De nieuwbouw-topic!

Ze hebben het net voor ons uitgeteld: 15k incl btw aan screens. Die hoek in het glas is wel een probleem. Op te lossen door de bekasting bij de lange zijden op de muur te plaatsen en de kleine (west gerichte) zijde in de dag. Mij lijkt het dat dat heel lelijk gaat zijn 😞
Een ander alternatief is een overkapping bij het linkse deel, waardoor het linkerraam en het west gerichte raam er ook onder vallen. Bij het deel met het schuifraam zouden dan wel screens moeten komen. Totale prijs 28k-30k 😕.
Hier waren de screens (met draadloze Somfy IO motor) ongeveer de prijs van het raam waar ze voor kwamen. Geen gigantische dimensies wel hier, enkel een breed smal raam, maar dat hebben ze dan in twee gesplitst (was esthetisch verantwoord ook).
Screens zijn zeker niet de enige mogelijkheden he, oversteken helpen ook, maar die gaa op de oost en west zijde minder kunnen doen, aangezien de zon daar ook laag komt.

Hier is het nu momenteel gelijkvloers 20,3°C.
Boven:
-Slaapkamer 1: 19,8°C
-slaapkamer 2: 20,3°C
-Slaapkamer 3: 20,7°C (deze is warmer omdat we hier hebben geslapen, temperatuur is nu aan het zakken)

Kringen gelijkvloers zijn gelimiteerd tot 1L/min en boven volledig open.
Ventilatie systeem laat ik opstaan zodat er circulatie is in de woning. Buitenlucht wordt gekoeld door de binnenlucht
Ik werk met 1 thermostaat in de woonkamer.
Woning is met een plat dak.
Blijkt dus dat het een beperking is van onze WP, en we de zones niet apart kunnen regelen. Hoe limiteer je de kringen op gelijkvloers, alle collectoren via de debietmeter in de zomer meer dichtdraaien en in de winter meer open draaien?
Alternatief is de screens beneden terug open laten maar dat is echt verspilling. :unsure:

Laatst bewerkt:
Blijkt dus dat het een beperking is van onze WP, en we de zones niet apart kunnen regelen. Hoe limiteer je de kringen op gelijkvloers, alle collectoren via de debietmeter in de zomer meer dichtdraaien en in de winter meer open draaien?
Alternatief is de screens beneden terug open laten maar dat is echt verspilling. :unsure:

Normaal regel je elke kring apart in afhankelijk van uw aanvoer en retourstemperatuur. Want 1 kring is kleiner/groter dan de andere,..... Normaal krijg je bij uw legplan ook de debieten mee en dat stel je kring per kring in en blijf je eraf (dat is de theorie). In de praktijk zie ik vaak dat de loodgieters al de kringen volledig open laten.
Ik doe het volgende.

Zomer:
Kelder staat de hoofdafsluiter op de collector dicht.
Gelijkvloers staan ze op 1L/min, maar ik denk dat ik deze ga brengen naar 1,5L/min.
Boven staan de kringen volledig open wat 2,5L/min is.

Winter:
Zet ik de hoofdafsluiter open van de kelder collector. Deze staan op 1L/min. Legafstand is in de kelder wel 20cm ipv 10cm.
Collector van gelijkvloers blijf ik af en zal in de winter ook 1,5L/min zijn.
Bij de badkamer staat de afsluiter toe dus als ik die dan open zet ga dit ineens naar 2,5L/min en laat ik zo. Die van de bureau, dressing,nachthal zal ik dan wel opnieuw afstellen naar ik denk 0,75L/min. Slaapkamers ga ik denk ik gewoon dicht zetten.

Dus in de praktijk komt er op neer dat ik 2 keer per jaar, 2 kringen heb die ik opnieuw moet "afstellen". De rest zijn het gewoon afsluiters open/dicht. Het lijkt veel maar stelt in de praktijk niks voor.

Ik kan er ook zoneventielen opzetten. Maar ik vind dat een serieuze meerkost voor een werkje dat nog geen 3 minuten duurt 2x per jaar.

Het zal de eerste winter ook nog wat testen zijn. :)
Maar in mijn vorige woning had ik het ook ongeveer zo ingesteld en vond het wel aangenaam. Zo krijg je enkel met vloerverwarming het in de badkamer ook ietsje warmer tov de rest. Je voelt dat ook goed aan de voeten dat het daar warmer is.

Laatst bewerkt:
Wij hebben net onze goedkeuring gegeven qua voorontwerp, en de bouwaanvraag wordt nu opgemaakt om in te dienen.
Ontzettend spannend, ik merk dat ik toch vaak nog kleine aanpassingen heb laten doen en ook nu nog durf twijfelen. Probleem is dat ik niet goed ben in het voorstellen van hoe de kamers er gaan uitzien, ik schat afstanden en hoogtes volledig fout in, dus ik kan me maar geen realistisch beeld vormen van ons ontwerp (en een 3d plan was extra te betalen, dus dat doen we niet 🙈).
Nu ja, we hebben verschillende mensen onze plannen laten zien, ook mensen die er professioneel mee bezig zijn, dus het zal wel goed zijn.

En om even on topic te blijven met het meest recente onderwerp: Wij hebben grote ramen van zuid tot west (ZW gerichte tuin), overal screens, vloerverwarming met koeling, en op de slaapkamers en zolder, die als bureau wordt ingericht, airco.
Hopelijk is dat voldoende. Geen airco beneden maar dat lijkt me ook niet nodig te zijn

Kan al niet wachten op de volgende stappen, hopelijk kan de bouw binnen een 9-tal maanden starten

Steek toch maar aircoleidingen gereed in die living. Aangezien je er elders toch plaatst is die meerkost verwaarloosbaar, en dan heb je later nog een alternatief als de andere oplossingen toch niet blijken te werken.

Probleem is dat ik niet goed ben in het voorstellen van hoe de kamers er gaan uitzien, ik schat afstanden en hoogtes volledig fout in, dus ik kan me maar geen realistisch beeld vormen van ons ontwerp (en een 3d plan was extra te betalen, dus dat doen we niet 🙈).

Ik heb dat ook altijd en maak dus zelf plannen met sketchup de meubels die we hebben er in. Het is wel blokkerig, maar geeft een goed idee van wat er mogelijk is. De kinderenbvb mogen zo hun kamer zelf indelen op een plattegrond en dan kunnen ze kijken hoe het er in 3D uitziet, want die zijn er niet als we effectief verhuizen ernaar.

52976098350_6b914f225d_z.jpg

Probleem is dat ik niet goed ben in het voorstellen van hoe de kamers er gaan uitzien, ik schat afstanden en hoogtes volledig fout in, dus ik kan me maar geen realistisch beeld vormen van ons ontwerp (en een 3d plan was extra te betalen, dus dat doen we niet 🙈).
Wij hebben dat gedaan met de website homebyme, veel gemakkelijker dan sketchup. Je kan er niet alles mee, maar toch veel.

Wij hebben dat gedaan met de website homebyme, veel gemakkelijker dan sketchup. Je kan er niet alles mee, maar toch veel.

Wij gebruikten Floorplanner om wat uit te zoeken/testen en een beeld te geven.

Kende die niet, maar je kan daar geen 'plafond' opzetten om de hoogte te bekijken. Al geeft sketchup in dit beeld ook wat vertekening, als je in 3D vanbovenaf kijkt of langst de assen (dus aanzichten) dan krijg je een betere indruk vind ik.

Sketchup is nu wel niet zo moeilijk, binnen het uur ben je daarmee weg. Zolang je maar niet vergeet de meubels buiten het huis te tekenen en er een groep van te maken voor easy placement.

Sketchup kunt ge gewoon maandelijks een trial account aanmaken met een nieuwe email :p (of een pluske of puntje als ge GMail oid gebruikt)

Sketchup kunt ge gewoon maandelijks een trial account aanmaken met een nieuwe email :p (of een pluske of puntje als ge GMail oid gebruikt)

Werk gewoon met de free versie hoor. Je kan daar standaard al keiveel mee doen. Als je echt professioneel of grote zaken wil tekenen is een upgrade wel handig.

Laatst bewerkt:
Tiens, misschien is het anders sinds ik het een jaar geleden gebruikte. Desktop variant wel :) die web app werkte niet even goed voor mij.

Allez hup, 2 weken verhuisd en vandaag wellicht de oorzaak van het continue drukverlies van de warmtepomp gevonden: een lek in de vloerverwarming in de living. Ik ben nog maar 2 maand bezig tegen de loodgieter dat het niet normaal is... Heeft iemand ervaring met het fixen van zo'n lek? En met lekdetectie, want ik heb zoveel reserve tegels niet :-(

In 2016 had ik 1.9 m3/m2.h voor een huis met zadeldak en 1 open wachtbuis van 110mm naar buiten (maar onder de grond). Dat was toen niet zo slecht volgens de uitvoerder.

onder 3.5 is OK, onder 2-2.5 is goed, onder 1 is schitterend

Bij onze nieuwbouw van 2021 werd rekening gehouden met luchtdichtheid ( deuren/ramen die goed afdichten, geen schuifdeuren, ventilatie D, geen uitlaat naar buiten voor droogkast/dampkap,..) waardoor we uitkwamen op een resultaat van 0.89 m3/h.m2.
Om even terug te komen op mijn vraag rond luchtdichtheid: uiteindelijk resultaat bij ons is 0.8, dus super blij mee. En voor wat het waard is: zonder iets van luchtdichtheidstape of folie of andere producten bij de ramen. Ik zag die vaak voorbij komen op fora als bouwinfo.be, maar evenveel mensen die zeiden dat het niet nuttig was. Toch blij dat we daar geen geld aan hebben gegeven.

Allez hup, 2 weken verhuisd en vandaag wellicht de oorzaak van het continue drukverlies van de warmtepomp gevonden: een lek in de vloerverwarming in de living. Ik ben nog maar 2 maand bezig tegen de loodgieter dat het niet normaal is... Heeft iemand ervaring met het fixen van zo'n lek? En met lekdetectie, want ik heb zoveel reserve tegels niet :-(

Bellen naar uw brandverzekeringsmaatschappij, zij kunnen een lekdetectie organiseren op hun kosten.

Binnen een paar dagen gaan we over tot de voorlopige oplevering (wet Breyne). De keuken echter zal niet klaar zijn (de werkbladen zijn niet op stock) en de leverancier zal deze later komen installeren. Is dit een reden om de voorlopige oplevering niet te laten doorgaan? Of dien ik alsnog de proces-verbaal van voorlopige oplevering onder voorbehoud te aanvaarden?

Terug
Bovenaan