De hopeloze zoektocht naar werk

geslaagd voor mondelinge en schriftelijke proef.

Nu volgt een 'assessment' van het sociaal bureau, als laatste proef, met de laatste kandidaten. wat moet ik me daarbij voorstellen?

geslaagd voor mondelinge en schriftelijke proef.

Nu volgt een 'assessment' van het sociaal bureau, als laatste proef, met de laatste kandidaten. wat moet ik me daarbij voorstellen?
Leidinggevende job?
Ik heb 1 keer een assessment meegedaan.

Ik kwam zogezegd als nieuweling op een bedrijf.
Krijg verschillende problemen en opdrachten .
Vb dat ik nog weet is dat persoon x niet wil samenwerken met persoon y.
Persoon x verwacht dat persoon y ontslagen word of anders vertrekt x zelf.
Je krijgt een gesprek met persoon x enz.
En nog vele andere dingen allemaal tegelijk, voor datum x moet magazijn y leeg maar niet voor er eerst een bezoek komt.

Tenslotte na amper 1 uur in het bedrijf verwacht de directeur je al voor een gesprek en oplossing hoe je dat gaat aanpakken en oplossen.

Eigenlijk allemaal onmogelijke dingen om alles ineens op te lossen.

Na wat voorbereiding krijg je een toneel met de assessmentacteurs.
Persoon x zit dan voor je en die doet echt lastig voor persoon y .
Daarna krijg je persoon y voor je enz.
Daarna de vergadering met de directeur.

Echt om te zien naar je reacties enzo.

Het is toch duidelijk dat we het einde van het jaar naderen. Solliciteren loopt absoluut niet vlot, en de gesprekken die wel lopen gaan zo traag. Alsof iedereen de boot afhoudt om zekerheid te hebben over budgetten van volgend jaar...

Frustrerend. Niet geslaagd voor het "assessment" vanmorgen.
Echt klote zo in die laatste ronde uitvallen, dan vind ik het beter in de eerste ronde er al uit te liggen. Beetje zoals je een voetbalmatch verliest in de laatste minuut....

soit, ik vond het nogal strikvragen, maar ja das natuurlijk de bedoeling van zo'n "assessment":

1) stel , je werkt bij ons op personeelsdienst. we hebben gezamelijk beslist om een dossier de vrijdag af te werken. De éérste Schepen komt langs, en vraagt aan jouw om dit vanavond nog te doen. Hoe reageer je?

Mijn antwoord hierop: Ik weet momenteel nog niet de hierarchische structuur. Dus ik weet niet als die schepen mij kan en mag werk geven? Dat verwacht ik geinformeerd over te worden op mijn eerste werkdag . Maar ik heb er geen probleem mee over te werken, dus ik zou er geen probleem van maken.

2) stel, met kerst en nieuwjaar komen er burgers, advocatenbureaus, .. over de vloer met bloemen of chocolaatjes als bedanking voor iets. hoe reageer je?

Mijn antwoord: op mijn huidige job geven wij ook champagneflessen aan onze beste klanten. Maar in een gemeentehuis ligt dit gevoeliger: Burgers zouden kunnen verwachten dat je een wederdienst geeft; idem met advocatenbureaus, gevaar voor belangenvermening. Maar ik zou het uiteraard eerst bespreken met mijn leidinggevende, wat hier de gewoonte en bedrijfscultuur is.

krijg ik daar een antwoord op van "ah en ondertussen zou je ze gewoon wandelen sturen met die geschenken"?

tja, allemaal zo'n rare vragen, strikvragen vind ik.

en dan nog zoiets waarbij je een manpowerbord moet invullen, maar de ene is ziek, de andere heeft vakantie en z'n partner werkt ook op die dienst maar wil ook verlof last minute, kwam er op neer dat je quasi nooit met genoeg werkvolk over kon houden.

Tja, de moed niet laten hangen. er komen nog wel kansen.

die hiërarchische structuur ga je een toch een beetje moeten kennen als je gaat solliciteren binnen zo'n omgeving. Niet tot in detail natuurlijk, maar je moet toch een beetje hun rol kennen. Eerste schepen is bijv. de vervanger van de burgemeester als die afwezig is. Dat is dan een beetje uwe baas he.
Verder vind ik dat ge iets te veel aangeeft dat ge de dingen nog niet weet. Allez, ge waart eerlijk, dat is mooi, maar ge wilt wel 'winnen' he. Met zeggen dat ge dingen niet weet, als het in het verlengde van uw job ligt, gaat ge uzelf maar naar achter positioneren. Ge moet uw kennis etaleren en uw niet-kennis verzwijgen.

Nu ja, zoals je zegt: goede leerschool. Dat is dan weer het voordeel : je kan de volgende keer weer meedoen en dan ben je beter voorbereid.
bijv. over geschenken: https://www.vlaanderen.be/intern/personeel/integriteit/geschenken-en-uitnodigingen

Correcte antwoorden:

Zowel de schepen en advocaten gaan met blinkende schoentjes buiten. Verder alles gedaan en aangenomen. En ik ga met vuile knieën naar huis. (Van het schoenblinken hé!)

die hiërarchische structuur ga je een toch een beetje moeten kennen als je gaat solliciteren binnen zo'n omgeving. Niet tot in detail natuurlijk, maar je moet toch een beetje hun rol kennen. Eerste schepen is bijv. de vervanger van de burgemeester als die afwezig is. Dat is dan een beetje uwe baas he.
Verder vind ik dat ge iets te veel aangeeft dat ge de dingen nog niet weet. Allez, ge waart eerlijk, dat is mooi, maar ge wilt wel 'winnen' he. Met zeggen dat ge dingen niet weet, als het in het verlengde van uw job ligt, gaat ge uzelf maar naar achter positioneren. Ge moet uw kennis etaleren en uw niet-kennis verzwijgen.

Nu ja, zoals je zegt: goede leerschool. Dat is dan weer het voordeel : je kan de volgende keer weer meedoen en dan ben je beter voorbereid.
bijv. over geschenken: https://www.vlaanderen.be/intern/personeel/integriteit/geschenken-en-uitnodigingen
Ik wist wel wat een schepen is, maar als je op een personeelsdienst werkt, is die zowiezo niet uw (directe) leidinggevende imo.
Ik vind niet dat je op voorhand al kunt weten of die iets te zeggen heeft aan u , of niet. Dat moet je toch gezegd worden.

Das net hetzelfde als ik zou op gemeentehuis werken, en ik een poetsvrouw (totaal andere afdeling, maar wel nog gemeentehuis) daar ter plekke andere orders zou (mogen) geven. Lijkt me toch echt jobgebonden, en niet zwart/wit.

edit: die vraag over geschenken heb ik dan wel goed beantwoord zo te lezen.

soit ja, we waren met 9 gestart, en ik was de enige man.
en op die dienst werkten alleen maar vrouwen ook. Wie weet hadden ze gewoon ook liever een vrouw als collega. (maar mogen ze natuurlijk niet zeggen wegens discriminatie). Vind dat trouwens iets dwaas, die rassengelijkheid. uiteindelijk beslist toch de werkgever, en ook al mogen ze hiet niet specifiek zetten in hun vacature, dan nog zal het ook wel een rol spelen hoor.
Wij gaan ook eerder een man in dienst nemen hier in onze wegenbouw, dan een tenger gebouwd vrouwtje. Maar zo verspil je wel geen tijd, als je het vlakaf zegt.

Maar dat is voor de Vlaamse Overheid, niet een gemeentebestuur (waar hij solliciteerde). Elke gemeente heeft zijn eigen deontologische code, maar zal uiteindelijk wel in dezelfde lijn liggen.

Ik neem bv Westerlo (eerste hit op google):

Daar zou je het wel mogen aanvaarden, want:

Giften en geschenken​

Je mag van andere personeelsleden of van derden geen enkele gift en geen enkel voordeel vragen of aanvaarden dat met je ambt verband houdt:
  • als wederdienst in het kader van de behandeling van een dossier
  • het verstrekken van informatie
  • of een andere dienstverlening
Uitzonderingen op die regel zijn alleen toegestaan als:
  • een geringe materiële waarde heeft
Het is geen relatiegeschenk dat met je ambt verband houdt of voor een specifieke dienstverlening + is van geringe materiële waarde (bij sommigen zal hier een specifieke waarde vernoemd staan, bij de gemeente Westerlo dus niet...).

Idem bij de link van @Tonerider voor de VO, want zijn ongeveer dezelfde regels daar. Maar vooral de geringe materiële waarde is hier van belang. Chocolade en bloemen vallen daar zeker onder.

Ik vind dat eigenlijk maar een belachelijke vraag, zeker aangezien ik niet aan een loket zou zitten, maar op een gesloten dienst.
Ik zou nooit iets kunnen ontvangen daar.
En zelfs dan nog, dat zijn gewoon regels die je moet besproken krijgen op je eerste dag imo.
Bovendien ging het ook over cadeau's van advocatenbureau.

Maar ja, zo'n "niet zwart-wit antwoorden" is natuurlijk DE idéale manier om mensen te kunnen weerhouden van hun kandidatuur.

Achteraf misschien dan ook beter dat ik niet voor zo'n mensen werk. De personeelsdirectrice kwam me dan ook echt niet vriendelijk over.
(vroeg o.a. ook of ik nog sollicitaties lopen had, gezien ik ook geslaagd was voor dossierbeheerder vlaanderen heb ik daar maar eerllijk over geweest , en gezegd ja, (want die konden dat wellicht ook wel zien, aangezien zij ook onder vlaamse overheid vallen). haar gezicht meteen op onweer "ahja, en als daar dan een betere job naar voor komt, ben je meteen weg zeker" ) .
Heb daar kalm over gebleven, en gezegd nee, ik verkies zeker een job dichtbij de deur, en ik ben geen job hopper, heb nog maar 2 jobs in 21 jaar achter de rug.

Maar dat is voor de Vlaamse Overheid, niet een gemeentebestuur (waar hij solliciteerde). Elke gemeente heeft zijn eigen deontologische code, maar zal uiteindelijk wel in dezelfde lijn liggen.

Ik neem bv Westerlo (eerste hit op google):

Daar zou je het wel mogen aanvaarden, want:

Het is geen relatiegeschenk dat met je ambt verband houdt of voor een specifieke dienstverlening + is van geringe materiële waarde (bij sommigen zal hier een specifieke waarde vernoemd staan, bij de gemeente Westerlo dus niet...).

Idem bij de link van @Tonerider voor de VO, want zijn ongeveer dezelfde regels daar. Maar vooral de geringe materiële waarde is hier van belang. Chocolade en bloemen vallen daar zeker onder.
wel ja, dat komt ongeveer overeen met dat van de Vl. O. he. Maar kwou dus gewoon zeggen dat er wel online het een en ander valt te vinden dat je al eens kan doorlezen om u voor te bereiden. Telkens zeggen, ik weet dat nog niet en ik ga dat moeten bespreken, komt gewoon niet goed over.
Het feit dat ze die vragen stellen is toch wel ergens dat ze verwachten dat ge het kunt beantwoorden. (niet dat sommige sollicitatievragen niet belachelijk kunnen zijn).
-----------
Bij die eerste vraag zou ik misschien ook nog eerder verwijzen naar uw team. je hebt gezamelijk beslist om iets te doen, dus als iemand dat vraagt om dat eerder te doen, zou ik eerder hen over die vraag inlichten en niet zelf beslissen wat je gaat doen. Maar that's just my 5 cents, ik kan er ook volledig naast zitten :p

Bij die eerste vraag zou ik misschien ook nog eerder verwijzen naar uw team. je hebt gezamelijk beslist om iets te doen, dus als iemand dat vraagt om dat eerder te doen, zou ik eerder hen over die vraag inlichten en niet zelf beslissen wat je gaat doen. Maar that's just my 5 cents, ik kan er ook volledig naast zitten :p
De vraag was wel zo gesteld dat iedereen van mijn team al naar huis was, dat ik de enige nog aanwezige was, en of ik dat dossier s'avonds nog snel kon afwerken omdat het "dringend" was.

mijn reply heb je dus al gelezen.

en daarop kreeg ik van assesment team ook weer zo'n antwoord op "jama ja, we leven nu eenmaal in zo'n tijd dat alles dringend is he" :sop:
ook weer zo'n non-antwoord dus.
wat is het nu? dat ik daar geen gehoor aan moest geven, en dat de Schepen maar moest wachten tot vrijdag?

hoe langer hoe meer ik er over nadenk, twijfel ik echt wel of ze mij niet gewoon de job wouden ontzeggen. Met zo'n vragen te stellen waar je eigenlijk nooit een exact correct antwoord op kan geven, kunnen ze elke kant uit natuurlijk.

Het zal wel aan mij liggen maar ik vind dat redelijke belachelijke vragen. Al ken ik natuurlijk de job of de aard van de job niet.

En als het puur om de reactie te testen is, dan zijn er ook betere vragen dan deze.

Het doet me net in mekaar krimpen als dat de werkcultuur is bij een overheidsapparaat: meer bezig met de regeltjes en procedures dan daadwerkelijk peilen naar iemand zijn intrinsieke motivatie of werkattitude. Terwijl regeltjes en procedures net het makkelijkst aan te leren zouden moeten zijn.

De vraag was wel zo gesteld dat iedereen van mijn team al naar huis was, dat ik de enige nog aanwezige was, en of ik dat dossier s'avonds nog snel kon afwerken omdat het "dringend" was.

mijn reply heb je dus al gelezen.

en daarop kreeg ik van assesment team ook weer zo'n antwoord op "jama ja, we leven nu eenmaal in zo'n tijd dat alles dringend is he" :sop:
ook weer zo'n non-antwoord dus.
wat is het nu? dat ik daar geen gehoor aan moest geven, en dat de Schepen maar moest wachten tot vrijdag?

hoe langer hoe meer ik er over nadenk, twijfel ik echt wel of ze mij niet gewoon de job wouden ontzeggen. Met zo'n vragen te stellen waar je eigenlijk nooit een exact correct antwoord op kan geven, kunnen ze elke kant uit natuurlijk.

Overuren gebeuren enkel op vrijwillige basis en daar kunnen ze jou niet voor dwingen en moet hij dus ook niet komen vragen dus ja hij mag wachten tot vrijdag.

Geschenken neem je gewoon niet aan bij de overheid.

De kans bestaat natuurlijk dat men persoon x of y binnen wil krijgen wegens kennis van de eerste schepen en dan zijn die vragen de makkelijke weg natuurlijk.

Overuren gebeuren enkel op vrijwillige basis en daar kunnen ze jou niet voor dwingen en moet hij dus ook niet komen vragen dus ja hij mag wachten tot vrijdag.
op vrijwillige basis, ewel maar ik zei toch dat ik het wel wou doen. dus dat is toch vrijwillig?
Geschenken neem je gewoon niet aan bij de overheid.
daarnet hebben hier 2 users gepost van wel, omdat het "geringe waarde " had
De kans bestaat natuurlijk dat men persoon x of y binnen wil krijgen wegens kennis van de eerste schepen en dan zijn die vragen de makkelijke weg natuurlijk.
idd, kijk ja , ik ga er zelfs niet meer op ingaan op die antwoorden of vragen, want zoals je ziet, zelfs op deze pagina zijn we het al niet eens, de ene zegt dit, de andere dat.
Zijn gewoon strontvragen imo, die als makkelijk excuus kunnen aangegrepen worden om iemand te weigeren, omdat er geen pasklaar antwoord voor is.
Kga me er niet meer aan opjagen zie; binnen een uur weekend, en al die shit doorspoelen :woohoo:
voor zo'n entiteit wil ik toch niet werken. Die bazin kwam echt wel héél hautain over.

Maar ja, zo'n "niet zwart-wit antwoorden" is natuurlijk DE idéale manier om mensen te kunnen weerhouden van hun kandidatuur.
De reden is vemoedelijk dit hoor.
En als het puur om de reactie te testen is, dan zijn er ook betere vragen dan deze.

Zal hem niet om de inhoud van het antwoord gegaan hebben maar de manier waarop. Waar zo'n assessment net over gaat. Inhoudelijke zaken heb je al beantwoord op de proeven. En dan moet ik @Tonerider bijstaan, als het eerste dat je op elke vraag antwoordde was "ik weet het niet", dan moet je het niet verder dan dat zoeken...

Idem als dit dat je ondertussen al meermaals gezegd hebt:
En zelfs dan nog, dat zijn gewoon regels die je moet besproken krijgen op je eerste dag imo.
Nee. Toch niet als het over integriteit, deontolgische code of algmene zaken gaat. Daar verwacht men van dat je dit toch zelf al opgezocht of bekeken hebt. Zeker voor zo'n assessment.

op vrijwillige basis, ewel maar ik zei toch dat ik het wel wou doen. dus dat is toch vrijwillig?

daarnet hebben hier 2 users gepost van wel, omdat het "geringe waarde " had

idd, kijk ja , ik ga er zelfs niet meer op ingaan op die antwoorden of vragen, want zoals je ziet, zelfs op deze pagina zijn we het al niet eens, de ene zegt dit, de andere dat.
Zijn gewoon strontvragen imo, die als makkelijk excuus kunnen aangegrepen worden om iemand te weigeren, omdat er geen pasklaar antwoord voor is.
Kga me er niet meer aan opjagen zie; binnen een uur weekend, en al die shit doorspoelen :woohoo:
voor zo'n entiteit wil ik toch niet werken. Die bazin kwam echt wel héél hautain over.

Grijze zone op zich.
Vrijwillig is dat je zelf zegt "ik zal dit vandaag nog afwerken"

Als uw baas komt "vragen" met de boodschap dat het dringend is.. sommige gaan dan al gewoon ja zeggen omdat ze niet anders durven want de baas vroeg het.
Zeker als de dienst beslist heeft dat het toch vrijdag kan wachten.

Om gezever en gezeik te voorkomen zou ik zeggen van niks aan te nemen.
Heel simpel: "Meneer, mevrouw. Ik appreciëer het gebaar, ik word echter betaald met gemeenschapsgeld en sta ten dienste van de bevolking"

Lokale overheid is precies toch nog wel soms een soms kent ons verhaal. Op dat vlak is het federaal volgens mij toch iets beter geregeld.
Ik heb destijds een procedure doorlopen bij een lokaal OCMW en ik ben er 100% zeker van dat de gast die voor mij op gesprek moest niet op de voorgaande schriftelijke test aanwezig was

Lokale overheid is precies toch nog wel soms een soms kent ons verhaal. Op dat vlak is het federaal volgens mij toch iets beter geregeld.
Ik heb destijds een procedure doorlopen bij een lokaal OCMW en ik ben er 100% zeker van dat de gast die voor mij op gesprek moest niet op de voorgaande schriftelijke test aanwezig was
Hewel nu je dit schrijft, en ik daarnet al zo'n opmerking van iemand over las, begin ik nu ook echt wel te twijfelen of het niet beter had geweest, om eens aan de mouw te trekken van paar mensen.
Ik heb een neef die vorig jaar werd verkozen, en in het schepenbestuur zit nu. En mijn beste kameraad van vroeger is ICT verantwoordelijke daar.
Maar ik heb het weer te eerlijk willen doen, ik dacht kga hen niet lastig vallen, om inmenging te voorkomen, wie weet doet dit meer kwaad dan goed. Maar langs de andere kant: te brave zijn, is geen gave.
En wie weet hebben andere kandidaten dit wel gedaan...

Ze stellen het nogtans allemaal zo braaf voor hé: voor de schriftelijke proef ook, je moest een nummertje trekken. en dan je nummer op antwoordblad zetten. Maar iedereen kan natuurlijk die nummers aan de namen linken achteraf. Lijkt me ook weer zo'n rookgordijn van jewelste, om naar de buitenwereld te tonen hoe neutraal ze (kunnen) zijn :)

Hewel nu je dit schrijft, en ik daarnet al zo'n opmerking van iemand over las, begin ik nu ook echt wel te twijfelen of het niet beter had geweest, om eens aan de mouw te trekken van paar mensen.
Ik heb een neef die vorig jaar werd verkozen, en in het schepenbestuur zit nu. En mijn beste kameraad van vroeger is ICT verantwoordelijke daar.
Maar ik heb het weer te eerlijk willen doen, ik dacht kga hen niet lastig vallen, om inmenging te voorkomen, wie weet doet dit meer kwaad dan goed. Maar langs de andere kant: te brave zijn, is geen gave.
En wie weet hebben andere kandidaten dit wel gedaan...

Ze stellen het nogtans allemaal zo braaf voor hé: voor de schriftelijke proef ook, je moest een nummertje trekken. en dan je nummer op antwoordblad zetten. Maar iedereen kan natuurlijk die nummers aan de namen linken achteraf. Lijkt me ook weer zo'n rookgordijn van jewelste, om naar de buitenwereld te tonen hoe neutraal ze (kunnen) zijn :)
Pffff... Je hebt niet goed gescoord op de assessment omwille van de antwoorden die je gaf (volgens hen), het enige dat ik daarvan hoor is vooral dat de vragen fout zijn geweest, je daar niets aan kon doen, je bent te braaf/eerlijk geweest, etc...

Misschien ging het inderdaad gewoon om jouw reactie, op deze manier (alles bij externe factoren leggen en niet naar jezelf willen kijken) moet ik nu wel zeggen dat uw aantrekkelijkheid als werknemer wel wat wegslinkt...

Pffff... Je hebt niet goed gescoord op de assessment omwille van de antwoorden die je gaf (volgens hen), het enige dat ik daarvan hoor is vooral dat de vragen fout zijn geweest, je daar niets aan kon doen, je bent te braaf/eerlijk geweest, etc...

Misschien ging het inderdaad gewoon om jouw reactie, op deze manier (alles bij externe factoren leggen en niet naar jezelf willen kijken) moet ik nu wel zeggen dat uw aantrekkelijkheid als werknemer wel wat wegslinkt...
dikke /care man, lijkt me logisch dat ik teleurgesteld ben,
en al zeker voor zo'n idiote vragen.

Terug
Bovenaan