De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Alle workouts. Als je vet wil verbranden dan moet je gewoon zo hard mogelijk fietsen.
Ffe serieus, je verbrandt op iedere intensiteit vet. Het idee dat je op lage intensiteit meer vet verbrandt dan op hoge klopt niet.
Op lagere intensiteit gebruik je gewoon meer vet als brandstof in tegenstelling tot koolhydraten maar het is niet zo dat als je intensiever gaat rijden je minder vet gebruikt in absolute cijfers. Op de energiebron vet zit gewoon een absoluut maximum die snel wordt bereikt en dan aangevuld wordt met koolhydraten.
Niet volledig mee eens, uit onderzoek van Iñigo San Millán blijkt dat de Fat Oxidation sterk afneemt met toenemende bloedlactaatniveau's.
Bekijk deze studie maar eens: Assessment of Metabolic Flexibility by Means of Measuring Blood Lactate, Fat, and Carbohydrate Oxidation Responses to Exercise in Professional Endurance Athletes and Less-Fit Individuals.
Bij professionele atleten is er wel een stijging te zien van fatoxidation bij een stijgende belasting, maar naarmate lactaatniveau's stijgen gaat dit ook sterk naar beneden.
Bij de hogere belastingen is het bijna volledig gebaseerd op verbranding van khoolydraten:
eSefITe.png

(Relationships between the average blood lactate concentrations and the average CHOox rates as a function of exercise power output in a international-level professional endurance athletes, b moderately active healthy individuals, and c individuals with metabolic syndrome.)

Oké je bent het dus eens met wat ik zeg - waarom zou jij dan wél om de 8-12 weken een 20' FTP test moeten doen?
Als het al te belastend is voor een profrenner om frequent te doen, waarom zou een gewone sterveling het zichzelf dan moeten aandoen?
Wat maakt het uit voor ons dat we de dag er na 5% minder kunnen trappen. Die mannen zijn betaald om te presteren

Niet volledig mee eens, uit onderzoek van Iñigo San Millán blijkt dat de Fat Oxidation sterk afneemt met toenemende bloedlactaatniveau's.
Bekijk deze studie maar eens: Assessment of Metabolic Flexibility by Means of Measuring Blood Lactate, Fat, and Carbohydrate Oxidation Responses to Exercise in Professional Endurance Athletes and Less-Fit Individuals.
Bij professionele atleten is er wel een stijging te zien van fatoxidation bij een stijgende belasting, maar naarmate lactaatniveau's stijgen gaat dit ook sterk naar beneden.
Bij de hogere belastingen is het bijna volledig gebaseerd op verbranding van khoolydraten:
eSefITe.png

(Relationships between the average blood lactate concentrations and the average CHOox rates as a function of exercise power output in a international-level professional endurance athletes, b moderately active healthy individuals, and c individuals with metabolic syndrome.)
Ik verstond zijn vraag meer in kader van vet verbranden om af te vallen dan vet gebruiken als energiebron. Die grafieken tonen inderdaad mooi die omslagpunten aan zoals fatmax. Indien hij het idd zo bedoelde heb je 100% gelijk

Wat maakt het uit voor ons dat we de dag er na 5% minder kunnen trappen. Die mannen zijn betaald om te presteren
Antwoord liever op de vraag die gesteld werd: waarom zou jij dan wél om de 8-12 weken een 20' FTP test moeten doen? Als je het gewoon fijn vindt om te doen, tant pis. Maar het is echt niet nodig in functie van je training hoor, daar bestaan andere/betere protocollen voor.

Je zegt zelf dat vorm van de dag en het mentale meespeelt en dus voor een zekere bias kunnen zorgen in je test. Wat levert die test dan op ifv je trainings? :)

Antwoord liever op de vraag die gesteld werd: waarom zou jij dan wél om de 8-12 weken een 20' FTP test moeten doen? Als je het gewoon fijn vindt om te doen, tant pis. Maar het is echt niet nodig in functie van je training hoor, daar bestaan andere/betere protocollen voor.

Je zegt zelf dat vorm van de dag en het mentale meespeelt en dus voor een zekere bias kunnen zorgen in je test. Wat levert die test dan op ifv je trainings? :)
Omdat ik gewoon zo accuraat mogelijk wil weten wat mijn progressie is. Ik hoef als amateur niet na te denken over zware benen de dag er na.
‘T is niet meer dan dit

Het belangrijkste is dat je start met een trainingsblok en dus uitgaat van een bepaald FTP waarop je uw trainingen baseert.
Door te trainen ga je normaal verbeteren en tegen het eind van die blok gaan uw trainingen dus in die zin te makkelijk zijn geworden.
Je hebt dus een manier nodig om die geboekte progressie te meten en om te zetten in een herberekening van de trainingen en de zones.

Ben je een prof dan heb je niet altijd de mogelijkheid om uit te rusten voor en na een test en gaat men dus uit van prestaties in wedstrijden of gaat men minder belastende testen maar ook minder accurate testen.
Samen met natuurlijk dat een trainer ook gewoon zonder te meten de trainingen zwaarder zal maken en zien hoe de renner daarop reageert.
Daar zit ook een heel team achter en er wordt direct bijgestuurd op nutritional of fysiek vlak.

Inigo San Milan is precies wel overal de hype nu maar niet vergeten dat hij met Pogacar een van de meest 'gifted' atleten onder zich heeft.

Daarnet rit 6 van tour de zwift gereden, Three Sisters. Op het eind in een groepje van 5 man geraakt, en jawel hoor: sprintje naar de meet 😍. Een Nederlander ging als eerste, maar ik zat direct in zijn wiel en heb hem op 5m kunnen kloppen. Zalig, maar volledig leeg daarna. Heerlijk!

Vraagje voor de trainerroad gebruikers: ik heb recent 'Sweet spot base: low volume 1 & 2' afgewerkt.
FTP is daarbij van 240-257 gegaan.
Wat is nu de volgende stap? Begin ik nu opnieuw met 'Sweet spot base: low volume 1' maar dan met mijn nieuwe FTP, of schakel ik over naar die 'build phase'?
Ik had hiervoor geen ervaring met gestructureerd trainen, dus geen idee wat de normale gang van zaken is.
Mijn standaard ritten zijn 2-3u en ik heb wel een paar vaste routes die ik qua tijd probeer te verbeteren.

Wat is de goedkoopste smartbike eigenlijk? Ik krijg hoe langer hoe meer zin om er 1 te kopen volgende winter.
Tacx Smart Flow, denk ik (+/- 280 euro).
Voor mezelf, een recreant die graag aan z'n conditie werkt en 2-3 keer per week een rit/race doet, is dit perfect.
Het heeft z'n beperkingen. Sporters die meer power output hebben dan wat deze trainer aan kan zoeken best een duurdere trainer.
TIP: op 2ehands kan je er geregeld vinden dat ze verkopen voor rond de 100euro, dikwijls met een trainingsband erbij.

Goede review waar ook alle beperkingen aan bod komen:

Tacx Smart Flow, denk ik (+/- 280 euro).
Voor mezelf, een recreant die graag aan z'n conditie werkt en 2-3 keer per week een rit/race doet, is dit perfect.
Het heeft z'n beperkingen. Sporters die meer power output hebben dan wat deze trainer aan kan zoeken best een duurdere trainer.
TIP: op 2ehands kan je er geregeld vinden dat ze verkopen voor rond de 100euro, dikwijls met een trainingsband erbij.

Goede review waar ook alle beperkingen aan bod komen:

Nenee ik wil niet zeggen smarttrainer, maar smartbike zoals de wahoo kickr bike. Ik heb al een kickr core.

Smartbike zoekt hij en geen rollen :p

@Str8_6
Ik denk dat de wattbike de goedkoopste is. En daarna de stages sbs20.
De neo bike of kickr bike zitten rond dezelfde prijs, als er één in aanbieding kom dan is één van beide goedkoper.
Jammer dat die zwift bike er niet komt. Had echt een cool design en ging volgens mij ook betaalbaar zijn aangezien hij op de zwift hub geplaatst kon worden.

Terug
Bovenaan