Nijntje
Active member
Op de man spelen
Iedereen die tegen jouw imaginaire kar rijdt is toch altijd een moraalridder hé?
Bon, wat ik lees. Neem je posts, bijvoorbeeld. Als er cijfers instaan misbruik je ze, en anders zijn het wat vage gevoelens over hoe mensen alles willen, enkel hun rechten kennen, hun geld opdoen aan iPhones en luxesneakers, ... Wat vaag gedoe over hoe het mensen hun fout is dat ze X of Y niet kunnen. Heeft het te maken heeft met de originele uitspraak over hoe eenvoudig het praktisch is om op 1 of 1.5 (want wat is 500 000 EUR) uit te komen, weinig, maar zo kunnen we die plaat nog eens opzetten zeker. Is het bashen? You tell me.
Dat is het dan ook hé. Er zijn altijd mensen geweest die niet met geld om kunnen gaan hoor. Heb je ergens iets van informatie over de grootte van dat deel? Over de evolutie met de tijd? Allez, iets van inhoud? Of is het doel gewoon nog eens te babbelen over hoe goed we zelf zijn? De maandelijkse circle jerk, zoals hierboven gezegd, lijkt inderdaad wat het is.
Verder is je argument dan ook gebaseerd op 10% gegarandeerd rendement per jaar. Het wordt bijna onmogelijk om niet in de miljoenen te eindigen zeg, dat daar nog niemand aan heeft gedacht. Terug naar de originele uitspraak: "...op voorzichtige en defensieve manier...", ja dat klinkt als een manier om gegarandeerd 10% rendement te halen.
Hoe misbruik ik cijfers? Een cijfer is een cijfer, hoe moet je dat anders interpreteren?
Dat mensen in verhouding tot hun inkomen nu meer uitgaves doen aan onnodige luxe tegenover 20 jaar geleden is niet uit de lucht gegrepen. Kijk ook eens rond, kan je het naast effectieve cijfers ook gewoon door observatie eens vaststellen. De fixatie op het moeten dragen van merkkledij, de perfecte IG shot posten, een ware cultuurshift die gevoed/bedorven werd/wordt door sociale media. Dat ontkennen is naïef.
Ja dat zal het zijn, ik die wat wil stoefen over hoe goed ik het heb. Veel baat bij, via een anoniem forum. Zal dan beter gewoon wat meer posten op instagram onder men echte identiteit niet? Armoede komt voort uit 2 kernpunten: individuele keuzes en structurele factoren. Wat daar de exacte balans is, kan inderdaad niemand exact stipuleren. Uit cijfers bleek wel dat 10% van de mensen in schuldbemiddeling aangaven zelf de oorzaak te zijn door problematisch koopgedrag of een gebrek aan financiële kennis. De realiteit leert ons dat het werkelijke cijfer, van de minderheid die dan al naar schuldbemiddeling stapt, ook een heel deel mensen niet de moed heeft hiervoor uit te komen of zelf niet het vermogen heeft om in te schatten dat ze zelf de oorzaak zijn. Ik spreek hier dan specifiek over het gedeelte mensen in armoede onder de pijler van individuele keuzes. Dit doet geen afbreuk aan mensen die structureel in armoede zitten of verzeild geraakt zijn. Die problematiek is niet minder tastbaar door het andere deel kritisch te bekijken. Individuele keuzes die armoede veroorzaken zijn trouwens vooral een probleem van de middenklasse. Zij hebben namelijk als enige de mogelijkheid om zich te wenden tot de zogenaamde echte luxe-uitgaves, iets dat onbestaande is bij mensen in structurele armoede.
Ik heb dan ook alleen maar begrip en de behoefte om mensen in structurele armoede te helpen. Zoals eerder gesteld: ik voel nul empathie voor iemand die klaagt over de cost of living als ze met een iphone rondlopen in nike schoenen.
Dat intellectueel neerbuigend schrijven mag je ook wel eens afleren. Gemiddeld rendement IWDA laatste 10 jaar 12,1%. Sinds de oprichting in 1969, jaarlijks gemiddelde 10,4%. Dus op iets meer dan 30 jaar is 1 miljoen euro vergaren in een beleggingsfonds echt geen hocus pocus met 200 euro per maand te storten. Is dat jaarlijks gegarandeerd? Neen, maar zo werkt het niet en dat weet jij evenzeer. Time in the market beats timing the market. Het gaat over het begin en het einde, niet de golven tussenin. 10,4% avg op 57 jaar, als dat niet voldoende samplesize is, stel ik voor dat we dan wachten op het volgend millenium voor daar dan verder over te praten.
Toch altijd hetzelfde in discussie met jou: ik vergeet altijd hoe intellectueel superieur jouw moreel kompas is tegenover het mijne.
Daarom laat ik de pen voortaan aan jou en onthou ik me verder van enige reactie op uw bijdragen. De plaat blijft inderdaad hangen.