Allemaal wel goed en wel, maar uiteindelijk was dit wel maar het geval voor twee weken en is dit een spelprogramma waar je je vrijwillig voor ingeschreven bent. Oké, de casting en productie hebben uiteraard de grootste schuld in. Als je gevraagd wordt om de mol te zijn, is het moeilijk om dat dan af te slaan. En het is inderdaad geen makkelijke rol om te spelen. Het komt op TV. Heel Vlaanderen kijkt naar je, en deze keuze maken is héél moeilijk, want je krijgt sowieso ontzettend veel kritiek op je, zowel als productieteam en als mol zelf. Of het de beste keuze was op dat moment zullen ze zelf wel aanvoelen, maar daar was het kwaad wel al geschied. Enig probleem is dat je eigenlijk vrij goed van tevoren inschat wat je kan en wat niet. Vooral als je inderdaad zoveel keuze hebt.
Maar ik vind "mentaal welzijn" dan toch fors overdreven. Ik heb zelf mijn mentale problemen, en ik heb veel gezien in een psychiatrie. Ik vind niet dat je dat kan vergelijken. Als dat het beeld is dat mensen hebben van "een mentale ziekte", dan begrijp ik totaal waarom mensen zo onrespectvol zijn naar die mensen toe of naar mij toe. En dan begrijp je niet wat dat is. Dan begrijp je niet wat lijden inhoudt, want dat nemen ze hier in de mond. Er zijn zoveel gezinnen in Oekraine die niet eens weten of ze morgen nog zullen leven of ze een huis zullen hebben. Dat noem ik lijden, niet dit. En om het in een feel-good message te gaan spinnen, is belachelijk toe naar veel mensen toe naar wie dat dat niet gedaan wordt, en in de steek worden gelaten door exact dezelfde wereld die het hier mag gaan uitleggen.