De nieuwbouw-topic!

De koudste moment van deze dagen ligt rond 6 uur 's morgens. Afkoelen begint meestal rond middernacht.
Als je iets van natuurlijke koeling wil hebben, moet je alle ramen dus op elkaar tussen die uren openzetten. Doorgaans warmt het al op vanaf een uur of acht, dus dan zeker als helemaal toe. Als je om acht uur een uurtje je ramen openzet, gaat dat niet echt werken natuurlijk...

's Nachts hebben we het hier met onze gigantische zonweringslozen ramenpartij knal op de ondergaande zon altijd wel onder de 25 graden gekregen rond middernacht. Screens op Zuid en West op de verdieping, maar nog wel een paar blote ramen die echt niet helpen. We plannen voor een terrasluifel wat een groot deel van het probleem gaat oplossen, maar niet amles.

Sommige nachten koelde het doorgaans gewoon niet veel verder af buiten, laat staan dat die "koude' lucht in je huis geraakt zonder mechanische hulpmiddelen.
Lastigste periode is tussen 17 en 20 uur. Warmste moment van de dag en dus bij ons de zon vollenbak binnen aan t schijnen. We moeten daar eens iets aan doen. Geen airco noch vloerkoeling. Ik denk dat eens we een warmtepomp hebben met koeling functie het eigenlijk al wel goed te doen zal zijn. Maar met een glasketel ga je niet veel kunnen koelen.

Al bij al ben ik wel tevreden up to expectations over de natuurlijke koeling hier, ondanks de imperfecties in onze uitvoering.
Hoe warm wordt het overdag met de screens dicht?
Moet zeggen dat ik wel tevreden ben van de vloerkoeling. Overdag wordt het niet meer warmer dan 25.5-26°C (zonder screens). De top is rond 12h omdat we de zon via het oosten binnentrekken. Vanaf de middag begint te temperatuur te zaken en tegen 21h is het rond de 24°C graden. Om 21h gaat de koeling uit en 's ochtends is het nog 22°C omdat de vloer 's nachts nog wat blijft afgeven. Moest de koeling 's nachts aanblijven, zou het nog verder zakken. En we er wonen ga ik dan wel proberen. Dan kunnen we overdag nog wat meer warmte bufferen en hopelijk de ochtend piek in de woonkamer beter opvangen. Want eer de vloer koud is, moet de warmtepomp toch wel eventjes draaien.

Op de slaapkamers is het 's avonds 22°C op de oostkant en 24°C op de westkant om 21h met ventilo convectors met 16°C aanvoer. Als die na zonderonderdag nog blijven draaien, zal het wellicht ook nog wat kouder worden.

Ik denk dit systeem in combinatie met screens is voldoende om het fris te houden. Voor de zoon zijn kamer heb ik nu als tijdelijk oplossing zuignap screens besteld want slaapt nog overdag en zijn kamer is aan het oosten, waardoor het in de ochtend daar wel 24-25°C wordt rond 12h. Ben benieuwd naar het effect van zo'n screens. Als we het daar heel de dag door 23°C of lager kunnen houden, zou dat ideaal zijn.

Enkel als je jouw PV installatie overdimensioneert gaan deze voldoende opbrengen om je airco's draaiende te houden, en dan nog.

Dat is net mijn punt. Met een woning die veel minder risico heeft op oververhitting, omwille van een betere oriëntatie en/of minder grote raampartijen, heb je die airco, screens en extra PV panelen niet nodig.
Dat je uw PV moet overdimensioneren vind ik niet waar. Zoals Mothman zegt, sinds het wegvallen van de terugdraaiende teller.

Moment dat de koeling draait brengen uw zonnepanelen goed op. Daarvoor heb je geen grote installatie voor nodig in de zomer. Hier is nochtans niet gekeken om een grotere installatie te leggen door de koeling, want dat heeft geen meerwaarde.

Net zoals in mijn vorige woning, waar ik geen koeling had voorzien en prosumententarief betaalde. Daar had ik voor 3400wp aan zonnepanelen gelegd (oost/west met een omvormer van 2,2kw) voor mijn verbruik doorheen het jaar te coveren. Dat kwam toen in die scenario het rendabelst uit.
Als ik later daar toch nog koeling zou voorzien (was voorzien met een gasketel.), zou ik niet meer zonnepanelen moeten leggen door het wegvallen van de terugdraaiende teller.
De momenten dat de koeling zou draaien steek ik al meer dan genoeg op het net. Daarvoor was zelfs mijn huidige installatie al te groot voor. Die wel goed was bij een terugdraaiende teller.

Ik snap zeker voor de rest uw punt. Wil je luxe. Grote glaspartijen, aangenaam klimaat binnen,...... Dan hou je rekening met het ontwerp, wat ongetwijfeld invloed gaat hebben op uw portemonnee. Verder is het aan u om keuze te maken hoe ver je wilt gaan.
Kan me perfect voorstellen dat jij veel klanten krijgt met eisen waarbij ze niet stilstaan hoeveel het kost. Want iedereen zegt; Je gaat bouwen dan ga je toch ineens voor dit en dat en zus en zo.

Bij ons viel het goed mee (naar koeling,screens en panelen gezien).
-Zonnepanelen was geen meerkost. Koeling had daar geen invloed op.
-Koeling zat steeds standaard aanwezig bij een L/W warmtepomp (zit daar in om te kunnen ontdooien in de winter). Bij een geothermische warmtepomp was dat wel een meerprijs. Ik dacht €2.200 excl btw Wij hebben een L/W warmtepomp, dus eigenlijk ook geen meerkost.
-Hebben wel screens voorzien, maar dat zou ik evengoed voorzien op kleine ramen. De grootste ramen hier hebben eigenlijk net geen screen. Buiten ene, zie uitleg hieronder.

Onze achtergevel op gelijkvloers is zuidoost en volledig uit glas. Daar is 30% van het glas voorzien van screen, de rest niet.
Wij hadden vroeger thuis een lounge en als we buiten zaten, zaten wij altijd daar. Ons terras gebruikte wij niet meer, was gewoon een vlakte met klinkers. Daar was het evengoed heel de dag schaduw, want heel onze tuin was schaduw (bomen).
Dus daarom hebben wij nu besloten om de "lounge" te verhuizen naar ons terras en mee te integreren in de woning. Die zorgt ook ineens voor zonwering. Ik wou het niet volledig doen, omdat je anders in de winter geen zonnewinsten meer hebt en daarom dus nog wel een deel met screen.

Laatst bewerkt:
Screens scheelt toch makkelijk een 3-tal graden tov gordijnen aan de binnenkant.
Veel hangt af hoe makkelijk en hoe snel je kan verluchten savonds om de temperatuur te laten dalen in je woning, alsook hoe koud het savonds wordt.
Het is geweten dat in stedelijke context, het makkelijk snachts nog 10 graden warmer kan zijn dan op het platteland.

Een pasklaar antwoord van het effect van screens bestaat dus niet. Los van airco systemen of niet, de zon buitenhouden lijkt me toch altijd de eerste stap te zijn.

Hoe warm wordt het overdag met de screens dicht?
tot de zon op de screenloze ramen op het WNW staat, blijft het binnen de 1-2 graden van wat het 's morgens was.
Door het serre-effect begint het dan vanaf een uur of 5-6 's avonds gradueel te stijgen, laatste dagen tot 28 graden (NB: thermostaat hangt wel net in deze warme, zon belichte regio, dus die schat de temperatuur van het huis hoogstwaarschijnlijk te hoog in).

tot de zon op de screenloze ramen op het WNW staat, blijft het binnen de 1-2 graden van wat het 's morgens was.
Door het serre-effect begint het dan vanaf een uur of 5-6 's avonds gradueel te stijgen, laatste dagen tot 28 graden (NB: thermostaat hangt wel net in deze warme, zon belichte regio, dus die schat de temperatuur van het huis hoogstwaarschijnlijk te hoog in).
Dan denk ik wel dat een warmtepomp in de toekomst een oplossing kan bieden.
Ik heb mijn thermostaten/verwarmingssysteem nu gemonitored met een ebus module en als de zon er op staat, geven die ongeveer 1°C tot 1.5°C hoger afhankelijk van hoe straf de zon er op schijnt.

Dan denk ik wel dat een warmtepomp in de toekomst een oplossing kan bieden.
Ik heb mijn thermostaten/verwarmingssysteem nu gemonitored met een ebus module en als de zon er op staat, geven die ongeveer 1°C tot 1.5°C hoger afhankelijk van hoe straf de zon er op schijnt.
Interessante info :).
Ik heb zo ook het gevoel dat de buitensensor een hogere temperatuur aangeeft 's avonds dan het werkelijk is, aangezien die ook in de laat-avond zon aan het dak zit (in de ventilatie-uitgang schacht to be exact).

Ik heb zo ook het gevoel dat de buitensensor een hogere temperatuur aangeeft 's avonds dan het werkelijk is, aangezien die ook in de laat-avond zon aan het dak zit (in de ventilatie-uitgang schacht to be exact).
Dat "probleem" heb ik ook.
Ik denk dat de oorzaak bij ons is omdat de gevelsteen nog warmte afstraalt. Onze hangt tegen de gevel.

Met het wegvallen van de terugdraaiende teller is het net één van de meest nuttige manieren om zonnenergie te gebruiken. Elke nieuwbouw heeft meer dan genoeg zonnepanelen om je hele huis koel te houden en ondertussen nog wat energie op het net te zetten (waar je meestal nog mag voor bijbetalen op de piekmomenten wegens negatieve energiekost). Dat je niet ten minste wachtbuizen klaar steekt voor de installatie van airco's in nieuwbouw dat is "meer van het pad" zijn.
Als een nieuwbouwwoning een airco nodig heeft schort er iets aan het ontwerp ervan.

@stungunner : volledig correct
Wij hebben daarom gekozen voor oost-tuin + relatief bescheiden raampartijen voor deze tijden :)
Maarja, in de zomer komt in het oosten de zon vroeg genoeg op om vollebak binnen te schijnen dus daar moeten we even een oplossing voor vinden.

Zonder screens is het deze dagen binnen max 25°C, dus perfect te doen, maar alles kan beter ;)

Is een folie echt een valabele optie? Lijkt me een lapmiddel omdat je niet anders kan/ geen budget hebt? Of zie ik dat zo verkeerd?

Wij hebben in 2020 voor 7000 euro opbouw screens en rolluiken laten plaatsen (ben woning uit 2019 via sod) en is het nu met deze warmte 25 graden binnen met alles naar beneden, s morgens ramen open om te luchten. Had ik het geweten had ik toen wel airco in elke kamer laten plaatsen.

Geen screens of zelfs gordijnen, BEN woning uit 2016 en 24,5 graad binnen.

Enkel als je jouw PV installatie overdimensioneert gaan deze voldoende opbrengen om je airco's draaiende te houden, en dan nog.

Dat is net mijn punt. Met een woning die veel minder risico heeft op oververhitting, omwille van een betere oriëntatie en/of minder grote raampartijen, heb je die airco, screens en extra PV panelen niet nodig.
Ik ben het wel eens met de geest van je bericht. Enkel dit feitje klopt niet. Zelfs de kleinste installaties wekken momenteel op deze zomerdagen 2000-3000W op, daar kan je al wat airco van draaien.

Dat ook ja. Gisteren sprong de buiten sensor op het noorden naar 35C bij zonsondergang. Terwijl het max 30C overdag was. We hebben een donkere gevelsteen, dus dat zal zeker niet helpen.

Als een nieuwbouwwoning een airco nodig heeft schort er iets aan het ontwerp ervan.
Sure, maar een ontwerp puur gericht op het klimaattechnische wordt dan ook amper gebouwd. En dit om meerdere redenen, meestal de wensen van de bouwheer (alsook budget). Een donkere bunker met zicht op straat is misschien klimaattechnisch ideaal, de meeste mensen willen gewoon een schuifraam naar de tuin achteraan.

Wij twijfelen heel erg om een bod te doen op deze woning, van 2022:
Klik

De grote ramen zijn volledig zuid georienteerd. De bouwheer heeft gekozen om geen screens te voorzien, maar te werken met airco's.
De airco's en zonnepanelen moeten we nog zelf plaatsen. Vanaf 4500kwh ZP zakt het E-peil onder de 20.
We twijfelen nu heel erg of deze woning niet véél te warm gaat zijn.
Gaat een airco dat getrokken krijgen? Gaat dat niet veel kosten? Gaan die grote ramen in de zomer niet gewoon extreem onaangenaam zijn?
Btw: Er gaat een boete betaald moeten worden aangezien de woning te hoog scoort op oververhitting (EPB). De bouwheer gaat deze boete zelf betalen. Maar deze boete doet ook alleen maar het ergste vermoeden?

Klik

De grote ramen zijn volledig zuid georienteerd. De bouwheer heeft gekozen om geen screens te voorzien, maar te werken met airco's.
De airco's en zonnepanelen moeten we nog zelf plaatsen. Vanaf 4500kwh ZP zakt het E-peil onder de 20.
Gaat een airco dat getrokken krijgen? Gaat dat niet veel kosten? Gaan die grote ramen in de zomer niet gewoon extreem onaangenaam zijn?
Btw: Er gaat een boete betaald moeten worden aangezien de woning te hoog scoort op oververhitting (EPB). De bouwheer gaat deze boete zelf betalen. Maar deze boete doet ook alleen maar het ergste vermoeden?
Misschien geeft die boom op de foto wel voldoende schaduw?
Anders lijkt me dat wel vrij onaangenaam ja, zelfs met airco zou ik niet in de brandende zon willen zitten. Je zou ook opbouw screens kunnen plaatsen indien nodig.

Klik

In principe kan je screens ook achteraf steeds nog plaatsen denk ik? Het zal dan zeer waarschijnlijk wel opbouw zijn, maar een zwarte kast tegen die donkere gevelsteen zal wel meevallen.

Voor bediening moet je eens kijken of er iets van elektriciteit tegen die gevel is dat je zou kunnen doortrekken naar de screens voor bediening (dat is dan een nieuwe sleuf slijpen/kappen en gaatje boren bovenaan, maar dat is ook niet onoverkomelijk.
Alternatief bestaan er ook screens met kleine pv-panelen en accu die je dan met app zou kunnen bedienen. Dat bespaart u de voorziening voor elektriciteit maar lijkt mij qua bediening minder robuust.

In principe kan je screens ook achteraf steeds nog plaatsen denk ik? Het zal dan zeer waarschijnlijk wel opbouw zijn, maar een zwarte kast tegen die donkere gevelsteen zal wel meevallen.

We gaan direct eens horen bij een Harol verdeler. Dit is te belangrijk om niet vooraf te weten.

....maar lijkt mij qua bediening minder robuust.
Goh, dat zal wel mee vallen vermoed ik. Je gebruikt ze alleen op zonnige dagen.

@Lans
Ziet er mij een zeer mooi pand uit. Wel zot dat iemand die zo'n woning zet, geen screens voorziet. Tis precies een aquarium. Er gaan daar zeer seker iets van screens nodig zijn. en gezien de hoeveelheid glas, vermoed ik dat je snel tegen de 20K aan screens kwijt gaat zijn. Voor bededen zou je eventueel nog met 1 grote luifel kunnen werken aan dat schuifraam.

/edit: Je gaat 75% zeker wel screens kunnen plaatsen, wel zeer grote kans dat ze een stukje voor je gaan zitten (en je dus een strookje van de omkasting van de screen van binnen gaat kunnen zien. Voornamelijk die 'binnenhoek' is het enige wat mij doet twijfelen of het zou lukken.

Goh, dat zal wel mee vallen vermoed ik. Je gebruikt ze alleen op zonnige dagen.

@Lans
Ziet er mij een zeer mooi pand uit. Wel zot dat iemand die zo'n woning zet, geen screens voorziet. Tis precies een aquarium. Er gaan daar zeer seker iets van screens nodig zijn. en gezien de hoeveelheid glas, vermoed ik dat je snel tegen de 20K aan screens kwijt gaat zijn. Voor bededen zou je eventueel nog met 1 grote luifel kunnen werken aan dat schuifraam.

Ze hebben het net voor ons uitgeteld: 15k incl btw aan screens. Die hoek in het glas is wel een probleem. Op te lossen door de bekasting bij de lange zijden op de muur te plaatsen en de kleine (west gerichte) zijde in de dag. Mij lijkt het dat dat heel lelijk gaat zijn 😞
Een ander alternatief is een overkapping bij het linkse deel, waardoor het linkerraam en het west gerichte raam er ook onder vallen. Bij het deel met het schuifraam zouden dan wel screens moeten komen. Totale prijs 28k-30k 😕.

Terug
Bovenaan