De herinvoering van de dienstplicht

100% voor. Mijn vader had er goede herinneringen aan.
Aan 't zuipen dan waarschijnlijk?
Zal hen wat discipline geven, sommige jongeren hebben dit te weinig .
Neen, jongeren hebben dat niet te weinig. Ik weet dat het voor extreem-rechtse mensen een droomis om heel de maatschappij in lange laarzen te laten marsen, neen bedank?
Links zal er natuurlijk tegen zijn.
En iedereen met gezond verstand ook .
Ze geven nu al geld uit als er geen geld is.. en het geld dat naar de kosten van de dienstplicht gaat, zal ten koste gaan voor extra geld voor asiel, werklozen, kindergeld,...
Wat kan het leven toch simpel zijn...
 
Niet voor iedereen. Eén van mijn vrienden zat bij de stormfuseliers. Dus echt zwaar trainen. Maar bij de fysieke testen bleek hij erg snel te lopen (één van de snelste van zijn kazerne). Vanaf dan moest hij allen nog looptrainingen doen, en hier en daar een wedstrijdje tegen andere kazernes lopen.
Indien we ooit in een oorlog verzeild geraakten, hadden we in ieder geval iemand die een boodschap tot bij de koning kon brengen.
Ik zou de koning een sms sturen in zijn geval en mijn loopcapaciteiten voor iets anders aanwenden.
 
Zal hen wat discipline geven, sommige jongeren hebben dit te weinig .
Nogmaals, eender welke mens van > 40 jaar die dit durft te zeggen verdient een fikse straf
Die jongeren hebben twee van hun mooiste jaren opgegeven om de oudere generatie te beschermen tegen een virus dat hen niet deert.

En ga je nu echt een hele generatie straffen omdat sommige jongeren te weinig discipline hebben?
?
 
100% voor. Mijn vader had er goede herinneringen aan.
Zal hen wat discipline geven, sommige jongeren hebben dit te weinig .

Links zal er natuurlijk tegen zijn.
Ze geven nu al geld uit als er geen geld is.. en het geld dat naar de kosten van de dienstplicht gaat, zal ten koste gaan voor extra geld voor asiel, werklozen, kindergeld,...
En jij hebt je dienstplicht dus niet gedaan. Bijgevolg is het jouw generatie met een gebrek aan discipline. Misschien moeten ze die generatie oproepen!
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Jongeren roken minder, drinken minder dan vroeger. Criminaliteit zit al decennia in een dalende trend. Er is een begrotingstekort én bedrijven smeken om vacatures gevuld te krijgen. Gaan we jonge mensen op scoutskamp sturen om een beetje rondjes te lopen en zich te laten afblaffen om pietlulligheden (bijzonder leerrijk).

Enige verhalen die ik hoor van kennisen was dat het een zuipfestijn met plagerijen was en dat ze gratis hun rijbewijs C konden halen om dan vervolgens nooit nog met een vrachtwagen te rijden.
 
Jongeren roken minder, drinken minder dan vroeger. Criminaliteit zit al decennia in een dalende trend. Er is een begrotingstekort én bedrijven smeken om vacatures gevuld te krijgen. Gaan we jonge mensen op scoutskamp sturen om een beetje rondjes te lopen en zich te laten afblaffen om pietlulligheden (bijzonder leerrijk).

Enige verhalen die ik hoor van kennisen was dat het een zuipfestijn met plagerijen was en dat ze gratis hun rijbewijs C konden halen om dan vervolgens nooit nog met een vrachtwagen te rijden.
Een echte man wordt je pas als je gekleineerd geweest bent he! Want iemand naar zijn waarde behandelen, dat is voor watjes!

Ik ken letterlijk niemand die zijn legerdienst niet omschrijft als "dat was tof he, elke dag zuipen!"
 
Jongeren roken minder, drinken minder dan vroeger. Criminaliteit zit al decennia in een dalende trend. Er is een begrotingstekort én bedrijven smeken om vacatures gevuld te krijgen. Gaan we jonge mensen op scoutskamp sturen om een beetje rondjes te lopen en zich te laten afblaffen om pietlulligheden (bijzonder leerrijk).

Enige verhalen die ik hoor van kennisen was dat het een zuipfestijn met plagerijen was en dat ze gratis hun rijbewijs C konden halen om dan vervolgens nooit nog met een vrachtwagen te rijden.
Vroeger kan eender wie naar t stadhuis om een rijbewijs te halen. Eender welk rijbewijs
 
Ik ken letterlijk niemand die zijn legerdienst niet omschrijft als "dat was tof he, elke dag zuipen!"
Mijn pa is er zo ene die het niet op die manier omschrijft!

hij stond in voor de voorraad van het magazijn, "dat was dus spullen mee naar huis nemen want anders kreeg ik onder mijn voeten dat de voorraad niet klopte met de administratie", heeft blijkbaar weken in een Franstalig ziekenhuis gelegen met waarschijnlijk een migraine - aanval maar niemand die een woord NL sprak en hij geen FR en is uiteindelijk gedeserteerd door over de muur van het ziekenhuis te springen en naar huis te gaan. Week erop terug naar de kazerne gegaan, ferm onder zijn vijs gehad en omdat zijn periode er bijna op zat, terug naar huis gestuurd.
 
Awel zal ik het dan gewoon tegenspreken .
Ben ook in het leger geweest en in onze compagnie werd er niet alle dagen gezopen .
Enkel toen we onze opleiding achter de rug hadden dan zijn we eens op café geweest maar iedreen is nuchter terug naar de kazerne gekomen .
Ook in de kazerne waar ik gestationeerd was werd er in onze groep nauwelijks gedronken . (En ja wij gingen ook eens uit naar Leuven . ;) )
Ja , er waren uitzonderingen maar die dronken al gelijk een tempelier voor ze naar het leger gingen .
Reden ook was omdat de meesten van ons s’avonds terug naar huis gingen .
In het begin bleef ik ook slapen op de kazerne maar ben daar nooit dronkelappen tegen gekomen ook niet als ik wacht moest lopen .
Dus het is niet altijd maar zuipen …is ook maar iets van “horen zeggen “ en ja achteraf klinkt dat stoer héé .
Wat ook wel ins ons voordeel kan gewerkt hebben is dat wij een groep waren van twintigers of ouder die al bezig waren met een leven op te bouwen .

Kan wel begrijpen dat er veel mensen tegen zullen zijn .
Ik was ook niet met volle enthousiasme aan mijn legerdienst begonnen maar dat lag dan eerder aan het feit dat ik al aan het werk was en dat de soldij toen 125 frank per dag was …dus de meesten waren bij ons niet echt gemotiveerd om echt hun best te doen …gewoon aanwezig zijn tijdens de dag was genoeg en dan terug naar huis . ;)

Als we dan eens op oefening mochten of er waren nachtoefeningen dan waren we zelfs blij omdat dan de sleur onderbroken werd en we ons geweer weer eens boven mochten halen of dat we mochten gaan schieten …heel plezant
 
Laatst bewerkt:
Waar je gelegerd was en of je in een gevechtseenheid zat zijn volgens mij de grootste factoren naar beleving.
In Duitsland was er geen bal te doen en in het begin van de opleiding kon je tijdens het weekend niet naar huis.
Als je in België zat en na de eerste maanden naar huis kon tijdens de week dan zit je al in een heel ander verhaal. Dan was je nutteloos maar wel met een sociaal leven. In Duitsland was je nutteloos en had je geen sociaal leven de helft van je periode.
Idem voor de eenheid. Als chauffeur reed je wat rond in het beste geval en zat je heel de dag in je camion/fulltrack te wachten worst case.
 
Ik ben geboren in 1970, heb eerst A2 automechanica gedaan en afgestudeerd in 1988, dan nog twee jaar beroeps carrosserie, en dan nog een zevende jaar reklameschilderen, in 1991 ben ik aan de slag gegaan als technieker in een garage, mijn legerdienst heb ik gedaan pas 18 maand nadat ik ben beginnen te werken. Demob was op nieuwejaar 1994.

Ik was bij de laatste lichting bij de genie in Burcht, mijn opleiding tot milicien en chauffeur legervoertuigen 4 ton, deed ik in Heverlee.
Ik had en heb een hekel aan alles wat met wapens te maken heeft, ik had geïnformeerd voor burgerdienst, maar omdat de burgerdienst op dat moment 1 jaar was, en de legerdienst, 8 maand in België (6 maand in Duitsland), heb ik toch gekozen voor het leger.

Ik denk dat er hier veel mensen zijn die geen onderscheid maken tussen die opleiding en de feitelijke legerdienst in uw eenheid.
Tijdens uw opleiding ben je intern, je mag elk weekend of soms om de twee weken pas, naar huis, je volgt lessen over soorten wapens en munitie, basisstrategie, vlaggen en kentekens, en een groot stuk EHBO. Elke dag heb je ook minstens 2 uur sport en twee uur drill.
Alcohol tijdens de daguren was zelfs begin jaren 90 compleet uit den boze. Uitgaan kon, maar je moest binnen zijn voor een bepaald uur, de mensen die langer wegbleven, deden dan "den draad", je kon ook altijd het risico nemen om tijdens de nacht weg te glippen en den draad te doen voor zowel het binnen als het buitengaan.(Heverlee -> Leuven -> studentenstad!) Maar minstens 3 keer per week was er appel aan bed of alarmoefening, er liepen ook wachten rond op de gang om te zien of iedereen in zijn bed lag.

Ik zat van kleins af eerst bij de scouts, en later bij de chiro, en ik was gewoon om een week of langer mijn plan te trekken, of om met een grote groep in een zaal te slapen, of, niet kunnen kiezen wat je eet, of 24 op 24 met mensen moeten omgaan die je niet afkunt, maar waar je toch moet mee samenwerken en nog een hele hoop andere zaken waar ik zo onmiddellijk niet kan opkomen, maar ik heb daar veel meer mannen dan ik mogelijk achtte, zien kraken en doordraaien.
En dat was dan nog maar in de eerste maand van de opleiding.
Voor de gewone miliciens, is het maar 1 maand opleiding, voor de mensen die chauffeur kunnen worden, zijn het er twee.

De tweede maand is iets rustiger, de groepen zijn kleiner, en de zware probleemgevallen zijn weg. Je krijgt een mitraillette (vigneron) in de plaats van het geweer (fal), elke voormiddag theorie en in de namiddag rijlessen.
De theorie bestond uit de verkeersregels van het leger, de verkeersregels van België en de verkeersregels van Duitsland, en als ik mij goed herinner moest je daar minstens 80% op halen, een tweede deel was voertuigkennis, en dat was zowel mondeling als schriftelijk, je kreeg een onderdeel van een motor in uw handen gestopt, en je moest dan de correcte benaming geven, en uitleggen waar het voor diende, ik heb op deze proef punten verloren omdat ik visplatinees in de plaats van contactpunten zij. Het schriftelijk gedeelte, was pure voertuigkennis, ik deed mijn rijbewijs voor de M.A.N. 4ton, en daarvoor moest ik dus elke mogelijke maat van het voertuig kennen, hoogte voertuig, asbreedte, inhoud differentieel, bandenmaten en spanning, verschil tussen 2x4 en 4x4 uitvoeringen ... Ik heb voor de twee delen vrij hard moeten studeren.
De praktijk was voor mij vrij gemakkelijk, al waren sommige maneuvers niet van de poes.
Die MAN 4ton zijn de vrachtwagens met de houten bankjes in de laadbak, en worden gebruikt voor troepentransport.
Die voertuigen hadden rondom pneumatische trommelremmen, en met een goed geladen voertuig, remt dat vrij normaal, maar een lading mensen weegt niet genoeg daarvoor, het remmen is dan vrij brut, wat op zijn zachtst gezegd, niet aangenaam is voor de mensen in de laadbak, en dat was een proef die ieder van ons sowieso kreeg op het examen, en al de personen die nog moesten examen afleggen, of die al aan de beurt geweest waren, zat in de laadbak. ;)

Over mijn eenheid zelf kan ik kort zijn, we waren bij de allerlaatste miliciens die binnenkwamen in de kazerne, en het gedeelte voor de miliciens ging overgaan naar de para commandos, onze oversten zijden ons vlakaf, we weten niet wat jullie hier nog komen doen, dus veel motivatie was er niet.
Ik was ook niet meer intern, ik ging elke dag op en af naar de kazerne. Dus elke dag Ternat - Zwijndrecht, ik denk dat ik mij moest melden voor 5 uur, en dan ging ik een uurtje slapen voor dat het vlaggengroet was. Daarna ging ik werken in de garage van de kazerne.
De kazerne waar ik zat was van de genie, bruggenbouwers en wegenbouwers, alle mogelijke werfvoertuigen die je ziet als men wegen aanlegt, hadden ze daar ook, en wij deden daar het onderhoud op, de echte reparaties waren voor een hoger echelon. We hielden ook de aanwezige voertuigen bedrijfsklaar, wat dus gewoon wou zeggen dat die voertuigen elke drie maand een volledig groot onderhoud kregen, dat waren dus vooral de MAN polycars 7.5 ton.
Ik kan u dus verzekeren dat behalve hier en daar een platte batterij, alle voertuigen bedrijfszeker waren.

Ik heb mijn legerdienst geen dag gemist, ik ben er ook niet meer man van geworden, ik had er een paar kameraden aan overgehouden, maar door de jaren is ook dat stilletjes aan doodgebloed, ik heb er al meer dan 5 jaar geen contact meer mee.
Ik ben jaren terug gestopt met werken aan auto's, en ben overgestapt naar onderhoud, herstellen en constructie van alles wat met industriële voertuigen te maken heeft, en die keuze is mede bepaald geweest door mijn legerdienst.

En, eerlijk gezegd, als ik hier "mijn ergernissen op het werk lees", denk ik wel dat zo'n opleiding van 1 maand, voor sommige mensen niet slecht zou zijn. ;)
 
Omdat ik echt geen flauw idee heb @Wolfken : wat gebeurde er dan met die kerels die kraakten? Of die faalden voor die testen/examens?
 
Hangt ervanaf héé , hoe hard ze kraakten .
Als ze geluk hadden kwamen ze terecht in het militair hospitaal en na evaluatie kon je dan terug richting kazerne of naar huis gestuurd worden .
Als je echter uw opleiding niet volledig had afgemaakt (dus niet geslaagd was ) en je keerde terug naar de kazerne mocht je meestal naar huis maar bij de volgende lichting mocht je dan terug eerst uw opleiding afmaken (dus terug volledig vanaf 0 beginnen )

Wij hadden zo iemand in onze groep die wegens ziekte zijn opleiding niet had kunnen afmaken en deze zat dus gewoon terug in onze lichting .
Die karottetrekker hebben we ook gehad in onze lichting (dus iemand die daar totaal tegen zijn goesting zat en altijd maar deed of hem ziek was zodat hem niet moest meedoen met de trainingen ).
Die was opeens weg en hebben we niet meer terug gezien . (Werd ook wel gekloot door de groep , zo hebben ze die zijn kast eens op zijnde kop gezet gehad met alles er nog in . )

Heb trouwens nooit de vlag moeten groeten .Wij waren altijd op tijd weg . ;)
Was ook al 2 jaar aan het werken voor mijne dienst dus dat was wel hard aanpassen (kwestie van verdienste )
 
Laatst bewerkt:
Absoluut tegen. Een conflict waarin België betrokken zal zijn, zal niet uitgevochten worden op basis van soldaten en klassieke oorlogsvoering. Dat wil daarom niet zeggen dat expertise op andere zaken geen voordeel kan zijn.

Maar legerdienst is ook erg kostelijk, met dat het daarnaast niet echt een voordeel oplevert. Het leger moet eigenlijk meer gerichter rekruteren, in plaats van met een plicht te werken. België is een klein land, wij zijn het meest van nut als we ons specialiseren op het terrein.

Ik weet dat mensen voor zijn omdat het volgens hun voor meer discipline zou kunnen zorgen, en dat de jeugd gedisciplineerder wordt. Maar dat komt vaak uit dezelfde monden als de mensen die geen legerdienst gedaan hebben of van mensen die graag naar een traditioneel negentiende eeuws model willen terugkeren. Maar ik vind dat allemaal maar gebaseerd op fabeltjes of op fobieën voor een andere generatie of op het romantiseren v. vroeger.

Ik vind het daarnaast ook hypocriet, want we delen maar video's van Russen die hun arm bewust breken om maar niet opgeroepen te worden, en dan gaan we hier met dienstplicht werken. Uiteindelijk toon je daarmee niet anders te zijn, want kan me goed voorstellen dat er ook Belgen zijn die hetzelfde gaan doen bij herinvoering van de dienstplicht. Effectief oorlog voeren en dienstplicht is niet hetzelfde, maar een dienstplicht bereid je wel voor op dat mogelijke conflict.
 
Zelf in 1978 mijn legerdienst gedaan. Eerst 2 maanden opleiding als chauffeur in Heverlee en daarna 8 maanden in een depot in België.

Die opleiding was met de toen nieuwe MAN vrachtwagens. Later in het depot oude bucht. FN vrachtwagens, Renault ondingen. Als je daar hard mee remde gingen de achterwielen van de grond. Minerva jeeps bouwjaar ergens rond 1950 en jawel Willy jeeps geërfd na WWII met 3 versnellingen. Nog wat oude Bedfords met remmen op luchtdruk. Als de motor tijdens het rijden afsloeg had je ook geen remmen meer... uiteraard geen enkele van die dingen had verwarming. Geweldig wanneer je daarmee een keertje in de winter naar Elsenborn moest rijden.

Maar dat depot was eigenlijk een soort beschermde werkplaats voor beroeps die nog een paar jaar moesten doen tot ze op pensioen konden gaan. Wat ik daarmee heb gezien... alcoholiekers waarvan de helft van de hersencellen weg waren.

Op zeker moment had de adjudant een beroeps korporaal de opdracht gegeven om overalls te vouwen in het kledingmagazijn. Hij had tijdens de hele voormiddag er 2 gevouwen. Had de adjudant hem buiten gejaagd met een borstel. Zat die daar de weg te keren. Kom ik daar langs. Zat die daar te wenen. Zei die tegen mij van 'ik kan daar toch ook niet aan doen'. Niet dat die adjudant veel beter was. Die had een bluts in zijn hoofd na een ongeval op het werk. Die had ze sindsdien ook niet allemaal op een rij.
 
@Mulan
Voor veel jonge mannen die binnenkwamen als milicien, was het de eerste keer dat ze zelf op hun eigen benen moesten staan, dat dan samen met de typische dynamiek van zo'n kazerne, en de groepsdruk die opgelegd wordt, was gewoon te veel voor velen, ik heb beren van gasten zien huilen als een klein kind.

@F.A.
Zo'n vloot FN vrachtwagens stond bij ons achteraan aan de tankpiste, klaar om te verkopen, typisch voor het leger, heb ik op al die vrachtwagens nieuwe banden en nieuwe batterijen moeten steken. Allez ja, banden mocht ik niet zelf monteren omdat we geen wielkooi hadden, ik haalde al de wielen eraf, en die gingen naar een hoger echelon, waar ze wel het nodige gerief hadden.
 
Terug
Bovenaan