De herinvoering van de dienstplicht

Ik bekijk het dan ook eerder vanuit het principe dat als er effectief problemen zijn, dat ik liever als maatschappij een bevolking heb waar minstens 1jaar is uitgetrokken geweest om wat basisprincipes te leren over bepaalde vaardigheden (wapen vasthouden, survivaltechnieken,...). Dan dat we een maatschappij hebben die met zijn broek op de enkels overvallen wordt daardoor. Een deftige opleiding is een enorm voordeel als de shit ooit the fan raakt.
Op die manier heb ik daar geen problemen mee op voorwaarde dat men eerst een volwaardig capabel en goed geleid leger creëert en dat als men dan ziet dat de dienstplicht nodig zou zijn men die dienstplicht ook gebruikt om mensen de nodige vaardigheden aan te leren ipv de verhalen van vroeger waar men u wat afblafte en bezighoudingstherapie gaf. Men moet effectief mensen opleiden en bepaalde basistechnieken aanleren ipv de droom die velen hebben dat het dient om de jeugd eens wat af te blaffen en te drillen. Het enige wat ik wel hoop moest men het terug invoeren dat men verplicht gemengd zit met de beide deelstaten. Imo kan wat tijd samen met walen en mensen van de oostkantons ook wat wederzijds respect brengen.
puur op buikgevoel heb ik daar niet per definitie een slecht gevoel bij. Al is het maar om wat gevechtstraining + beperkte kennis van wapensystemen op te leren. In een ideale wereld 6 maanden diensttijd en dat tot je veertigste een dag of 7 per jaar de "technieken" onderhouden. Kwestie dat op de dag dat de rus aan de achterdeur staat je niet halsoverkop met die basis moet beginnen.

Oja, als we er aan beginnen wel graag Mannen en Vrouwen de revue laten passeren.
Of gewoon nog maar wat basisvaardigheden zoals omgaan met wapens, toelevering van munitie, omgaan met logistiek. Een leger in oorlogstijd heeft ook nood in een goeie organisatie achter de linies en als men daarvoor burgers of reservisten kan oproepen kunnen professionele militairen zich focussen op de militaire kant van de zaak.
 
Net niet, enorm spijt van gehad. Keek daar naar uit en 2 jaar voor ik mocht gaan schaffen ze dat af. Mijn 2 oudere neven mochten wel nog gaan.
enkel de verplichte legerdienst is afgeschaft. Je kan het nog altijd vrijwillig doen. Verder volledig akkoord met Ugar, de legerdienst zoals die vroeger was was nutteloos. En een "intensieve" , zelfs korte, legerdienst die écht voorbereidt op een oorlog zou handenvol geld kosten.
 
enkel de verplichte legerdienst is afgeschaft. Je kan het nog altijd vrijwillig doen. Verder volledig akkoord met Ugar, de legerdienst zoals die vroeger was was nutteloos. En een "intensieve" , zelfs korte, legerdienst die écht voorbereidt op een oorlog zou handenvol geld kosten.
We laten het *insert doelgroep die je wil viseren* betalen.
 
We laten het *insert doelgroep die je wil viseren* betalen.
De vakbond !!!

Neen, echt. Wapens kopen kost handenvol geld. Met onze broek op onze knieën staan kost handevol geld. Als handenvol geld kosten een maatstaf is voor iets dat we niet moeten doen. Dan kunnen we evengoed gewoon uit de NAVO stappen en gewoon knikken naar Ruslandse wenken. Dat kost dan niet handenvol geld.

Maar wel iets anders. Anders gezegd, als dat noodzakelijk is om een vuist als Europa te kunnen maken en voorbereid te zijn tijdens een nieuwe koude oorlog, dan moet dat maar. En moeten we dat geld maar uit andere zaken halen die welvaartondesteunend werken of een andere waar ervoor gekozen wordt om dan het mes in te zetten.
 
We zien trouwens dat Oekraïne er in slaagt om recruten nu snel en efficiënt te trainen. Dat lijkt me ook gewoon de beste manier: wanneer er hier een oorlog uitbreekt, zullen mensen wel intensief een training van een maand ondergaan. Het verdedigen van ons land de eerste maand is dan voor de rekening van het leger en onze bondgenoten.
 
Het is te hopen dat, als het er ooit moest komen, ze vrouwen ook verplichten.
Traditionele rollen moeten immers uitgeroeid worden, niet waar.
Uw verwijzing naar gelijkheid en quota deed me wel aan volgend denken. Wat doe je met de mensen die een dubbele nationaliteit hebben. En stel dan dat het ene land actief oorlog voert maar het andere land van je gedeelde nationaliteit tegen deze oorlog is.
In België momenteel 1/3 van de potentiële rekruten.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...lgen-heeft-buitenlandse-achtergrond-en-dat-i/
Moet een Marokkaan of Roemeen met dubbele nationaliteit verplicht worden om het Belgische vaderland te dienen? Of gaan we dan maar voor de veiligheid zeggen 1/3 hoeft geen legerdienst te doen.
Wat als je in oorlog gaat met 1 van de landen waarvan een aandeel van je soldaten een grote band mee heeft.
Hypothetisch voorbeeld maar had je, als een deel van je soldaten van islamitische achtergrond is, deze naar Afghanistan gestuurd?

Een algemene legerdienst lijkt me een te complex gegeven in een modern gediversifieerde maatschappij.
 
Laatst bewerkt:
We zien trouwens dat Oekraïne er in slaagt om recruten nu snel en efficiënt te trainen. Dat lijkt me ook gewoon de beste manier: wanneer er hier een oorlog uitbreekt, zullen mensen wel intensief een training van een maand ondergaan. Het verdedigen van ons land de eerste maand is dan voor de rekening van het leger en onze bondgenoten.
Of gewoon de beroepsleger? Imo mogen we wel wat meer besef hebben dat ons lidmaatschap van de navo ook wat verplichtingen inhoudt en we ergo ook wel een bruikbaar leger mogen hebben.
 
We zien trouwens dat Oekraïne er in slaagt om recruten nu snel en efficiënt te trainen. Dat lijkt me ook gewoon de beste manier: wanneer er hier een oorlog uitbreekt, zullen mensen wel intensief een training van een maand ondergaan. Het verdedigen van ons land de eerste maand is dan voor de rekening van het leger en onze bondgenoten.

Ik ben niet echt zeker of we van een gemiddelde huidige Belgische tiener gaan mogen verwachten wat de Oekraiëners hier tonen. Lijkt mij eerder dat we korter zullen aanschurken bij de Russen. ( het principe van been, arm breken om er onderuit te geraken, wij belgen zijn niet echt gekend als super vaderlandslievend of...)

Sossen, migranten, walen, rechtse rukkers, linkse rakkers, de mocro maffia, drugsgebruikers, de vs, de russen, james coocke...., de lijst is eindeloos. We gaan nog geld over houden.

Je bent de belangrijksten vergeten !!!! Gertje en Coucke. Of anders gezegd al onze miljardairs, miljonairs en andere "airs" mogen hun geld volledig afgeven voor onze oorlogseconomie dan te betalen.
We moeten enkel proberen dat in Amerika ook gedaan te krijgen... dan hebben we Bezos, Trump, Musk, en anderen waar we onze budgetten ook nog bij kunnen aanvullen.
 
We zien trouwens dat Oekraïne er in slaagt om recruten nu snel en efficiënt te trainen. Dat lijkt me ook gewoon de beste manier: wanneer er hier een oorlog uitbreekt, zullen mensen wel intensief een training van een maand ondergaan. Het verdedigen van ons land de eerste maand is dan voor de rekening van het leger en onze bondgenoten.
Kheb ooit eens de discussie gehad met een vriend die militair is. Bij een grootschalige oorlog waar massas mensen worden opgeroepen is de job van de militair nog de veiligste. Die staan namelijk in voor het opleiden van het kanonnenvlees en blijven grotendeels in België. :unsure:
 
Dat artikel klinkt als iemand die zijn job wil verzekeren.

Wat is het volgende? 'wij van wc-eend...' etc?
 
Dat artikel klinkt als iemand die zijn job wil verzekeren.

Wat is het volgende? 'wij van wc-eend...' etc?
Dat lijkt mij een volledig rare interpretatie. Die verdient niet meer, niet beter hierdoor en met de al verhoogde inzet om naar 2% van ons BNP te evolueren in de uitgaven tgv NAVO normen zie ik niet noodzakelijk de WC-eend analogie erin.

Bij Oekraïene is de dienstplicht nog altijd van toepassing tot 2025 en gaat het erna over naar een opleiding zoals ik hoger vermeld had. https://nl.wikipedia.org/wiki/Oekraïense_krijgsmacht. Het is niet dat ze hun capaciteiten om tegen Rusland te vechten van vandaag op morgen gekweekt hebben hé...

Dus opnieuw, ik vind aan het principe zelf niet noodzakelijk zo iets raars, gesteld de vibes die Rusland afgeeft. En mij lijkt het logisch dat je start met een zo breed mogelijke training, totdat de bevolking zo een beetje erdoorheen is (en dus niet verboft is als het zover is...), waarna je dan van die dienstplichtigen er afsijpelt richting het professionele leger terwijl je daarna overgaat op de verkorte opleiding. Allez daar lijkt mij toch wel enige logica in te zitten.
 
Ik snap ook dat argument van "opvoeden en discipline" niet goed. De dienstplicht is afgeschaft in 1993 dacht ik, wil dus zeggen dat niemand die jonger is dan bijna 50 dat heeft meegemaakt. Oftewel, het merendeel van BG. Stelt dat probleem zich dan in onze generatie?

Uw verwijzing naar gelijkheid en quota deed me wel aan volgend denken. Wat doe je met de mensen die een dubbele nationaliteit hebben. En stel dan dat het ene land actief oorlog voert maar het andere land van je gedeelde nationaliteit tegen deze oorlog is.
In België momenteel 1/3 van de potentiële rekruten.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/0...lgen-heeft-buitenlandse-achtergrond-en-dat-i/
Moet een Marokkaan of Roemeen met dubbele nationaliteit verplicht worden om het Belgische vaderland te dienen? Of gaan we dan maar voor de veiligheid zeggen 1/3 hoeft geen legerdienst te doen.
Wat als je in oorlog gaat met 1 van de landen waarvan een aandeel van je soldaten een grote band mee heeft.
Hypothetisch voorbeeld maar had je, als een deel van je soldaten van islamitische achtergrond is, deze naar Afghanistan gestuurd?

Een algemene legerdienst lijkt me een te complex gegeven in een modern gediversifieerde maatschappij.
Goh, de kans is wel vrij groot dat als we rechtstreeks betrokken raken in een oorlog, andere EU of NAVO landen ons steunen.

Turkije gebruikt dat als bron van inkomsten: iedereen die Turk is moet de legerdienst doen, tenzij je het afkoopt of de nationaliteit inlevert. Wat doe je dan als Europese Turk die toch Turk wil blijven, betalen in veel gevallen.
 
Laatst bewerkt:
Ah, de dienstplicht.
Stokpaardje van alfa-mannetjes (in het leger wordt je hard. Wel, mijn vader heeft 12 maand de kantine van een kazerne in Duitsland moeten uitbaten. Die is er niet hard maar vooral dronken van geworden) en oude venten die ook weleens volgende zinsneden in de mond durven nemen: ‘vroeger was alles beter’, ‘de jeugd zijn een bende zwakkelingen’ en ‘de regering moet iets aan mijn energiefactuur doen want bij ons kan de chauffage niet onder de 23 staan’.
 
Volgens mij hebben ze bij Defensie wel wat andere katten te geselen... Hebben we de laatste 10 jaar niet voldoende artikels te lezen gekregen over de staat van de basisvoorzieningen en het materiaal in het leger? Investeer daar wat in, ipv geld door ramen en deuren naar buiten te gooien met een algemene dienstplicht.
Je weet toch dat de reden waarom men niet meer geïnvesteerd heeft in de basisvoorzieningen en het materiaal van het leger enerzijds omdat die destijds voorzien waren voor de dienstplicht waardoor men nu te veel basissen had en anderzijds doordat dit een makkelijke besparingspost is waar je pas iets van merkt als het kalf verdronken is.
 
Je weet toch dat de reden waarom men niet meer geïnvesteerd heeft in de basisvoorzieningen en het materiaal van het leger enerzijds omdat die destijds voorzien waren voor de dienstplicht waardoor men nu te veel basissen had en anderzijds doordat dit een makkelijke besparingspost is waar je pas iets van merkt als het kalf verdronken is.

De staat van ons leger is ondermaats, punt. Dat ze daar geld in investeren, punt. Uitvluchten ter relativering van die povere staat, brengen weinig meerwaarde. Hoe we hier gekomen zijn, is enkel van belang om ervoor te zorgen dat we dit uitroeien en voorkomen. Niet om de huidige staat te laten voortzetten.
Eerlijk gezegd lijkt ons leger mij allesbehalve capabeler te zijn dan het Russische. Gelukkig dat we in de EU en de NAVO zitten en dat voor ons voortbestaan dus niets meer uitmaakt (al is dat misschien ook een reden waarom we hier aanbeland zijn).
 
Zou een Zwitsers of Fins model niet veel beter zijn?

Een kortere maar intensieve training die je echt klaarstoomt om soldaat te worden. En vervolgens op regelmatige basis een "terugkeermoment" waarvoor je van je werkgever verplicht betaald verlof krijgt om een dag een opfrisser te krijgen op de schietbaan.

Lijkt me een pak beter als een jaar op een matrassendepot passen. Bedankt voor de lach @ugar.
 
De staat van ons leger is ondermaats, punt. Dat ze daar geld in investeren, punt. Uitvluchten ter relativering van die povere staat, brengen weinig meerwaarde. Hoe we hier gekomen zijn, is enkel van belang om ervoor te zorgen dat we dit uitroeien en voorkomen. Niet om de huidige staat te laten voortzetten.
Eerlijk gezegd lijkt ons leger mij allesbehalve capabeler te zijn dan het Russische. Gelukkig dat we in de EU en de NAVO zitten en dat voor ons voortbestaan dus niets meer uitmaakt (al is dat misschien ook een reden waarom we hier aanbeland zijn).
Ik weet niet of ons leger ondermaats is. Het is niet echt groot neen, dat weet ik wel. Maar ondermaats lijkt mij toch een te streng verdict.

Wat we wel kunnen zeggen is dat het niet voldoende budget heeft gekregen in het verleden en zelfs nu nog... al is het dik tegen de goesting van de groenen dat we nu toch terug richting die 2% gaan.

Maar die 2% is dan ook gewoon ons duit in het zakje doen en is het minimum minimorum. Dat houdt geen rekening met de noden en behoeften als we effectief overgaan naar een echt Europees leger en heaven forbid als de koude oorlog effectief realiteit is.
En voor mij is het tenminste iets waar best toch al over gesproken en gediscussieerd wordt over wat we gaan doen en hoe we het aanpakken. Dat wil niet zeggen dat we het al moeten doen... maar het minste dat je kan doen is contingencyplannen voorzien van wat je gaat doen. En mij lijkt het dat die er helemaal niet zijn.
 
Zou een Zwitsers of Fins model niet veel beter zijn?

Een kortere maar intensieve training die je echt klaarstoomt om soldaat te worden. En vervolgens op regelmatige basis een "terugkeermoment" waarvoor je van je werkgever verplicht betaald verlof krijgt om een dag een opfrisser te krijgen op de schietbaan.

Lijkt me een pak beter als een jaar op een matrassendepot passen. Bedankt voor de lach @ugar.
Onze werkgevers betalen volgens mij al voldoende belastingen om een correct beroepsleger te hebben. .
 
Terug
Bovenaan