De hopeloze zoektocht naar werk

Twee KMO's hadden ook compleet gelogen over hun vacatures. De data science vacature was gewoon verschillende databronnen knippen en plakken in excel en bij een andere wisten ze mij op de sollicitatie te zeggen dat de vacature waarop ik gesolliciteerd had al bezet was maar dat ze nog iemand zochten om hamburgers te bakken.
Uiteindelijk is dat toch een mooi aanbod. Hamburgers bakken aan het loon van Data Science.

Ik ben toevallig op een job bij de overheid gestoten die me wel aanspreekt. Ik zou iets van loon inleveren, maar krijg er 15 extra vakantiedagen, telewerk, maaltijdcheques. Dingen die ik nu in mijn huidige functie niet heb. Aangezien ik al sinds ik ben afgestudeerd bij dezelfde werkgever werk, voelt het raar aan om mijn cv door te sturen naar een andere werkgever. Ik voel me enigszins schuldig tegenover mijn huidige werkgever, lol. Ben ook totaal niet meer thuis in het solliciteren. Had zelfs geen cv. Ik weet wel dat er niets mis is met solliciteren en daar an sich geen verplichtingen aan vasthangen, maar toch. Zo vreemd.

Zelf ben ik notoir jobhopper en heb toch wel gemerkt dat bij sollicitaties bij KMO's ze rapper hun boekje te buiten gaan, ongepaste vragen durven stellen en bizar gedrag vertonen. :thinking:
Echt é :') "Heb je kinderen? Heb je een kinderwens? Wat is het beroep van uw ouders? Wat is het beroep van uw vriendin?"
Ge zou dat allemaal moeten opnemen en rechtstreeks naar Unia sturen.. Of nog beter: dreigen met naar Unia te stappen en ze chanteren. :tongue:

Welke regio zoek je werk? In welke sector wil je graag werken? Welke ervaring heb je?
Regio Kortemark, elektriciteit. 10-11 jaar ervaring als elektricien, voornamelijk in de retail en industrie, af en toe residentieel.
Deze week nog een 2de sollicitatie bij Fluvius als netaansluiter. Loonsvoorwaarden zijn al besproken en dat ziet er wel redelijk oké uit.
Ook een job dat ik echt zie zitten. Die mannen gaan zeer goed uitgerust op pad als je hun promofilmpje op Youtube mag geloven. Aan goed materiaal hecht ik toch wel heel veel belang.

Edit:
Eigenlijk niet echt een "hopeloze zoektocht" hier.
Krijg elke dag "opportuniteiten" (zoals de recruiters het graag noemen) via LinkedIn, maar niet echt interessante dingen.

Laatst bewerkt:
Ik heb beet.
Uiteindelijk iets gevonden en slechts 11 dagen na sollicitatie al akkoord getekend.
0,0 rare of bs vragen die er niet toe doen.

Ik hoor nog mensen die momenteel aan het veranderen zijn. Lijkt toch een periode momenteel waar het gemakkelijker lijkt te gaan om een job upgrade te doen.

Ik heb beet.
Uiteindelijk iets gevonden en slechts 11 dagen na sollicitatie al akkoord getekend.
0,0 rare of bs vragen die er niet toe doen.

Ik hoor nog mensen die momenteel aan het veranderen zijn. Lijkt toch een periode momenteel waar het gemakkelijker lijkt te gaan om een job upgrade te doen.
Je ziet inderdaad de jobmarkt veranderen. Zeker met het thuis -en hybride werk. Mensen vinden het plots niet zo erg om weer voor een bedrijf te solliciteren dat wat verder ligt.
1 à 2x per week een langere afstand afleggen vs. 5x per week verplicht een kortere afstand is voor velen plots niet meer zo'n probleem.

Nog iemand een job voor een dietiste?

"Yara heeft sinds september haar diploma van diëtiste, maar vindt geen werk. En ze moet een jaar wachten voor ze een uitkering krijgt. “Gelukkig mag ik bij mijn papa wonen en ondersteunt mijn familie mij. Want met de 500 à 800 euro die ik met mijn Instagram verdien, kom ik niet ver.” Voor ons maakt Yana de rekening op. “Ik heb twee maanden vakantiewerk gedaan in een woonzorgcentrum om een handtas van Louis Vuitton te kunnen kopen.”
https://www.hln.be/geld/yara-24-vin...ot-800-euro-per-maand-via-instagram~a9610525/

Schandalig dat ze zolang moet wachten op een uitkering. Nu heeft ze moeten werken om een Louis Vuitton te kopen.

Met een arbeidsmarkt die geen handen vindt is dit toch wel absurd. Dat kind kan perfect werken.

"Yara heeft sinds september haar diploma van diëtiste, maar vindt geen werk. En ze moet een jaar wachten voor ze een uitkering krijgt. “Gelukkig mag ik bij mijn papa wonen en ondersteunt mijn familie mij. Want met de 500 à 800 euro die ik met mijn Instagram verdien, kom ik niet ver.” Voor ons maakt Yana de rekening op. “Ik heb twee maanden vakantiewerk gedaan in een woonzorgcentrum om een handtas van Louis Vuitton te kunnen kopen.”
https://www.hln.be/geld/yara-24-vin...ot-800-euro-per-maand-via-instagram~a9610525/

Schandalig dat ze zolang moet wachten op een uitkering. Nu heeft ze moeten werken om een Louis Vuitton te kopen.

Met een arbeidsmarkt die geen handen vindt is dit toch wel absurd. Dat kind kan perfect werken.
Mja, ik vind het al belachelijk dat die 500 - 800€ / maand verdient met instagram.

Al moet het niet echt een groot licht zijn om nu in het open en breed te gaan zeggen dat ze wacht om te kunnen gaan stempelen. Om dan het stempelgeld te krijgen en dat aan te vullen met op het eerste zicht onbelaste inkomsten van instagram.
Als een belastingsambtenaar dat leest, die moet zich toch even in zijne koffie verslikken zeker over de wereldvreemdheid en nakijken ofdat die inkomsten in het verleden zijn aangegeven... en daar belastingen op afgedragen worden.

Voor die uitspraak over die louis vuitton handtas... dat categoriseer ik bij het jeugdige naïvisme waar ik toen ik als ingenieur afgestudeerd was ook er vanuit ging dat de wereld op mij stond te wachtten (zeker als je elke dag hoorde dat er een ingenieurstekort was) en dat je stukken van mensen ging verdienen. Of waarbij je uw vakantiegeld ook gewoon opdeed aan die dure nieuwe PC of die xbox/nintendo/... Bij de ene is dat dat, bij een andere is dat een getunede wagen, en bij nog iemand anders is dat nog iets helemaal anders.

Ik hoop wel dat haar vader die dit leest eens een hartig gesprekje met haar heeft en voorstelt dat ze haar handen uit haar mouwen steekt om zo snel mogelijk een job te hebben. Er moet toch iemand zich ooit de bedenking gemaakt hebben van wat is de werkgelegenheid als ik niet aan de bak geraak als diëtiste (als je dat studeert) en wat ga ik doen om mijn geld te verdienen zodanig dat ik niet van honger omval. Ofwel dat ze denkt van kijk, ik zal mij misschien maar omscholen tot verpleegster. Daar lijkt toch nog een markt voor te zijn. En dat zal dan beter verdienen dan wat ze voor vakantiewerk gedaan heeft.

Al lijkt instagrammen natuurlijk plezanter als werk.

Er zijn genoeg jobs voor diëtisten ik denk dan bv aan kwaliteitscontrole/voedselveiligheid of label compliance in de industrie. Maar als je enkel solliciteert op de "mooiere" vacatures is het normaal dat mensen met meer ervaring er mee gaan lopen. Ook tijdelijke contracten als vervanging kunnen een begin zijn in de meer klinische richting.

Als dietiste is het mss zo dat ze niet direct een job vind. Maar je kan met dat diploma ook wel als laborant aan de slag en zoeken ze er wel genoeg.

Ik ben toevallig op een job bij de overheid gestoten die me wel aanspreekt. Ik zou iets van loon inleveren, maar krijg er 15 extra vakantiedagen, telewerk, maaltijdcheques. Dingen die ik nu in mijn huidige functie niet heb. Aangezien ik al sinds ik ben afgestudeerd bij dezelfde werkgever werk, voelt het raar aan om mijn cv door te sturen naar een andere werkgever. Ik voel me enigszins schuldig tegenover mijn huidige werkgever, lol. Ben ook totaal niet meer thuis in het solliciteren. Had zelfs geen cv. Ik weet wel dat er niets mis is met solliciteren en daar an sich geen verplichtingen aan vasthangen, maar toch. Zo vreemd.

Ik kan dat gevoel begrijpen, maar -simpel gezegd- je moet je niet schuldig voelen tegenover je werkgever. Als je je daar goed voelt, kan je die wel als het zo ver komt, de kans geven om een tegenoffer te doen.
Maar bedrijven zullen ook gewoon beslissingen maken die voor hen financieel goed uitkomen wanneer het nodig is; omgekeerd als werknemer kan je maar beter hetzelfde doen :)
Dit komende van iemand die op meer dan 15 jaar tijd zelf maar 2 keer veranderd is, maar dat hield me niet tegen van rond te kijken wanneer er mooie opportuniteiten ergens anders zijn, of ik het gevoel had dat mijn toenmalige situatie beter kon.

Al een gesprek of zes op de planning. Kruipt wel tijd en planning in. Gelukkig nog wat Educatief staan 🤣

Ook verbaasd dat de gesprekken mij vlot afgaan eigenlijk... Had meer stress verwacht.
Vanaf april terug meer werk op het huidige maar geen idee of dat de motivatie en drive nog gaat terug komen.

Ik tijdens sollicitaties.

mKD2YGH.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ben niet echt op zoek, maar had in november een interessante vacature gezien en daarop gesolliciteerd. Na 2 weken kreeg ik het antwoord dat "er nog andere kandidaten voor deze functie solliciteerden en zij momenteel beter matchen bij het profiel dat we zoeken."

Dit antwoord werd in 3 talen verstuurd waardoor het volgens mij gewoon een standaardantwoord was.

Ik zie dat de vacature vandaag trouwens nog online staat. Ik heb wel zin om mijn CV up te daten (de vorige die ik verstuurd had was achteraf gezien niet echt ideaal) en opnieuw te proberen.

Zelf ook niet actief op zoek naar iets anders, maar sta wel open voor nieuwe uitdagingen met wat meer verantwoordelijkheid. Had enkele weken geleden gereageerd op twee vacatures. Bij de ene bij de Vlaamse Overheid niet weerhouden omdat mijn profiel niet bij de 5 sterkst scorenden zat en het nutteloos was om nog te reageren (oké dan). Opgebeld voor de tweede vacature die mijn voorkeur genoot. Dinsdag op gesprek, heb wel gezonde stress omdat ik al jaren niet gesolliciteerd heb. Weet eigenlijk totaal niet hoe me voor te bereiden. :D

Weet eigenlijk totaal niet hoe me voor te bereiden. :D
Probeer wat kennis op te bouwen rond deze 2 topics
Bedrijf: welke diensten, nog andere locaties, website/linkedin eens bekijken, gemeenschappelijke connecties, jaarrekening bedrijf doornemen (is het wel financeel gezond, bv. op fincheck), linkedin: wie werkt er allemaal op die dienst / met dezelfde functie, etc.
Vacature: wat zoeken ze juist? Zijn er tools/software vermeld die je nog niet kent, ff opzoeken, indien gratis demo/trial te downloaden, etc.
Typische sollicitatievragen: ff Googlen & uw verhaal proberen op te bouwen (waarom solliciteer je, wat zoek je, ...)

Bij mij wast negatief. Nu nog zien of dat ik de knop terug kan omdraaien en een bore-out verder doe ( tot april / mei ? ) in de hoop dat het terug drukker zal worden of toch weer tijd en moeite investeren in zoeken en solliciteren.

Terug
Bovenaan