Droom nu veel minder intens dan vroeger, maar vroeger constant dezelfde soort dromen. Vaak ruzie en toen ik wou kloppen sloeg ik er altijd naast, of kon ik geen kracht zetten.
 
De "lichtschakelaar" is een manier om te weten of je in een droom bent of niet want je hersens hebben het moeilijk om licht te simuleren. (Heb ik ooit eens gelezen.)

Geen raytracing bij dromen :p.
ja daar had ik al van gehoord.

als je een paar x naar dezelfde klok kijkt, zie je ook vaak dat er iets niet klopt.

moet wel zeggen, als je van die trucjes doet in een droom, en je doet ze niet goed, en denkt dat je wakker bent in je droom, is dat best wel scary.
gelukkig komt dit zelde voor
 
Als kind van 6 a 7j. oud veel intense nachtmerries gehad. Ik speelde enorm graag met Lego, en in die dromen kwamen die kleinste blokjes op mij af, heel snel om mij aan te vallen. Mijn ouders waren echt radeloos, ik werd soms luid roepend wakker, badend in het zweet.
Nadien is dit beginnen beteren. Veel dromen gehad als 12-13 jarige dat ik alle Gameboy games had in één grote kamer, altijd spijtig wakker worden. Veel dromen tijdens mijn echtscheiding dat ik kon vliegen als een vogel, zo bevrijdend dat gevoel. Per auto rijden maar er eigenlijk niks van terecht brengen. Als 10jarige veel opgesloten gezeten in mijn school, en maar niet de weg naar buiten vinden. Al enorm veel moorden op mijn conto staan, alsook zware vechtpartijen in mijn dromen. Soms droom ik echte hele hollywood-film scenario's. Familie die altijd met een grote bus, met heel de familie in, de zotste toeren uitsteken. Meest eigenaardige droom was toch mezelf in bed zien liggen om dan gevraagd te worden, door een onzichtbare entiteit die mij zachtjes toesprak, om te volgen en te luisteren.
 
Deze morgen wat moeite gedaan om mijn dromen te onthouden, hoewel heel wat details al weg zijn:

- op vakantie met heel veel uitstappen in een land als pakweg Australië. En ons reisgroep (vreemd want ik reis vaker alleen en al helemaal zelden in groep) moest zich kenbaar maken met een paswoord om toegelaten te worden tot een uitstap/bus/vliegtuig. In de luchthaven voor onze terugvlucht (die 12u zou duren) naar huis was ik mijn aant amuseren met te steppen op zo'n verhuiskarreke en toen per ongeluk voorbij security gestept. Daar konden ze niet mee lachen maar het was ok want ik was uit mezelf terug gestapt en het goede paswoord gegeven. Dat paswoord was "bolognaise".

- een andere droom was in de straat van mijn ouderlijk huis. Op de fiets. De brug over die daar ligt, maar de railing was op sommige plekken krom of verdwenen. Niet schrikwekkend, maar toch gevaarlijk. Beetje verder gaat de weg vals plat omhoog en ineens lag daar zand dus moest ik een halve veldrit door zandstroken afwerken. Maar ik was in goede conditie dus ik knalde naar boven. Daarna wou ik tegenover mijn ouders op een verlaten stukje grond ook wat bomen/zaden planten.
 
ja daar had ik al van gehoord.

als je een paar x naar dezelfde klok kijkt, zie je ook vaak dat er iets niet klopt.

moet wel zeggen, als je van die trucjes doet in een droom, en je doet ze niet goed, en denkt dat je wakker bent in je droom, is dat best wel scary.
gelukkig komt dit zelde voor

Vervelende dromen zijn de droominceptions
Dromen dat je aan het dromen bent. :p. Je droomt dat je wakker wordt maar eigenlijk slaap je nog. Om dan nog eens wakker te schieten maar dan in het echt. Ik weet dan niet meer goed of ik in dromenland of realiteit ben. Altijd effekes van de kaart dan.
 
Ik zit veel op een examen waar ik de ballen van ken.

Altijd blij als ik ff wakker word dan.
Ja da heb ik ook vaak. Of dat ik mijn diploma wil gaan afhalen maar dat ze dan zeggen dat ik nog 2 vakken niet had opgenomen en die volgend jaar nog zal moeten doen. Komt waarschijnlijk omdat ik op de hogeschool gebuisd was op mijn eindwerk en dat toen in de zomer volledig heb moeten herwerken, zo net voor de eindmeet nog neergesabeld worden heeft echt een trauma nagelaten.
 
Vervelende dromen zijn de droominceptions
Dromen dat je aan het dromen bent. :p. Je droomt dat je wakker wordt maar eigenlijk slaap je nog. Om dan nog eens wakker te schieten maar dan in het echt. Ik weet dan niet meer goed of ik in dromenland of realiteit ben. Altijd effekes van de kaart dan.
Dat is best zot, heb ik ook al verschillende keren gehad. Ik kan gemakkelijk een hele tijd dromen dat ik gewoon in mijn bed lig 's avonds/'s nachts en inderdaad dromen dat ik aan het dromen ben. 🤪
 
In mijn puberteit had ik soms slaapverlamming en inderdaad beangstigend. Omdat ik over de enge hallucinaties las hield ik altijd mijn ogen stijf dicht.
Eenmaal was het weer zover en dacht ik vooruit, ik zal mij er wel aan moeten overgeven. De geluiden die steeds harder werden, het niet kunnen bewegen (ah ja en 3-4 uur 's nachts, ook zo gezellig, en toen woonde ik nog in mijn ouderlijk huis met krakende muren in een buurt waar je een speld kon horen vallen 's nachts).
Ineens was het gedaan. Ik deed mijn ogen open en alles was zwart, ik zag echt niks meer en had het gevoel dat ik verder mijn bed in getrokken was. Echt vaag en eng.
Uiteindelijk werd ik weer gewoon op mijn hoofdkussen wakker. Ik heb toch zeker een halfuur met een lampje aan gezeten.

Andere keer lag ik in mijn bed op mijn buik en ineens werd ik gewoon de lucht in getrokken. (Nog steeds ogen stijf dicht want stel je maar eens voor dat ik enge dingen zou zien). De rest herinner ik mij niet meer zo, maar dat was ook echt vaag. Ik ben ook al rond mijn eigen as gedraaid.

Ben toen ook een hele tijd vaak bezig geweest met lezen over deze dingen. Toch wel fascinerend.

Een paar jaar geleden had ik een tamelijk levensecht kattenbeeld gekocht. Die nacht lag ik met mijn ogen dicht en voelde ik ineens kattenpootjes op mij en hoorde ik gespin (beeld was trouwens in dezelfde kamer). Ineens was "ze" weg.
Natuurlijk ben ik niet gek en weet ik dat het een droom was, maar het is toch gek hoe echt dit leek en ik voor mijn gevoel wakker was, want ik lag op exact dezelfde plek en mijn lichaam was totaal niet zwaar zoals in slaapverlamming. Het was echt alsof ik wakker was.
 
Ik heb 2 wederkerende dromen:

- kzit op een rollercoaster die nooit stopt, met nog andere mensen, maar dat zijn NPC's, kan daar niet mee interageren.

- vaak dat ik in een groot oud huis of klooster ofzoiets ronddwaal en ik ken daar ondertussen echt mijn weg (of dat gevoel heb ik toch) - soms droom ik dan dat ik dat huis IRL tegenkom en dan zeg ik tegen mijn vrienden van 'ho shit dit is dat huis waar ik altijd over droom' en dan kan ik daar alle locaties aanduiden en zijn ze allemaal heel verbaasd. Maar da's dan ook een droom :-/
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Lint
Het was weer lang geleden maar deze nacht nog es raar gedroomd. Denk dat die aflevering van Pano van gisteren en het feit dat ik vandaag naar Brussels Expo moet er iets mee te maken hebben. Rare jongens, die hersens.

We stonden dus op een wachtlijst voor een huurwoning en opeens belden ze dat er iets vrijgekomen was en dat we direct moesten beslissen zonder te gaan kijken. Wij akkoord.
En opeens zaten we in ons prachtig huurhuisje en liep er continue volk binnen die in mijn keukenkasten zat, in mijn zetels ging zitten, er zat er zelf ene in mijn badkuip. Bleek dus een huurwoning op batibouw te zijn. En wij vonden dat allemaal niet erg.

:wtf:
 
In mijn puberteit had ik soms slaapverlamming en inderdaad beangstigend. Omdat ik over de enge hallucinaties las hield ik altijd mijn ogen stijf dicht.
Eenmaal was het weer zover en dacht ik vooruit, ik zal mij er wel aan moeten overgeven. De geluiden die steeds harder werden, het niet kunnen bewegen (ah ja en 3-4 uur 's nachts, ook zo gezellig, en toen woonde ik nog in mijn ouderlijk huis met krakende muren in een buurt waar je een speld kon horen vallen 's nachts).
Ineens was het gedaan. Ik deed mijn ogen open en alles was zwart, ik zag echt niks meer en had het gevoel dat ik verder mijn bed in getrokken was. Echt vaag en eng.
Uiteindelijk werd ik weer gewoon op mijn hoofdkussen wakker. Ik heb toch zeker een halfuur met een lampje aan gezeten.

Andere keer lag ik in mijn bed op mijn buik en ineens werd ik gewoon de lucht in getrokken. (Nog steeds ogen stijf dicht want stel je maar eens voor dat ik enge dingen zou zien). De rest herinner ik mij niet meer zo, maar dat was ook echt vaag. Ik ben ook al rond mijn eigen as gedraaid.

Ben toen ook een hele tijd vaak bezig geweest met lezen over deze dingen. Toch wel fascinerend.

Een paar jaar geleden had ik een tamelijk levensecht kattenbeeld gekocht. Die nacht lag ik met mijn ogen dicht en voelde ik ineens kattenpootjes op mij en hoorde ik gespin (beeld was trouwens in dezelfde kamer). Ineens was "ze" weg.
Natuurlijk ben ik niet gek en weet ik dat het een droom was, maar het is toch gek hoe echt dit leek en ik voor mijn gevoel wakker was, want ik lag op exact dezelfde plek en mijn lichaam was totaal niet zwaar zoals in slaapverlamming. Het was echt alsof ik wakker was.
Slaapverlamming en daarbij weten dat je droomt is hemels. Probeer het dikwijls uit te lokken door op de rug te slapen en zo stil mogelijk te blijven liggen. Bizarre (gevoels)situaties die je soms zo verkrijgt 😍, zoals luide druppels die je hoort vallen; immense druk op de borst / buik of een soort van tocht dat langs je wangen glijdt.
In de jongere levensjaren begrijp ik ten zeerste dat het natuurlijk wel beangstigend kan zijn.
Die kat was misschien een zwerfkat, binnengekropen via het raam 😀?
 
Slaapverlamming en daarbij weten dat je droomt is hemels. Probeer het dikwijls uit te lokken door op de rug te slapen en zo stil mogelijk te blijven liggen. Bizarre (gevoels)situaties die je soms zo verkrijgt 😍, zoals luide druppels die je hoort vallen; immense druk op de borst / buik of een soort van tocht dat langs je wangen glijdt.
In de jongere levensjaren begrijp ik ten zeerste dat het natuurlijk wel beangstigend kan zijn.
Die kat was misschien een zwerfkat, binnengekropen via het raam 😀?
Hemels? Bwa... :unsure: 😁
Nu ja, bijzonder dat iemand het toch fijn kan vinden.

Nee kon niet, want ik woonde op een appartement en niet op 0. ;)
 
Het meest interessante is inderdaad een soort status trachten te verkrijgen tussen droom en wakker. Je hebt dan het bizarre gevoel dat je nog controle hebt over wat er daarna komt. Al enkele keren getracht om zo 'uit' mijn lichaam te treden en dat lukte zelfs deels, totdat ik een metertje hoger kwam en opeens kreeg ik schrik :D Ik kan dat totaal niet verklaren: is het fake of niet? Het was best wel zéér merkwaardig. Sindsdien nooit meer geprobeerd, de schrik om niet meer terug te raken is te groot.

Ik herinner me meestal mijn dromen als ik wakker word op het juiste moment, maar niet opschrijven staat gelijk aan vergeten. Feitelijk herinner ik me nu maar één droom uit mijn tienerjaren en dat is een invasie van buitenaardsen. Wie weet komt dat nog :D

Haja, en de klassieker: niet geleerd voor een examen, ettelijke jaren na afstuderen.
 
Vroeger (jaar of 6-8) gedroomd dat het hele dorp zombie's waren (maar simpele zombie's) en da ik daar met mijn fiets aan het rondrijden was en ik was hun aan het ontwijken. Die droom blijft me wel bij.

Ook is gedroomd da'k te laat was voor het werk, dan wakker geschoten en opgestaan, bleek dat het 4u was ...
of ook dromen waarvan ge denkt, is het nu echt of was het een droom?
 
Terug
Bovenaan