De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Ik stoorde mij aan het lawaai in de omgeving + de basis van die woning was gewoon niet goed. (Gebouwd door een bricoleur)

Ik zag daar de toekomst niet gebeuren.

Nu een beter huis met betere ligging en als je dan wil renoveren dan wou ik niet starten terwijl de technieken al verouderd waren. En dan beland je al snel in een totaalrenovatie. Alles eruit tot op de beton en opnieuw beginnnen.. een prijzige affaire, maar ik denk in the long run wel beter omdat het vanaf het begin tegoei is.

Maar idd. Veel geld voor ‘maar’ een huis.
Op zich maakt dat niet veel uit voor uw spaarvermogen he :p

Over een week de auto betalen die ik moest kopen aangezien die vorige de geest gegeven heeft ( 292k km).. en dan zal er nog 500 euro over zijn :oink:

"scheiding", een hoop pech en slechte timing en het is plots allemaal weg. Goed dat ik een buffer had.
Hier op 12 maanden tijd: Waterschade aan de muur en het plafond, gasketel kaput, microgolf kaput, oven kaput, wasmachine kaput, droogkast kaput, schuifdeur kaput, raam kaput, stukken aan de gaming PC, schilderwerken (heel het appartement), zware verstopping douche, enzovoorts ... toch 20 k (!) aan kosten door een soort van rampjaar waar echt letterlijk alles kapot ging wat maar kan kapot gaan (buiten garantie) + renovatiewerken. :LOL:

Dus ja er staat nu niet zoveel meer op de spaarrekening lol (leeg is ie nog nie). Shit happens. Maar zoals je zelf zegt: Daarvoor heb je nu éénmaal spaarcentjes.

Niet iedereen heeft zoals de gemiddelde BG'er 200k op de rekening staan en 500k in ETF's. :p

Ik stoorde mij aan het lawaai in de omgeving + de basis van die woning was gewoon niet goed. (Gebouwd door een bricoleur)

Ik zag daar de toekomst niet gebeuren.

Nu een beter huis met betere ligging en als je dan wil renoveren dan wou ik niet starten terwijl de technieken al verouderd waren. En dan beland je al snel in een totaalrenovatie. Alles eruit tot op de beton en opnieuw beginnnen.. een prijzige affaire, maar ik denk in the long run wel beter omdat het vanaf het begin tegoei is.

380 is relatief ok voor totaal renovatie denk ik. Hier was ik dat kwijt aan gevel, nieuw dak, isoleren dak, nieuw onderdak en zonnepanelen. Absurd wat het allemaal kost tegenwoordig.

Het is niet omdat een paar luide BG'ers graag stoefen met hun kapitaal dat dat het gemiddelde hier is ;)

(@Bugsy - sorry kan niet deftig 2 citaten quoten blijkbaar, ben te oud voor forums geworden precies)

Denk dat er nog een heel groot verschil is in u niet schamen voor wat je hebt tov stoefen/het in een ander zijn gezicht willen wrijven.

Laatst bewerkt:
380 is relatief ok voor totaal renovatie denk ik. Hier was ik dat kwijt aan gevel, nieuw dak, isoleren dak, nieuw onderdak en zonnepanelen. Absurd wat het allemaal kost tegenwoordig.
Dak en gevel en zonnepanelen waren al gedaan 2 jaar geleden. Anders was ik daar nooit mee toegekomen. Daken zijn absurd duur heb ik begrepen.

Op zich maakt dat niet veel uit voor uw spaarvermogen he :p

Dat doet het dus net wel.
Het 'probleem' is dat Belgen een baksteen in de maag hebben en inderdaad doorgaans een te groot deel van hun vermogen in een huis willen steken. Velen hebben vaak weinig andere keuze, I get it, maar is niet noodzakelijk de beste keuze. Is beetje zoals met de standaard uitspraak: waarom huren als je kan kopen, kopen is altijd beter terwijl het in realiteit verre van altijd de juiste keuze.

Dave Ramsey ratelt daar ook vaak over door dat mensen hun huis vaak zien als investering. A house isn't an asset, it is a liability zei Kiyosaki.

Bottom line: iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt en zijn geluk uit haalt. Maximale weelde willen creëren is niet altijd de leukste route omdat dat bepaalde opoffering en discipline vraagt.

Dat doet het dus net wel.
Het 'probleem' is dat Belgen een baksteen in de maag hebben en inderdaad doorgaans een te groot deel van hun vermogen in een huis willen steken. Velen hebben vaak weinig andere keuze, I get it, maar is niet noodzakelijk de beste keuze. Is beetje zoals met de standaard uitspraak: waarom huren als je kan kopen, kopen is altijd beter terwijl het in realiteit verre van altijd de juiste keuze.

Dave Ramsey ratelt daar ook vaak over door dat mensen hun huis vaak zien als investering. A house isn't an asset, it is a liability zei Kiyosaki.

Bottom line: iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt en zijn geluk uit haalt. Maximale weelde willen creëren is niet altijd de leukste route omdat dat bepaalde opoffering en discipline vraagt.
Het heeft impact op uw uitgavepatroon, maar aangezien we hier vastgoed mee bekijken als spaargeld, blijft het totaal hetzelfde he...

wij wonen hier al bij al goed dus waarom een hoop spaargeld investeren?
Omdat je een Belg bent verdorie!
Dus elke scheve euro boven de 20k op uw rekening is er 1 teveel waarmee onmiddellijk plannen gemaakt moeten worden voor een nieuwe oprit, heraanleg tuin of renovatie badkamer!
een hoop pech en slechte timing
Van de scheiding, of investeringen gedaan net ervoor of zo?

Het is niet omdat een paar luide BG'ers graag stoefen met hun kapitaal dat dat het gemiddelde hier is ;)

This, ik heb lange tijd dit topic gemeden omdat het altijd dezelfde soort mensen zijn die hier komt posten, om toch vooral te stoefen met hun vermogen. En bij mijn terugkomst was het weer van dat. :shutup:

This, ik heb lange tijd dit topic gemeden omdat het altijd dezelfde soort mensen zijn die hier komt posten, om toch vooral te stoefen met hun vermogen. En bij mijn terugkomst was het weer van dat. :shutup:
Overdrijf je niet een beetje?
Alles is direct stoefen en blijkbaar een trigger voor afgunst of whatever de drijfveer is om zoiets te gaan zeggen. Beetje het modeverschijnsel van de moderne maatschappij precies.
Het is een relatief anoniem forum. Niemand post hier zijn rijksregister nummer, adres en screenshots van zijn bankrekening.
Op een forum deel je dingen. Wat je deelt is toch ieder zijn vrije keuze? Heb hier nog maar weinig posts gezien in de trend van ''kijk eens wat ik heb dat jij niet hebt''

Post je iets waar je fier op bent? Stoefer!
Post iemand een huis dat duurder is dan hetgeen je zelf hebt? Stoefer!
Een duurdere auto? Stoefer!
Post je dat je het wat moeilijker hebt? Iedereen direct medelijden tonen of je bent puur evil ongeacht omstandigheden.

Beetje genuanceerd lezen mag wel.

Geef dan tegenwind en post ook?

This! Is net boeiend om verschillende scenario's te kunnen vergelijken. Snap niet wat je anders op een forum in dergelijke topics zit te doen eigenlijk.

En dan beland je al snel in een totaalrenovatie. Alles eruit tot op de beton en opnieuw beginnnen.. een prijzige affaire, maar ik denk in the long run wel beter omdat het vanaf het begin tegoei is.

Gegeven deze beschrijving en je foto's (incl keuze voor het mooie aformosiahout) vind ik die uiteindelijke prijs voor een totaalrenovatie nog goed meevallen precies?

Hah ik ga dit topic een paar jaar uit de weg gaan. Net de renovatie afgerond die ons €318k heeft gekost naast de aankoop van het nieuwe huis. Zonder ene euro bij te lenen.

De bodem van het vat is momenteel goed zichtbaar om het zacht uit te drukken :unsure:

Gegeven deze beschrijving en je foto's (incl keuze voor het mooie aformosiahout) vind ik die uiteindelijke prijs voor een totaalrenovatie nog goed meevallen precies?
Ik vind dat precies ook nog wel goed gedaan :tongue:. Maar natuurlijk, als het dak niet in dat budget zit scheelt het al. En de gevel zat daar ook niet in zeker @Mask, of herinner ik me dat verkeerd? Dat zou dan wel het verschil met mijn budget kunnen verklaren.

EDIT: ik zal replyen in het verbouwtopic.

Laatst bewerkt:

Ik vind dat precies ook nog wel goed gedaan :tongue:. Maar natuurlijk, als het dak niet in dat budget zit scheelt het al. En de gevel zat daar ook niet in zeker @Mask, of herinner ik me dat verkeerd? Dat zou dan wel het verschil met mijn budget kunnen verklaren.

Geen dak, geen gevel.

Wel:

Vloerisolatie
Dakisolatie
Gyprocwerken (plafonds)
Pleisterwerken
Ramen
Deuren
Badkamer
Keuken
Sanitair
Elektriciteit
Parket
Vloer
Chape
Schilderwerken
Eiken trap
Zelfs voor 10k aan gordijnen zit daarin!

Dak alleen al zal volgens mij een 30-40k uitgespaard zijn. En de keuken telt al voor 62k van het budget.

Soit, meer iets voor het verbouwtopic - zal het daar eens uitgebreid documenteren als ik daar wat meer tijd voor heb.

Geef dan tegenwind en post ook?

Al lang gedaan hoor.

Overdrijf je niet een beetje?
Alles is direct stoefen en blijkbaar een trigger voor afgunst of whatever de drijfveer is om zoiets te gaan zeggen. Beetje het modeverschijnsel van de moderne maatschappij precies.
Het is een relatief anoniem forum. Niemand post hier zijn rijksregister nummer, adres en screenshots van zijn bankrekening.
Op een forum deel je dingen. Wat je deelt is toch ieder zijn vrije keuze? Heb hier nog maar weinig posts gezien in de trend van ''kijk eens wat ik heb dat jij niet hebt''

Post je iets waar je fier op bent? Stoefer!
Post iemand een huis dat duurder is dan hetgeen je zelf hebt? Stoefer!
Een duurdere auto? Stoefer!
Post je dat je het wat moeilijker hebt? Iedereen direct medelijden tonen of je bent puur evil ongeacht omstandigheden.

Beetje genuanceerd lezen mag wel.

This! Is net boeiend om verschillende scenario's te kunnen vergelijken. Snap niet wat je anders op een forum in dergelijke topics zit te doen eigenlijk.

Heeft weinig met afgunst of nuancering te maken, maar als je in dit topic maar één kant van de medaille ziet, begint het wel op te vallen ja. Ik gun iedereen zijn persoonlijk/financieel succes, maar dit topic is imo toch vooral een "kijk hoe rijk ik ben" topic geworden. Je hebt helemaal gelijk dat het boeiend zou moeten zijn andere scenario's te zien, maar de zoveelste "ik heb 500k of 1m" heb ik weinig boodschap aan tbh. En dat doet helemaal niets af aan de verdienste van die posters natuurlijk.

Iedereen is hier toch welkom, en iedereen kiest of hij hier post of niet.
Klopt, alleen is het heel hard aan het overhellen naar één kant vind ik.

Geen dak, geen gevel.

Wel:

Vloerisolatie
Dakisolatie
Gyprocwerken (plafonds)
Pleisterwerken
Ramen
Deuren
Badkamer
Keuken
Sanitair
Elektriciteit
Parket
Vloer
Chape
Schilderwerken
Eiken trap
Zelfs voor 10k aan gordijnen zit daarin!

Dak alleen al zal volgens mij een 30-40k uitgespaard zijn. En de keuken telt al voor 62k van het budget.

Soit, meer iets voor het verbouwtopic - zal het daar eens uitgebreid documenteren als ik daar wat meer tijd voor heb.
Graag, want uw keuken was toch ook voorbij de 60k dacht ik? Interessant gewoon, matcht totaal niet met wat ik voorheen altijd dacht (en hier op het forum las), en soms is dat wel eens tof :unsure:

Hah ik ga dit topic een paar jaar uit de weg gaan. Net de renovatie afgerond die ons €318k heeft gekost naast de aankoop van het nieuwe huis. Zonder ene euro bij te lenen.

De bodem van het vat is momenteel goed zichtbaar om het zacht uit te drukken :unsure:
Hier ook net klaar met dakkapel voor master bedroom en badkamer, zolder proper gemaakt en wat energetische verbetering (zonnepanelen en batterij) - totaalkost zal ook 220k zijn. Verdieping onder dak deden we al in 2019 van volledig gestript voor ongeveer hetzelfde budget, dus de kosten zijn echt enorm gestegen.

Nu nog de tuin, en de oprit :D

Terug
Bovenaan