Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Screens maken echt wel een wereld van verschil tegen opwarming. Dus ben ook wel overtuigd dat het dan zeker goed komt.Toch maar eens wat offertes opvragen voor screens op het oosten. Denk dat het dan wel goed komt in combinatie met de koeling.
Kan je beter een luifel plaatsen nee? dan kan je nog buitenVoor de schuiframen aan de tuin zou ik wel elektrische willen zodat die vanaf de middag wanneer de zon weg is, dan terug open kunnen. Kost wel een smak geld als ik al even de prijzen opzoek.

Wij hebben hier een luifel die het ganse terras bedekt en onze schuifraam (9m2 denk ik)). Dat is een zaligheid.Kan je beter een luifel plaatsen nee? dan kan je nog buiten
Is ook enige wat wij hebben, boven is het met de gordijnen/lamellen te doen
Bij niet thuis werken valt dat ook goed mee, maar door thuiswerk warmt het op (dekselse laptop)
We gaan dus al eens in de woonkamer of buiten onder de luifel zitten om te werken![]()
Dat is goed om te horen. Wij hebben wel houtskelet dus die warmt wel sneller op, maar koelt ook snel af als het buiten tenminste wat afkoelt en dat is nu het geval niet.Screens maken echt wel een wereld van verschil tegen opwarming. Dus ben ook wel overtuigd dat het dan zeker goed komt.
Toevallig kwam ik nog een grafiek tegen van de temperatuur in mijn vorige woning.
Deze had enkel screens, had ik niks voorzien van koeling.
Was toen die hitte golf in augsutus 2020. Was 10 dagen lang +30°C buiten. Ik zette toen de ramen op 1ste verdiep wel open, op moment dat het buiten "kouder" was dan binnen. Daarmee zie je de temperatuur zakken.
Op einde was het toen 25,8°C. Hoogst temperatuur in de woning ooit gemeten. Maar dat duurde dan wel 10 dagen met temperaturen van +30°C buiten. Zonder screens zal dat waarschijnlijk al vanaf dag 1 zijn.
![]()
Het is de oost kant die een probleem is bij ons. Vanaf zon opkomst tot 12h30 zit de zon onze woonkamer te verwarmen. De luifel zou pas een effect hebben vanaf 11h denk ik en dan is het ergste al gebeurd zoals je kan zien op de grafiek hierboven.Kan je beter een luifel plaatsen nee? dan kan je nog buiten
Is ook enige wat wij hebben, boven is het met de gordijnen/lamellen te doen
Bij niet thuis werken valt dat ook goed mee, maar door thuiswerk warmt het op (dekselse laptop)
We gaan dus al eens in de woonkamer of buiten onder de luifel zitten om te werken![]()
Wij hebben hier een luifel die het ganse terras bedekt en onze schuifraam (9m2 denk ik)). Dat is een zaligheid.
Gaat ‘s ochtends open op basis van de lichtintensiteit. Je merkt direct het verschil. En uiteraard ook heel gezellig om onder te zitten. Ik ben niet zo een zonneklopper maar betrap me er nu op meer en meer buiten te zitten.
Nee hoor de luifel houdt de zon al vrij snel van uw raam af (al vrij snel hoog genoeg)m te horen. Wij hebben wel houtskelet dus die warmt wel sneller op, maar koelt ook snel af als het buiten tenminste wat afkoelt en dat is nu het geval niet.
Hier is een grafiekje van gisteren. Koeling lag aan vanaf 7h30 tot 21h. Daar zie je dat het 's ochtends fel stijgt tot 12h om dan langzaam weer te zakken naar de avond toe omdat we op het zuiden en westen niet overdreven veel glas hebben. Als ik die piek in de ochtend kan stoppen met screens, dan kan de koeling het volgens mij aangenaam 23°C houden.

Wij hebben in 2020 voor 7000 euro opbouw screens en rolluiken laten plaatsen (ben woning uit 2019 via sod) en is het nu met deze warmte 25 graden binnen met alles naar beneden, s morgens ramen open om te luchten. Had ik het geweten had ik toen wel airco in elke kamer laten plaatsen.Screens altijd naar beneden tijdens hittegolf en nog altijd 30 graden binnen? Dat lijkt me juist het bewijs dat enkel screens niet voldoende zijn, want in zo'n temperatuur kan ik niet slapen. Dan is het eigenlijk toch duur voor wat het is.
25 graden is toch nog aangenaam, niet? Is dat de warmste temperatuur in huis?Wij hebben in 2020 voor 7000 euro opbouw screens en rolluiken laten plaatsen (ben woning uit 2019 via sod) en is het nu met deze warmte 25 graden binnen met alles naar beneden, s morgens ramen open om te luchten. Had ik het geweten had ik toen wel airco in elke kamer laten plaatsen.
De koudste moment van deze dagen ligt rond 6 uur 's morgens. Afkoelen begint meestal rond middernacht.25 graden is toch nog aangenaam, niet? Is dat de warmste temperatuur in huis?
Ik vind 21 graden binnen in de zomer niet aangenaam, te veel verschil met buiten. Dan moet je al binnen met een trui aan zitten.. Maar is persoonlijk natuurlijk.
Ik ben al blij met mijn vloerkoeling dat het nu max 25 graden wordt ipv 28 graden (in de warmste kamer).
Tot 11u zou het onder de 24 graden moeten zijn (uit de zon) dus kan wel wat langer open blijven aan bepaalde kantenDe koudste moment van deze dagen ligt rond 6 uur 's morgens. Afkoelen begint meestal rond middernacht.
Als je iets van natuurlijke koeling wil hebben, moet je alle ramen dus op elkaar tussen die uren openzetten. Doorgaans warmt het al op vanaf een uur of acht, dus dan zeker als helemaal toe. Als je om acht uur een uurtje je ramen openzet, gaat dat niet echt werken natuurlijk...
's Nachts hebben we het hier met onze gigantische zonweringslozen ramenpartij knal op de ondergaande zon altijd wel onder de 25 graden gekregen rond middernacht. Screens op Zuid en West op de verdieping, maar nog wel een paar blote ramen die echt niet helpen. We plannen voor een terrasluifel wat een groot deel van het probleem gaat oplossen, maar niet amles.
Sommige nachten koelde het doorgaans gewoon niet veel verder af buiten, laat staan dat die "koude' lucht in je huis geraakt zonder mechanische hulpmiddelen.
Lastigste periode is tussen 17 en 20 uur. Warmste moment van de dag en dus bij ons de zon vollenbak binnen aan t schijnen. We moeten daar eens iets aan doen. Geen airco noch vloerkoeling. Ik denk dat eens we een warmtepomp hebben met koeling functie het eigenlijk al wel goed te doen zal zijn. Maar met een glasketel ga je niet veel kunnen koelen.
Al bij al ben ik wel tevreden up to expectations over de natuurlijke koeling hier, ondanks de imperfecties in onze uitvoering.

dat laat de temperatuur gemakkelijk 3 graden stijgen (we koelen elke nacht af door alles open te zetten)
Hier had iemand jullie toch kunnen en moeten voor waarschuwen. EPB verslaggever, architect, aannemer,...Hier ook te veel vertrouwen gehad (en te weinig zelf bij nagedacht) in architect die het niet nodig achtte screens te voorzien op groot plafondhoog schuifraam en een vast raam gericht naar OOZ. Het oogt allemaal mooi en strak maar de zon staat er op tot net na middag met als gevolg tot 29 graden binnen. Ook geen warmtepomp, noch airco.
Met het wegvallen van de terugdraaiende teller is het net één van de meest nuttige manieren om zonnenergie te gebruiken. Elke nieuwbouw heeft meer dan genoeg zonnepanelen om je hele huis koel te houden en ondertussen nog wat energie op het net te zetten (waar je meestal nog mag voor bijbetalen op de piekmomenten wegens negatieve energiekost). Dat je niet ten minste wachtbuizen klaar steekt voor de installatie van airco's in nieuwbouw dat is "meer van het pad" zijn.Hier had iemand jullie toch kunnen en moeten voor waarschuwen. EPB verslaggever, architect, aannemer,...
De trend van grote, hoge ramen aan de tuinzijde (voor velen vaak de zuidkant) komt overgewaaid uit de boekjes en de pinteresten van deze wereld, waar foto's van prachtige woningen in pakweg LA, Marbella of de Azurenkust de mensen van hun sokken blazen. "Dat moeten we ook integreren" is dan de eerste reactie.
Maar men vergeet wel dat die prachtige woningen uit die boekjes volgestampt zitten met dure, energieverslindende airco's.
Er is een reden dat pakweg Spanjaarden die niet het geld hebben voor al die pracht en praal liever kleine mini raampjes hebben die ze dan nog liefst overdag kunnen afsluiten met een luik.
Ook de zoektocht naar zuidgerichte tuinen begrijp ik niet. Als je dan toch dergelijke grote glaspartijen wilt ben je beter met een tuin naar het noorden gericht. Sure, je hebt minder zonnewinsten in de winter en het tussenseizoen, maar het comfort in de zomer, die steeds warmer zal worden bij ons, is een wereld van verschil. En je hebt steeds schaduw op je terras, nog een voordeel.
En dan maar klagen dat nieuwbouw onbetaalbaar wordt. Die gigantische glaspartijen alleen al kosten heel wat, oa ook door de invloed op de stabiliteit in een woning. Dan moet je daar nog heel dure screens bij voorzien. En natuurlijk een dure airco, want de koeling van de warmtepomp zal vaak niet voldoende zijn (hoewel actieve koeling bij lucht-water echt wel goed werkt, maar veel mensen geloven het niet en installeren toch een airco). En om de airco en warmtepomp draaiende te houden moet je uiteraard extra PV-panelen installeren én natuurlijk een batterij + energiemanagement systeem, om alles zo optimaal mogelijk te laten werken, want die elektrische auto moet ook nog opgeladen worden natuurlijk. Dan is uw elektriciteitsfactuur natuurlijk best ok, maar heb je wel eerst voor pakweg 30k aan extra's geïnstalleerd.
We zijn compleet van het pad geraakt hier in België en Europa, echt.
Wij wonen hier in een verkaveling van een jaar of 2 oud met nog 9 andere huizen. Er zijn 2 huizen die zuiver voor verhuur dienen, daar zijn de kosten zo laag mogelijk gehouden maar voor de rest staan hier een aantal ferme kasten van huizen, nergens zie ik screens. Ik vind dat pure waanzin en dan moet ik zo eerlijk zijn om toe te geven dat wij het effect nog onderschat hadden.Hier had iemand jullie toch kunnen en moeten voor waarschuwen. EPB verslaggever, architect, aannemer,...
De trend van grote, hoge ramen aan de tuinzijde (voor velen vaak de zuidkant) komt overgewaaid uit de boekjes en de pinteresten van deze wereld, waar foto's van prachtige woningen in pakweg LA, Marbella of de Azurenkust de mensen van hun sokken blazen. "Dat moeten we ook integreren" is dan de eerste reactie.
Maar men vergeet wel dat die prachtige woningen uit die boekjes volgestampt zitten met dure, energieverslindende airco's.
Er is een reden dat pakweg Spanjaarden die niet het geld hebben voor al die pracht en praal liever kleine mini raampjes hebben die ze dan nog liefst overdag kunnen afsluiten met een luik.
Ook de zoektocht naar zuidgerichte tuinen begrijp ik niet. Als je dan toch dergelijke grote glaspartijen wilt ben je beter met een tuin naar het noorden gericht. Sure, je hebt minder zonnewinsten in de winter en het tussenseizoen, maar het comfort in de zomer, die steeds warmer zal worden bij ons, is een wereld van verschil. En je hebt steeds schaduw op je terras, nog een voordeel.
En dan maar klagen dat nieuwbouw onbetaalbaar wordt. Die gigantische glaspartijen alleen al kosten heel wat, oa ook door de invloed op de stabiliteit in een woning. Dan moet je daar nog heel dure screens bij voorzien. En natuurlijk een dure airco, want de koeling van de warmtepomp zal vaak niet voldoende zijn (hoewel actieve koeling bij lucht-water echt wel goed werkt, maar veel mensen geloven het niet en installeren toch een airco). En om de airco en warmtepomp draaiende te houden moet je uiteraard extra PV-panelen installeren én natuurlijk een batterij + energiemanagement systeem, om alles zo optimaal mogelijk te laten werken, want die elektrische auto moet ook nog opgeladen worden natuurlijk. Dan is uw elektriciteitsfactuur natuurlijk best ok, maar heb je wel eerst voor pakweg 30k aan extra's geïnstalleerd.
We zijn compleet van het pad geraakt hier in België en Europa, echt.
Bij welk niet-dynamisch tarief moet je betalen om energie op het net te steken?Met het wegvallen van de terugdraaiende teller is het net één van de meest nuttige manieren om zonnenergie te gebruiken. Elke nieuwbouw heeft meer dan genoeg zonnepanelen om je hele huis koel te houden en ondertussen nog wat energie op het net te zetten (waar je meestal nog mag voor bijbetalen op de piekmomenten wegens negatieve energiekost). Dat je niet ten minste wachtbuizen klaar steekt voor de installatie van airco's in nieuwbouw dat is "meer van het pad" zijn.

Enkel als je jouw PV installatie overdimensioneert gaan deze voldoende opbrengen om je airco's draaiende te houden, en dan nog.Met het wegvallen van de terugdraaiende teller is het net één van de meest nuttige manieren om zonnenergie te gebruiken. Elke nieuwbouw heeft meer dan genoeg zonnepanelen om je hele huis koel te houden en ondertussen nog wat energie op het net te zetten (waar je meestal nog mag voor bijbetalen op de piekmomenten wegens negatieve energiekost). Dat je niet ten minste wachtbuizen klaar steekt voor de installatie van airco's in nieuwbouw dat is "meer van het pad" zijn.