De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Vier of vijf keer heb ik dit plan gevolgd aan het begin van de winter, om na het volgen van het plan uit te komen op een FTP van ongeveer 305, komende van 280. Freakishly consequente cijfers eigenlijk elk jaar.

Wat ik mij dan afvraag is waarom uw FTP schijnbaar steeds weer zakt naar ongeveer 280w.
Je zou toch net over de jaren heen een stijgend FTP moeten hebben tot je uw plateau bereikt :P
Nu verlies je in het jaar dus steeds weer die fitness.

Van 280w naar 305w op 4 weken is trouwen niet iedereen gegeven. En een deel is ook gewoon gewenning aan afzien.
Ik weet dat mijn FTP gestegen is, maar ik heb geen zin om 20minuten mijzelf uit te persen momenteel. Dat zal iets worden voor na de festive 500 :P

Verlies je fitness of verlies je kracht? Volgens mij is het toch vooral het tweede.
Na een zomer voor het eerst weer op Zwift een race rijden en ik heb precies vierkante benen. Die krachtcomponent mis ik in de zomer quasi volledig. Spierpijn na 100km buiten is me totaal onbekend, na een intervaltraining van een uur daarentegen...

Verlies je fitness of verlies je kracht? Volgens mij is het toch vooral het tweede.
Na een zomer voor het eerst weer op Zwift een race rijden en ik heb precies vierkante benen. Die krachtcomponent mis ik in de zomer quasi volledig. Spierpijn na 100km buiten is me totaal onbekend, na een intervaltraining van een uur daarentegen...
Hangt samen.
Als je in de zomer niet traint en ook niet die specifieke spieren prikkelt dan verzwakken deze naar verloop van tijd. Ook uw hart aangezien dit ook een spier is.
Je kan in de zomer dan wel veel fietsen in een endurance zone en af en toe eens crazy gaan door een wedstrijd ofzo, maar dat is niet hetzelfde natuurlijk.
Die spieren verzwakken gewoon terug omdat ze een constante prikkel nodig hebben om niet af te zwakken of extra geprikkeld moeten worden om te verbeteren.

Zeker als je een zomer in de Alpen ambieert dan is dat geen piste die je moet bewandelen :P

Wat ik mij dan afvraag is waarom uw FTP schijnbaar steeds weer zakt naar ongeveer 280w.
Je zou toch net over de jaren heen een stijgend FTP moeten hebben tot je uw plateau bereikt :p
Ik train in de winter. In de zomer ga ik fietsen.

Van april tot oktober zit er nul structuur in mijn activiteiten. Dan ga ik fietsen wanneer ik wil.
Dus denk ik wel dat het te verwachten valt dat de FTP zakt tot de basisconditie

Van 280w naar 305w op 4 weken is trouwen niet iedereen gegeven. En een deel is ook gewoon gewenning aan afzien.
Das inderdaad een serieuze winst maar dat is ook omdat die plannen specifiek ontworpen zijn in functie van 'train to the test'.
Zwift (en zeker alle andere trainingssoftware) wil meetbare verbetering laten zien aan haar klanten, want waarom zouden ze anders blijven betalen?

Het is zeker niet zo dat het plan dat de grootste FTP boost geeft, ook het beste overal trainingsplan is. Je kan wat werkt op 4 weken ook niet per sé zomaar extrapoleren naar 12 weken bv.

Altijd hard gaan druist toch een beetje in tegen het uiteindelijk-toch-door-iedereen-aanvaarde-principe van gepolariseerd trainen?

Je hoeft ook niet in termen van “een week” te denken hé. Je kan ook zeggen:

4 x 1u in z1
1x 1u met pittige intervals in z3
4x 1u in z1

(In een 3-zone schema)

Uw lichaam weet niet dat er een nieuwe week gestart is hé.

Gisteren op zwift een ramp test gedaan, maar de werking van ERG mode was nok. Trainer verzwaarde niet genoeg waardoor ik niet het gevraagde wattage kon duwen. Redelijk frustrerend.

Na de test nog wat losgereden en dan reageerde de trainer wel correct op hellingen enz. Dus geen idee wat het probleem is geweest.

Altijd hard gaan druist toch een beetje in tegen het uiteindelijk-toch-door-iedereen-aanvaarde-principe van gepolariseerd trainen?
Ken jij een wetenschappelijk onderzoek naar polarized training van 2u per week? Ik alvast niet.

Als je zo weinig uren draait moet je dat compenseren met intensiteit. 2x per week hard gaan zal je verder brengen als z1.

Maar goed, waar hebben we het over? 2u per week fietsen zal de kans op hart en vaatziekten wat verlagen maar laten we het daar bij houden. Het is gewoon te weinig om te spreken over de term trainen. Alles wat je zal doen is suboptimaal.

Je hoeft ook niet in termen van “een week” te denken hé. Je kan ook zeggen:

4 x 1u in z1
4x 1u in z1

(In een 3-zone schema)

Uw lichaam weet niet dat er een nieuwe week gestart is hé.

Je moet het inderdaad ruimer bekijken dan zuiver op weekbasis.
Maar je moet wel nog wat arbeid in een 7 dagen rollende week doen natuurlijk :P
Gisteren op zwift een ramp test gedaan, maar de werking van ERG mode was nok. Trainer verzwaarde niet genoeg waardoor ik niet het gevraagde wattage kon duwen. Redelijk frustrerend.

Na de test nog wat losgereden en dan reageerde de trainer wel correct op hellingen enz. Dus geen idee wat het probleem is geweest.
Ik heb dat ook soms dat ERG aan staat maar hij toch geen ERG doet.
Meestal als hij naar de volgende blok gaat werkt de ERG wel. Wat ik ook dan soms doe is ERG eens afzetten en terug activeren, dat werkt soms wel en soms niet.
Ik weet niet of het een bug van zwift is of iets anders, maar het is inderdaad soms wel vrij vervelend.

Dat is een andere zaak :p
Pas op er zijn amateurs met een 4,5w/kg FTP. En dan is 2,5 wel recovery. Maar goed pakweg 60% van FTP is strikt genomen geen recovery zone. Maar dat is ook niet dat je daar heel veel fatigue van oploopt hoor.
En laat ons eerlijk zijn, het gros van de mensen bouwt ook geen zotte stress op dat een zuivere rustdag echt strikt noodzakelijk is.
Amateurs die 4.5w/kg hebben dat zijn dan toch wel de traagste
De betere hebben 5w of meer

net Fondo Zwift gedaan de A reeks, laatste klim erdoor gezakt was volledig op :(
Ik heb een tijd bij u gereden denk ik. Moet ergens rond plaats 120-140 geweest zijn. Ik ben gestopt na 60km. Even tijd voor rust voor mij zie mijn post in het algemene wielrentopic.

De fondo is echt zwaar als je wat competitief ingesteld bent, constant in een groepje hangen die je net aankan tot die epic kom er aan komt. Je bent al langer dan de gemiddelde zwift rit bezig en dan moet je dat beest nog naar boven.

ja heb ook 2-3x gelost van de groepen en zag er al helemaal tegenop bij de laatste klim :/ daar haalde ik nog net 2.5w/kg om dan voorbij gestoken te worden door 30 man haha, laatste 2km dan maar allin gegaan wat er nog inzat en hopen op geen krampen te krijgen. AL bij al leuke ervaring

om dan voorbij gestoken te worden door 30 man
Haha, i know the feeling.
Gisteren ook mijn eerste race van dit seizoen gedaan, met een iets mindere conditie dan anders.
De kopgroep was plots weg, en groepje achtervolgers zaten allemaal te kijken naar elkaar, ofwel zaten ze allemaal kapot.
Uiteindelijk de laatste paar km’s solo vertrokken om zo dicht mogelijk te komen. En op 500m van de finish stilgevallen, om uiteindelijk nog enkele achtervolgers te zien passeren 😅

Amateurs die 4.5w/kg hebben dat zijn dan toch wel de traagste
De betere hebben 5w of meer
Met 4.5w/kg kan je al aardig wat, ken profs met een ftp van 5,5w/kg zonder namen te noemen..
Geen idee wat je juist wil zeggen met amateurs maar met waarde over de 4.5w/kg kan je al vlot meedoen bij nevenbonden en sommige ezc wedstrijden ook uitrijden als je goed kan positioneren.

Met 4.5w/kg kan je al aardig wat, ken profs met een ftp van 5,5w/kg zonder namen te noemen..
Geen idee wat je juist wil zeggen met amateurs maar met waarde over de 4.5w/kg kan je al vlot meedoen bij nevenbonden en sommige ezc wedstrijden ook uitrijden als je goed kan positioneren.
Amateurs zijn voor mij elite zonder contract
Die betere doen niet veel onder voor een doorsnee prof hoor. Ex BK die rond de 80kg weegt zijn drempels waren 300 en 400

Volgens mij duwen profs een stukje meer hoor.... 4,5w/kg is nu echt niet zoveel.
Ik haal dit waarschijnlijk ook terug na 2 maandjes intensief Zwiften, terwijl ik momenteel ver van mijn top ben. (lees: al sinds augustus occasioneel toertje fietsen, <5000km dit jaar).
Volgens mij kom je geen prof onder 5,5w/kg. En zonder 6w/kg zal je geen cross/race kunnen winnen volgens mij, tenzij je een sterke sprint in de benen hebt.

Amateurs zijn voor mij elite zonder contract
Die betere doen niet veel onder voor een doorsnee prof hoor. Ex BK die rond de 80kg weegt zijn drempels waren 300 en 400
Ok daar ben ik het zeker mee eens.
Volgens mij duwen profs een stukje meer hoor.... 4,5w/kg is nu echt niet zoveel.
Ik haal dit waarschijnlijk ook terug na 2 maandjes intensief Zwiften, terwijl ik momenteel ver van mijn top ben. (lees: al sinds augustus occasioneel toertje fietsen, <5000km dit jaar).
Volgens mij kom je geen prof onder 5,5w/kg. En zonder 6w/kg zal je geen cross/race kunnen winnen volgens mij, tenzij je een sterke sprint in de benen hebt.
5,5w/kg is de ondergrens wel bij de profs, lager zal je ze niet snel vinden.
Als je 4,5w/kg haalt na 2 maand zwiften dan heb je talent, hoe oud ben je of enige voorgeschiedenis?

Ok daar ben ik het zeker mee eens.

5,5w/kg is de ondergrens wel bij de profs, lager zal je ze niet snel vinden.
Als je 4,5w/kg haalt na 2 maand zwiften dan heb je talent, hoe oud ben je of enige voorgeschiedenis?
Nee hoor, geen voorgeschiedenis en 32j.
Andere jaren sport ik wel constanter (lopen en mtb afwisselen tot max 6000km/j) en waarschijnlijk heb ik een redelijke basis hierdoor.
Want na augustus staat alles op een laag pitje door tijd- en energiegebrek door prof. redenen. Ondertussen zit ik terug sinds 2 weken af en toe op zwift en begin nu eindelijk terug fun te hebben in fietsen. De eerste 2 keer was ik echt misselijk na een 15 sec. sprintje.
Mijn ftp zat deze week na al die maanden (bijna) niets doen, broeksriem een gaatje groter, op 3,9w/kg. En ik ben zeker dat ik over enkele weken, na terug wat gerodeerd te zijn terug die 4,3w/kg haal. Ik hoop het althans :)

En ik heb geen talent hoor. Die 6w/kg zou ik nooit kunnen halen. Het lukt me gewoon gemakkelijk om met minder, maar bewuster trainen, een zelfde of hoger niveau te halen dan mijn vrienden :biglaugh: Als ik dan eens een evenement mee doe sta ik altijd in de ranking tussen mensen die 2x zoveel km's fietsen dan ikzelf. Maar dat is nog ver verwijderd van een profkoers. (haha, en ik heb zelfs geen koersfiets maar enkel MTB)

En ik heb geen talent hoor. Die 6w/kg zou ik nooit kunnen halen. Het lukt me gewoon gemakkelijk om met minder, maar bewuster trainen, een zelfde of hoger niveau te halen dan mijn vrienden :biglaugh: Als ik dan eens een evenement mee doe sta ik altijd in de ranking tussen mensen die 2x zoveel km's fietsen dan ikzelf. Maar dat is nog ver verwijderd van een profkoers. (haha, en ik heb zelfs geen koersfiets maar enkel MTB)

Volgens mij ben je heel bescheiden over jezelf :P
Heel weinig nodig hebben om goed te presteren, amper training nodig hebben en al mooie cijfers voorleggen vanuit basisconditie.
Dat lijkt me zo een beetje de samenvatting te zijn van aanleg of talent hebben :P

Die mannen met 6w/kg trappen dat ook niet door 5k km/jaar te fietsen en naar niks te kijken qua voeding en manier van leven.

Terug
Bovenaan