De hopeloze zoektocht naar werk

Alé, dus bevestiging van wat ik dus zei, 0,0 zelfkritiek en precies nogal lange tenen :)
Idd hier geen zelfkritiek te bespeuren want moest ik opnieuw antwoorden, ik zou net hetzelfde zeggen.
Zoals hier al te lezen valt, is er nergens een juist of unaniem antwoord door alle Bg users te concluderen.

En lange tenen? Nee hoor. Maar valt wel op dat jij in elke topic in werk en studie hier nogal graag de betweter uithangt.

My 2 cents. Nu ist weekend. Er is al genoeg over gezegd.

Jongens, laat het ons constructief houden nee? Iedereen kan toch begrijpen dat @TRUMP het een beetje moeilijk heeft. Ik zou ook niet weten wat antwoorden.
Anders is er het ergernissen topic!

Dergelijke assessments gaan toch ook niet per se om het juiste antwoord te geven? Met de gestelde vragen lijken ze vooral te willen polsen hoe je zou reageren in een situatie die moreel gezien gevoelig ligt en waar je het antwoord blijkbaar niet op kent. De inhoud van uw antwoord is één zaak, maar hoe je het verkondigt, wat je zou doen bij twijfel,... is mijn inziens veel belangrijker dan een correct antwoord geven op iets wat je vanbuiten kon leren. Bij assessments polsen ze toch veel vaker naar uw denkwijze en manier van handelen bij bepaalde zaken in plaats van inhoudelijke kennis die je on the job hoe dan ook leert. Het geeft een beter beeld over uw persoonlijkheid, hoe je reageert bij onzekerheid,...

Wat het daarom niet minder jammer maakt als je er door zo'n vragen uit ligt natuurlijk.

Op dat assessment testen ze uw integriteit, maar je mist een beetje context over de werking van een lokaal bestuur, vrees ik.

Als de eerste schepen (of burgemeester) aan uw bureau komt staan, moet je als lokaal ambtenaar weten dat die NIET jouw baas is en dat je dus NIET mag doen wat die jou "opdraagt". Da's echt een cruciaal iets, vergelijkbaar met scheiding der machten etc. Als een schepen of burgemeester "iets op de personeelsdienst wil geregeld krijgen" moet hij via de algemeen directeur gaan, die formeel (wettelijk) bevoegd is voor personeelszaken. Dit is allemaal in het kader van het vermijden vriendjespolitiek.

Het aannemen van cadeaus ligt in de politiek ook gevoelig. Wetende dat het een assessment is waar wellicht eerder uw integriteit dan uw "vlotte sociale omgang" wordt gemeten, zou ik eerder strikt maar beleefd weigeren dan gegêneerd accepteren. De assessor wil zien dat je onder (sociale) druk doet wat verwacht wordt van een rechtschapen ambtenaar.

Op dat assessment testen ze uw integriteit, maar je mist een beetje context over de werking van een lokaal bestuur, vrees ik.

Als de eerste schepen (of burgemeester) aan uw bureau komt staan, moet je als lokaal ambtenaar weten dat die NIET jouw baas is en dat je dus NIET mag doen wat die jou "opdraagt". Da's echt een cruciaal iets, vergelijkbaar met scheiding der machten etc. Als een schepen of burgemeester "iets op de personeelsdienst wil geregeld krijgen" moet hij via de algemeen directeur gaan, die formeel (wettelijk) bevoegd is voor personeelszaken. Dit is allemaal in het kader van het vermijden vriendjespolitiek.

Het aannemen van cadeaus ligt in de politiek ook gevoelig. Wetende dat het een assessment is waar wellicht eerder uw integriteit dan uw "vlotte sociale omgang" wordt gemeten, zou ik eerder strikt maar beleefd weigeren dan gegêneerd accepteren. De assessor wil zien dat je onder (sociale) druk doet wat verwacht wordt van een rechtschapen ambtenaar.
Thx, dit is heel duidelijk nu

Ik had ook wel gezegd en geweten dat geschenken niet aanvaard mogen worden.

Dat van die schepen is ne lastige. Zelfs als je dat op voorhand zou opzoeken ga je dat als leek niet zo gemakkelijk vinden.
Als ik de vraag stel aan bijvoorbeeld chatGPT dan zegt chatGPT: Ja dat mag. (wat het foute antwoord is hé ;)).

Die vraag had ik 50/50 juist gehad. Ik had random een beetje moeten gokken dan. Ik had het niet op voorhand geweten.

@TRUMP : Ach ander en beter hé. Maar ik begrijp dat je even er niet goed van bent.

Laatst bewerkt:

Kijk. Met zo n antwoorden ben je dus iets! :love:
I.p.v subtiele uitlach posts a la het ligt aan jou en ge ziet spoken

Laatst bewerkt:
Bij zo n functie moet je ook politiek neutraal zijn.
Heb de meeste van mn fotos wel op prive gezet op FB en insta, maar hier en daar een Trump slogan shirt of Maga pet kan me wel ontglipt zijn :p
Wie weet heeft dat me genekt haha

De burgemeester is hier in verkiezingstijd geweest met flyers en heeft vast en zeker mn vlaggen opgemerkt... :rofl:

Die zal denken ONZE DEMOCRATIE IS IN GEVAAR met deze gek in ons gemeentehuis...

Oh fuck it, ik sterf nog liever dan dat ik niet voor die lieve wereld heerser mag opkomen.

Politiek neutraal zìjn tijdens het uitoefenen van je beroep betekent niet dat je geen politieke mening mag hebben en je die in je privèsfeer niet zou mogen uiten.

Zal hem niet om de inhoud van het antwoord gegaan hebben maar de manier waarop. Waar zo'n assessment net over gaat. Inhoudelijke zaken heb je al beantwoord op de proeven. En dan moet ik @Tonerider bijstaan, als het eerste dat je op elke vraag antwoordde was "ik weet het niet", dan moet je het niet verder dan dat zoeken...

Nee. Toch niet als het over integriteit, deontolgische code of algmene zaken gaat. Daar verwacht men van dat je dit toch zelf al opgezocht of bekeken hebt. Zeker voor zo'n assessment.
Akkoord dat "ik weet het niet" niet het beste antwoord is.

Maar integriteit kan je toch veel beter op andere manieren testen?

Nu komt het over als:
Vraag 1: "je gaat ons er toch niet slecht doen uitzien door op vraag van de 1e schepen iets af te werken na de uren he, ik moet op tijd thuis zijn om mijn kat te voeren "
Vraag 2: "de afspraak is dat kleine geschenken als drank of pralines altijd verdeeld worden binnen het team en dat we na de uren daar eens van genieten, hier moet niemand binnenkomen die meent dat zelf nr huis te mogen nemen."

En ja een beleid rond integriteit staat mogelijk op de website, maar dat is echt niet het belangrijkste om een job degelijk te kunnen uitvoeren. Andere zaken zijn zoveel belangrijker om te weten of te kunnen. Je zal maar eens je ideale aanwerving missen op die manier. En als het niet voor een leidinggevende rol was, dan is het heus niet alarmerend om overleg te willen plegen met je overste als je iets niet weet.

En ja een beleid rond integriteit staat mogelijk op de website, maar dat is echt niet het belangrijkste om een job degelijk te kunnen uitvoeren. Andere zaken zijn zoveel belangrijker om te weten of te kunnen. Je zal maar eens je ideale aanwerving missen op die manier. En als het niet voor een leidinggevende rol was, dan is het heus niet alarmerend om overleg te willen plegen met je overste als je iets niet weet.
Vind ik ook .
Dat zijn mijns inziens gewoon afspraken die je maakt de eerste dag dat je in dienst komt. Was zeker geen leidinggevende functie.

Nuja their loss. Ik weet wat ik in mijn mars heb. Een firma runnen als de baas 2 of 3 weken er niet is.. ik zie het niet iedereen doen. Zelfstandig kunnen je plan trekken, multifunctioneel zijn...

Achja ... het is het einde van de wereld nie hoor. Morgen mn oom bezoeken die in 3 weken tijd van gezonde mens naar plant is gegaan op 62jarige leeftijd. Dat zijn al ergere dingen.

Even heel kort op die 1e vraag, als werknemer van een lokale overheid, de politiek verkozenen hebben officieel geen directe zeggenschap over het personeel. Ze zijn in hoofde bevoegd/verantwoordelijk voor bepaalde afdelingen maar hebben eigenlijk geen functie in het "bedrijf" gemeente en nagenoeg niks te zeggen over de dagelijkse werking, daar staat een algemeen directeur aan het hoofd. Die uitsplitsing politiek <->praktisch bestuur is iets waar bvb audit vlaanderen redelijk nauw op toe ziet.

Nu, dat is de theorie, in de praktijk is iets weigeren aan een schepen of een ander zwaargewicht in de organisatie een hele snelle manier om u een berg miserie op de nek te halen. Chance zit ik redelijk laag op de totempaal dus, hoewel ik regelmatig in contact kom met dat soort figuren/vragen, kan ik nog zowat alles afwentelen op hogere niveaus en is "ok, maar ik heb orders/planning gekregen die ik eigenlijk moet uitvoeren dus ik ga dat even moeten afstemmen met mijn n+1" een heel handig excuus om shit omhoog te stampen.
Een voor- en nadeel van een strikt hiërarchische structuur is een strikte hiërarchische structuur

Idd hier geen zelfkritiek te bespeuren want moest ik opnieuw antwoorden, ik zou net hetzelfde zeggen.
Het probleem is idd dat je geen zelfkritiek hebt en niet probeert in te zien wat er fout gelopen is zodat het je kan helpen naar de toekomst toe.
I.p.v subtiele uitlach posts a la het ligt aan jou en ge ziet spoken
Niemand lacht je uit of zegt dat je spoken ziet.
Vind ik ook .
Dat zijn mijns inziens gewoon afspraken die je maakt de eerste dag dat je in dienst komt. Was zeker geen leidinggevende functie.
En wat iedereen hier probeert duidelijk te maken hier, is dat wat jij vindt niet is wat ze van jou verwachten op zo'n interviews/assesments.

Je mag erbij blijven hé. Je mag blijven volharden. Niemand verplicht je om iets anders te zeggen. Maar verwacht dan geen ander resultaat de volgende keer.
Zo goed als niemand is je hier aan het aanvallen, zo goed als iedereen probeert de situatie in te schatten en je te helpen voor de toekomst. Maar telkens opnieuw negeer je het en wijs je met de vinger naar iets anders dan je eigen antwoord (zowel inhoud als de manier waarop je dit geformuleerd hebt)...

Akkoord dat "ik weet het niet" niet het beste antwoord is.

Maar integriteit kan je toch veel beter op andere manieren testen?

Nu komt het over als:
Vraag 1: "je gaat ons er toch niet slecht doen uitzien door op vraag van de 1e schepen iets af te werken na de uren he, ik moet op tijd thuis zijn om mijn kat te voeren "
Vraag 2: "de afspraak is dat kleine geschenken als drank of pralines altijd verdeeld worden binnen het team en dat we na de uren daar eens van genieten, hier moet niemand binnenkomen die meent dat zelf nr huis te mogen nemen."
Dat vind ik nu wel heel rare interpretaties. Daar zouden mijn gedachten nooit naartoe gaan met die vragen.

Ik vind het net heel relevante situaties want het is belangrijk dat een burgemeester of schepen niet zomaar invloed kan uitoefenen genre 'kunt ge nog eens naar dat dossier kijken en dat wat voorrang geven' wanneer dat niet zijn bevoegdheid is.

De vraag was wel zo gesteld dat iedereen van mijn team al naar huis was, dat ik de enige nog aanwezige was, en of ik dat dossier s'avonds nog snel kon afwerken omdat het "dringend" was.

mijn reply heb je dus al gelezen.

en daarop kreeg ik van assesment team ook weer zo'n antwoord op "jama ja, we leven nu eenmaal in zo'n tijd dat alles dringend is he" :sop:
ook weer zo'n non-antwoord dus.
wat is het nu? dat ik daar geen gehoor aan moest geven, en dat de Schepen maar moest wachten tot vrijdag?

hoe langer hoe meer ik er over nadenk, twijfel ik echt wel of ze mij niet gewoon de job wouden ontzeggen. Met zo'n vragen te stellen waar je eigenlijk nooit een exact correct antwoord op kan geven, kunnen ze elke kant uit natuurlijk.

als je solliciteert voor een functie waarvoor ook nog een assessment vereist is op de personeelsdienst van een lokaal bestuur dan verwachten ze wellicht van je dat je aangeeft dat in dergelijke organisatie een schepen of burgemeester geen werkinstructies geeft aan de administratie en dat je zo'n zaken eerst hoort te bespreken met je eigen leidinggevende binnen de administratie voor dat je van gemaakte afspraken kan afwijken.

medewerkers die werkinstructies zouden aannemen van een mandataris, dat werkt als een rode lap op een stier in zo'n selectieprocedure.

Kleine update hier. Ben nu al 6 maand aan het zoeken naar werk. In de eerste plaats freelance, maar sinds een maand of 2 ook voor vast dienstverband. Heb er ongeveer 350 sollicitaties opzitten. 3/4e ervan antwoordt niet, een deel stuurt een "njet" standaard antwoord dat ik een super cv heb maar dat ze voorkeur geven aan iemand met nog een betere. Ik heb al een aantal interviews achter de rug, via teams, niet enkel met recruiters of selectiebureaus maar ook met eindklant of die hun HR dienst. Ben al een paar keer in de shortlist van de laatste 2 a 3 kandidaten "geëindigd", zelfs voor director/executive functies... Maar nee, nog steeds niks. Ik heb gesolliciteerd in gans België, gans Luxemburg, tot in Aachen en Maastricht.. dan denk je qua flexibiliteit kan dat tellen. Maar nee. En ik heb ze allemaal bewaard de mails waarin ze zeggen verwonderd te zijn over mijn super ervaring en kennis blablabla.. Ik heb de laatste weken zelfs steevast geantwoord op die mails met de vraag voor meer informatie of feedback, waarom ik dan precies niet weerhouden of geselecteerd ben. Daar krijg ik geen antwoord op. Het zou nochtans helpen om mijn zoektocht aan te passen, gerichter te maken, of bepaalde functies te laten vallen.
En kijk, straks is het vrijdag, en dat is een dag waarop recruiters precies nooit werken. Weeral maar aftellen naar de maandag dan...
Ondertussen nog altijd niet aan het werk. Al enorm veel interviews gehad, paar keer zelfs ter plaatse. Dan denk je, ok, nu ben ik erbij of nu is het voor mij, maar nee... Al paar keer op punt gestaan om de vennootschap in faling te zetten, maar elke keer denk ik dan, nee, ik ga nog even wachten, wie weet valt er nog iets uit de bus. Sinds midden november voel ik dat de markt voor freelance weer enorm op pikt. Ik heb er dan ook momenteel 4 in de running. Er is één job waar ik onmiddelijk zou mogen starten, maar dat is vast dienstverband, dus ik probeer de boot nog even af te houden. (klinkt misschien raar). Deze week nog 2 beslissende interviews, allebei voor freelance, en voor te starten op 5/1/26.
Ik zit momenteel sinds augustus op OCMW, met een leefloon dus. En het contract van de bedrijfswagen is ook stopgezet, en die zijn ze ook komen ophalen. Ik doe alles dus nu te voet en met openbaar vervoer. 't Is eens iets anders. Maar vanuit Wallonië naar Brussel enzo, toch wel efkes onderweg!
Mijn boekhouder heeft samenwerking ook stopgezet (voor 2300 euro openstaande facturen. Ik had een afbetalingsplan voorgesteld van 50 eur per maand, tot ik terug een contract zou hebben, maar hij dacht ik aan het zwanzen was.. sorry maar met een leefloon kan er nu eenmaal niet meer af!). Nooit gedacht dat ik in deze situatie zou belanden. Zonder opdracht sinds midden april, zonder centen sinds begin augustus.. met leefloon sinds eind augustus, waar je dan alles van moet betalen. Afbetalingsplannen alom, en ja, sommige dagen minder eten, onszelf heel veel onthouden van bepaalde zaken. Het zet je wel weer met beide voeten op de grond. Niet dat ik hoog in de wolken verkeerde, ben altijd een realist geweest, maar het zet je wel aan het denken. En echt geen zin om mijn "kindje" op te geven, vennootschap bestaat sinds 2021, er zit geld in de VVPRbis, ik heb in 2024 een geweldig jaar gedraaid qua omzet.. ik heb "slechts" 13000 eur openstaande facturen in de vennootschap, 't is niet dat ik een schuld heb staan van 50K of meer he.. Ik blijf denken dat dat te redden valt, ik blijf er in geloven. (ik moet wel, het helpt om de dagen door te komen, naast solliciteren en hopen interviews afleggen).

Terug
Bovenaan