De nieuwbouw-topic!

Die maken een licht hoorbaar, doch irritant geluid en als ze kapot gaan zit je mogelijk met een vochtprobleem in de muur.

Die maken een licht hoorbaar, doch irritant geluid en als ze kapot gaan zit je mogelijk met een vochtprobleem in de muur.
Ja idd dat geluid, ik heb dat opgelost door dat pompje dus effectief aan een koordje op te hangen. Dat bengelt nu dus op de zolder maar is dus wel geruisloos geworden daardoor :laugh:

Als ze kapotgaan gaat de opvangbak van de binnenunit gewoon overlopen, worst case een natte vloer!

Binnen een goeie 2 weken moeten we naar de ramenmaker en daar gaan we ook de keuze moeten maken of we al dan niet screens/rolluiken plaatsen aan de zuidkant.

Woonkamer/keuken: 2 ramen van 1m x 2,25m, 4,5m² in totaal
Master bedroom: 2 ramen van 1m x 1,45m, 2,9m² in totaal
Badkamer: 1 raam van 1m x 1,45m, 1,45m² in totaal

Heeft iemand een idee wat de impact zou zijn op temperatuur en kosten? Gevoelsmatig zou ik denken dat het niet noodzakelijk is om de investering te doen op het vlak van warmte, bij mijn ouders was er een veelvoud aan glas op de zuidkant en het kon wel warm worden in de zomer, maar niet overdreven. Anderzijds was dat huis ook wel wat ouder, er was dus wat meer tocht.

Rolluiken kunnen dan weer wel handig zijn om ook te zorgen voor privacy, aangezien de zuidkant de straatkant is, dan moeten we niet noodzakelijk investeren in gordijnen.
Om hier even op terug te komen, prijs gekregen voor rolluiken en screens.

Rolluiken €3400 en screens €7800. De keuze is zo wel snel gemaakt.

Om hier even op terug te komen, prijs gekregen voor rolluiken en screens.

Rolluiken €3400 en screens €7800. De keuze is zo wel snel gemaakt.
Gohja, voordeel van screens is dan wel weer dat je wel nog gewoon licht binnen hebt en met rolluiken het stikdonker is. Wat dan wel weer een voordeel is voor de slaapkamers, want daar heb je verder niets van verduistering nodig.

Gohja, voordeel van screens is dan wel weer dat je wel nog gewoon licht binnen hebt en met rolluiken het stikdonker is. Wat dan wel weer een voordeel is voor de slaapkamers, want daar heb je verder niets van verduistering nodig.
2 grote schuiframen aan de noordkant zullen wel voor voldoende licht zorgen op het moment dat het noodzakelijk is om de rolluiken te sluiten.

Nieuwbouw sinds oktober, en de regenwaterput is al leeg. Gevolg: geen water voor te sproeien, maar ook niet voor de wc's. Zijn de put nu maar terug aan het opvullen met drinkwater. Wat zijn hier permanentere oplossingen voor? Ik had begrepen dat je geen omschakelsysteem meer mag gebruiken?

Maar allez. Een rolluik kan je gewoon gespleten laten openstaan zodat er lichtinval is.

Maar allez. Een rolluik kan je gewoon gespleten laten openstaan zodat er lichtinval is.
Ja beetje lichtinval, maar nog altijd niet om naar buiten te kijken.
Bij mijn ouders thuis ook altijd rolluiken gehad, dus ik ben er wel bekend mee :p
Nieuwbouw sinds oktober, en de regenwaterput is al leeg. Gevolg: geen water voor te sproeien, maar ook niet voor de wc's. Zijn de put nu maar terug aan het opvullen met drinkwater. Wat zijn hier permanentere oplossingen voor? Ik had begrepen dat je geen omschakelsysteem meer mag gebruiken?
Er zijn blijkbaar een aantal pompen die een gekeurd automatisch omschakelsysteem hebben, maar die zijn duur. Hier is gewoon iets extra voorzien om te kunnen switchen moest het nodig zijn...

Ja beetje lichtinval, maar nog altijd niet om naar buiten te kijken.
Bij mijn ouders thuis ook altijd rolluiken gehad, dus ik ben er wel bekend mee :p

Er zijn blijkbaar een aantal pompen die een gekeurd automatisch omschakelsysteem hebben, maar die zijn duur. Hier is gewoon iets extra voorzien om te kunnen switchen moest het nodig zijn...
Bedankt! Wat voor iets “extra”?

Dag mag wel, maar het systeem moet een fysische scheiding hebben tussen het regen- en drinkwatersysteem. Intern heeft dat een reservoir waar drinkwater in kan lopen, en een overloop die lager zit, zodat je nooit terugstroming kan hebben in het drinkwatersysteem.
(tenzij de overloop geblokkeerd zit natuurlijk ^^)

Bovenaan zien je nog net de filters van de regenwaterpomp. Indien die leeg is koppelen we dat tussenstuk aan op het kraantje rechts waardoor er wel 'gewoon' water naar WC etc. kan. Onze sanitair man had het zelf zo voorgesteld.

Thanks! Ik zal gewoon eens mijn sanitairman bellen en kijken wat de opties zijn. Het manueel bijvullen is toch niets iets wat ik te vaak wil doen :D

Hoeveel liter is je put? Dit is toch al snel dan, want tot 3 weken geleden regende het elke dag.

Hier een kraantje 10 cm boven een buis die naar de regenwaterput loopt. Is niet fysiek verbonden vermits dit niet mag maar kan dat dus gewoon openzetten en de put wordt gevuld.

Op 5 jaar wel nog nooit nodig gehad en vermits het enkele weken terug nog constant regende is het wel vreemd dat uw put al leeg is. Is dat dan een (hele) kleine put?

Die van ons is ook al redelijk leeg hoor: veel thuiswerk en zanderige grond dus geef ik sneller al eens water aan de (nieuwe) planten (gras ziet al ros)

Als je je regenwaterput gebruikt om water te geven aan planten die door de droogte juist meer droogteresistent zouden kunnen worden (door diepere wortels te maken) ga je snel een vaak een lege regenwaterput hebben.
Ofwel efficiënter sproeien of gewoonweg minder sproeien.

Hoeveel liter is je put? Dit is toch al snel dan, want tot 3 weken geleden regende het elke dag.
10.000. Wij hebben inderdaad erg veel gesproeid omdat er nieuw gras is gezaaid op erg zanderige grond. En ik werk thuis dus dat zijn veel toiletbezoeken :). Dat zal het wel verklaren. En die ene keer dat ik vergeten was de kraan af te sluiten voor de dag lol.

Onze put van 10 000 liter is nog nooit leeg geweest, zelfs niet half leeg denk ik. We gebruiken het voor de toiletten (thuiswerk met 2) en om planten water te geven. Ook droge zandgrond maar ik geef principieel niet veel water in de tuin - zaad zal vanzelf wel kiemen wanneer het de juiste moment is om te kiemen. Gras gezaaid in het najaar en nooit water gegeven. We geven wel wat water in de moestuin en aan nieuw aangeplante bomen en struiken.

Een goed gedimensioneerde regenput is minstens 1x per jaar leeg. Want altijd dat "oud" water dat erin blijft staan is niet zo gezond blijkbaar. Ik mik toch ook om in augustus een lege put te hebben, sproei het gazon tot hij leeg is.

Terug
Bovenaan