De herinvoering van de dienstplicht

Dat lijkt mij een volledig rare interpretatie. Die verdient niet meer, niet beter hierdoor en met de al verhoogde inzet om naar 2% van ons BNP te evolueren in de uitgaven tgv NAVO normen zie ik niet noodzakelijk de WC-eend analogie erin.
Hoeft niet altijd iets te maken hebben met geld uiteraard. Hoe beziet men tegenwoordig het leger ( en vaak bij uitbreiding al wat "voor de staat" werkt)? Als volk dat niet beter kon, dat de tamzak wil gaan uithangen die jarenlang op kosten van de rest al half op pensioen zijn om dan nog eens een hoger pensioen te incasseren, etc.

Ik kan me voorstellen dat zo een beroepsmilitair die waarschijnlijk wel een ( al dan niet misplaatste) trots in zijn dienst heeft hoopt dat door zo een soort maatregel de rest van bevolking er meer voeling mee zou hebben.
 
Hoeft niet altijd iets te maken hebben met geld uiteraard. Hoe beziet men tegenwoordig het leger ( en vaak bij uitbreiding al wat "voor de staat" werkt)? Als volk dat niet beter kon, dat de tamzak wil gaan uithangen die jarenlang op kosten van de rest al half op pensioen zijn om dan nog eens een hoger pensioen te incasseren, etc.

Ik kan me voorstellen dat zo een beroepsmilitair die waarschijnlijk wel een ( al dan niet misplaatste) trots in zijn dienst heeft hoopt dat door zo een soort maatregel de rest van bevolking er meer voeling mee zou hebben.

"Wat" voor de staat werkt, en dan nog een resem andere vooroordelen over zowel ambtenaren/leerkrachten/politie/etc. en dan nog eens het leger erbij... triest niveau.
 
"Wat" voor de staat werkt, en dan nog een resem andere vooroordelen over zowel ambtenaren/leerkrachten/politie/etc. en dan nog eens het leger erbij... triest niveau.
Ga je ontkennen dat dat geen typische opmerkingen zijn die men hoort over ambtenaren, leerkrachten en militairen?
 
Ga je ontkennen dat dat geen typische opmerkingen zijn die men hoort over ambtenaren, leerkrachten en militairen?
Ja, en ik weet ook wat ik meestal denk van de mensen die die uitspraken doen. Nu goed, mits wat begrijpend lezen kan ik inderdaad nog zeggen dat dit niet noodzakelijk jouw mening is, maar dat gebruik van "wat" is op het randje.
 
De vele verwijzingen naar de dienstplicht van vroeger lijken mij overigens ook niet relevant. Dat waren andere tijden.

Het is bijvoorbeeld niet omdat de dienstplicht toen zelfs 1 vol jaar was, dat je nu niet naar het model van andere landen een korte, efficiënte dienstplicht kan invoeren. Zwitserland wat ik als voorbeeld aanhaalde is blijkbaar 18 tot 23 weken? Dat zijn een goede 4 à 5 maanden.
Het "grote" verlies van anciënniteit bij de jeugd in het begin van hun carrière? Hoeveel verdoen er niet een volledig jaar met foute studiekeuzes, etc.?

Je moet ook niet elke jongere oproepen, maar kan werken met loting (alleen dan niet zoals vroeger dit laten afkopen denk ik dan).

Heb je meer behoefte aan een kleinere pool van reservisten? Beloon die mensen dan ook beter zou ik denken. Dit is een complex debat, maar het is niet alsof de voorstanders per se weggezet moeten worden als buikgevoeldenkers zoals je hier leest.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
De vele verwijzingen naar de dienstplicht van vroeger lijken mij overigens ook niet relevant. Dat waren andere tijden.

Het is bijvoorbeeld niet omdat de dienstplicht toen zelfs 1 vol jaar was, dat je nu niet naar het model van andere landen een korte, efficiënte dienstplicht kan invoeren. Zwitserland wat ik als voorbeeld aanhaalde is blijkbaar 18 tot 23 weken? Dat zijn een goede 4 à 5 maanden.
Het "grote" verlies van anciënniteit bij de jeugd in het begin van hun carrière? Hoeveel verdoen er niet een volledig jaar met foute studiekeuzes, etc.?

Je moet ook niet elke jongere oproepen, maar kan werken met loting (alleen dan niet zoals vroeger dit laten afkopen denk ik dan).

Heb je meer behoefte aan een kleinere pool van reservisten? Beloon die mensen dan ook beter zou ik denken. Dit is een complex debat, maar het is niet alsof de voorstanders per se weggezet moeten worden als buikgevoeldenkers zoals je hier leest.

Het "grote" verlies van anciënniteit bij de jeugd in het begin van hun carrière? Hoeveel verdoen er niet een volledig jaar met foute studiekeuzes, etc.?
Klassieke red herring weer.

Loting => onrechtvaardig systeem waar een groot deel van de bevolking geen vertrouwen in gaat hebben. Nog meer aversie creëren tegenover overheid. Dat is wat we in België nodig hebben :p.


Vergelijking met Zwitserland: Zwitserland heeft geen budgettaire problemen à la Belgique. De use case voor Zwitserland is ook niet die van België. De Zwitserse use case van dienstplicht is om zo onaantrekkelijk mogelijk te zijn voor een militaire invasie door een buurland.
De Belgische use case is meewerken in NAVO of andere internationale operaties ver van Belgisch grondgebied. Een bende amateurs hebben geen plek hierin. Volwaardige professionele soldaten hebben hierin hun plek.


Kleinere pool van reservisten "Beloon die mensen dan ook beter". Het is al niet aantrekklijk voor de gewone soldaat. Een carrière in het Belgisch leger is al onaantrekkelijk voor lage functies. Uit een foldertje van het ACV daterende van 2019:
Een serieuze opwaardering van de wedden van de vrijwilligers dringt zich op. Het is niet logisch dat
startende soldaten het met een geïndexeerde bruto maandwedde moeten stellen die respectievelijk
353,58 euro lager ligt dan deze die wordt toegekend aan een startende agent van politie en 780,92 euro
lager ligt dan de bewakingsagent uit de private sector die de wacht in de militaire kwartieren verzorgd
.
(De grap natuurlijk dat die bewakingsagent zijn job kwijt is bij dienstplicht :p)


Ik zie echt niet wat dat de plek hoort te zijn van "dienstplichtigen" in het huidig Belgisch leger. Wat gaan ze daar doen?
Ik vind dat zelfs een bedreiging voor het verder professionaliseren van het Belgisch leger. Er gaan gewoonweg resources weg van professionele soldaten om voor de scoutskamp voor volwassenen te betalen.



Ik snap dit echt niet. Dit is het meest onlogische voorstel dat ik gehoord heb voor het Belgisch leger. :p Dien stafchef zou hiervoor ontslag moeten krijgen voor dit zelfs voor te stellen.
 
Je zou zoals in de VS hier op provinciaal niveau een soort van National Guard kunnen oprichten. Af en toe militaire training in het weekend en inzetbaar bij plaatselijke rampen. Inzetbaar in geval van mobilisatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Dus eigenlijk hetgeen de reservisten al doen...

Ik vind het persoonlijk moeilijk om hier een bepaalde beslissing voor of tegen te nemen.
A) Omdat ik zelf nooit legerdienst heb moeten doen vind ik het immoreel om nu beslissingen te nemen voor jongeren die zelf niet over die zaken kunnen stemmen.
B) Als ik mijn directe omgeving kijk zie ik bar weinig personen die ik geschikt acht om een militaire functie te vervullen.
C) Mocht ik zelf nog legerdienst moeten doen dan zou ik vooral een functie willen doen die ik interessant vind. Ik betwijfel echter sterk dat we in België de middelen hebben om hier iet of wat rekening mee te houden.
D) Uiteindelijk zie ik de meerwaarde niet in van een legerdienst. Mocht men een sterke interesse hebben om militair te worden maar bijvoorbeeld kiezen voor een job in de privé omwille van financiële redenen dan kan je je nog steeds aanmelden als reservist.
 
Je zou zoals in de VS hier op provinciaal niveau een soort van National Guard kunnen oprichten. Af en toe militaire training in het weekend en inzetbaar bij plaatselijke rampen. Inzetbaar in geval van mobilisatie.
Dit dus, ik denk dat er best wel wat mensen zijn die op een eenvoudige manier wel in het leger willen dienen. Kun je die mensen oproepen op momenten zoals de overstromingen in Wallonië, maar ook voor tijdelijke bewakingsopdrachten zoals na de aanslagen hier.
 
enkel de verplichte legerdienst is afgeschaft. Je kan het nog altijd vrijwillig doen. Verder volledig akkoord met Ugar, de legerdienst zoals die vroeger was was nutteloos. En een "intensieve" , zelfs korte, legerdienst die écht voorbereidt op een oorlog zou handenvol geld kosten.
Veel nuttiger iedereen een jaartje drones leren besturen of computers leten hacken!

Kan Syntra dat niet organiseren 😎
 
Ik vind het best grappig "een basisvorming wapens vasthouden!"
Woehoe, nuttig, dan kan ik zeker iets beginnen tegen een leger van 40km tanks en langeafstandsraketten.

Oekraïne haalt meer uit mensen die drones kunnen sturen dan van mensen die wapens kunnen vasthouden momenteel.
 
Wat ik vooral hoor van mijn oudere collega's is dat hun legerdienst bestond uit schietoefeningen (sporadisch, meestal met zware onkunde), 'op wacht staan', granaten gooien en niet weten waar ze gevallen zijn (incl toevallig het juiste 'schuilmuurtje' te nemen) en vooral... pinten drinken. Heel veel pinten....
Wel, daar zit ik persoonlijk niet op te wachten.

Ik heb 0,0 respect voor onze Belgische politici, noch het Koninklijk Huis.
Een vaderlandsgevoel heb ik helemaal niet.
Moesten ze hier binnenvallen dan zal ik hooguit mijn eigendom 'verdedigen' al zal ik er snel aan zijn voor de moeite :)
 
100% voor. Mijn vader had er goede herinneringen aan.
Zal hen wat discipline geven, sommige jongeren hebben dit te weinig .

Links zal er natuurlijk tegen zijn.
Ze geven nu al geld uit als er geen geld is.. en het geld dat naar de kosten van de dienstplicht gaat, zal ten koste gaan voor extra geld voor asiel, werklozen, kindergeld,...
 
100% voor. Mijn vader had er goede herinneringen aan.
Zal hen wat discipline geven, sommige jongeren hebben dit te weinig .

Links zal er natuurlijk tegen zijn.
Ze geven nu al geld uit als er geen geld is.. en het geld dat naar de kosten van de dienstplicht gaat, zal ten koste gaan voor extra geld voor asiel, werklozen, kindergeld,...
Na zijn dienst toevallig beroeps alcoholieker geworden? :unsure:

Recent waren ze er bij ons op het werk ook over bezig, ik heb nen helen hoop collega's die de laatste jaren van de dienstplicht actief hebben meegemaakt. Er was genen enen bij die er iets positief over kon zeggen: kattekwaad uithalen en zuipen: 1 grote tijdsverspilling was de algemene teneur. Dus voor die "discipline" moeten we het écht niet doen. Wat wél zou helpen voor discipline is ouders die hun kinderen opvoeden ipv die taak naar de rest van de maatschappij te verschuiven... DAT zou een groot verschil maken.
 
Iedereen verplichten van twee uur spelletjes te spelen.

Iedereen trainen in Virtual Battefield Simulator 4. 😎

 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
100% voor. Mijn vader had er goede herinneringen aan.
Zal hen wat discipline geven, sommige jongeren hebben dit te weinig .

Links zal er natuurlijk tegen zijn.
Ze geven nu al geld uit als er geen geld is.. en het geld dat naar de kosten van de dienstplicht gaat, zal ten koste gaan voor extra geld voor asiel, werklozen, kindergeld,...
Ja natuurlijk, de dienstplicht zal alle maatschappelijke problemen oplossen. :unsure: En heb jij ook zelf je dienstplicht vervuld?
 
Was die dienstplicht niet zowat verplichte chiro. Zuipen en bosspelletjes.
Niet voor iedereen. Eén van mijn vrienden zat bij de stormfuseliers. Dus echt zwaar trainen. Maar bij de fysieke testen bleek hij erg snel te lopen (één van de snelste van zijn kazerne). Vanaf dan moest hij allen nog looptrainingen doen, en hier en daar een wedstrijdje tegen andere kazernes lopen.
Indien we ooit in een oorlog verzeild geraakten, hadden we in ieder geval iemand die een boodschap tot bij de koning kon brengen.
 
Terug
Bovenaan