De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk dat stage 1 er niet zoveel kan fout gaan, als je met bolt ons begint etc dan kan je het wel in de soep draaien.

De realiteit is dat elke stage een potentieel risico is.
Niet elke motor is 100% hetzelfde en de kleinste afwijking van een component kan bij zwaardere belasting gewoon falen. Dat is gewoon de realiteit, geen enkel tuner gaat u garantie geven daarvoor.

Ze geven u garantie dat je gewoon op E10 of E5 kan blijven rijden en dat de motor niet ontploft van de moment dat je de parking afrijdt. Maar voor de rest is het echt wel op eigen risico.

Bij een normaal blok dat een ecotuning heeft gehad daar zou ik zonder twijfel zeggen dat een remap weinig risico inhoudt.
Maar als we spreken over performance cars, waar motorblokken al zeer ver gedreven worden om het maximale eruit te halen, daar dan nog eens meer uithalen is al andere koek. Het heeft ook een reden waarom Honda of VAG maar een bepaald vermogen eruithaalt, ze hebben er baat bij om er meer uit te halen en dus ook meer vermogen op het technisch blad te zetten. Maar ze doen zit bewust niet en bouwen een marge in.

Als we dan spreken over een golf R met 457pk dan ga je gewoon over elke marge heen en dan moet je gewoon goed beseffen waarmee je bezig bent. Die wagen en die componenten zijn daar niet voor ontworpen. Een golf R is nog altijd een productiewagen die op vrij normale intervallen onderhoud nodig heeft. En waar normaal geen componenten vroegtijdig kapot gaan.
Pers jij daar 457pk uit dan kan dat technisch, maar dan moet je ook beseffen dat componenten veel sneller zullen slijten en er een pak meer onderhoud vereist zal zijn. En dat laatste vergeten mensen nog wel eens.
 
De realiteit is dat elke stage een potentieel risico is.
Niet elke motor is 100% hetzelfde en de kleinste afwijking van een component kan bij zwaardere belasting gewoon falen. Dat is gewoon de realiteit, geen enkel tuner gaat u garantie geven daarvoor.

Ze geven u garantie dat je gewoon op E10 of E5 kan blijven rijden en dat de motor niet ontploft van de moment dat je de parking afrijdt. Maar voor de rest is het echt wel op eigen risico.

Bij een normaal blok dat een ecotuning heeft gehad daar zou ik zonder twijfel zeggen dat een remap weinig risico inhoudt.
Maar als we spreken over performance cars, waar motorblokken al zeer ver gedreven worden om het maximale eruit te halen, daar dan nog eens meer uithalen is al andere koek. Het heeft ook een reden waarom Honda of VAG maar een bepaald vermogen eruithaalt, ze hebben er baat bij om er meer uit te halen en dus ook meer vermogen op het technisch blad te zetten. Maar ze doen zit bewust niet en bouwen een marge in.

Als we dan spreken over een golf R met 457pk dan ga je gewoon over elke marge heen en dan moet je gewoon goed beseffen waarmee je bezig bent. Die wagen en die componenten zijn daar niet voor ontworpen. Een golf R is nog altijd een productiewagen die op vrij normale intervallen onderhoud nodig heeft. En waar normaal geen componenten vroegtijdig kapot gaan.
Pers jij daar 457pk uit dan kan dat technisch, maar dan moet je ook beseffen dat componenten veel sneller zullen slijten en er een pak meer onderhoud vereist zal zijn. En dat laatste vergeten mensen nog wel eens.
Dat van een golf r met 460pk.. helemaal akkoord hoor. Maar als je met 'gewone' motorisaties rijdt is vaak het enige verschil een softwarematige downtuning.. vaak zijn zelfs alle andere componenten exact hetzelfde zoals injectoren etc.. (cfr een BMW 114d tov een 120d in ten tijd...)
 
Dat van een golf r met 460pk.. helemaal akkoord hoor. Maar als je met 'gewone' motorisaties rijdt is vaak het enige verschil een softwarematige downtuning.. vaak zijn zelfs alle andere componenten exact hetzelfde zoals injectoren etc.. (cfr een BMW 114d tov een 120d in ten tijd...)
Ja dat zei ik ook :p
Zo van die eco getunde motoren kan je vrij gerust in zijn. En met veel gewone motorisaties ook gewoon.
Autobouwers geven de voorkeur aan betrouwbaarheid en lange service intervallen dan op pure performance. Maar bij top of the range motoren is dat vaak al een hele andere zaak :p
 
Ja dat zei ik ook :p
Zo van die eco getunde motoren kan je vrij gerust in zijn. En met veel gewone motorisaties ook gewoon.
Autobouwers geven de voorkeur aan betrouwbaarheid en lange service intervallen dan op pure performance. Maar bij top of the range motoren is dat vaak al een hele andere zaak :p
Ah ok, ik dacht dat je bedoelde een ecotuning toepassen op een wagen, want dat zie ik sommige tuners ook aanbieden.
 
Paar meetings gedaan maar niet veel,avb-sports en eens in nederland assen
Paar keer 400 meter adc-sprint gaan doen vroeger in brustem toen het nog gratis was en bijna geen regels.
Met crx vtec en daarna integra type r
Wedstrijdvissen vaste stok is iets dat van april tot october in de weekends voorrang heeft en das natuurlijk ik het meeting-seizoen
 
vaak zijn zelfs alle andere componenten exact hetzelfde zoals injectoren etc.. (cfr een BMW 114d tov een 120d in ten tijd...)
Een 120d had wel degelijk andere onderdelen dan een 114d. Op bimmerboard kan je daar de details van terugvinden.
Of we hebben het hier niet over de F20?
 
Een 120d had wel degelijk andere onderdelen dan een 114d. Op bimmerboard kan je daar de details van terugvinden.
Of we hebben het hier niet over de F20?
Misschien een slecht voorbeeld, ik weet niet meteen meer welke modellen het nu juist waren - ik herinner me gewoon dat er veel wagens zijn die perfect te tunen zijn wegens pure softwarematige downtuning. De 114d wat het dan misschien niet, mss de 16d VS de 20d of de 18d..

Edit, volgens mij was het de F20 116i VS de 120i.
 
Misschien een slecht voorbeeld, ik weet niet meteen meer welke modellen het nu juist waren - ik herinner me gewoon dat er veel wagens zijn die perfect te tunen zijn wegens pure softwarematige downtuning. De 114d wat het dan misschien niet, mss de 16d VS de 20d of de 18d..

Edit, volgens mij was het de F20 116i VS de 120i.
Nog duidelijkere voorbeelden zijn de softwarematige downgrades voor de waalse markt. Die 136pk of 163pk hadden in plaats van de gewoonlijke 143pk (of 150pk?) en 177pk respectievelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Paar meetings gedaan maar niet veel,avb-sports en eens in nederland assen
Paar keer 400 meter adc-sprint gaan doen vroeger in brustem toen het nog gratis was en bijna geen regels.
Met crx vtec en daarna integra type r
Wedstrijdvissen vaste stok is iets dat van april tot october in de weekends voorrang heeft en das natuurlijk ik het meeting-seizoen
Brustem, zo goed als alle edities aanwezig geweest. Indertijd met een Seat Ibiza FR 1.9TDI met 220pk.
 
Nog duidelijkere voorbeelden zijn de softwarematige downgrades voor de waalse markt. Die 136pk of 163pk hadden in plaats van de gewoonlijke 143pk (of 150pk?) en 177pk respectievelijk.
Ah en mijn vorige 420d die eigenlijk 190pk hoorde te hebben maar er stond blijkbaar de software voor 163pk op!
 
En ge hebt dat nooit gemerkt dus zo een probleem was het niet :p
Sorry maar dat is zeker weten een probleem. Een 420d is duurder dan een 418d, als ik betaal voor een 420d met 190pk moet ik dat ook krijgen he. Ik werd ook belast en verzekerd op 190pk.

En ik had het wel gemerkt, want ik had een 320d als vervangwagen gehad en ik vond dat die veel beter ging, vandaar stage 1.
 
Sorry maar dat is zeker weten een probleem. Een 420d is duurder dan een 418d, als ik betaal voor een 420d met 190pk moet ik dat ook krijgen he. Ik werd ook belast en verzekerd op 190pk.

En ik had het wel gemerkt, want ik had een 320d als vervangwagen gehad en ik vond dat die veel beter ging, vandaar stage 1.
Uiteraard is dat een probleem, lijkt me uiteraard nogal vrij vanzelfsprekend.
Ik was je maar aan het pesten. :p

Maar je hebt toch nog relatief lang zo rondgereden als ik mij niet vergis? Zonder dat je het in feite doorhad.
Natuurlijk als je back-to-back gaat rijden voel je dat wel.

Maar bij BMW is het ook schering en inslag dat de motor meer levert dan op papier staat. En ook onderling dat er wel eens wat verschil op kan zitten.
 
Uiteraard is dat een probleem, lijkt me uiteraard nogal vrij vanzelfsprekend.
Ik was je maar aan het pesten. :p

Maar je hebt toch nog relatief lang zo rondgereden als ik mij niet vergis? Zonder dat je het in feite doorhad.
Natuurlijk als je back-to-back gaat rijden voel je dat wel.

Maar bij BMW is het ook schering en inslag dat de motor meer levert dan op papier staat. En ook onderling dat er wel eens wat verschil op kan zitten.
Ja nee ik had nooit een BMW 20d gehad en nooit een testrit gedaan, dus inderdaad ik wist niet anders en tbh is 163pk ook voldoende he, maar als ik dan die vervangwagen kreeg was dat verschil vrij goed merkbaar.

M'n huidige maakte ook 15pk meer dan opgegeven, de GTI van hetzelfde. Zal natuurlijk ook wel van testbank tot testbank afhangen denk ik.
 
Goddammit een trajectcontrole in zone 90 vergeten, ring Aarschot... Deed zeker 140 door de bocht omdat ik me heb laten verleiden door een jongeman met een Hyundai i30N... Mijn euro viel wat laat en ben tot 60 uitgebold aan einde meting, das een weg waar het gerust kan en geen gevaar is... Nu zal ik 2 weken bang moeten afwachten.... Loemperik dak zen.
 
Als je max 3 maand voor de vervaldag van je keuring naar de keuring gaat blijft die vervaldag staan he?

Mijn Ford moet voor 8/02/23 gekeurd worden, maar hij heeft momenteel een probleem waardoor hij naar de garage moet (scheur in darm intercooler, heeft hij 2j geleden ook gehad).
Ik zou hem dan ineens ook laten in orde zetten voor de keuring + onderhoud en al naar de keuring gaan aangezien hij dan toch al in de garage staat.
 
Normaal staat dat op je keuringsbewijs: "Volgende periodieke keuring vanaf [datum1] tot uiterlijk [datum2] met behoud van referentiedatum.

Datum1 valt bij mij twee maand voor datum2, de vervaldag van het keuringsbewijs. 3 maand op voorhand gaan lijkt me dan ook moeilijk, jouw vroegst mogelijke keuringsdatum zal wschl 8/12 zijn.
 
Als je max 3 maand voor de vervaldag van je keuring naar de keuring gaat blijft die vervaldag staan he?

Mijn Ford moet voor 8/02/23 gekeurd worden, maar hij heeft momenteel een probleem waardoor hij naar de garage moet (scheur in darm intercooler, heeft hij 2j geleden ook gehad).
Ik zou hem dan ineens ook laten in orde zetten voor de keuring + onderhoud en al naar de keuring gaan aangezien hij dan toch al in de garage staat.
Ik heb de mijne ook in orde laten zetten enkele weken voor ik naar de keuring ging omwille van onderhoud. Uw lichten gaan doorgaans niet op enkele weken compleet ontregeld geraken etc. 😉
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan