De herinvoering van de dienstplicht

Weet niet of dit hier beter past of in het RU-UK oorlog topic, maar dit is toch wel een serieuze koerswijziging. Voor het eerst in jaren spreekt men binnen legerkringen terug van een dienstplicht. https://www.hln.be/binnenland/topma...w-in-te-voeren-dat-zou-logisch-zijn~a2cd9f1c/

Moet zijn dat men toch ergens denkt dat reservisten ooit van pas kunnen komen.

Het zou de jeugd deugd doen. Langs de andere kant wil je sommigen geen wapen- en gevechtsopleiding geven :unsure:
 
Net niet, enorm spijt van gehad. Keek daar naar uit en 2 jaar voor ik mocht gaan schaffen ze dat af. Mijn 2 oudere neven mochten wel nog gaan.
Naar wat ik hoor hebben velen daar vooral veel leren pinten drinken en geniepige streken uithalen. Imo weet ik helemaal niet of de "jeugd" daar zo mee gebaat zou zijn. De ene wel en de andere niet zeker. Voor zo'n zaken moet je eigenlijk het ganse "vroeger was het beter" sentiment aan de kant kunnen schuiven om een neutrale beslissing te kunnen nemen daaromtrent.
 
Langs de andere kant, vroeger had je 10% gewetensbezwaarden, vandaag zal dat 95% zijn :laugh:
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Weet niet of dit hier beter past of in het RU-UK oorlog topic, maar dit is toch wel een serieuze koerswijziging. Voor het eerst in jaren spreekt men binnen legerkringen terug van een dienstplicht. https://www.hln.be/binnenland/topma...w-in-te-voeren-dat-zou-logisch-zijn~a2cd9f1c/

Moet zijn dat men toch ergens denkt dat reservisten ooit van pas kunnen komen.
Men had het eigl nooit mogen afschaffen , kdenk dat de mening van veel mensen ook wel anders zou zijn moesten ze reservist zijn . Nu is het allemaal vanop een afstand zonder militaire kennis kijken naar die oorlogen.
 
Het leger zou ik nooit ingegaan zijn.

Liever 2 jaar burgerdienst dan enkele jaren legerdienst. (Ik zou veel in het cachot eindigen. Ik stel vragen en dat is niet iets waar plaats voor is in een militaire omgeving. )

😬
 
Gemeenschapsdienst ondergraaft de waarde van arbeid ten voordele van de gemeenschap. Ik sta daar niet achter.

De rest is mar wat pedantisch hoor.

Je hebt gelijk dat dit de kans heeft om de waarde van arbeid ten voordele van de gemeenschap te ondergraven. Maar uiteindelijk is het ook de gemeenschap die de kost ervan absorbeert. Waardoor dit voor mij minder erg is. Aangezien de waarde van arbeid die niet ten voordele van de gemeenschap is niet ondergraven wordt.
Uiteindelijk is een gemeenschap nu eenmaal een samenraapsel van rechten en plichten. Je kan dit dan ook gewoon zien als een plicht voor uw recht om geld te krijgen. En uiteindelijk gaan we er niet dood aan.

Dat je het voor de rest pietluttig noemt, dan is dat maar zo. Ik heb er persoonlijk geen probleem mee. En ik kan er voor de personen in kwestie ook de voordelen van inzien.

Naar wat ik hoor hebben velen daar vooral veel leren pinten drinken en geniepige streken uithalen. Imo weet ik helemaal niet of de "jeugd" daar zo mee gebaat zou zijn. De ene wel en de andere niet zeker. Voor zo'n zaken moet je eigenlijk het ganse "vroeger was het beter" sentiment aan de kant kunnen schuiven om een neutrale beslissing te kunnen nemen daaromtrent.

Ik bekijk het dan ook eerder vanuit het principe dat als er effectief problemen zijn, dat ik liever als maatschappij een bevolking heb waar minstens 1jaar is uitgetrokken geweest om wat basisprincipes te leren over bepaalde vaardigheden (wapen vasthouden, survivaltechnieken,...). Dan dat we een maatschappij hebben die met zijn broek op de enkels overvallen wordt daardoor. Een deftige opleiding is een enorm voordeel als de shit ooit the fan raakt.

Maar ik geloof ook niet in het feit dat het hierom draait : "Ridicuul om dat als geopolitiek antwoord voor te stellen. Militaire escalatie is niet de weg", zoals de voorzitter(s) van groen stelden. Voor mij is het gewoon evident dat als de nood ooit hoog is, dat je dat kan nemen, maar dat je dit niet wil nemen en liever dat volk inzet in onze economie.

Als je toch aan het praten bent tegen dovemansoren. Dan helpt een grote stok nu eenmaal. Zodanig dat men u niet beziet als het kneusje die ze alle kanten van de tafel kunnen laten zien wetende dat je ze toch enkel uw wang opnieuw en opnieuw zult toekeren en hen dood zal vervelen met te palaveren.
 
Enorme tijdverspilling, kost veel geld en je treft er enkel de jongere generatie mee die financieel al de zware klappen krijgt.

In Zweden heeft men trouwens onderzoek gevoerd naar de impact van conscriptie op misdaad.


We study the causal effect of mandatory military conscription in Sweden on the criminal behaviour of men born in the 1970s. We find that military service significantly increases post-service crime (overall and across multiple crime categories) between the ages of 23 and 30. These results are driven primarily by young men who come from low socioeconomic status households and those with pre-service criminal histories, despite evidence of a contemporaneous incapacitation effect of service for the latter group. Much of this crime-inducing effect can be attributed to negative peer effects experienced during service. Worse post-service labour market outcomes may also matter.
Importantly, our results do not support the hypothesis that military service can ‘straighten out’ troubled young men. Instead, service in our context compounds pre-existing behavioural problems.

Die attitude van "onze verwende jeugd wat discipline en manieren bijbrengen" lijkt me ook eerder ongefundeerd buikgevoel.
 
Laatst bewerkt:
Naar wat ik hoor hebben velen daar vooral veel leren pinten drinken en geniepige streken uithalen. Imo weet ik helemaal niet of de "jeugd" daar zo mee gebaat zou zijn. De ene wel en de andere niet zeker. Voor zo'n zaken moet je eigenlijk het ganse "vroeger was het beter" sentiment aan de kant kunnen schuiven om een neutrale beslissing te kunnen nemen daaromtrent.
Volgens wat ik daarover heb gelezen (jaren terug een reportage in Humo over de dienstplicht) was dat zeker op het einde vooral veel zuipen en allerhande zaken achter de rug van je officier uitsteken. Mijn vader was er veel vroeger bij en vond dat wel leuk, maar als ik die verhalen hoorde leek me dat ook wel de hel op aarde voor de groep jongeren die niet gebaat zijn bij zo'n groepsdynamiek.

Ik geloof ook echt niet dat mensen daardoor fundamenteel betere burgers gaan worden.
 
puur op buikgevoel heb ik daar niet per definitie een slecht gevoel bij. Al is het maar om wat gevechtstraining + beperkte kennis van wapensystemen op te leren. In een ideale wereld 6 maanden diensttijd en dat tot je veertigste een dag of 7 per jaar de "technieken" onderhouden. Kwestie dat op de dag dat de rus aan de achterdeur staat je niet halsoverkop met die basis moet beginnen.

Oja, als we er aan beginnen wel graag Mannen en Vrouwen de revue laten passeren.
 
Enorme tijdverspilling, kost veel geld en je treft er enkel de jongere generatie mee die financieel al de zware klappen krijgt.

Die financiële klappen zouden gerust vergoed kunnen worden. Het is niet omdat dienstplicht ooit in een inefficiënte vorm bestaan heeft, dat men het daarom in dezelfde vorm terug zou moeten invoeren: i.e. men zou even goed voor een kortere variant kunnen kiezen en/of één meer gericht op de talenten van bepaalde individuen in plaats van een generalistische opleiding voor iedereen.

In tijden van oorlog in Europa niets mis met daarover na te denken. In landen als Zwitersland bestaat het overigens nog steeds, nochtans een land dat op vele vlakken tot voorbeeld strekt (vergelijk de orde en netheid in Geneve maar eens met Brussel).

In Zweden heeft men trouwens onderzoek gevoerd naar de impact van conscriptie op misdaad.





Die attitude van "onze verwende jeugd wat discipline en manieren bijbrengen" lijkt me ook eerder ongefundeerd buikgevoel.

Anderzijds de resultaten van mensen die hun dienstplicht gedaan hebben in de jaren '90 van de vorige eeuw naar vandaag extrapoleren in een land waar massamigratie intussen reeds al heel wat schade heeft aangericht (cfr. bendegeweld en de overwinning van rechts in Zweden) lijkt mij nauwelijks beter dan buikgevoel.

Je kan evengoed de dienstplicht wél terug invoeren maar rekening houden met de opmerkingen van dit artikel: geen militaire dienstplicht voor mensen met een criminele voorgeschiedenis of die wegens slechte testresultaten en/of lage SES meer nadelen dan voordelen zouden ondervinden. Uit principe zou ik al deze laatsten dan nog steeds verplicht enige maatschappelijke dienstverplichting opleggen ter compensatie, maar soit.

Niets mis met een samenleving die meer verwacht van zijn burgers en niet louter op individualisme teert /buikgevoel.
 
Men heeft nog geen deftige toekomstvisie of beleid voor het professioneel leger.
Dan moet je al helemaal niet beginnen aan dienstplicht.

Die financiële klappen zouden gerust vergoed kunnen worden. Het is niet omdat dienstplicht ooit in een inefficiënte vorm bestaan heeft, dat men het daarom in dezelfde vorm terug zou moeten invoeren: i.e. men zou even goed voor een kortere variant kunnen kiezen en/of één meer gericht op de talenten van bepaalde individuen in plaats van een generalistische opleiding voor iedereen.

In tijden van oorlog in Europa niets mis met daarover na te denken. In landen als Zwitersland bestaat het overigens nog steeds, nochtans een land dat op vele vlakken tot voorbeeld strekt (vergelijk de orde en netheid in Geneve maar eens met Brussel).



Anderzijds de resultaten van mensen die hun dienstplicht gedaan hebben in de jaren '90 van de vorige eeuw naar vandaag extrapoleren in een land waar massamigratie intussen reeds al heel wat schade heeft aangericht (cfr. bendegeweld en de overwinning van rechts in Zweden) lijkt mij nauwelijks beter dan buikgevoel.

Je kan evengoed de dienstplicht wél terug invoeren maar rekening houden met de opmerkingen van dit artikel: geen militaire dienstplicht voor mensen met een criminele voorgeschiedenis of die wegens slechte testresultaten en/of lage SES meer nadelen dan voordelen zouden ondervinden. Uit principe zou ik al deze laatsten dan nog steeds verplicht enige maatschappelijke dienstverplichting opleggen ter compensatie, maar soit.

Niets mis met een samenleving die meer verwacht van zijn burgers en niet louter op individualisme teert /buikgevoel.

De sterkste schouders gaan ook weer de diensplicht moeten rechthouden?
Ik zie het al gebeuren. Sorry meneer, je mag niet naar het leger, neem anders een sociaal tarief en sociale woning als compensatie.
 
Laatst bewerkt:
Die financiële klappen zouden gerust vergoed kunnen worden. Het is niet omdat dienstplicht ooit in een inefficiënte vorm bestaan heeft, dat men het daarom in dezelfde vorm terug zou moeten invoeren: i.e. men zou even goed voor een kortere variant kunnen kiezen en/of één meer gericht op de talenten van bepaalde individuen in plaats van een generalistische opleiding voor iedereen.

In tijden van oorlog in Europa niets mis met daarover na te denken. In landen als Zwitersland bestaat het overigens nog steeds, nochtans een land dat op vele vlakken tot voorbeeld strekt (vergelijk de orde en netheid in Geneve maar eens met Brussel).



Anderzijds de resultaten van mensen die hun dienstplicht gedaan hebben in de jaren '90 van de vorige eeuw naar vandaag extrapoleren in een land waar massamigratie intussen reeds al heel wat schade heeft aangericht (cfr. bendegeweld en de overwinning van rechts in Zweden) lijkt mij nauwelijks beter dan buikgevoel.

Je kan evengoed de dienstplicht wél terug invoeren maar rekening houden met de opmerkingen van dit artikel: geen militaire dienstplicht voor mensen met een criminele voorgeschiedenis of die wegens slechte testresultaten en/of lage SES meer nadelen dan voordelen zouden ondervinden. Uit principe zou ik al deze laatsten dan nog steeds verplicht enige maatschappelijke dienstverplichting opleggen ter compensatie, maar soit.

Niets mis met een samenleving die meer verwacht van zijn burgers en niet louter op individualisme teert /buikgevoel.

De financiële klappen zouden zelf in een "ideaal systeem" nooit gecompenseerd worden. Welke werkgevers (vooral in de private sector) gaat die legerdienst bekijken als waardevolle anciënniteit. Zeker in een systeem waar dat verplicht is.

En dan nog gewoonweg de kostprijs van het systeem. Dat zijn mensen die weggehaald worden van de werkvloer en dus geen belastbare inkomsten generen. Daarnaast moet je ze nog trainen, begeleiden, voorzien, betalen,... Onbetaalbaar in het Belgisch systeem waar de activiteitsgraad al laag is.

En ik heb toch serieus mijn twijfels wat dat de toegevoegde waarde is van bezigsheidstherapie want daar komt het op neer. Hoor een naar die verhalen van Belgische dienstplicht. Hoeveel procent heeft er daar iets van toegevoegde waarde gedaan?

Tis weer een fantasie van een generaal die geen voeling meer heeft met de wereld buiten het leger en toont weer aan waarom generalen ver weg van politiek moeten gehouden worden. Alsof een bende reservisten met 4 weken training helpt in tijden van accurate artillerie, drones, raketten,... De Russen tonen juist het falen van dit idee aan van een massa nauwelijks onopgeleide soldaten op pad te sturen
 
Die financiële klappen zouden gerust vergoed kunnen worden. Het is niet omdat dienstplicht ooit in een inefficiënte vorm bestaan heeft, dat men het daarom in dezelfde vorm terug zou moeten invoeren: i.e. men zou even goed voor een kortere variant kunnen kiezen en/of één meer gericht op de talenten van bepaalde individuen in plaats van een generalistische opleiding voor iedereen.

In tijden van oorlog in Europa niets mis met daarover na te denken. In landen als Zwitersland bestaat het overigens nog steeds, nochtans een land dat op vele vlakken tot voorbeeld strekt (vergelijk de orde en netheid in Geneve maar eens met Brussel).



Anderzijds de resultaten van mensen die hun dienstplicht gedaan hebben in de jaren '90 van de vorige eeuw naar vandaag extrapoleren in een land waar massamigratie intussen reeds al heel wat schade heeft aangericht (cfr. bendegeweld en de overwinning van rechts in Zweden) lijkt mij nauwelijks beter dan buikgevoel.

Je kan evengoed de dienstplicht wél terug invoeren maar rekening houden met de opmerkingen van dit artikel: geen militaire dienstplicht voor mensen met een criminele voorgeschiedenis of die wegens slechte testresultaten en/of lage SES meer nadelen dan voordelen zouden ondervinden. Uit principe zou ik al deze laatsten dan nog steeds verplicht enige maatschappelijke dienstverplichting opleggen ter compensatie, maar soit.

Niets mis met een samenleving die meer verwacht van zijn burgers en niet louter op individualisme teert /buikgevoel.
Ik vind het allemaal nogal wishful thinking. We kunnen een systeem van dienstplicht invoeren waar we rekening houden met individuele talenten. Is dat niet gewoon tegengesteld aan het idee van een leger: in de pas lopen en je orders uitvoeren? Wie heeft als talent om kanonnenvlees te zijn?

Ook het idee om mensen die een productief lid te van de maatschappij zijn te "belonen" met legerdienst, neen bedankt.

De link tussen legerdienst en hoe net een stad er bijligt is ook wel bij de haren getrokken hé. Neem twee arbitraire feiten van een land en link ze.

Ik denk dat als we ons beter willen wapenen tegen potentiële conflicten we misschien best beginnen bij ons bestaand, professioneel leger, in plaats van de hopen op het effect van een grote groep onwilligen die ooit eens een jaar zijn afgeblaft geweest.
 
Tis weer een fantasie van een generaal die geen voeling meer heeft met de wereld buiten het leger en toont weer aan waarom generalen ver weg van politiek moeten gehouden worden. Alsof een bende reservisten met 4 weken training helpt in tijden van accurate artillerie, drones, raketten,... De Russen tonen juist het falen van dit idee aan van een massa nauwelijks onopgeleide soldaten op pad te sturen
ik zou zeggen dat die mensen dan al tenminste een basis onderhouden. Goed leren schieten, met voertuigen rijden, dat is niet iets dat je op korte termijn leert. Je moet automatismen inbouwen over langere periodes. Bovendien kan je die reservisten taken geven die professionele militairen anders moeten uitvoeren. Belangrijk is dat die mensen dat vrijwillig doen. Gewoon vrijwillig uwen dienst doen.

Het probleem met de Russische reservisten is dat ze geen degelijke leiding hebben en geen deftig materiaal. Oekraïne heeft ook al reservisten opgeroepen. En die zijn niet deftig opgeleid en krijgen te moeilijke taken.
 
Het is te hopen dat, als het er ooit moest komen, ze vrouwen ook verplichten.
Traditionele rollen moeten immers uitgeroeid worden, niet waar.
Zoals in Israël, bedoel je? Inderdaad een land waar men hard de traditionele rollen probeert uit te roeien.
 
Lees ook de reacties onder het artikel, en je ziet direct wat voor wappies voor zo'n dienstplicht zijn.

De dienstplicht was gewoon een mooie manier om mensen een jaar te doen verprutsen. Niet meer, niet minder. Ik ben zelf niet moeten gaan omdat ik twee broers had die wel in 't leger zijn moeten gaan. Eén van hen was 9 maanden verantwoordelijk voor het matrassendepot. Hij zat dus in een groot depot en moest mensen die een nieuwe matras moeten hebben er eentje meegeven. Die broer was dus Burgerlijk Ingenieur, hij heeft daar niets geleerd, alleen tijd verspeeld (hij zag soms dagen niemand, dus sliep hij gewoon op een matras achter zijn bureau).
Mijn ander broer heeft wel nog een nuttige bezigheid gehad (assistent van een prof aan de militaire school) maar zag ook daar hoe jong talent hun tijd mocht voldoen. De voltijds betaalde poetsvrouwen van de KMS (toevallig allemaal afkomstig uit de gemeente van de minister van landsverdediging) deden heel de dag niets, dus waren er enkele miliciens die het KMS mochten poetsen. Ik zie niet in wat dat ons zou bijbrengen, die 'training". Dus neen, nooit of te nimmer terug in voeren.

En voor alle zeuren die spreken over "de jeugd van tegenwoordig die wel wat discipline kunnen gebruiken", vroeger hoorde ik dat ook. Ik zie geen verschil tussen de jeugd van nu en die van toen, dat soort zuurpruimen waren er vroeger ook. De jeugd deelt inderdaad niet jouw idealen (zoals onze generatie ook niet de idealen van de vorige generatie deelde), dat is omdat jouw kijk op de wereld misschien ook gedateerd is?
 
Terug
Bovenaan