De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Algemeen
-Hoe oud ben je? 28 jaar
-Hoe lang werk je al? 4 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? +/- €3.000 netto en bedrijfswagen
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? zal ongeveer een €2.400 zijn. heb het geluk een gratis woning ter beschikking te hebben gekregen
-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? blijft vermoedelijk ongewijzigd. Binnen 3-5 jaar kijken we aan tegen een stevige renovatie waarna de maandelijkse kost vermoedelijk wel zal stijgen.
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Dit tempo aanhouden en al het extra inkomen toevoegen aan spaarpot

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? €202k
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? €25k gekregen
- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? studies afgerond met €35k al de rest dus de voorbije 4 jaar

Op zich niet slecht voor mijn leeftijd maar ook laag in vergelijking tot enkele posts hierboven.
600 euro per maand om van te leven?
 
600 euro per maand om van te leven?
Correct. Ruwweg als volgt:
€ 120 EGW+telecom
€ 300 boodschappen
€ 25 hospitalisatieverz.
€ 50 kledij

Voor de rest nog wat kleine kosten zoals eens een micro-golf oven vervangen bv. maar dat is alles behalve elke maand.
Auto, resto, aankoop boeken, gsm, pc, ... zit in vennootschap.
Ik ga zelden op reis en heb geen bijzonder boeiend sociaal leven.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat verschil gaat hier wel veel groter zijn? Bij 1 werkgever kan een sociaal secretariaat dat wel inschatten, maar bij 3... Ik kan me best inbeelden dat hier meerdere 1000-en euro moet bijbetaald worden elke jaar?
Valt mee. In hoofdberoep houden ze zeker genoeg af. In het onderwijs aangezien het een cumuljob halen ze bijna niets af (je kan het anders vragen, maar ik vind dit niet erg). In 3e job heb ik niet veel winst aangezien veel materiaalkosten en beroepskilometers maak... Vorig jaar hadden we een zieke collega en heb ik zijn uren overgenomen om de leerlingen te helpen (onderwijs 11u ipv 4u). Daardoor moet ik dit jaar serieus bijbetalen. In een normaal jaar zitten op 500 euro na op de juiste berekening. (Mijn vrouw is veel lager getaxeerd dan mezelf: ik 36,5 % zij 17,5 %)
 
Algemeen
- Hoe oud ben je? 31 en 31
- Hoe lang werk je al? 9 en 9

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2500 (+ salariswagen), 2200 (partner), 800 huurwoning
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 780 hypotheek + 410 (aflossingsvrije hypotheek 2de woning) + 250 (3Y voor 2de auto)
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? circa 2000 per maand

Tegenover twee jaar geleden dus wat dingen kunnen realiseren; een 2de kindje, een nieuwe kleine 2de auto en een investeringspand.

Spaargeld:
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve ~100k schenking bij aankoop van onze woning

Situatie op 1 januari:
Cash: 7.5k (extra buffer in opbouw)
Aandelen: 95k (quasi alles in VWCE)
Huurwoning: (222-135) 87k
Home equity: (475-150) 325K
+-------------------
Totaal ~514k

OHIepEz.png

Wat voor toepassing is dit?
 
Correct. Ruwweg als volgt:
€ 120 EGW+telecom
€ 300 boodschappen
€ 25 hospitalisatieverz.
€ 50 kledij

Voor de rest nog wat kleine kosten zoals eens een micro-golf oven vervangen bv. maar dat is alles behalve elke maand.
Auto, resto, aankoop boeken, gsm, pc, ... zit in vennootschap.
Ik ga zelden op reis en heb geen bijzonder boeiend sociaal leven.
Amaj impressive. Dan kun je inderdaad goed doorsparen.

Ik zat aan 1000 kosten (incl vakanties/kleine aankopen/etc.) +350 huur&EWG, de eerste 5 jaar na mijn studies. Dus toen ook wel mooi kunnen sparen.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 35 & 33
-Hoe lang werk je al? 10 & 13

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3500 + 2000
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 2300 woonkrediet + 350 wagen vriendin. Dan al de rest...
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? +/- 1000 €

optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Er zal +/- 50k nog in de woning gestoken worden voor renovatie maar geen kinderen meer in aantocht. :)
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Een 500€ per maand minder want ik ga 4/5de werken. Nu in principe interesseert het sparen mij niet meer, dat geld zal wel opgedaan worden. Mijn kapitaal groeit voornamelijk via beleggingen.

Spaargeld:

-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?

Eigen woning = 200k (700k woning - 500k lening)
Spaarrekeningen = 70k

Aandelen = 305k
Groepsverzekering = 35k + 15k
Crypto = 25k

Totaal = 650k

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 160k van mijn ouders, rest gespaard of via beleggingen.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 400k ofzo... moeilijk in te schatten maar zeker het leeuwendeel.
 
Laatst bewerkt:
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 160k van mijn ouders, rest gespaard of via beleggingen.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 400k ofzo... moeilijk in te schatten maar zeker het leeuwendeel.
Hoe is die vermogensopbouw dan verlopen als je schat dat je 400.000€ gespaard hebt de laatste 5 jaar?
5 jaar terug had je, vermoed ik, dan maar heel beperkt aandelen.
 
Hoe is die vermogensopbouw dan verlopen als je schat dat je 400.000€ gespaard hebt de laatste 5 jaar?
5 jaar terug had je, vermoed ik, dan maar heel beperkt aandelen.
2 zaken:

- Stijging in vastgoed. Ik had 5j geleden een andere woning en ondertussen serieuze meerwaarde gerealiseerd op de woning bij verkoop.
- Zoals je ziet heb ik bij de huidige woning een stevige lening genomen om zoveel mogelijk kapitaal van de vorige woning in aandelen te steken. Hierop heb ik vorig jaar 77% gehaald... Zo gaat het snel natuurlijk
 
Is er een mogelijkheid om een objectieve weergave van een vermogensberekening te maken waar er makkelijk een onderscheid te maken is tussen persoonlijk en gezamelijke uitgaven/inkomsten?

Ik heb namelijk al jaren privé investeringen in crypto en EFT's. En we hebben elk nog ons spaarboekje.
Ook van ons inkomen gaat er maandelijks een bepaald bedrag naar de gezamelijke rekening en de rest blijft privé staan.
Ik zou ergens een overzicht willen maken van al onze inkomsten en uitgaven om mijn/ons/haar vermogen eens te bekijken.
 
-Hoe oud ben je? 39 jaar
-Hoe lang werk je al? 16 jaar

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 230k + woning geschat in rapport op 340k - 80k openstaand hypothecair krediet = 490k
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 435k want 55k gekregen van ouders bij aankoop woning

Als ik er nog een roerende investeringen en persoonlijk pensioensparen erbij optel kom ik rond een 500k op mijn 39.
Geen dure levensstijl, normaal "master" loon, vroeg genoeg begonnen met geld investeren (paar jaar nadat ik ben beginnen werken).
En ik woon nu 9 jaar samen waardoor je vele kosten kan delen, al hebben we wel nog aparte rekeningen. En geen kinderen.
 
-Hoe oud ben je? 39 jaar
-Hoe lang werk je al? 16 jaar

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 230k + woning geschat in rapport op 340k - 80k openstaand hypothecair krediet = 490k
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 435k want 55k gekregen van ouders bij aankoop woning

Als ik er nog een roerende investeringen en persoonlijk pensioensparen erbij optel kom ik rond een 500k op mijn 39.
Geen dure levensstijl, normaal "master" loon, vroeg genoeg begonnen met geld investeren (paar jaar nadat ik ben beginnen werken).
En ik woon nu 9 jaar samen waardoor je vele kosten kan delen, al hebben we wel nog aparte rekeningen. En geen kinderen.
Je woning is dan 680k geschat?
 
Je woning is dan 680k geschat?
Nee de woning is 340k geschat. Daar afgetrokken -80k van het krediet en + 230k spaargeld/etf... geeft 490k. Ik heb de woning gekocht toen ik 30 was, maar op 20 jaar geleend en dat halverwege nog een grote schijf afbetaald en laten herzien tot +- 16 jaar krediet in totaal. Nu nog 7 jaar om 80k af te lossen.
 
Laatst bewerkt:
Woning is dan enkel van jou en niet van je partner?
Yep. Maar er zijn nu wel plannen om onze eigendommen correct notarieel te gaan verdelen met een bepaalde compensatie (zij heeft ook nog spaargeld + vastgoed dat verhuurd is) en dan verder te gaan waarbij alle vastgoed van ons allebei is. Daarna gaan we waarschijnlijk "mijn" woning platgooien en er samen een nieuwbouw op zetten. Dus dat spaargeld komt nog wel van pas. Maar daarom hebben we dus ook elk onze woning laten schatten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan