Hoe warm wordt het overdag met de screens dicht?De koudste moment van deze dagen ligt rond 6 uur 's morgens. Afkoelen begint meestal rond middernacht.
Als je iets van natuurlijke koeling wil hebben, moet je alle ramen dus op elkaar tussen die uren openzetten. Doorgaans warmt het al op vanaf een uur of acht, dus dan zeker als helemaal toe. Als je om acht uur een uurtje je ramen openzet, gaat dat niet echt werken natuurlijk...
's Nachts hebben we het hier met onze gigantische zonweringslozen ramenpartij knal op de ondergaande zon altijd wel onder de 25 graden gekregen rond middernacht. Screens op Zuid en West op de verdieping, maar nog wel een paar blote ramen die echt niet helpen. We plannen voor een terrasluifel wat een groot deel van het probleem gaat oplossen, maar niet amles.
Sommige nachten koelde het doorgaans gewoon niet veel verder af buiten, laat staan dat die "koude' lucht in je huis geraakt zonder mechanische hulpmiddelen.
Lastigste periode is tussen 17 en 20 uur. Warmste moment van de dag en dus bij ons de zon vollenbak binnen aan t schijnen. We moeten daar eens iets aan doen. Geen airco noch vloerkoeling. Ik denk dat eens we een warmtepomp hebben met koeling functie het eigenlijk al wel goed te doen zal zijn. Maar met een glasketel ga je niet veel kunnen koelen.
Al bij al ben ik wel tevreden up to expectations over de natuurlijke koeling hier, ondanks de imperfecties in onze uitvoering.
Moet zeggen dat ik wel tevreden ben van de vloerkoeling. Overdag wordt het niet meer warmer dan 25.5-26°C (zonder screens). De top is rond 12h omdat we de zon via het oosten binnentrekken. Vanaf de middag begint te temperatuur te zaken en tegen 21h is het rond de 24°C graden. Om 21h gaat de koeling uit en 's ochtends is het nog 22°C omdat de vloer 's nachts nog wat blijft afgeven. Moest de koeling 's nachts aanblijven, zou het nog verder zakken. En we er wonen ga ik dan wel proberen. Dan kunnen we overdag nog wat meer warmte bufferen en hopelijk de ochtend piek in de woonkamer beter opvangen. Want eer de vloer koud is, moet de warmtepomp toch wel eventjes draaien.
Op de slaapkamers is het 's avonds 22°C op de oostkant en 24°C op de westkant om 21h met ventilo convectors met 16°C aanvoer. Als die na zonderonderdag nog blijven draaien, zal het wellicht ook nog wat kouder worden.
Ik denk dit systeem in combinatie met screens is voldoende om het fris te houden. Voor de zoon zijn kamer heb ik nu als tijdelijk oplossing zuignap screens besteld want slaapt nog overdag en zijn kamer is aan het oosten, waardoor het in de ochtend daar wel 24-25°C wordt rond 12h. Ben benieuwd naar het effect van zo'n screens. Als we het daar heel de dag door 23°C of lager kunnen houden, zou dat ideaal zijn.
.

.