De hopeloze zoektocht naar werk

Zijn er ook geen opleidingen bij bv het CVO (centrum voor volwassenenonderwijs)? Want het zou me straf lijken dat er in heel België maar 1 opleiding is per jaar. Vaak kan je voor zo’n erkende opleiding via het CVO ook vrijstelling krijgen bij de vdab.

Misschien dat @Tonerider tips heeft, die heeft een soortgelijk traject gevolgd dacht ik.

CVO is Autocad enkel, zijn ook maar 12 lessen.

Dat via de VDAB was 44 weken voltijds.
Kwamen wel wat meer programma's aanbod.
Dat was in Brugge, had een trein rechtstreeks.

De rest is in Wondelgem en Antwerpen.
Is niet haalbaar op tijd, zou moeten vertrekken om 6u en kom aan om 8u12 in Antwerpen.
Lessen starten om 8u.

De opleiding industrieel tekenaar duurt idd. een jaar en is beperkt qua aantal leerlingen, maar dacht dat je ook mechanisch tekenaar hebt en die opleiding is maar 6 maanden.
Focus ligt wel op AutoCAD en Inventor. De andere paketten zie je maar een weekje of zo.
Op het einde van de opleiding doe je stage (wel zelf te zoeken, maar wij kregen een lijst van bedrijven aangezien het binnen de sector metaal moest zijn aangezien die de opleiding sponseren of zo). De meesten van mijn klas zijn daarna ook vast kunnen beginnen op hun stageplaats. Zelf werk ik ondertussen al +4j bij het bedrijf waar ik stage deed. Ons team bestaat uit 6 personen en ik denk dat de helft die opleiding bij de vdab heeft gevolgd.

De opleiding industrieel tekenaar duurt idd. een jaar en is beperkt qua aantal leerlingen, maar dacht dat je ook mechanisch tekenaar hebt en die opleiding is maar 6 maanden.
Focus ligt wel op AutoCAD en Inventor. De andere paketten zie je maar een weekje of zo.
Op het einde van de opleiding doe je stage (wel zelf te zoeken, maar wij kregen een lijst van bedrijven aangezien het binnen de sector metaal moest zijn aangezien die de opleiding sponseren of zo). De meesten van mijn klas zijn daarna ook vast kunnen beginnen op hun stageplaats. Zelf werk ik ondertussen al +4j bij het bedrijf waar ik stage deed. Ons team bestaat uit 6 personen en ik denk dat de helft die opleiding bij de vdab heeft gevolgd.
Heb je na die stage via een IBO moeten starten ? En welke regio ? Ik vond toen ik werkloos was niet veel vacatures voor technisch tekenaar (regio Limburg).

Heb je na die stage via een IBO moeten starten ? En welke regio ? Ik vond toen ik werkloos was niet veel vacatures voor technisch tekenaar (regio Limburg).
Nee, stage was direct gevolgd door vast contract. Ik heb m'n opleiding in Wondelgem gevolgd en werk in Lokeren. Ik denk wel dat ze toen gezegd hebben dat de meeste vacatures regio West-Vlaanderen waren, maar bij ons was het dus regio Oost Vlaanderen en iedereen heeft werk gevonden.

Vorige week naar de vdab geweest, voor te horen dat ik via het GTB zou kunnen werk vinden.
Fysieke arbeid mag ik niet doen, door mijn mechanische artrose.
GTB was niet aan de orde volgens haar.

Zou graag technisch tekenen doen, aangezien ik zelf veel ontwerp en 3D print.
Er is maar 1 opleiding per jaar en voor max 10 personen.

Die is nu bezig, en ik zou al weer moeten wachten tot in April.

Als je kijkt hoeveel knelpunt beroepen er zijn, en het magere aanbod van opleidingen.
Niet verwonderlijk dat er zoveel vacatures blijven open staan.
Bedrijven willen dan ook liever iemand met 5 jaar ervaring, dan iemand dat net uit zo een opleiding komt.

Ben dan maar begonnen met Solidworks te leren, en kijken voor een CSWA en CSWP te behalen.
Hopen dat dit goed genoeg gaat zijn voor hun.

Anders gaat het nog een leuke zoektocht worden.
Ik heb u historiek misschien niet helemaal mee maar wat is je huidige statuut en hoe lang al? Als je lang genoeg arbeidsongeschikt of werkloos bent oid, krijgen werkgever mogelijks incentives om u aan te werven. Werkgevers betalen u op die manier misschien wel maanden bijna gewoon u nettoloon zonder meer, onderschat zo'n voordeel niet (als het nog bestaat natuurlijk, ik ken de situatie vandaag niet).

Ik heb ondertussen ~15-16 jaar geleden, een beetje gelijkaardige met @Tonerider, een VDAB opleiding gevolgd voor bouwkundig tekenaar. Dat was toen ook een voltijdse dagopleiding via het CVO in Lokeren met aansluitend een stage. Ik had op die stageplaats kunnen blijven maar dat was toen nog Beveren <-> Deinze, ik zou de helft van mijn loon in mijnen auto gekapt hebben elke maand. In de plaats ben ik direct na die opleiding terug in de elektriciteit gerold (wel met een link naar het technisch tekenen). Naar mijn gevoel heb ik dat sollicitatiegesprek voor die job toen zwaar getanked maar toen ik tijdens het gesprek vermelde dat ze beroep konden doen op RSZ/belastingvrijstellingen de eerste maanden zag je die mens zijn ogen plots fonkelen. Eigenlijk was dat echt een vreselijk bedrijf om te werken maar het heeft wel als lanceerplatform gediend... eens je in een technische sector (bouw, metaal, elektriciteit...) zit en een klein beetje ervaring hebt kunnen opbouwen ga je echt al-tijd werk hebben.

Ik heb u historiek misschien niet helemaal mee maar wat is je huidige statuut en hoe lang al? Als je lang genoeg arbeidsongeschikt of werkloos bent oid, krijgen werkgever mogelijks incentives om u aan te werven. Werkgevers betalen u op die manier misschien wel maanden bijna gewoon u nettoloon zonder meer, onderschat zo'n voordeel niet (als het nog bestaat natuurlijk, ik ken de situatie vandaag niet).

Ik heb ondertussen ~15-16 jaar geleden, een beetje gelijkaardige met @Tonerider, een VDAB opleiding gevolgd voor bouwkundig tekenaar. Dat was toen ook een voltijdse dagopleiding via het CVO in Lokeren met aansluitend een stage. Ik had op die stageplaats kunnen blijven maar dat was toen nog Beveren <-> Deinze, ik zou de helft van mijn loon in mijnen auto gekapt hebben elke maand. In de plaats ben ik direct na die opleiding terug in de elektriciteit gerold (wel met een link naar het technisch tekenen). Naar mijn gevoel heb ik dat sollicitatiegesprek voor die job toen zwaar getanked maar toen ik tijdens het gesprek vermelde dat ze beroep konden doen op RSZ/belastingvrijstellingen de eerste maanden zag je die mens zijn ogen plots fonkelen. Eigenlijk was dat echt een vreselijk bedrijf om te werken maar het heeft wel als lanceerplatform gediend... eens je in een technische sector (bouw, metaal, elektriciteit...) zit en een klein beetje ervaring hebt kunnen opbouwen ga je echt al-tijd werk hebben.
Ik zit thuis sinds Augustus vorig jaar, zonder uitkering. 1 maand voor mijn vast, hebben ze de samen werking stop gezet.
Kwam daarvoor al uit een mentale moeilijke periode, was helemaal op de goede weg tot mijn knie het begaf.

Heb zo een blad meegekregen van de VDAB, met codes die moeten ingevuld worden.
Wat ik wel en niet zou kunnen doen van werk, daarvoor zou de baas dan premies krijgen.

Die opleiding van een jaar of soms 3 jaar, is dan wel niet betaald. Omdat ik geen uitkering heb, dus vandaar dat ik liefst langere opleidingen wil vermijden.

Voor mij hoeft het niet perse CAD te zijn, als het maar een job is. Dat ik na een week niet terug bij mijn arts sta, voor vocht eruit te laten trekken.

Bedrijven willen dan ook liever iemand met 5 jaar ervaring, dan iemand dat net uit zo een opleiding komt.

Ben dan maar begonnen met Solidworks te leren, en kijken voor een CSWA en CSWP te behalen.
Hopen dat dit goed genoeg gaat zijn voor hun.

Anders gaat het nog een leuke zoektocht worden.
Veel succes, alhoewel ik dénk dat bedrijven vooral op zoek zijn naar mensen met ervaring in Solidworks. Ik zie niet echt in wat zo'n bedrijf kan doen met iemand die de basis kent na bv een opleiding van 1 jaar?

Veel succes, alhoewel ik dénk dat bedrijven vooral op zoek zijn naar mensen met ervaring in Solidworks. Ik zie niet echt in wat zo'n bedrijf kan doen met iemand die de basis kent na bv een opleiding van 1 jaar?
Dankje, ik ga er wel van uit dat iemand 44 weken intensief elke dag dit moet leren.
Na die opleiding een serieus goede basis gaat hebben van de software.
Toch ook heel wat projecten heeft mogen tekenen en assembleren.

‘T is gebeurd, na 4 jaar moet ik terug werk zoeken 😞
Vandaag ontslagen in het kader van collectief ontslag wegens vermindering van werk (administratief werk wordt deels geautomatiseerd).
Na 24 jaar aan het werk te zijn bij m’n ondertussen zesde werkgever had ik toch gehoopt om daar tot m’n pensioen te blijven.

Dinsdag naar een infosessie van de vdab georganiseerd door werkgever voor info over outplacementbegeleiding enzo.
Heeft iemand van jullie al eens een outplacementbegeleiding gekregen en was dit de moeite?

toch niet serieus meer :')

dus je moet de hele dag als call service medewerker (chat en phone support) werken, en dan vragen ze daarvoor zo maar eventjes een bachelor of masterdiploma :')
Niet dat ik het zou willen doen, maar veel succes om een bachelor of master hiervoor te vinden , amai !
Vermits je de vacature zelfs niet kan lezen en dan vooral de inhoud van de functie, denk ik ook niet dat je een kans zou maken.

toch niet serieus meer :')

dus je moet de hele dag als call service medewerker (chat en phone support) werken, en dan vragen ze daarvoor zo maar eventjes een bachelor of masterdiploma :')
Niet dat ik het zou willen doen, maar veel succes om een bachelor of master hiervoor te vinden , amai !
Of het een interessante job is laat ik in het midden, maar dat is wel voor tele-onthaal voor mensen in nood. Ik denk ook niet dat je daar zo maar iemand kan zetten met louter profiel call service (no offence). Die verantwoordelijkheid gaat daar toch stukje verder zo te zien, en meer andere taken ook.

tja tele onthaal blijft toch tele onthaal hoor imo.... veel succes daar een bachelor, laat staan master, voor te strikken.

tja tele onthaal blijft toch tele onthaal hoor imo.... veel succes daar een bachelor, laat staan master, voor te strikken.

Ik snap echt je punt niet. Ik vind niet zo onlogisch dat wanneer iemand zijn job is om grote groepen vrijwilligers op te volgen, te coachen, te ondersteunen.... dat je daar een bachelor in een sociale richting voor vraagt.
Die vacature spreekt nergens over iemand om in een call center de telefoon op te nemen. Dat is helemaal geen deel van het opgesomde takenpakket en is de taak die door die vrijwilligers wordt uitgevoerd.
Dat nog los van het feit dat je de inhoud van gesprekken bij tele-onthaal op geen enkele manier kan vergelijken met die bij een standaard commercieel callcenter.

De functie is stafmedewerker. Dat wil in dit geval zeggen dat je degenen die de telefoon daar opnemen, begeleidt, leidt, opleidt en ondersteunt. Daar zou ik zeker een bachelor of master in menswetenschappelijke richting voor vragen. Dit is niet zomaar telefoons opnemen in een callcenter.

Het feit dat je dat niet uit die vacature kan halen, zegt veel @TRUMP.

tele-onthaal = zelfmoordlijn, @TRUMP. Beetje pijnlijk dit hoor.
Niet helemaal. Ze werken wel samen.

Tele-Onthaal werkt samen met het Centrum ter Preventie van Zelfdoding.

Oproepers die contact opnemen met de Zelfmoordlijn 1813 krijgen de mogelijkheid om zich meteen naar Tele-Onthaal te laten doorschakelen als alle medewerkers van de Zelfmoordlijn in gesprek zijn.

Desondanks, moeten het wel mensen met een sociale capable achtergrond zijn.

Zo geraken die knelpunt beroepen ook niet ingevuld natuurlijk.
Heb contact gehad met iemand van de VDAB voor een IT opleiding.
Wat mij vooral is bij gebleven van het gesprek, zelf met een hoger diploma.
Geraak je moeilijk binnen bij de IT.

Dan luid mij de vraag, waarom dan nog cursussen aanbieden voor die richting ?

Los dat ik volgens haar niet geschikt was voor een IT opleiding.
Wat ik ook aangegeven heb aan mijn bemiddelaar, dat ik niet perse in de IT wil.
Programmeren vooral doe als hobby.

Maar open sta voor alles, en dat ze mij moet doorsturen naar het GTB.
Zodat die kunnen kijken op basis van mijn beperking wat mogelijk is.

Die hebben precies geen oren naar wat ik vraag ze.

Terug
Bovenaan