Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Tjah wat is frequent? Als je om de 3 maand een ftp test afneemt en je ziet dat niet zitten? Zoek je beter een andere sport immoDat is zeker, maar de kans dat je frequent een 20 min test wil doen is wel wat kleiner. God wat haat ik het.
Je zou ook een ramp kunnen doen de eerste keer, om een soort benchmark te hebben. Anders ga je de eerste 20 min test echt verkeerd indelen, fo sho!
Tjah wat is frequent? Als je om de 3 maand een ftp test afneemt en je ziet dat niet zitten? Zoek je beter een andere sport immo
Nou een ftp-test doe je omdat je gerichter wil trainen en dus beter wil worden. Als je dan geen ftp test wilt doen omdat dit gewoon te lastig is dan twijfel ik toch aan de motivatie niet?Ahja, dus als ge niet graag FTP-testen doet, stopt ge beter met fietsen. Genoteerd.
Nou een ftp-test doe je omdat je gerichter wil trainen en dus beter wil worden. Als je dan geen ftp test wilt doen omdat dit gewoon te lastig is dan twijfel ik toch aan de motivatie niet?
Ik probeer gewoon op regelmatige basis een ramp test te doen. Vraagt geen pacing/denkwerk, geeft een relatief beperkte trainingsbelasting (dus highly repeatable) en geeft naar mijn ervaring een al bij al vrij goed beeld van waar ik ergens sta.Wou gister ook stage 5 doen,om er 5min voor de start achter te komen dat Di2 leeg was, dan maar gewoon wat gereden.. Hoeveel x perjaar doen jullie een FTP?
En welke is de beste op zwift?
Inderdaad box en fox!Keith & Leith hill zijn nochtans dezelfde helling (op Zwift)... ik denk dat je aan Box & Fox hill aan het denken bent. Ik heb daar bewust voor gepast. Ik heb voor de medium gekozen met enkel Leith (of was het Keith) Hill in en voor de rest vlak.
Gisteren op het gemak stage 5 standard gereden... toch weer gemerkt dat New York zich niet echt leent tot "op het gemak", uiteindelijk was mijn graph eerder groen dan blauw denk ik maar mijn Garmin klasseert het als "laag aeroob" so I guess it's ok![]()
Trainerroad beschikt sinds kort over een AI detectie van uw FTP en blijkt goed te werken.
Ik doe wel véél liever een VO2max training dan een 20min FTP test. Als ik moet kiezen tussen een 20min test of een 5x4min VO2max test dan kies ik toch duidelijk voor die VO2max. Op het moment dat die VO2max blok écht begint te pieken ben je vaak al halfweg door u blok en kan je al beginnen aftellen naar het volgend recovery block.Het nu van FTP is vooral dat je gericht ermee aan de slag gaat. Dus met andere woorden dat je dat gaat gebruiken om mee te trainen en dus ook af en toe diep gaat.
Een 20min test is vooral een mentale slachtpartij, 20min uw eigen pijn doen is niet plezant.
Maar 5min VO2max is qua pijnlijkheid niet echt minder hoor, of uw FTP of anders gezegd hetgeen je zo een beetje maximaal aankan voor 0,75 tot 1u is gewoon veel te laag ingesteld.
Het bepalen van FTP op basis van AI vereist ook wel dat je diep gaat. Als je enkel maar tot uw tempozone gaat dan ga je daar geen accurate gegevens uit halen.
En trainen met een accuraat FTP zorgt er ook wel voor dat je beter wordt en je dus ook sneller en harder in laag intensieve zones kan rijden.

Ik heb hun marketingpraat inderdaad al gelezen.@MrKend54l : Trainerroad spreekt dat tegen, ook met ritten op lage intensiteit zou AI detection werken. Nu, de vereiste is wel dat je 10 TR trainingen afgewerkt, zodat er de facto wel wat intervaltrainingen zullen inzitten.
![]()
FTP Testing is a Thing of the Past: Introducing AI FTP Detection - TrainerRoad Blog
Fitness tests are a thing of the past. Whether you train indoors, outside, or a mix of both, AI FTP Detection automatically analyzes every ride to detect yo ...www.trainerroad.com
Ik doe wel véél liever een VO2max training dan een 20min FTP test. Als ik moet kiezen tussen een 20min test of een 5x4min VO2max test dan kies ik toch duidelijk voor die VO2max. Op het moment dat die VO2max blok écht begint te pieken ben je vaak al halfweg door u blok en kan je al beginnen aftellen naar het volgend recovery block.
Zo'n 20min test is naast een fysieke test ook vooral een mentale test. Na 30 seconden denk je: "is het dit maar?", na 2 minuten begint dat toch al wat vervelend te worden, na 5 minuten wil je dat het zo snel mogelijk stopt en na 10 minuten denk je "fuck, dit moet ik nu nog eens doen..." terwijl u benen al luidkeels STOP!!!!! roepen. Nee, een 20minute test is niet voor wat(t)jes.![]()
In mijn prower profile op intervals.icu zit wel een bias naar kortere inspanningen (15-60s). Aan de andere kant: als je regelmatig een race doet op Zwift ga je automatisch maximal efforts registreren op die kortere inspanning terwijl maximale inspanningen van 5min en meer eerder een uitzondering zijn in die context. Ik vermoed dat veel mensen die veel indoor trainen dus wel automatisch een soort bias naar kortere inspanningen hebben. Tenzij je een race rijdt die aankomt boven (Volcano, Alpe).Dat kan ook gewoon te maken hebben met het feit dat je iets explosiever bent of dat uw FTP gewoon te laag ingesteld staat.
5min VO2max is de bedoeling dat dit na 2minuten bijna ondragelijk is het eerste blokje
Na de blokjes is uw cooldown zo laag in wattage omdat uw benen tot op het bot verzuurd moeten zijn.
Het mentale aspect daarbij is immens.
Alle workouts. Als je vet wil verbranden dan moet je gewoon zo hard mogelijk fietsen.Is er eigenlijk een goede workout op zwift die gericht is op vetverbranding?
DIe ftp-test is inderdaad zeker afhankelijk van de vorm van de dag & zeker ook je bereidheid om diep te gaan. Die mannen bij UAE doen mijn inziens gewoon geen 20 min testen omdat die niet in hun schema past & veel te belastend is voor hun als profrenner. Wees er maar zeker van dat bij het begin van het seizoen die zeker worden afgenomen in dergelijke format.Frequent een FTPtest doen is redelijk onzinnig. Aan het begin en einde van je trainingsblok eentje doen is meer dan genoeg. Bij de eerste weet je wat je richtingwaarde is om trainingen op te baseren, bij de tweede zie je wat de training heeft opgeleverd.
Alles daartussen is overbodig. Zo een FTPtest is in zekere mate (vooral bij recreanten) ook gewoon afhankelijk van de vorm van de dag. Daarom dat er ook veel kleinere/simpelere protocollen bestaan. Bij UAE warmen ze 10' op om dan gewoon 3' te rijden aan hun critical power. Normaalgezien voelt dat als een 7/10 aan zoiets - want alle metingen ten spijt, het komt uiteindelijk allemaal neer op hoe pijnlijk het aanvoelt. Voelt het lichter aan dan kan je trainen aan een hogere waarde (tot 110%à. Voelt het zwaarder, dan kan je misschien best je richtwaarde ietsje naar beneden trekken.
Dan heb je op minder dan een kwartier (incl opwarming) een idee zonder dat je je de longen uit je lijf hebt moeten rijden als bij een 20' test.
DIe ftp-test is inderdaad zeker afhankelijk van de vorm van de dag & zeker ook je bereidheid om diep te gaan. Die mannen bij UAE doen mijn inziens gewoon geen 20 min testen omdat die niet in hun schema past & veel te belastend is voor hun als profrenner. Wees er maar zeker van dat bij het begin van het seizoen die zeker worden afgenomen in dergelijke format.