit de oven bij, zijn broodjes aan het opwarmen. :)

Laatst bewerkt:
Daarnet de opmerking: zeg schatje, hoelang ga je nog testen, want dit is nu wel aan de koude kant.

Ik zal dus temperatuur wat bijstellen. :D

Tot nu toe zeer tevreden van de vloerkoeling.

Laatst bewerkt:
Via welk systeem is dat?

Is de warmtepomp effectief aan het koelen en stroomt er water door de collectoren? Bij ons hadden ze bij de installatie de koeling uitgeschakeld op de warmtepomp en werkte het dus niet. Als het koelt, merk je ook dat de vloer koud is. Aan de collectoren moet je normaal niks veranderen, tenzij je sommige kringen meer open of dicht wilt dan in de winter, vb slaapkamer weinig verwarmen, maar veel koelen.

Wij hebben nu een ander probleem. Het warmt boven sneller op dan beneden, maar als we boven koeling vragen, koelt het beneden ook. Er stroomt effectief water door de collectoren beneden. En dus is het nu 21 graden beneden en 24 graden boven.. Het zijn aparte zones die apart aangestuurd zouden moeten zijn (2 thermostaten), dus ik snap niet hoe dat kan. Waarschijnlijk heeft de installateur weer iets mis gedaan... EDIT: blijkbaar is dit toch hoe het systeem is opgezet en kan het niet anders met onze WP, 2 thermostaten en 2 zones, maar de zones zijn niet apart te bedienen. :confused2:

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf een nieuwbouw dakappartement (wel al van 2017) in houtskelet en binnen stijgt de temperatuur even rap dan buiten. En doordat we in de stad wonen zeer slechte afkoeling 's nachts.
Hittedag 1: starttemperatuur: 22gr -> 27gr 's avonds (buiten 30 gr)
Hittedag 2: starttemperatuur: 25gr -> 29gr 's avonds (buiten 31 gr)

Gang gebouw werd enorm warm: heldere lichtkoepel & oud raam (op Zuid-Oost) met dubbelglas. Gang werd enorm warm in de zomer, waardoor die de appartementen van binnenuit opwarmde. Koepel opaal gemaakt met speciale zon weerkaatsende verf. Op de ramen een zelfgemaakte screen en al veel beter.

Appartement warmt echter nog steeds hard op. Volgens mij komt dit bij ons door het plat dak (zwarte roofing). Zelf nog niet getest, want dat is wel een duurdere ingreep: groendak of wit laten schilderen. Jullie hebben toevallig geen plat dak met zwarte roofing?

Ik heb zelf een nieuwbouw dakappartement (wel al van 2017) in houtskelet en binnen stijgt de temperatuur even rap dan buiten. En doordat we in de stad wonen zeer slechte afkoeling 's nachts.
Hittedag 1: starttemperatuur: 22gr -> 27gr 's avonds (buiten 30 gr)
Hittedag 2: starttemperatuur: 25gr -> 29gr 's avonds (buiten 31 gr)

Gang gebouw werd enorm warm: heldere lichtkoepel & oud raam (op Zuid-Oost) met dubbelglas. Gang werd enorm warm in de zomer, waardoor die de appartementen van binnenuit opwarmde. Koepel opaal gemaakt met speciale zon weerkaatsende verf. Op de ramen een zelfgemaakte screen en al veel beter.

Appartement warmt echter nog steeds hard op. Volgens mij komt dit bij ons door het plat dak (zwarte roofing). Zelf nog niet getest, want dat is wel een duurdere ingreep: groendak of wit laten schilderen. Jullie hebben toevallig geen plat dak met zwarte roofing?
Nee, wel een zwart sneldek zadeldak en vrij veel dakoppervlakte, 1e verdieping zijn kamers onder het dak en warmt snel op. We hebben ook een dakkapel met plat dak in een kamer, en die kamer wordt het warmste (ook wel ZW oriëntatie).

Is de warmtepomp effectief aan het koelen en stroomt er water door de collectoren? Bij ons hadden ze bij de installatie de koeling uitgeschakeld op de warmtepomp en werkte het dus niet. Als het koelt, merk je ook dat de vloer koud is. Aan de collectoren moet je normaal niks veranderen, tenzij je sommige kringen meer open of dicht wilt dan in de winter, vb slaapkamer weinig verwarmen, maar veel koelen.

Wij hebben nu een ander probleem. Het warmt boven sneller op dan beneden, maar als we boven koeling vragen, koelt het beneden ook. Er stroomt effectief water door de collectoren beneden. En dus is het nu 21 graden beneden en 24 graden boven.. Het zijn aparte zones die apart aangestuurd zouden moeten zijn (2 thermostaten), dus ik snap niet hoe dat kan. Waarschijnlijk heeft de installateur weer iets mis gedaan...

Is een geothermische warmtepomp en kan enkel kiezen tussen dit

IMG_7814.jpeg

Ik zie wel net dat de aanvoertemperaruur op 22 graden staat en de gewenste kamertemperatuur op 20…

Dus zal die aanvoer lager moete zetten wss :unsure

edit: kan de aanvoer nergens lager zetten precies.

Bekijk bijlage 20259

Ik zie wel net dat de aanvoertemperaruur op 22 graden staat en de gewenste kamertemperatuur op 20…

Dat zit waarschijnlijk ergens in de instellingen voor installateur, de stookcurve en minimum temperatuur instellen. Misschien kan je online de handleiding vinden van de warmtepomp, of anders aan de installateur vragen. Bij mij staat de aanvoertemperatuur op 19 graden dus jouw aanvoer moet idd lager komen. (ik heb wel lucht water)

Bekijk bijlage 20259

Bij een geothermische warmtepomp ben je gelimiteerd door uw put. Dus uw put warmt op en als die 20°C is, dan ga je het ook niet kouder krijgen dan 20°C. Zeer afhankelijk van de grondsamenstelling. Ik ken een paar geothermische installatie waar dat in de zomer de put vrij snel warm wordt, omdat ik vermoed dat die beneden de warmte niet snel verspreid. Pas na een aantal dagen is de put terug afgekoeld. Wat vervelend is als je een paar dagen uw vloerkoeling nodig hebt.

Je kunt in uw instellingen eens zien op hoeveel de aanvoertemperatuur staat ingesteld bij koeling. Kijk ook eens na hoeveel de retourstemperatuur is van uw put, dan weet je wat uw maximale koeling is op dit moment.

Laatst bewerkt:
Bij een geothermische warmtepomp ben je gelimiteerd door uw put. Dus uw put warmt op en als die 20°C is, dan ga je het ook niet kouder krijgen dan 20°C.

Je kunt in uw instellingen eens zien op hoeveel de aanvoertemperatuur staat ingesteld. Maar ik vermoed dat uw put nu te warm is.
Kan dat effectief, dat de put al zo snel warm is? Ik hoor altijd dat koelen via geothermie zo goed werkt...

Wij hebben nu een ander probleem. Het warmt boven sneller op dan beneden, maar als we boven koeling vragen, koelt het beneden ook. Er stroomt effectief water door de collectoren beneden. En dus is het nu 21 graden beneden en 24 graden boven.. Het zijn aparte zones die apart aangestuurd zouden moeten zijn (2 thermostaten), dus ik snap niet hoe dat kan. Waarschijnlijk heeft de installateur weer iets mis gedaan...
Hier is het nu momenteel gelijkvloers 20,3°C.
Boven:
-Slaapkamer 1: 19,8°C
-slaapkamer 2: 20,3°C
-Slaapkamer 3: 20,7°C (deze is warmer omdat we hier hebben geslapen, temperatuur is nu aan het zakken)

Kringen gelijkvloers zijn gelimiteerd tot 1L/min en boven volledig open.
Ventilatie systeem laat ik opstaan zodat er circulatie is in de woning. Buitenlucht wordt gekoeld door de binnenlucht
Ik werk met 1 thermostaat in de woonkamer.
Woning is met een plat dak.

Kan dat effectief, dat de put al zo snel warm is? Ik hoor altijd dat koelen via geothermie zo goed werkt...
Zeer afhankelijk van de grond vermoed ik.
Ik heb al op andere forum's gezien waarbij ze de oorzaak aan het zoeken waren (koeling was niet meer zo doeltreffend). Uiteindelijk poste ze dan foto's dat hun beperking de retourtemepratuur was van de put. Maar in dit geval zou dat wel snel zijn, dat is meestal na verschillende dagen warmte en dat je dat constant laat opstaan. Als ze dat afzetten en een paar dagen later terug opstarten was dat weer afgekoeld

L/W warmtepomp is actief, dus daar kies je dat zelf. als ik wil kan ik het water koelen tot 5°C.

Laatst bewerkt:
Een buurvrouw (die recent verhuisd is naar huurhuis) haar waterput was leeg en ze wist niet welke dat was dus even gaan helpen.
Maar de wateraansluiting is gebeurd op de kraan die bedoeld is voor tijdens de bouw (blauwe b)
Lijkt me toch niet logisch? Heb die er moeten afdoen voor water, bij ons is die aangesloten voorbij de tekening

onderdelen-binneninstallatie-nl.jpg

Die blauwe B is de tijdelijke wateraansluiting.
Als de bovenste kraan nog is verzegeld heeft ze nog geen keuring laten uitvoeren van de binneninstalatie (kranen belgaqua gekeurd enzo) . Als de verzegeling weg is, dan heeft haar loodgieter dit nog niet aangepast

Die blauwe B is de tijdelijke wateraansluiting.
Als de bovenste kraan nog is verzegeld heeft ze nog geen keuring laten uitvoeren van de binneninstalatie (kranen belgaqua gekeurd enzo) . Als de verzegeling weg is, dan heeft haar loodgieter dit nog niet aangepast
Ze huurt het huis he, is voor ons gebouwd dus schat al jaar of 8 geleden. Maar zal het haar laten weten
Neem aan dat C nog vergrendeld moest zijn zonder keuring? Wss niet het geval

Hoop dat ik alles terug goed heb aangesloten :laugh:

Terug
Bovenaan