Blijkt dus dat het een beperking is van onze WP, en we de zones niet apart kunnen regelen. Hoe limiteer je de kringen op gelijkvloers, alle collectoren via de debietmeter in de zomer meer dichtdraaien en in de winter meer open draaien?
Alternatief is de screens beneden terug open laten maar dat is echt verspilling.
Normaal regel je elke kring apart in afhankelijk van uw aanvoer en retourstemperatuur. Want 1 kring is kleiner/groter dan de andere,..... Normaal krijg je bij uw legplan ook de debieten mee en dat stel je kring per kring in en blijf je eraf (dat is de theorie). In de praktijk zie ik vaak dat de loodgieters al de kringen volledig open laten.
Ik doe het volgende.
Zomer:
Kelder staat de hoofdafsluiter op de collector dicht.
Gelijkvloers staan ze op 1L/min, maar ik denk dat ik deze ga brengen naar 1,5L/min.
Boven staan de kringen volledig open wat 2,5L/min is.
Winter:
Zet ik de hoofdafsluiter open van de kelder collector. Deze staan op 1L/min. Legafstand is in de kelder wel 20cm ipv 10cm.
Collector van gelijkvloers blijf ik af en zal in de winter ook 1,5L/min zijn.
Bij de badkamer staat de afsluiter toe dus als ik die dan open zet ga dit ineens naar 2,5L/min en laat ik zo. Die van de bureau, dressing,nachthal zal ik dan wel opnieuw afstellen naar ik denk 0,75L/min. Slaapkamers ga ik denk ik gewoon dicht zetten.
Dus in de praktijk komt er op neer dat ik 2 keer per jaar, 2 kringen heb die ik opnieuw moet "afstellen". De rest zijn het gewoon afsluiters open/dicht. Het lijkt veel maar stelt in de praktijk niks voor.
Ik kan er ook zoneventielen opzetten. Maar ik vind dat een serieuze meerkost voor een werkje dat nog geen 3 minuten duurt 2x per jaar.
Het zal de eerste winter ook nog wat testen zijn.

Maar in mijn vorige woning had ik het ook ongeveer zo ingesteld en vond het wel aangenaam. Zo krijg je enkel met vloerverwarming het in de badkamer ook ietsje warmer tov de rest. Je voelt dat ook goed aan de voeten dat het daar warmer is.