De hopeloze zoektocht naar werk

Heb alles eens deftig doorgerekend. 1.7% netto minder. Daar kan ik mee leven. Met bijna 2000 bruto per maand minder. Mijn huidige werkgever is echt een fiscaal genie :laugh:

Voorstel is uit de banking sector. Ook volledige andere job inhoud. Keer zot doen moet kunnen. Zeker als het financieel geen al te grote stap terug is.

En 9-5 en betere work life balance.
Mooi. Ik heb een vermoeden dat wij wat in dezelfde niche zitten want dat is ook al lang mijn plan B. :lol: Maar zo lang het niet hoeft toch liever de life sciences wegens het bullshit gehalte van veel banking jobs. :unsure:

Let me guess. Geen software meer vermoed ik gezien andere job inhoud. Iets in risk analysis? Of toch richting meer bullshit customer data analytics? Mag in PM als je het niet wereldkundig wil maken :unsure:

Succes met de beslissing en nieuwe wending!

Nog 2% extra uit de brand kunnen slepen. Toch een citytripje per jaar om eens een email te sturen.

Tip voor de beginners. Zorg dat je startloon hoog zit, want nadien is het de indexatie trein rijden. Wat je hebt, heb je. Kunt beter hoog starten en niet meer stijgen dan laag starten en hopen dat je gaat stijgen :laugh:

Offer is aanvaard. woopdiewoop.

Blijft toch een raar proces. Interview van letterlijk 15 min met hiring manager en 30 min met HR en deal. En dat bij een giga grootbank in Belgie...

Nog 2% extra uit de brand kunnen slepen. Toch een citytripje per jaar om eens een email te sturen.

Tip voor de beginners. Zorg dat je startloon hoog zit, want nadien is het de indexatie trein rijden. Wat je hebt, heb je. Kunt beter hoog starten en niet meer stijgen dan laag starten en hopen dat je gaat stijgen :laugh:

Blijft toch een raar proces. Interview van letterlijk 15 min met hiring manager en 30 min met HR en deal. En dat bij een giga grootbank in Belgie...

Nice,

Functie? Als je wil delen uiteraard. Hoe heeft men gepolst gezien compleet andere sector?

Wat verwacht je van die omgeving- in vergelijking met je vorige?

Gaat dat invloed hebben op je beleggingen?

Nice,

Functie? Als je wil delen uiteraard. Hoe heeft men gepolst gezien compleet andere sector?

Functie specifiek ga ik niet delen. Is nogal specifiek en gemakkelijk op te sporen als je wat moeite doet.

Compleet andere sector is een groot woord. Het is finance/banking, maar ik heb nog altijd een finance diploma from the old days. Het is compliancy, het is processen opzetten. Van dicht lijkt het helemaal anders, van ver is het eigenlijk redelijk hetzelfde. Er is eigenlijk niks specifiek gepolst qua technische skills. Ik moet wel nog een finaal assessment doen, maar dat gaat over een postbak oefening en circeltjes en vierkantjes reeksen aanvullen. Ik ga ervan uit dat ik dat nog wel zal kunnen aangezien ik gelijkaardige in het verleden al tientallen keren succesvol gedaan heb.

Wat verwacht je van die omgeving- in vergelijking met je vorige?

Het is een big corporate met nieuwe mensen en nieuwe producten/processen. Dat is in het verleden al om de 3-4y hetzelfde geweest.

Ik zal al content zijn dat ik niet meer 's avonds moet werken en effectief meerdere collega's zal zien in real life vs enkel iedereen op een schermpje te zien.

Ik heb niet echt verwachtingen. Het is iets anders anders. Als het mij niet aanstaat, kan ik nog altijd iets anders gaan doen. Om mijn leraar Engels te citeren tijdens verteloefeningen 'you may lie'. Indien dramatisch niet leuk, kan ik die episode van mijn CV doen verdwijnen :laugh:

Realiteit is dat de lifescience/diagnostics markt echt pieredood is. Illumina capex/instrument revenue was -30%. China is nog altijd dood. Iedereen verlaagt zijn revenue estimates en countert dat met cost cutting (hey, anders lag ik niet buiten). Dat spelletje is nu al 2-3y bezig. Die gaan wel uit de put kruipen, maar veel hiring gebeurt er niet. Ik zal al content zijn als ik een paar maand kan opereren in een omgeving waar er niet elke 3mnd paniek is omdat het kwartaal niet super is - expense control - hire freeze - restructure - rinse and repeat. Dat is nogal destructief voor je divisie en self-fulfilling prophecy. De profits zijn er wel nog altijd, maar iedereen is heel bang om te rehiren.

Heb ook voor ik mijn akkoord gaf nog eens rondje gedaan in het netwerk in de sector en was overal hetzelfde verhaal. Budget voor hiring naar 2025 geduwd, hiren in feb/mar om costen te cutten, lonen 10-20-30% lager voor nieuwe hires, veel supply van laid off people op vacatures, ... Dead market.

Ik zou het liefst in de sector blijven, maar de realiteit is de realiteit. Er zijn collega's die echt niet van sector willen veranderen en er zijn ertussen die al 3-4 mnd zoeken/appliceren en basically voor een appel en een ei ergens zouden beginnen, but the jobs ain't there man. Ik doe tegenwoordig 1-2-3 interviews per dag, elke dag. Ik heb al discussies gehad, offers gekregen, uiteindelijk iets aanvaardbaar gevonden. Er zijn collega's die maar 2 of 3 1e ronde interviews gehad hebben en that's it. Als de diagnostiek markt opnieuw verbetert, who knows, misschien kan ik dan nog terug switchen.

Ik herinner me nog het citaat van mijn huidige manager 2-3y ago "It's dangerous to do small cuts when you have a big disease, it can drag you into perpetual cuts". Well... En zeker in Belgie met zijn complex collectief ontslag klimaat.

Gaat dat invloed hebben op je beleggingen?

Niet echt.

Er zijn vacatures waarop zeer weinig kandidaten solliciteren dus stel dat je niet uit 20 man kan kiezen waarom zou je dan ellelanfe processen opzetten? Tegen dat het doorlopen is heb je miss een beter voorstel

Duim eens voor mij testen gedaan voor adient, ook zoutman haven gent. En hopen dat ze geen oogtest doen....
Adient is wel een mooi bedrijf, vlot bereikbaar ook vanuit Evergem met die nieuwe brug. Zoutman ook, en met al die nieuwe magazijnen langs de R4 zijn er daar volgens mij ook wel mogelijkheden?
Gent zeehaven had recent een jobdag, misschien is daarover nog iets te vinden op de website van de gemeente Evergem.
Succes alvast!

Adient is wel een mooi bedrijf, vlot bereikbaar ook vanuit Evergem met die nieuwe brug. Zoutman ook, en met al die nieuwe magazijnen langs de R4 zijn er daar volgens mij ook wel mogelijkheden?
Gent zeehaven had recent een jobdag, misschien is daarover nog iets te vinden op de website van de gemeente Evergem.
Succes alvast!
Mijn eerste tests zijn goed, maandag krijg ik al een rondleiding en een handigheid test. Zou geen probleem mogen zijn na 18 jaar volvo trucks enkel ja de onderdelen zal veel fijner werk zijn tov een vrachtwagen.

We zijn er nog niet, maar ik begin te vrezen dat we in Europe ook op zulke toestanden aan het afstevenen zijn. Voor jonge mensen is het een harde markt momenteel. Maar in de USA is het zo dat er echt bijna geen banen meer te vinden zijn, ondanks jaren relevante ervaring en schone CV. Hangt ook af van je sector en locatie, denk ik. Maar toch.

2025 gaat volgens mij interessant worden.

Ik heb de topic gelezen, niet volledig. Ik hoop dat iedereen hier een functie vindt en een plek waar hij zich kan ontplooien. Oprecht.

Is weldegelijk de beste tip die ge aan beginners kunt geven.
In de tijd met 2400€ bruto begonnen (in 2015). Wat voor toen heel hoog was. Heeft me ook geholpen bij het anderhandelen voor nieuwe jobs.

Laat u ook niet verleiden door torenhoge nettovergoedingen. Bij mn vorige WG kreeg ik 450€ nettovergoeding..
Mn nieuwe werkgever heeft dit volledig in bruto opgevangen. Win-win als er indexaties zijn. Dan gaat uw bruto mee omhoog. Bij mn vorige WG werd er niks met het netto gedaan. Bleef constant tzelfde (uiteraard)

Nadat ik voor een zetelbedrijf niet mag beginnen wegens te traag, ligt zwaar op mijn maag ik heb al twee weken een achillespees ontsteking echt vrij pijnlijk.
Ik neem daar zware pijnstillers voor (tramadol 100 mg ) is redelijk gekend dus die dag ook van de test je word daar wel suf van en wellicht trager...
Heb dat aangehaald maar ze moesten van niks weten.. mijn gesprek was goed referenties ok ben de juist afgeschreven op die enkele seconden die ik nodig had om wat boutjes en moertjes op te draaien.

Nadat ik voor een zetelbedrijf niet mag beginnen wegens te traag, ligt zwaar op mijn maag ik heb al twee weken een achillespees ontsteking echt vrij pijnlijk.
Ik neem daar zware pijnstillers voor (tramadol 100 mg ) is redelijk gekend dus die dag ook van de test je word daar wel suf van en wellicht trager...
Heb dat aangehaald maar ze moesten van niks weten.. mijn gesprek was goed referenties ok ben de juist afgeschreven op die enkele seconden die ik nodig had om wat boutjes en moertjes op te draaien.
Niet te lang bij blijven stilstaan en gewoon door solliciteren. Dat is de snelste manier om het uit je hoofd te zetten.

Niet te lang bij blijven stilstaan en gewoon door solliciteren. Dat is de snelste manier om het uit je hoofd te zetten.
Ik weet het maar vind het gewoon zo stom heb al 20 jaar ervaring in fabrieken. Die werkposten zijn gewoon routine krijgen bv mijn post in volvo kreeg je kleine tien minuten in het begin lukte dat in 8 minuten na 6 maand als ik wel mij haast kon ik het in 2 minuten.
Maja met die mensen praten op menselijke manier gaat blijkbaar niet.

Ik weet het maar vind het gewoon zo stom heb al 20 jaar ervaring in fabrieken. Die werkposten zijn gewoon routine krijgen bv mijn post in volvo kreeg je kleine tien minuten in het begin lukte dat in 8 minuten na 6 maand als ik wel mij haast kon ik het in 2 minuten.
Maja met die mensen praten op menselijke manier gaat blijkbaar niet.

Dus het positieve is dat je nu niet aan de slag moet bij een firma waar ze menselijkheid duidelijk maar bijzaak vinden. Dus nu even een zure appel, maar op lange termijn bespaart het je hopelijk heel veel frustratie en miserie. Als je wil werken komt er zeker wel wat uit de bus.

Dus het positieve is dat je nu niet aan de slag moet bij een firma waar ze menselijkheid duidelijk maar bijzaak vinden. Dus nu even een zure appel, maar op lange termijn bespaart het je hopelijk heel veel frustratie en miserie. Als je wil werken komt er zeker wel wat uit de bus.
Ja daar heb je 100% gelijk in bedankt voor de steun

Word je wat ondersteund in je zoektocht? VDAB, interimkantoren, ... ?
Ja door Vdab, ik krijg workshops voor solliciteren heb een vaste persoon die alles volgt van mij. Heb ondertussen al twee andere sollicitaties gedaan zoutman in Gent en hout bedrijf in drongen.

Ik vind het lastig om een specifiek topic hierover te vinden, want het lijkt me een discussie waar niet iedereen evenveel zicht op heeft. Daarom richt ik me vooral tot mensen in HR of leidinggevenden.

Vanaf welke leeftijd wordt je profiel minder aantrekkelijk op de arbeidsmarkt? Laten we eerlijk zijn: bedrijven kiezen gemiddeld sneller voor een 28-jarige dan iemand die bijna met pensioen gaat. Vaak zie ik in vacatures staan dat ze 3-5 jaar ervaring zoeken, en daar zit ik inmiddels al wat boven.

In mijn geval zit ik nu in een leuke baan, maar er is één specifieke afdeling binnen mijn bank waar ik heel graag ervaring wil opdoen. Het is een competitieve afdeling met weinig vacatures, en ze zoeken alleen intern. Ik heb op dit moment de juiste ervaring en ben 30 jaar.

Ben ik te negatief? Is een 30-35-jarige nog net zo gewild als een 25-jarige op de arbeidsmarkt? Of is dat naïef en moet ik juist zo snel mogelijk proberen naar die afdeling te gaan, om te voorkomen dat ik later te oud word voor zo'n overstap?

Alvast bedankt

Terug
Bovenaan