En als je achteraf analyse doet van de blokken, klop het gemiddelde dan wel met de waarde die het zou moeten zijn voor die blok?Even een domme vraag misschien maar ik merkte volgende op tijdens het rijden in ERG mode in Join.
Ik haal heel moeilijk het aangegeven wattages als ik gewoon in aangegeven rpm rijdt (85). Ik zit dan altijd tussen de 15 en 20 watt onder het vooropgesteld aantal watt. Alleen als ik dan mijn rpm verlaag naar 75-80 rpm dan pas gaan mijn watts omhoog. Is dat normaal ? Ligt dit aan de trainer ? Tis een Technogym Ride van bijna 5.000€. Ik verwacht toch dat die goed presteert. Mss een calibreren ?
ERG mode gaat uw wattage constant proberen houden. Maar wattage is een uitkomst van uw koppel en uw cadans. Als jij niet heel vloeiend trapt en niet mooi 85 RPM trapt en uw geleverd koppel heel piekachtig is dan regelt uw fiets dit constant bij.
Trap je te hard dan gaat hij minder remmen, waardoor je weer minder weerstand hebt en dus ook weer harder kunt trappen.
Te zacht dan geeft hij remkracht bij waardoor je harder moet trappen, waardoor je misschien dan weer te hard trapt waardoor hij weer minder remkracht moet geven. En so on and on.
Een goeie trainer onderscheid zich door een goed algoritme te hebben om deze wisselingen in wattage op te vangen. Waardoor je in the end een mooier gelijke wattage hebt. Of zoals wahoo door gewoon u een constant waarde te geven, waarbij de realiteit uiteraard wel constant wisselt.
Het kan gerust zijn dat die ride niet zo een goed algoritme heeft. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee dus ik kan het alvast niet zeggen.
Ik kan wel spreken over trainers die het wel hebben en dat is inderdaad minder leuk om in ERG te rijden.