Ik denk dat stage 1 er niet zoveel kan fout gaan, als je met bolt ons begint etc dan kan je het wel in de soep draaien.
De realiteit is dat elke stage een potentieel risico is.
Niet elke motor is 100% hetzelfde en de kleinste afwijking van een component kan bij zwaardere belasting gewoon falen. Dat is gewoon de realiteit, geen enkel tuner gaat u garantie geven daarvoor.
Ze geven u garantie dat je gewoon op E10 of E5 kan blijven rijden en dat de motor niet ontploft van de moment dat je de parking afrijdt. Maar voor de rest is het echt wel op eigen risico.
Bij een normaal blok dat een ecotuning heeft gehad daar zou ik zonder twijfel zeggen dat een remap weinig risico inhoudt.
Maar als we spreken over performance cars, waar motorblokken al zeer ver gedreven worden om het maximale eruit te halen, daar dan nog eens meer uithalen is al andere koek. Het heeft ook een reden waarom Honda of VAG maar een bepaald vermogen eruithaalt, ze hebben er baat bij om er meer uit te halen en dus ook meer vermogen op het technisch blad te zetten. Maar ze doen zit bewust niet en bouwen een marge in.
Als we dan spreken over een golf R met 457pk dan ga je gewoon over elke marge heen en dan moet je gewoon goed beseffen waarmee je bezig bent. Die wagen en die componenten zijn daar niet voor ontworpen. Een golf R is nog altijd een productiewagen die op vrij normale intervallen onderhoud nodig heeft. En waar normaal geen componenten vroegtijdig kapot gaan.
Pers jij daar 457pk uit dan kan dat technisch, maar dan moet je ook beseffen dat componenten veel sneller zullen slijten en er een pak meer onderhoud vereist zal zijn. En dat laatste vergeten mensen nog wel eens.