De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Dat is zeker, maar de kans dat je frequent een 20 min test wil doen is wel wat kleiner. God wat haat ik het.

Je zou ook een ramp kunnen doen de eerste keer, om een soort benchmark te hebben. Anders ga je de eerste 20 min test echt verkeerd indelen, fo sho!

Dat is zeker, maar de kans dat je frequent een 20 min test wil doen is wel wat kleiner. God wat haat ik het.

Je zou ook een ramp kunnen doen de eerste keer, om een soort benchmark te hebben. Anders ga je de eerste 20 min test echt verkeerd indelen, fo sho!
Tjah wat is frequent? Als je om de 3 maand een ftp test afneemt en je ziet dat niet zitten? Zoek je beter een andere sport immo

Ahja, dus als ge niet graag FTP-testen doet, stopt ge beter met fietsen. Genoteerd.
Nou een ftp-test doe je omdat je gerichter wil trainen en dus beter wil worden. Als je dan geen ftp test wilt doen omdat dit gewoon te lastig is dan twijfel ik toch aan de motivatie niet?

De enige reden om een ftp test te doen is voor mij dat mijn trainer mijn ERG modus iets of wat deftig instelt. Voor de rest interesseert mijn ftp mij 0,0.

Wou gister ook stage 5 doen,om er 5min voor de start achter te komen dat Di2 leeg was :D, dan maar gewoon wat gereden.. Hoeveel x perjaar doen jullie een FTP?
En welke is de beste op zwift?
Ik probeer gewoon op regelmatige basis een ramp test te doen. Vraagt geen pacing/denkwerk, geeft een relatief beperkte trainingsbelasting (dus highly repeatable) en geeft naar mijn ervaring een al bij al vrij goed beeld van waar ik ergens sta.

Zonder hier weer heel die discussie van Ramp test VS 20 minute test VS "het enige wat nuttig is, is 60min test." te willen rebooten. In de basis maakt het allemaal niet zoveel uit: een FTP die 10W te hoog of te laag staat is ook niet het drama dat veel mensen er graag van maken. Het grootste deel van je trainingen doe je in principe rustig. Dus of je FTP nu 280W of 290W (ik zeg maar iets), 180W is in beide gevallen endurance zone.

Ik raad aan van een Ramp test te doen en die dan een aantal (rust)dagen later te verifiëren met een 20 minute test. Als je dat 1 keer gedaan hebt en blijkt dat die 2 waardes relatief dicht bij elkaar liggen dan zou ik gewoon ramp tests doen in de toekomst. Zit met een grotere afwijking tussen beide tests kan je wrs beter een 20min test doen in de toekomst.

Dit is uiteindelijk ook vooral nuttig als je echt al een beetje serieus wil aanpakken en trainingen echt specifiek in bepaalde zones wil gaan afwerken al dan niet via ERG.
Ik train de laatste paar weken eerder onder het principe: 2x in de week HARD (race of event waar ik goed door rijd) en al de rest z2. Heb ik veel meer plezier in dan blokjes rijden en dat werkt ook wel gewoon. Ik voel ook wel aan mijn prestaties in die 2 zwaardere wekelijkse ritten of er veruitgang op zit en dan doe ik wel een testje als ik denk het het moment is.

Keith & Leith hill zijn nochtans dezelfde helling (op Zwift)... ik denk dat je aan Box & Fox hill aan het denken bent. Ik heb daar bewust voor gepast. Ik heb voor de medium gekozen met enkel Leith (of was het Keith) Hill in en voor de rest vlak.

Gisteren op het gemak stage 5 standard gereden... toch weer gemerkt dat New York zich niet echt leent tot "op het gemak", uiteindelijk was mijn graph eerder groen dan blauw denk ik maar mijn Garmin klasseert het als "laag aeroob" so I guess it's ok :unsure:
Inderdaad box en fox!
I stand corrected!

Trainerroad beschikt sinds kort over een AI detectie van uw FTP en blijkt goed te werken.

Het nut van FTP is vooral dat je gericht ermee aan de slag gaat. Dus met andere woorden dat je dat gaat gebruiken om mee te trainen en dus ook af en toe diep gaat.
Een 20min test is vooral een mentale slachtpartij, 20min uw eigen pijn doen is niet plezant.
Maar 5min VO2max is qua pijnlijkheid niet echt minder hoor, of uw FTP of anders gezegd hetgeen je zo een beetje maximaal aankan voor 0,75 tot 1u is gewoon veel te laag ingesteld.

Het bepalen van FTP op basis van AI vereist ook wel dat je diep gaat. Als je enkel maar tot uw tempozone gaat dan ga je daar geen accurate gegevens uit halen.
En trainen met een accuraat FTP zorgt er ook wel voor dat je beter wordt en je dus ook sneller en harder in laag intensieve zones kan rijden.

Fietsen en gewoon uw ding doen is plezant en moet je af en toe doen. Maar het gegeven van gericht te werk te gaan kan er wel voor zorgen dat uw motivatie stijgt, uw prestaties stijgen en dus ook uw funritjes plezanter worden.
Mocht poeperman gericht trainen dan zou hij afgelopen weekend niet los gereden zijn geweest door zijn maten. Nee dan reed hij al fluitend tot Oudenaarde en trok hij op het einde nog een wheelie.
Do not be poeperman.

Laatst bewerkt:
@MrKend54l : Trainerroad spreekt dat tegen, ook met ritten op lage intensiteit zou AI detection werken. Nu, de vereiste is wel dat je 10 TR trainingen afgewerkt, zodat er de facto wel wat intervaltrainingen zullen inzitten.

Het nu van FTP is vooral dat je gericht ermee aan de slag gaat. Dus met andere woorden dat je dat gaat gebruiken om mee te trainen en dus ook af en toe diep gaat.
Een 20min test is vooral een mentale slachtpartij, 20min uw eigen pijn doen is niet plezant.
Maar 5min VO2max is qua pijnlijkheid niet echt minder hoor, of uw FTP of anders gezegd hetgeen je zo een beetje maximaal aankan voor 0,75 tot 1u is gewoon veel te laag ingesteld.

Het bepalen van FTP op basis van AI vereist ook wel dat je diep gaat. Als je enkel maar tot uw tempozone gaat dan ga je daar geen accurate gegevens uit halen.
En trainen met een accuraat FTP zorgt er ook wel voor dat je beter wordt en je dus ook sneller en harder in laag intensieve zones kan rijden.
Ik doe wel véél liever een VO2max training dan een 20min FTP test. Als ik moet kiezen tussen een 20min test of een 5x4min VO2max test dan kies ik toch duidelijk voor die VO2max. Op het moment dat die VO2max blok écht begint te pieken ben je vaak al halfweg door u blok en kan je al beginnen aftellen naar het volgend recovery block.

Zo'n 20min test is naast een fysieke test ook vooral een mentale test. Na 30 seconden denk je: "is het dit maar?", na 2 minuten begint dat toch al wat vervelend te worden, na 5 minuten wil je dat het zo snel mogelijk stopt en na 10 minuten denk je "fuck, dit moet ik nu nog eens doen..." terwijl u benen al luidkeels STOP!!!!! roepen. Nee, een 20minute test is niet voor wat(t)jes. :unsure:

Tjah hoe langer je test is in duur hoe betrouwbaarder.. 100% betrouwbaar is idd gewoon een uur knallen maar dat doet niemand. Daarom is nu eenmaal een 20 min test gemaakt.
Ramp test en 20 min lagen bij mij echt wel ver uit elkaar omdat ik vooral snelle spiervezels heb en die vo2 maxen bijzonder goed kan verdragen.

Een mentale test is het zeker.. maar als je ziet dat je ftp dan (hopelijk) is gestegen maakt dat toch alles goed

Ik doe binnenkort ook nog eens een 20min. test... De laatste 2 jaar doe ik eigenlijk altijd een ramptest, gewoon omdat ik op het moment van de test eigenlijk nooit echt weet waar ik sta.

Sinds mijn posts hier in december over mijn ftp heb ik het zwiften wat opgekrikt tot een 4-tal keer per week, waarvan eigenlijk iets teveel intensiteit. Ik heb me redelijk gefocust op korte intervallen, races en TDZ-zonder-afgeven. Maar ik merk dat ik nu iets te snel naar mijn hogere hartslagzones ga en gemakkelijker kan volhouden, terwijl ik niet vaak meer <135bpm ga.

Ohja, nog enkele weken en de omstandigheden buiten zullen terug beter worden om terug wat LSD op de MTB te doen.

Ik kijk wel uit naar mijn test. Bijna wekelijk wordt mijn ftp door zwift gecorrigeerd na een stevige rit.
Zopas stage 5 in cat B achter de rug. (Door tijdsgebrek de A links laten liggen)
Het doel was vanaf de start met de kopgroep meegaan en dan wat comfortabel in een goeie tijd finishen. Maar ik had wat overschot bij de start. Natuurlijk heb ik wel moeten lossen na 5km door plots een klein gat die ik niet deftig ging dichtkrijgen. Daarna solo "geskart" tot een klein groepje me op het einde inhaalde.
Uiteindelijk gefinisht aan 4,4w/kg en ftp van 287 naar 302. Ik kan hier best al mee leven. Volgens ZwiftPower nu officieel cat A.

@MrKend54l : Trainerroad spreekt dat tegen, ook met ritten op lage intensiteit zou AI detection werken. Nu, de vereiste is wel dat je 10 TR trainingen afgewerkt, zodat er de facto wel wat intervaltrainingen zullen inzitten.

Ik heb hun marketingpraat inderdaad al gelezen.
Ik wil het gerust geloven, maar ik heb toch enkele bemerkingen over. Ik weet ook niet wat er juist achter de schermen gebeurd.
Ik heb het ook nog niet zelf getest.

Maar als ik gok dan maken ze een inschatting op basis van het type intervallen dat je doet. Men zal dus steeds lastigere intervallen geven en zien hoe je deze uitvoert en hoe uw lichamelijke parameters erop reageren.

De bepaling van uw FTP zonder een test is ook niet iets nieuw. Dat kennen velen als eFTP en veel aanbieders bepalen dat op een andere manier. En bij vele vereist de eerste bepaling een ramp of FTP test om snel een accurate range te hebben.

Je kan u afvragen waarom je niet gewoon eens een ramp test zou doen. Veel makkelijker dan een 20min test en geeft toch al een mooi beeld.

En de bedoeling van training is toch nog altijd dat het gradueel zwaarder en zwaarder wordt. Na een jaar trainen wil je toch graag dat uw vermogen in de tempozone niet meer hetzelfde is.
Bij veel schema’s dien je een manuele opwaardering te doen waardoor de zones soms misschien ineens drastisch veranderen. Na een FTP-test zal je tempozone misschien ineens 20w- 30w hoger liggen.
Een programma als John gaat in de toekomst hiervan afstappen en uw schema baseren op hun eFTP die ook via AI zal bepaald worden.
Maar een effectieve 20min test zal wel nog altijd deel blijven uitmaken om het accuraat te houden.
Ik doe wel véél liever een VO2max training dan een 20min FTP test. Als ik moet kiezen tussen een 20min test of een 5x4min VO2max test dan kies ik toch duidelijk voor die VO2max. Op het moment dat die VO2max blok écht begint te pieken ben je vaak al halfweg door u blok en kan je al beginnen aftellen naar het volgend recovery block.

Zo'n 20min test is naast een fysieke test ook vooral een mentale test. Na 30 seconden denk je: "is het dit maar?", na 2 minuten begint dat toch al wat vervelend te worden, na 5 minuten wil je dat het zo snel mogelijk stopt en na 10 minuten denk je "fuck, dit moet ik nu nog eens doen..." terwijl u benen al luidkeels STOP!!!!! roepen. Nee, een 20minute test is niet voor wat(t)jes. :unsure:

Dat kan ook gewoon te maken hebben met het feit dat je iets explosiever bent of dat uw FTP gewoon te laag ingesteld staat.
5min VO2max is de bedoeling dat dit na 2minuten bijna ondragelijk is het eerste blokje :P
Na de blokjes is uw cooldown zo laag in wattage omdat uw benen tot op het bot verzuurd moeten zijn.
Het mentale aspect daarbij is immens.

Dat kan ook gewoon te maken hebben met het feit dat je iets explosiever bent of dat uw FTP gewoon te laag ingesteld staat.
5min VO2max is de bedoeling dat dit na 2minuten bijna ondragelijk is het eerste blokje :p
Na de blokjes is uw cooldown zo laag in wattage omdat uw benen tot op het bot verzuurd moeten zijn.
Het mentale aspect daarbij is immens.
In mijn prower profile op intervals.icu zit wel een bias naar kortere inspanningen (15-60s). Aan de andere kant: als je regelmatig een race doet op Zwift ga je automatisch maximal efforts registreren op die kortere inspanning terwijl maximale inspanningen van 5min en meer eerder een uitzondering zijn in die context. Ik vermoed dat veel mensen die veel indoor trainen dus wel automatisch een soort bias naar kortere inspanningen hebben. Tenzij je een race rijdt die aankomt boven (Volcano, Alpe).

Ik ga het toch vooral op mentaal houden. Willen/kunnen afzien is toch geen onbelangrijke factor, ik denk dat iedereen dat gevoel wel kent van die rit af en toe waar elke inspanning precies teveel is.

Frequent een FTPtest doen is redelijk onzinnig. Aan het begin en einde van je trainingsblok eentje doen is meer dan genoeg. Bij de eerste weet je wat je richtingwaarde is om trainingen op te baseren, bij de tweede zie je wat de training heeft opgeleverd.

Alles daartussen is overbodig. Zo een FTPtest is in zekere mate (vooral bij recreanten) ook gewoon afhankelijk van de vorm van de dag. Daarom dat er ook veel kleinere/simpelere protocollen bestaan. Bij UAE warmen ze 10' op om dan gewoon 3' te rijden aan hun critical power. Normaalgezien voelt dat als een 7/10 aan zoiets - want alle metingen ten spijt, het komt uiteindelijk allemaal neer op hoe pijnlijk het aanvoelt. Voelt het lichter aan dan kan je trainen aan een hogere waarde (tot 110%à. Voelt het zwaarder, dan kan je misschien best je richtwaarde ietsje naar beneden trekken.

Dan heb je op minder dan een kwartier (incl opwarming) een idee zonder dat je je de longen uit je lijf hebt moeten rijden als bij een 20' test.

Is er eigenlijk een goede workout op zwift die gericht is op vetverbranding?
Alle workouts. Als je vet wil verbranden dan moet je gewoon zo hard mogelijk fietsen.
Ffe serieus, je verbrandt op iedere intensiteit vet. Het idee dat je op lage intensiteit meer vet verbrandt dan op hoge klopt niet.
Op lagere intensiteit gebruik je gewoon meer vet als brandstof in tegenstelling tot koolhydraten maar het is niet zo dat als je intensiever gaat rijden je minder vet gebruikt in absolute cijfers. Op de energiebron vet zit gewoon een absoluut maximum die snel wordt bereikt en dan aangevuld wordt met koolhydraten.

Frequent een FTPtest doen is redelijk onzinnig. Aan het begin en einde van je trainingsblok eentje doen is meer dan genoeg. Bij de eerste weet je wat je richtingwaarde is om trainingen op te baseren, bij de tweede zie je wat de training heeft opgeleverd.

Alles daartussen is overbodig. Zo een FTPtest is in zekere mate (vooral bij recreanten) ook gewoon afhankelijk van de vorm van de dag. Daarom dat er ook veel kleinere/simpelere protocollen bestaan. Bij UAE warmen ze 10' op om dan gewoon 3' te rijden aan hun critical power. Normaalgezien voelt dat als een 7/10 aan zoiets - want alle metingen ten spijt, het komt uiteindelijk allemaal neer op hoe pijnlijk het aanvoelt. Voelt het lichter aan dan kan je trainen aan een hogere waarde (tot 110%à. Voelt het zwaarder, dan kan je misschien best je richtwaarde ietsje naar beneden trekken.

Dan heb je op minder dan een kwartier (incl opwarming) een idee zonder dat je je de longen uit je lijf hebt moeten rijden als bij een 20' test.
DIe ftp-test is inderdaad zeker afhankelijk van de vorm van de dag & zeker ook je bereidheid om diep te gaan. Die mannen bij UAE doen mijn inziens gewoon geen 20 min testen omdat die niet in hun schema past & veel te belastend is voor hun als profrenner. Wees er maar zeker van dat bij het begin van het seizoen die zeker worden afgenomen in dergelijke format.

DIe ftp-test is inderdaad zeker afhankelijk van de vorm van de dag & zeker ook je bereidheid om diep te gaan. Die mannen bij UAE doen mijn inziens gewoon geen 20 min testen omdat die niet in hun schema past & veel te belastend is voor hun als profrenner. Wees er maar zeker van dat bij het begin van het seizoen die zeker worden afgenomen in dergelijke format.

Oké je bent het dus eens met wat ik zeg - waarom zou jij dan wél om de 8-12 weken een 20' FTP test moeten doen?
Als het al te belastend is voor een profrenner om frequent te doen, waarom zou een gewone sterveling het zichzelf dan moeten aandoen?

Terug
Bovenaan