Nice,
Functie? Als je wil delen uiteraard. Hoe heeft men gepolst gezien compleet andere sector?
Functie specifiek ga ik niet delen. Is nogal specifiek en gemakkelijk op te sporen als je wat moeite doet.
Compleet andere sector is een groot woord. Het is finance/banking, maar ik heb nog altijd een finance diploma from the old days. Het is compliancy, het is processen opzetten. Van dicht lijkt het helemaal anders, van ver is het eigenlijk redelijk hetzelfde. Er is eigenlijk niks specifiek gepolst qua technische skills. Ik moet wel nog een finaal assessment doen, maar dat gaat over een postbak oefening en circeltjes en vierkantjes reeksen aanvullen. Ik ga ervan uit dat ik dat nog wel zal kunnen aangezien ik gelijkaardige in het verleden al tientallen keren succesvol gedaan heb.
Wat verwacht je van die omgeving- in vergelijking met je vorige?
Het is een big corporate met nieuwe mensen en nieuwe producten/processen. Dat is in het verleden al om de 3-4y hetzelfde geweest.
Ik zal al content zijn dat ik niet meer 's avonds moet werken en effectief meerdere collega's zal zien in real life vs enkel iedereen op een schermpje te zien.
Ik heb niet echt verwachtingen. Het is iets anders anders. Als het mij niet aanstaat, kan ik nog altijd iets anders gaan doen. Om mijn leraar Engels te citeren tijdens verteloefeningen 'you may lie'. Indien dramatisch niet leuk, kan ik die episode van mijn CV doen verdwijnen
Realiteit is dat de lifescience/diagnostics markt echt pieredood is. Illumina capex/instrument revenue was -30%. China is nog altijd dood. Iedereen verlaagt zijn revenue estimates en countert dat met cost cutting (hey, anders lag ik niet buiten). Dat spelletje is nu al 2-3y bezig. Die gaan wel uit de put kruipen, maar veel hiring gebeurt er niet. Ik zal al content zijn als ik een paar maand kan opereren in een omgeving waar er niet elke 3mnd paniek is omdat het kwartaal niet super is - expense control - hire freeze - restructure - rinse and repeat. Dat is nogal destructief voor je divisie en self-fulfilling prophecy. De profits zijn er wel nog altijd, maar iedereen is heel bang om te rehiren.
Heb ook voor ik mijn akkoord gaf nog eens rondje gedaan in het netwerk in de sector en was overal hetzelfde verhaal. Budget voor hiring naar 2025 geduwd, hiren in feb/mar om costen te cutten, lonen 10-20-30% lager voor nieuwe hires, veel supply van laid off people op vacatures, ... Dead market.
Ik zou het liefst in de sector blijven, maar de realiteit is de realiteit. Er zijn collega's die echt niet van sector willen veranderen en er zijn ertussen die al 3-4 mnd zoeken/appliceren en basically voor een appel en een ei ergens zouden beginnen, but the jobs ain't there man. Ik doe tegenwoordig 1-2-3 interviews per dag, elke dag. Ik heb al discussies gehad, offers gekregen, uiteindelijk iets aanvaardbaar gevonden. Er zijn collega's die maar 2 of 3 1e ronde interviews gehad hebben en that's it. Als de diagnostiek markt opnieuw verbetert, who knows, misschien kan ik dan nog terug switchen.
Ik herinner me nog het citaat van mijn huidige manager 2-3y ago "It's dangerous to do small cuts when you have a big disease, it can drag you into perpetual cuts". Well... En zeker in Belgie met zijn complex collectief ontslag klimaat.
Gaat dat invloed hebben op je beleggingen?
Niet echt.