De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Idd ik trap die waardes niet en heb 'enige aanleg' volgens de dokter van de inspanningstest die ik eens gedaan heb (en die al wel wat profs heeft zien passeren).

Heb alleen helaas nog meer aanleg voor blessure's dan Kompany

FTP is een maat van niets. Enkel interessant voor zwiftwarriors om piemels te vergelijken.

Herinner me een studie obv Kittel zijn data in de Tour e.d. haalde nog geen 5w/kg.

Herinner me een studie obv Kittel zijn data in de Tour e.d. haalde nog geen 5w/kg.
Dat zijn dan ook sprinters hé. Niet voor niets dat bijna alle sprinters een halve ploeg nodig hebben om over een bergske te geraken binnen tijd.
Die mannen zijn getraind om in een peloton te freewheelen, om uiteindelijk "hun koers" van enkele km te rijden net voor de finish.

Daarnet trouwens de benen getest tijdens een TT.
27min. 4,2w/kg. Nog niet getraind genoeg om de inspanning comfortabel door te komen. Op het einde had ik nog wat over in de benen, maar ik heb niet het gevoel halfweg een tandje bij te steken zonder de kans te hebben om een klopke te krijgen.

Die mannen met 6w/kg trappen dat ook niet door 5k km/jaar te fietsen en naar niks te kijken qua voeding en manier van leven.
Klopt, maar ik denk echt niet te beschikken over uitzonderlijk talent hoor. Dus die bescheidenheid is volgens mij terecht :-)
Het is wel al een hele tijd dat ik nadenk om echt eens een periode in mijn leven in te lassen om "mijn best" te doen. Natuurlijk niet leven zoals een prof. Maar gewoon eens een haalbaar doel stellen en hiernaar toe te werken. Ik denk dan aan de MTB van vlaanderen, of Bemc met mijn beste vorm te rijden.

Volgens mij ben je heel bescheiden over jezelf :p
Heel weinig nodig hebben om goed te presteren, amper training nodig hebben en al mooie cijfers voorleggen vanuit basisconditie.
Dat lijkt me zo een beetje de samenvatting te zijn van aanleg of talent hebben :p

Die mannen met 6w/kg trappen dat ook niet door 5k km/jaar te fietsen en naar niks te kijken qua voeding en manier van leven.
Da zijn die mannen die 3 maand gene fiets aanraken door een blessure om dan na eerste rit af te komen "pff tging niet goe, tging mij echt niet af"... gade op Strava kijken: 80km solo aan 33avg. :unsure:

FTP een maat van niets is wat kort door de bocht.
Maar er zijn inderdaad profs die geen 5W/kg halen maar toch schitterende resultaten rijden.
Het verschil zit hem in snel zijn aan de meet en daar geraken op een deftige manier.
En daarvoor heb je in vele wedstrijden geen hoog FTP nodig.

Anderzijds heb je er die inderdaad 6W/kg trappen maar daarboven quasi geen reserve hebben.
Zij zijn (quasi) nooit in staat in een wedstrijd het verschil te maken omdat ze gewoon niet weg geraken.

Kwatongen beweren trouwens dat Remco ook maar een FTP heeft van 5,2W/kg.
En kijk hij wint wel de vuelta en wordt wereldkampioen :unsure:

Het klopt dat er meer is dan w/kg, je moet ook gewoon deftig in een peloton kunnen rijden en inzicht hebben.
Je zou kunnen zeggen dat veel knechten geen wattagekanonnen zijn, maar dat is niet altijd zo. Sommige kunnen heel lang een heel hoog wattage trappen en hebben geen misselijk FTP. Maar hebben geen klimpostuur en zijn niet explosief, dus een sprint winnen ze nooit. Dan is knechten wel de enige optie die je hebt.
Ik denk dat veel profs niet graag tegen pakweg tegen Declerq rijden, die man legt er wel een verschroeiend wattage op.

Maar Kittel was ook wel een goeie tijdrijder in de jeugd dus die zal ook wel aardige waardes gehad hebben lijkt me
Maar hoe lang waren die tijdritten? Bij de jeugd zijn dat wrs geen tijdritten van 50km.

Een groot verschil is natuurlijk ook dat hier snel in w/kg wordt gesproken maar zeker in vlakke tijdritten is het absoluut vermogen + aerodynamica van veel groter belang als een paar kilo meer of minder... hoeveel woog Kittel in competitie? Zal niet ver van de 80kg geweest zijn vermoed ik. Als je dan 5.5w/kg trapt trap je wel 440W weg. Er is geen enkele renner van 65-70kg die daar aan kan. Reken daar nog bij dat zo'n Kittel ook zeer explosief is wat zeker helpt in het kortere werk tegen de klok met wat draaien en keren (genre proloog). Hushovd heeft bv ooit een proloog gewonnen in de Tour... die stond nu niet meteen bekend als toptoprijder.

Remco zou in noorwegen 27minuten lang 6,5w/kg geduwd hebben.
Voor mezelf zou dat 455w zijn… no way dat ik dat 5min. kan volhouden. Dat zijn toch zotte waarden hoor.

Remco zou in noorwegen 27minuten lang 6,5w/kg geduwd hebben.
Voor mezelf zou dat 455w zijn… no way dat ik dat 5min. kan volhouden. Dat zijn toch zotte waarden hoor.
Remco weegt dan ook geen 70kg en het is ook niet omdat je niet kan wat Remco kan dat je geen talent hebt. :tongue:
Als dat de maatstaaf is dan kunnen die 700-800 andere profs beter meteen hun pensioen aankondigen.

Het was Oliver Naesen zeker die zei dat hij zonder talent prof was kunnen worden. Maar goed, dat is ook de man die 5u ging trainen zonder eten 😅.

Elke prof heeft een bepaalde aanleg. Al is het maar qua trainbaarheid of simpelweg een lichaam zonder fysieke beperkingen/ongemakken.
Niet alles valt op te lossen met een puffer 😊

No way dat Remco maar 5.2 haalt.

Die weegt 63kg dus dat zou dan 330w ftp zijn. Daarmee win je geen Vuelta en WK hoor :p
Nee uiteraard niet :p
Zijn FTP zou met grote zekerheid rond de 6,2w/kg zijn. En hij weegt een goede 63kg. Dat is 390watt functioneel vermogen. :p

Maar uiteindelijk zegt dat niet alles.

Het was Oliver Naesen zeker die zei dat hij zonder talent prof was kunnen worden. Maar goed, dat is ook de man die 5u ging trainen zonder eten 😅.

Elke prof heeft een bepaalde aanleg. Al is het maar qua trainbaarheid of simpelweg een lichaam zonder fysieke beperkingen/ongemakken.
Niet alles valt op te lossen met een puffer 😊
Het is allemaal maar hoe je het bekijkt zeker. Talent is een beetje als geld... er heeft altijd wel iemand meer. Maar die claim van Naesen dat iedereen die 20u/week trained prof kan worden (of iets in die trend) klopt natuurlijk niet.

Als je geen zekere aanleg hebt wordt je geen prof, zonder enige aanleg rij je zelfs geen top 100 in een Gran Fondo.

Vandaag reed ik de workout “fun is going full gas”, waar Mathieu VDP centraal staat, en heel toevallig hebben ze het over zijn ftp.
Deze zou rond de 400 schommelen, ofwel 5,3w/kg. Maar dit geloof ik eigenlijk niet..
Want ze zeggen ook dat hij wereldkampioen mtb & cross werd bij de juniors, wat volgens mij ook niet klopt.

Vandaag reed ik de workout “fun is going full gas”, waar Mathieu VDP centraal staat, en heel toevallig hebben ze het over zijn ftp.
Deze zou rond de 400 schommelen, ofwel 5,3w/kg. Maar dit geloof ik eigenlijk niet..
Want ze zeggen ook dat hij wereldkampioen mtb & cross werd bij de juniors, wat volgens mij ook niet klopt.
Nee dat zal wel stuk hoger zijn.
Zeker dat ze van mtb spraken en niet van de weg? Want dat klopt dan wel

Nee dat zal wel stuk hoger zijn.
Zeker dat ze van mtb spraken en niet van de weg? Want dat klopt dan wel
Ik heb nog ergens een screenshot van Zwift vorig jaar waarbij hij 4 intervallen van 8 minuten aan 400 watt doet (met 4 minuten rust tussen. Hartslag op screenshot is 174 😄). Zegt misschien niet veel gezien er nog veel meer andere variabelen spelen, maar wel een indicatie dat het meer dan 400 zal zijn.

Heeft trouwens iemand een idee hoe lang uw waarden (max, 20 min, 5 min, 1 min etc…) in zwift in het menu blijven staan?
Had onlangs nieuwe laptop gekocht en toen waren volgens mij de waarden gereset, maar ben niet zeker…
Daarstraks zag ik dat bij 20 min 290 watt stond, wat toch een pak hoger is dan mijn FTP.

Terug
Bovenaan