De hopeloze zoektocht naar werk

Ben nog eens een dagje op kantoor. Ik zit hier nu heel alleen op mijn verdiep, plaats voor 38 (+4) personen
Dit gebouw kost geld, de verwarming kost geld. Denk dat er nog ruimte is om te besparen

Ben nog eens een dagje op kantoor. Ik zit hier nu heel alleen op mijn verdiep, plaats voor 38 (+4) personen
Dit gebouw kost geld, de verwarming kost geld. Denk dat er nog ruimte is om te besparen

Daar zijn ze dus mee bezig om dat te optimaliseren.

Gesolliciteerd voor een andere job bij mijn huidige werkgever, bij een andere dienst, me al de hele dag het hoofd aan het breken of ik het moet vertellen aan mijn huidige baas of niet... :thinking: en of dit mijn kansen op die andere job vergroot of verlaagt, zeker versus externe sollicitanten.
Als iedereen evenveel kans zou maken die gesolliciteerd heeft, heb ik ook maar max. 1 kans op 3 à 5 (schatting aantal kandidaten).

Mijn baas zou sowieso toch nog moeten weten dat ik vorig jaar op een functioneringsgesprek heb gezegd dat deze situatie voor mij niet kan blijven duren, ze is toxisch voor mijn gemoedstoestand en mijn cv.

Ik erger me meer en meer aan het feit dat ik noch op vlak van hard skills (technisch) als op vlak van soft skills (interpersoonlijk) zo goed als niet groei, toch niet dankzij mijn collega die me de métier zou moeten leren...
Die laatste is gaan samenzitten met 2 externe consultants om een IT-probleem op te lossen, en heeft mij er niet bij betrokken, ik til daar zwaar aan (en mijn baas vond dit ook niet oké, maar die weet nog niet hoe zwaar ik er aan til) want had al meermaals duidelijk aangegeven dat ik op dat vlak hulp nodig had en wou bijleren (het betreft een vrij gesloten en archaïsche programmeeromgeving waar te weinig info vrij online over te vinden is). Wat ik wél heb geleerd de laatste 2,5 jaar komt vooral van eigen online opzoekwerk én een aantal extra vakken die ik aan de universiteit in afstandsonderwijs gevolgd heb (en dat was zwaar, te zwaar).

Oh, en financieel ook quasi geen reële vooruitgang buiten indexering, een benedengemiddeld loon blijkbaar maar op dat vlak wist ik dat tenminste wél toen ik er aan begon, ik kom er voorlopig ook nog mee toe en besef dat het met vele anderen toch nog slechter gesteld is.
Nauwelijks bijleren en me sociaal geïsoleerd voelen... Niet oké. Echt niet oké.

Ik zal sowieso de vraag krijgen waarom ik wil veranderen... kan wel wijzen naar de hogere verantwoordelijkheid (best zwijgen over het hogere loon) en de interessante inhoud bij de nieuwe job, maar de vraag hoe het zit op mijn huidige dienst zal ik sowieso krijgen... en weet niet hoe er enkel positief over te antwoorden.

Eén andere collega weet al hoe ik me er over voel, die heeft ook begrip want die moeilijke collega van mij ligt bij meerdere mensen moeilijk om mee samen te werken maar ik ben er het meest afhankelijk van, ... Recent van die eerste collega nog een compliment gekregen, maar dat voelt dan hol aan als je weet dat die het erg zou vinden als je vertrok.

Gesolliciteerd voor een andere job bij mijn huidige werkgever, bij een andere dienst, me al de hele dag het hoofd aan het breken of ik het moet vertellen aan mijn huidige baas of niet... :thinking: en of dit mijn kansen op die andere job vergroot of verlaagt, zeker versus externe sollicitanten.
Bij zowel mijn bedrijf, als bij mijn vriendin is het zo dat je het aangeeft aan je manager... Zo kan die ook op zoek naar een vervanger. Zelfs al krijg je de job niet. Je wil weg op je positie en dan kan de continuïteit gemakkelijker gegarandeerd worden. Ook weet HR soms van vacatures die gaan vrijkomen die jij nog niet weet. Dus best aangeven

Kans is groot dat de hiring manager feedback aan je huidige manager gaat vragen als ze je sollicitatie zien, en dan kan het wel awkward worden als die laatste compleet uit de lucht komt vallen. Dat zou ook geen goede indruk maken over je openheid en transparantie, dus ik zou zo snel mogelijk open kaart spelen.

Ja, maar voor de goede verstaander tussen de lijnen, het betreft hier geen privébedrijf maar een overheidsinstelling. Dus de HR is hier niet traditioneel. Die job bij die andere dienst is ook iets heel anders.

Destijds (2019) deze keuze gemaakt - kon kiezen uit een 4-tal jobs plots op 2 weken tijd, géén van allen écht super (inclusief consultancy) natuurlijk, praktisch allen in Brussel - omwille van de werkzekerheid in het kader van een nakende Brexit (dat corona de zwarte zwaan zou zijn kon je in september van dat jaar niet verwachten) maar toch met de hoop er voldoende bij te leren. Zeker met geen IT-gerelateerd diploma (wel aardig wat opleidingen intussen, ik kan in principe back-end programmeren in Java, maar ook in Python en R (en ben ook vrij goed geworden in SQL, maar niet met volle goesting) maar zaken als fullstack software ontwikkelaar zijn buiten mijn bereik), en een gezond wantrouwen voor consultancy - na jaren als tijdelijke, tweederangswerknemer in het onderwijs zag ik 't niet nog eens zitten overal de "vervanger" te zijn. Ik wou ook liefst geen job met een salariswagen, nettovergoeding etc. maar gewoon een deftig brutoloon ook al startte ik dan weer van nul (6 à 7 jaar werkervaring quasi niet gevalideerd).

Nu enkele positieve zaak: als ik wel in mijn huidige job blijf dan krijg ik eind dit jaar eindelijk eens terug een deftige loonsprong die géén indexering is. Niet dat ik niet toekwam, maar het zou gewoon leuk zijn eens wat meer extra te hebben (en zit nog ver onder wat velen hier op het forum posten in de brutoloonthread, maar dat boeit me minder). Mijn Frans heeft ook een kwantumsprong gemaakt, hoerah...
Ik heb het ook veel te lang laten aanslepen wegens corona: het zal wel beter na corona dacht ik dan, maar zowel deze situatie als corona zelf bleven duren, die afspraak met die externe SAS-consultants was voor mij een druppel bij wijze van spreken. Dat is zo hard niet oké denk ik dan.

En voor wie denkt dat ik overdrijf: ik heb al van 4 collega's in variërende mate de bemerking gekregen dat ze liever met mij werken dan met die andere collega, omdat ik veel eenvoudiger de zaken kan uitleggen (zou ook maar erg zijn dat niet te kunnen na jaren in 't onderwijs), duidelijker communiceer en ook socialer ben in de omgang (zegt veel over hoe introvert die andere collega is denk ik dan). Maar feit blijft voor mij dat ik technisch gewoon nog maar al te vaak geblokkeerd zit, omdat de kennis (inclusief de nodige toegangen, scripts, etc.) nog in te grote mate bij die collega zit, en ook natuurlijk omwille van de starre bureaucratische regeltjes... vooral qua IT.

Eerder tijdsintensief, ben er toch een halve dag mee kwijt en dan nog 2 keer een trein ticket.

Bij de laatste examens had ik exact dezelfde oefening gekregen, dan vind ik het toch verloren tijd
Dat is toch echt geen moeite voor een examen? Ik ben een tijdlang dagelijks gependeld naar Brussel (vanuit regio die niet zo ver van de jouw ligt) voor mijn job.
Ook nu voor assessment center testen al verschillende keren een hele dag verlof moeten nemen+ verplaatsen naar de andere kant van het land (kosten uiteraard voor eigen rekening).

Zeer mooi programma imo. Ik heb het ook nog overwogen, ik zou zeker eens informeren bij randstad. De contactpersonen zijn zeer behulpzaam.
Ik heb het overwogen voor een HR richting.
Is HR een goeie keuze dan? Ben wat aan het twijfelen om die richting in te slaan.

Is HR een goeie keuze dan? Ben wat aan het twijfelen om die richting in te slaan.
Ik zit zelf in de HR wereld en ik vind het best leuk :) Je job kan heel afwisselend zijn en er is ook niet zo een diploma focus aangezien het een knelpuntberoep is en je veel on the job kan leren. Naar mijn gevoel kan je met een van die diploma's van randstad spark aan een mooie job geraken. Eens je dan wat ervaring hebt zijn er zeer veel mogelijkheden.
Zelf heb ik het uiteindelijk niet gedaan aangezien ik mijn job al combineer met een bachelor studie en ik al ervaring heb in de HR wereld.
Het leek me bijgevolg beter die bachelor af te werken en eventueel daarna nog iets bij te studeren gecombineerd met mijn job.

Solliciteren bij de Vlaamse Overheid:

Werfreserves voor tijdelijke functie (lokale afdeling): super sollicitatie en sta op de eerste plaats

Zelfde functie maar voor een contract van onbepaalde duur uitgeschreven voor heel Vlaanderen en mogelijkheid om bij bovenstaande lokale afdeling te gaan werken: kandidatuur geweigerd op basis van mijn C.V.

Ik ben blij dat ik me destijds een Linkedin account heb aangemaakt.
Aanbieding gekregen in een sector die ik zelf niet echt voor ogen had maar uiteindelijk gaat dit wel mijn nieuwe job worden.
Andere 2 mogelijkheden die ikzelf had aangeschreven zijn helaas niets geworden wegens "onvoldoende kennis".

Het is stom dat theoretische kennis zo ver weg zit. Ooit wel gezien op de schoolbanken maar nadien nooit meer nodig gehad.
Opfrissen helpt wel maar natuurlijk kan je niet alles terug bekijken.
Dan heeft de schoolverlater wel meer geluk, maar die heeft dan weer geen praktische ervaring...

Laatst bewerkt:
Vandaag gehoord dat ik geslaagd ben voor een functie als maatschappelijk werker binnen een OCMW met de bedoeling voor onbepaalde duur.

Heb een paar weken geleden al toegezegd bij een ander OCMW maar met met een contract van bepaalde duur. Nog geen contract getekend.

Ik ga nu een ambetant telefoontje mogen doen naar het OCMW waar ik eerder heb toegezegd.

En dan sta ik nog op de eerste plaats als werfreserve voor een job die echt wil. Kan nog zijn dat ik nog eens een ambetant telefoontje mag doen.

Na 3 jaar farma voor 3 jaar verschillende bedrijven, zowel als consultant als intern, heb ik het toch ook wat gezien. Repetitief werk en weinig groei. Mogelijke optie is om bij een multinational binnen te geraken en daar verder te groeien. Wat me de beste keuze lijkt. Maar dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan.:unsure:

Een carrièreswitch spookt in mijn gedachte maar de grote vraag is natuurlijk naar wat? Opnieuw consultancy om mogelijk weer in een departement te worden geplaatst dat me maar beperkt interesseert, zie ik niet zitten. Je weet uiteraard pas wat je interesseert eens je het geprobeerd hebt natuurlijk...

Keuzes...:wallbash:

Dwaze recruiters op linkedin...

U stalken en als ge dan is wat inhoudelijke vragen terug stuurt waar ze even is ne polis of arbeidsreglement voor moeten open doen dan antwoorden ze niet meer.

Niet verwonderlijk dat ze "niemand" vinden. Enkel mensen die hun job grondig beu zijn of zonder werk zitten kunt ge zo strikken...

Voila se, maandag start ik als interimmer bij de ene dokter die me kent vanop onze vorige werkplek om administratieve achterstand weg te werken, dus gewoon chill vanuit mijn eigen luie zetel bij wijze van spreken en we gaan werken met weekcontracten zodat er geen probleem is als ik elders kan starten. Iedereen blij! 😇

Dwaze recruiters op linkedin...

U stalken en als ge dan is wat inhoudelijke vragen terug stuurt waar ze even is ne polis of arbeidsreglement voor moeten open doen dan antwoorden ze niet meer.

Niet verwonderlijk dat ze "niemand" vinden. Enkel mensen die hun job grondig beu zijn of zonder werk zitten kunt ge zo strikken...

recruiter: ik heb uw profiel gevonden en denk dat je een perfecte match bent voor deze complete shit startersfunctie binnen IT
unsure: ah fijn, wat vond je specifiek goed aan mijn profiel voor deze functie?
ghosted

ook eens dit gehad:
recruiter: we zoeken een leuke interessante functie binnen een groeiend bedrijf als business analyst
unsure: oh leuk, het bedrijf spreekt me al aan. Wat zou de functie exact inhouden?
recruiter: het is een business analyst functie dus de business analyseren
:lol:

Terug
Bovenaan