De hopeloze zoektocht naar werk

@Foert amai als ik dit zo lees....
Ergens denk ik dan "thats the price you pay om freelancer te zijn", das zonder inkomensgarantie hé...
maar aan de andere kant snap ik niet waarom je niet gaat voor die job in vast dienstverband: zo heb je toch al zeker een vast inkomen elke maand.

En toch ook maar oppassen met uw boekhouder, als die voor 2300 euro aan openstaande facturen heeft naar jou toe, en niet ingaat op je afbetalingsvoorstel, dat hij je ook nog es niet voor de rechtbank sleept.

Hopelijk krijg je gauw een job die bij je past, het is je gegund.

@TRUMP : ik heb geluk dat er nog geen enkele partij is die dat al gedaan heeft, anders zou de boekhouder een nummertje moeten pakken en aanschuiven...
Van zodra ik terug inkomsten heb, betaal ik alles terug. Dat is een belofte die ik gedaan heb, en ik hou mijn beloftes!

@Foert succes de komende week met die interviews. Ik verschiet er echt wel van, kan het bijna niet geloven zelf.

Wat is de reden eigenlijk dat er geld te kort is? Als je sinds 2021 bezig bent en 'er geld in VVPRbis staat' dan is dat toch vrij te gebruiken om de schulden te betalen?

Worst case kan je uw VVPRbis niet uitbetalen volgend jaar maar dat staat wel op papier voor het jaar erna dan?

Conclusie: de maatschappij mag weer opdraaien in de vorm van een leefloon in afwachting van een freelance aanbod terwijl er ondertussen gewoon een job in dienstverband op tafel ligt.

Ondertussen nog altijd niet aan het werk. Al enorm veel interviews gehad, paar keer zelfs ter plaatse. Dan denk je, ok, nu ben ik erbij of nu is het voor mij, maar nee... Al paar keer op punt gestaan om de vennootschap in faling te zetten, maar elke keer denk ik dan, nee, ik ga nog even wachten, wie weet valt er nog iets uit de bus. Sinds midden november voel ik dat de markt voor freelance weer enorm op pikt. Ik heb er dan ook momenteel 4 in de running. Er is één job waar ik onmiddelijk zou mogen starten, maar dat is vast dienstverband, dus ik probeer de boot nog even af te houden. (klinkt misschien raar). Deze week nog 2 beslissende interviews, allebei voor freelance, en voor te starten op 5/1/26.
Ik zit momenteel sinds augustus op OCMW, met een leefloon dus. En het contract van de bedrijfswagen is ook stopgezet, en die zijn ze ook komen ophalen. Ik doe alles dus nu te voet en met openbaar vervoer. 't Is eens iets anders. Maar vanuit Wallonië naar Brussel enzo, toch wel efkes onderweg!
Mijn boekhouder heeft samenwerking ook stopgezet (voor 2300 euro openstaande facturen. Ik had een afbetalingsplan voorgesteld van 50 eur per maand, tot ik terug een contract zou hebben, maar hij dacht ik aan het zwanzen was.. sorry maar met een leefloon kan er nu eenmaal niet meer af!). Nooit gedacht dat ik in deze situatie zou belanden. Zonder opdracht sinds midden april, zonder centen sinds begin augustus.. met leefloon sinds eind augustus, waar je dan alles van moet betalen. Afbetalingsplannen alom, en ja, sommige dagen minder eten, onszelf heel veel onthouden van bepaalde zaken. Het zet je wel weer met beide voeten op de grond. Niet dat ik hoog in de wolken verkeerde, ben altijd een realist geweest, maar het zet je wel aan het denken. En echt geen zin om mijn "kindje" op te geven, vennootschap bestaat sinds 2021, er zit geld in de VVPRbis, ik heb in 2024 een geweldig jaar gedraaid qua omzet.. ik heb "slechts" 13000 eur openstaande facturen in de vennootschap, 't is niet dat ik een schuld heb staan van 50K of meer he.. Ik blijf denken dat dat te redden valt, ik blijf er in geloven. (ik moet wel, het helpt om de dagen door te komen, naast solliciteren en hopen interviews afleggen).
Dan hebt ge echt wel geluk met uw OCMW. Afgaand op de info van hierboven zou dit niet overal pakken. Leefloon enkel als ge uw zelfstandige volledig stopzet, alle rechten uitputten en werkbereidheid aantonen.

Dat gezegd zijnde:
Conclusie: de maatschappij mag weer opdraaien in de vorm van een leefloon in afwachting van een freelance aanbod terwijl er ondertussen gewoon een job in dienstverband op tafel ligt.
Zeer kort door de bord, omdat er altijd billijkheidsredenen kunnen zijn, waarom een leefloon wel toegekend kunnen worden.

Maar ik hoop oprecht voor u dat je snel terug werk hebt.

Ondertussen nog altijd niet aan het werk. Al enorm veel interviews gehad, paar keer zelfs ter plaatse. Dan denk je, ok, nu ben ik erbij of nu is het voor mij, maar nee... Al paar keer op punt gestaan om de vennootschap in faling te zetten, maar elke keer denk ik dan, nee, ik ga nog even wachten, wie weet valt er nog iets uit de bus. Sinds midden november voel ik dat de markt voor freelance weer enorm op pikt. Ik heb er dan ook momenteel 4 in de running. Er is één job waar ik onmiddelijk zou mogen starten, maar dat is vast dienstverband, dus ik probeer de boot nog even af te houden. (klinkt misschien raar). Deze week nog 2 beslissende interviews, allebei voor freelance, en voor te starten op 5/1/26.
Ik zit momenteel sinds augustus op OCMW, met een leefloon dus. En het contract van de bedrijfswagen is ook stopgezet, en die zijn ze ook komen ophalen. Ik doe alles dus nu te voet en met openbaar vervoer. 't Is eens iets anders. Maar vanuit Wallonië naar Brussel enzo, toch wel efkes onderweg!
Mijn boekhouder heeft samenwerking ook stopgezet (voor 2300 euro openstaande facturen. Ik had een afbetalingsplan voorgesteld van 50 eur per maand, tot ik terug een contract zou hebben, maar hij dacht ik aan het zwanzen was.. sorry maar met een leefloon kan er nu eenmaal niet meer af!). Nooit gedacht dat ik in deze situatie zou belanden. Zonder opdracht sinds midden april, zonder centen sinds begin augustus.. met leefloon sinds eind augustus, waar je dan alles van moet betalen. Afbetalingsplannen alom, en ja, sommige dagen minder eten, onszelf heel veel onthouden van bepaalde zaken. Het zet je wel weer met beide voeten op de grond. Niet dat ik hoog in de wolken verkeerde, ben altijd een realist geweest, maar het zet je wel aan het denken. En echt geen zin om mijn "kindje" op te geven, vennootschap bestaat sinds 2021, er zit geld in de VVPRbis, ik heb in 2024 een geweldig jaar gedraaid qua omzet.. ik heb "slechts" 13000 eur openstaande facturen in de vennootschap, 't is niet dat ik een schuld heb staan van 50K of meer he.. Ik blijf denken dat dat te redden valt, ik blijf er in geloven. (ik moet wel, het helpt om de dagen door te komen, naast solliciteren en hopen interviews afleggen).

Moet nu ook wel opletten dat er iemand nog altijd je fiscale aangiftes (BTW, klantenlistings, aangiftes,...) invult. Sommige boekhouders zijn heel "assertief" wanneer ze niet meer betaald worden of stopgezet worden. Dat is onmiddelijk "ik doe geen fluit."

De job ligt nog niet op tafel, ik zit gewoon al in de laatste rondes. Ik heb altijd mooi belastingen betaald, en ben zonder inkomsten gebleven tot augustus, sinds april. Spaarcentjes opgebruikt enz. Ik wou echt niet "profiteren", maar als ge een gezin hebt met kinderen, wat moet je dan doen? In de rij gaan staan bij voedselhulp? Onder een brug gaan slapen ?
Er zijn er genoeg die wel profiteren, maar ik ben zo niet. Ik had er liever geen gebruik van gemaakt. Ik solliciteer sinds maart, heb meer dan 450 kandidaturen verstuurd, tientallen interviews en assessments gedaan, allerlei processen doorlopen. Leefloon wordt gebruikt om de facturen te betalen, 't is niet dat wij daar mee op weekendtrips of op restaurant gaan of gaan shoppen omdat het black friday is.. Dus graag niet iedereen over dezelfde kam scheren van "de maatschappij mag weer opdraaien", ook omdat ge niet gans het verhaal kent, want alles schrijf ik hier ook niet neer uiteraard.

/edit: voor de duidelijkheid: mijn echtgenote ontvangt leefloon, maar omdat ik geen inkomsten heb, is het met "familie ten laste". Aangezien we getrouwd zijn is dat leefloon voor ons beiden uiteraard. Er is dus nergens misbruik gemaakt van het feit dat ik nog zelfstandige ben en dus leefloon zou hebben aangevraagd!

Laatst bewerkt:
Moet nu ook wel opletten dat er iemand nog altijd je fiscale aangiftes (BTW, klantenlistings, aangiftes,...) invult. Sommige boekhouders zijn heel "assertief" wanneer ze niet meer betaald worden of stopgezet worden. Dat is onmiddelijk "ik doe geen fluit."
Wel dat is dus het probleem.. btw aangifte is niet ingevuld/aangegeven sinds september.
Ik heb wel sinds augustus geen enkele factuur meer betaald, en ik heb bij de BTW nog een tegoed staan van 3500 euro, dus als ze gaan moeilijk doen, mogen ze het daar nemen. (I know, is kort door de bocht gezegd)
Mijn boekhouder doet inderdaad niks meer. Ik heb andere boekhouders hier in de regio gecontacteerd, maar nemen geen nieuwe klanten aan. Van zodra ik een contract vastheb, moet ik daar toch werk van maken.

De job ligt nog niet op tafel, ik zit gewoon al in de laatste rondes. Ik heb altijd mooi belastingen betaald, en ben zonder inkomsten gebleven tot augustus, sinds april. Spaarcentjes opgebruikt enz. Ik wou echt niet "profiteren", maar als ge een gezin hebt met kinderen, wat moet je dan doen? In de rij gaan staan bij voedselhulp? Onder een brug gaan slapen ?
Er zijn er genoeg die wel profiteren, maar ik ben zo niet. Ik had er liever geen gebruik van gemaakt. Ik solliciteer sinds maart, heb meer dan 450 kandidaturen verstuurd, tientallen interviews en assessments gedaan, allerlei processen doorlopen. Leefloon wordt gebruikt om de facturen te betalen, 't is niet dat wij daar mee op weekendtrips of op restaurant gaan of gaan shoppen omdat het black friday is.. Dus graag niet iedereen over dezelfde kam scheren van "de maatschappij mag weer opdraaien", ook omdat ge niet gans het verhaal kent, want alles schrijf ik hier ook niet neer uiteraard.

/edit: voor de duidelijkheid: mijn echtgenote ontvangt leefloon, maar omdat ik geen inkomsten heb, is het met "familie ten laste". Aangezien we getrouwd zijn is dat leefloon voor ons beiden uiteraard. Er is dus nergens misbruik gemaakt van het feit dat ik nog zelfstandige ben en dus leefloon zou hebben aangevraagd!
Oke, dat is niet wat je in je vorige post schreef.

Je schreef wel dat je in 2024 een geweldig jaar qua omzet gedraaid hebt. Waar is dit geld dan naartoe als je nu zelfs de boekhouder niet kan betalen? Heel het verhaal komt nogal over dat je heel liberaal omspringt met uw verplichtingen.

Ik begrijp ook niet hoe je uit 450 sollicitaties geen job weet te halen als je echt geld nodig hebt, waar ik vanuit ga als je bij het OCMW aanklopt. Ik lees dat je dan wel tientallen procedures en assessments hebt afgelegd. Maar voor veel jobs hoef je geen assessment te doen hoor. Als ik echt geld nodig heb kan ik binnen de week toch gewoon eender welke job aannemen ipv een leefloon aan te vragen? Eens te meer omdat uw partner blijkbaar ook geen inkomen heeft.

Is toch ook weer een verhaal dat met veel haken en ogen aan elkaar hangt. Super jaar en dan na 3 maanden zonder geld zitten en nog hopen schulden?

En dan dit natuurlijk

Er is één job waar ik onmiddelijk zou mogen starten, maar dat is vast dienstverband, dus ik probeer de boot nog even af te houden.

Dus zo erg zal het allemaal wel niet zijn

Wel dat is dus het probleem.. btw aangifte is niet ingevuld/aangegeven sinds september.
Ik heb wel sinds augustus geen enkele factuur meer betaald, en ik heb bij de BTW nog een tegoed staan van 3500 euro, dus als ze gaan moeilijk doen, mogen ze het daar nemen. (I know, is kort door de bocht gezegd)
Mijn boekhouder doet inderdaad niks meer. Ik heb andere boekhouders hier in de regio gecontacteerd, maar nemen geen nieuwe klanten aan. Van zodra ik een contract vastheb, moet ik daar toch werk van maken.

Dus je derde kwartaal is al niet ingevuld? (oktober 2025).
En sebiet heb je vierde kwartaal in januari.
En is je vennootschapsbelastingsaangifte in september ingediend?
En is je PB-aangifte ingevuld want boekhouder had waarschijnlijk tijd daarvoor tot begin november?
En in maart 2026, BTW-klantenlisting. (Die is 3.000 euro boete.)
...
Loopt rap op.

En ik dacht dat je nog iets deed met alcoholverkoop waar ik zelf niet alle implicaties van ken.

EDIT: En daarbovenop, aangiftes niet indienen leidt tot een veel grotere kans op fiscale controles terwijl je juist zonder boekhouder zit :p.

Laatst bewerkt:
Hadden ze dan niet beter dat tegoed teruggevraagd, ik veronderstel dat je hen toen hebt ingelicht omtrent je situatie?
Dan had je nu over dat tegoed kunnen beschikken.

Ik zou alles qua aangiftes toch snel zelf eens grondig bekijken zoals @DogFacedGod hierboven zegt.

BTW is nu niet de meest tolerante administratie die er is, tegoed of niet: aangifte niet ingediend = boete, die blijft oplopen tot je het rechtzet.

@DogFacedGod en @SilentSpring : merci, ik zal het eens bekijken of ik niet iemand vind die dat voor mij wil in orde brengen. ik veronderstel dat ik zelf ook kan?

@zarathustra :
- niks met haken en ogen. 24 afgesloten met winst, een deel daarvan boekhoudkundig in vvprbis gezet, in maart een groot deel voorafbetaling venb gedaan op aanraden boekhouder (grrrr). Daarbij komend, als ge in maart uw laatste volledige factuur hebt ontvangen, en we zijn nu december, en er is sindsdien niks meer binnengekomen, maar uw kosten blijven wel lopen he.. auto, verzekeringen, boekhouder, hosting websites, enz enz. ja, dan vloeit het geld weg he.. heb m'n laatste half loon betaald in juni. want ja, ook in privé hebt ge kosten he.
- hopen schulden = 13K, dat is 2.5K boekhouder, 3,5K auto, 4.5K soc bijdr, 1K verzekeringen achterstallig, en nog verzekering auto en wat kleine dingen dus is niet van hopen en hopen he. Ik sprak 2 weken geleden met een advocaat en die zei dat 13K schulden geen schulden zijn. dat dat peanuts is, en direct weggewerkt van zodra je terug kan beginnen factureren.
- job in vastdienstverband weet ik van de week meer over, maar ja, de vrijheid als freelancer valt dan weg. terug voor nen baas gaan werken.. volgens zijn regels..
- en uw zinneke "Dus zo erg zal het allemaal wel niet zijn" lezen, dat doet zeer.. wetende dat er niks op de rekening staat, en de frigo is leeg. En dat we wachten op uitbetaling als ze bij de gemeente es goesting hebben om dat te storten. Soms is het alsof de Vlamingen geen werk willen geven aan een Vlaming die naar Wallonië is verhuisd à la "hij moest maar hier blijven", en de Walen willen geen werk geven want "wat komt die Vlaming hier doen, ons job pikken".. allez ja, of er is iemand bezig met voodoo of zwarte magie die alles tegenhoudt..

@Chilliewillie88 : ik spring helemaal niet liberaal om met verplichtingen. heb voorafbetaling venb gedaan op moment dat dat eigenlijk niet moest, maar op aanraden van boekhouder.. ik heb als zelfstandige op die 5 jaar slechts 1x op restaurant geweest. zelfs met jaarvergadering nooit geweest. nooit gadgets enz gekocht. heb nog altijd mijn eerste gsm van in '21. dus altijd zuinig omgesprongen met mijn geld! boekhouder kostte op het laatst al 570 per maand, met sommige maanden aan 1000 (als er pb was of jaarrekening ofzo). dus goedkoop was die zeker niet!
- en ja, meer dan 450 sollicitaties: begonnen op mijn "niveau" waar ik zat. na 2 maanden zelfs beginnen solliciteren onder mijn niveau met serieus ingekorte CV, naar helpdesk en system engineer functies. Nooit iets van teruggehoord. gesolliciteerd voor administratieve jobs, voor supermarkt en bijrijder vrachtwagenchauffeur voor te helpen lossen enz. voor magazijnier, voor vanalles.
heb sinds 2 maanden 2 zaken uit mijn cv gelaten: mijn adres (ik woon in wallonië), en mijn geboortedatum. en nu komen er al wat antwoorden maar toch nog niet om te zeggen dat op 10 sollicitaties er 8 antwoorden zijn bv. in 2023 toen ik van opdracht veranderde was het wel anders, dan heb ik maar 2 maand moeten zoeken.
- Ik wil werken, ik heb rijbewijs maar geen auto. en daar wringt het schoentje in Wallonië al, veel bedrijven zijn niet bereikbaar met openbaar vervoer, dus dan willen ze u al niet aannemen. In Vlaanderen solliciteer ik ook, maar ja, dan zeggen ze dat ze denken dat ik dat niet ga volhouden van 2x per dag 2u ofzo onderweg te zijn, terwijl ik dat paar jaar geleden wel gedaan heb. been there done that. bij functies "onder mijn niveau" krijg ik de feedback "niet weerhouden want u bent overgekwalificeerd". ja.. apenland België..
Ik dacht dus echt ook binnen de maand een andere job te hebben, was het niet als freelancer, dan wel interim ofzo, magazijnier, rekkenvuller, dat zoeken ze overal. maar nee, ik lijk wel vervloekt!

@DogFacedGod en @SilentSpring : merci, ik zal het eens bekijken of ik niet iemand vind die dat voor mij wil in orde brengen. ik veronderstel dat ik zelf ook kan?

Je "kan" dat zelf maar ik raad het niet aan. Zeker als je er nooit over ingelezen hebt...

Een BTW-aangifte als je niets verkocht en gekocht hebt, is een nulaangifte dus dat is niet zo moeilijk
Een BTW-klantenlisting is ook niet moeilijk. Conceptueel is die veruit de simpelste.
Een PB-aangifte voor een "bedrijfsleider" zitten er wel wat "attenties" in maar het is nog te doen als je beetje verstandig bent.
Een Vennootschapsbelasting-aangifte, dat is te technisch voor een leek. Dat besteed je beter uit.

Ook ter info:
je spreekt dat je je veel voorafbetalingen hebt gedaan dit jaar in maart. Naar mijn weten kan je ook altijd een deel vervroegd teruglaten storten als je "teveel" voorafbetalingen hebt betaald gezien je nu toch voor een deel van het jaar geen omzet hebt gemaakt. Hangt een beetje af hoe je belastbaar tijdperk van je vennootschap loopt natuurlijk en van de omzet. zie: https://financien.belgium.be/nl/ondernemingen/vennootschapsbelasting/voorafbetalingen#q13. Zorgt er voor dat je een beetje cash terughebt in de vennootschap.

Enfin, ik snap wel bij geldproblemen dat er "cuts" moeten gedaan worden maar er is wel nog wat middellangetermijn "tactiek" nodig. Ik zou nu niet zonder boekhouder willen zitten met onafgewerkte jaren.
En ook niet zomaar zonder "auto", ik heb gewoond in de Westhoek. Dat is iets wat je van dag 1 in rekening moet houden als je buiten de beschaving wilt wonen. Geen auto hebben is fucked up in de Westhoek. Dat gaat niet anders zijn diep in de Walen.
En: De fiscus is vant zelfde. Dat is niet iets wat je zomaar effekes kan negeren. De fiscus is meestal niet de eerste nagel aan de kist maar vaak wel de laatste nagel aan de kist.

Dat laatste is wel een groot verschil. Leefloon gezinslast krijg je als er kinderen zijn die je ten laste hebt, niet omdat jij geen inkomen hebt.

In dat opzicht kan ik de beslissing van leefloon toe te kennen wel begrijpen, men wilt uw kinderen beschermen/ niet in de problemen brengen doordat er geen gezinsinkomen is.

Mag ik er dan vanuit gaan dat je partner ook naar werk aan het zoeken is? Of is deze vrijgesteld om haar werkbereidheid aan te tonen.

Anderzijds werkt elk OCMW anders en zijn er verschillen tussen een OCMW in een grote stad dan een dorp. En ook politiek kan het beleid wel beïnvloeden.

De regering neemt ook maatregelen die onrechtstreeks meer mensen aan het werk moet helpen. Vanaf 1 januari gaan bijvoorbeeld ook de strengere Vlaamse regels voor arbeidsmigratie in. Laaggeschoolde migranten van buiten de EU zullen geen arbeidsvergunning meer krijgen. Demir wil zo dat er meer jobs beschikbaar zijn voor laaggeschoolde Vlamingen.

Deze alinea las ik in een artikel op VRT over die hervorming werkloosheidsuitkeringen.

Dus begrijp ik dat nu goed, als ik mijn vrouw pas later naar België ging halen via gezinshereniging, ging die moeten thuis zitten met haar vingers draaien ofwat? verplicht.

of lees ik het verkeerd? zijn het enkel mensen zonder gezinshereniging procedure, die als single naar België wensen te komen, om te werken?

Laatst bewerkt:
De regering neemt ook maatregelen die onrechtstreeks meer mensen aan het werk moet helpen. Vanaf 1 januari gaan bijvoorbeeld ook de strengere Vlaamse regels voor arbeidsmigratie in. Laaggeschoolde migranten van buiten de EU zullen geen arbeidsvergunning meer krijgen. Demir wil zo dat er meer jobs beschikbaar zijn voor laaggeschoolde Vlamingen.

Deze alinea las ik in een artikel op VRT over die hervorming werkloosheidsuitkeringen.

Dus begrijp ik dat nu goed, als ik mijn vrouw pas later naar België ging halen via gezinshereniging, ging die moeten thuis zitten met haar vingers draaien ofwat? verplicht.
Neen uw vrouw ging de 1ste maanden thuis zitten met haar vingers draaien tot ze haar attest krijgt met daarop haar rijksregisternr. Eenmaal dat er is kan ze zich inschrijven om NL te leren en verplicht lessen integratie volgen. Samen daarbij moet ze zich ook inschrijven in de VDAB om dan geactiveerd te worden als de lessen NL afgerond en geslaagd zijn.

Bron: ikzelf die vorig jaar getrouwd ben en de procedure heb doorlopen.

Neen uw vrouw ging de 1ste maanden thuis zitten met haar vingers draaien tot ze haar attest krijgt met daarop haar rijksregisternr. Eenmaal dat er is kan ze zich inschrijven om NL te leren en verplicht lessen integratie volgen. Samen daarbij moet ze zich ook inschrijven in de VDAB om dan geactiveerd te worden als de lessen NL afgerond en geslaagd zijn.

Bron: ikzelf die vorig jaar getrouwd ben en de procedure heb doorlopen.
Jaja, wij hebben die procedure ook doorlopen hoor, die je nu beschrijft (4 jaar geleden),
maar deze alinea die ik quote, komt dus uit een vernieuwd regeer akkoord.

en het is me niet geheel duidelijk of dit ook voor gezinsherenigingen is, of enkel zuivere single arbeidsmigranten.
ik mag toch wel hopen op het laatste, want ik denk dat niemand er op zit te wachten dat iedereen die gezinshereniging doet, verplicht werkloos blijft?

Of misschien mogen we als samenleving ook gerust wat kritischer staan tegenover migratie van laaggeschoolden via huwelijken, want het ene huwelijk is het andere niet natuurlijk. Schijnhuwelijken bestaan ook.

of lees ik het verkeerd? zijn het enkel mensen zonder gezinshereniging procedure, die als single naar België wensen te komen, om te werken?

Volgens mij het laatste.
Het is niet de bedoeling dat de kebabzaak om te hoek een Turk naar hier haalt onder het excuus van arbeidsmigrant terwijl dat een job is die een laaggeschoolde Vlaming/Belg ook kan doen

Zie onderstaande:

Daarom krijgen laaggeschoolden van buiten de EU voortaan geen toegang meer tot onze arbeidsmarkt. Voor jobs zoals schoonmaker, afwasser of kamermeisje mag niet langer buiten de EU gerekruteerd worden. Rekruteren binnen de EU blijft uiteraard wél mogelijk. Voor seizoenarbeid, zoals in de fruitteelt, blijft een uitzondering gelden

Terug
Bovenaan