De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Ik denk dat het verschil wel echt een pak hoger gaat zijn als je dat gewoon zonder erg zal willen doen.
Heb ik 1x geprobeerd en je zit er constant 10 watt boven of onder te trappen en ik moest me daar veel te veel op focussen.
Awel door de helling in 0.1% aan te passen op de fiets kan ik perfect het gevraagd watt trappen. in ERG schommelde het te hard bij mij omdat ik mijn cadence niet exact juist kon houden. Ma bon dat zal wel van trainer tot trainer afhangen.

Je wattage voor een training is ook niet in steen gegraveerd hé. Het gebeurt vrij vaak dat ik mijn training op bijvoorbeeld 103% ftp zet en dan een volgende keer op 98%. Niet elke training voel je je even goed. Als je na 20' voelt dat er meer of net minder op zit die dag pas ik me gewoon aan. Op een slechte dag persé een training aan 100% willen afwerken is het ook niet.

Voor de rest gebruik ik quasi altijd erg mode. Gisteren nu wel een training op de Alpe gedaan, maar op vlakkere parcoursen vind ik dat erg moeilijk. Dat je via de companion app nog altijd geen lap times kan nemen om je gemiddeld wattage/hartslag bij te houden vind ik vrij belachelijk. Qua trainingtool blijft Zwift toch wel tekort schieten.

Gebruiken jullie een aparte fiets als smarttrainer?
Of fietsen de.meeste niet buiten in de winter? Of wisselen jullie constant?

Ik zou graag ook binnen trainen deze winter, maar heb maar 1 koersfiets, en sie het eigenlijk niet zitten om constant te wisselen

Ik zou graag ook binnen trainen deze winter, maar heb maar 1 koersfiets, en sie het eigenlijk niet zitten om constant te wisselen
Vorig jaar een 2dehands 11-speed fiets gekocht met gelijkaardige geometrie als mijn racefiets. Was al een oudere 105-fiets maar gezien ik enkel ERG reed maakt schakelen weinig uit. Ik zou het altijd aanraden om iets gelijkaardigs te doen als je niet graag continu van fiets wisselt.

sweet jezus christ almighty wat is zwift toch elkes keer afzien! Eerste rit van dit jaar gereden met de watopia tour. Heel de tijd in een groepje van 20 man gereden (positie 20 tot 40 van de 330). Jammer genoeg had ik laptop niet ingestoken en na 2/3 van de rit alles uitgevallen. Ik denk wel dat ik in de groep kon blijven hoewel ik dus zeer zwaar aant afzien was, maar een kwartier langer afgezien had wel gelukt. Heel even gedacht om te lossen op 20 minuten, maar ik denk dat iedereen datzelfde idee had ofzo :D

Duidelijk wel niet meer op niveau van juli dit jaar maar ook niet om te huilen: 3,5 W/kg gedurende 30 min.

Wat een plas water onder de fiets btw.

sweet jezus christ almighty wat is zwift toch elkes keer afzien! Eerste rit van dit jaar gereden met de watopia tour. Heel de tijd in een groepje van 20 man gereden (positie 20 tot 40 van de 330). Jammer genoeg had ik laptop niet ingestoken en na 2/3 van de rit alles uitgevallen. Ik denk wel dat ik in de groep kon blijven hoewel ik dus zeer zwaar aant afzien was, maar een kwartier langer afgezien had wel gelukt. Heel even gedacht om te lossen op 20 minuten, maar ik denk dat iedereen datzelfde idee had ofzo :D

Duidelijk wel niet meer op niveau van juli dit jaar maar ook niet om te huilen: 3,5 W/kg gedurende 30 min.

Haha idem. Normaal rij ik groepsritten van 2,5w/kg met een redelijk lage hartslag. Zaterdag voor het eerst sinds maart nog eens gezwift op zo een groepsrit en het was toch sterven het eerste uur. Ging nadien dan wel beter, moest er precies weer even aan wennen.

Dat nieuw stuk is ook gewoon vervelend in zo'n mass events. Door dat golvende karakter en al die tussensprints is het moeilijk om rustig mee te schuiven als er geen fixed pace is.

Die klim uit de jungle is wel heerlijk bij the Big Ring, gisteren beneden naar de gravel bike geswapped en 100man voorbij gevlogen :lol:

ik gisteren ook stage 5 de grote afstand, redelijk lang meegekunnen maar na 40km toch moeten lossen en uiteindelijk nog 31/200 op zwiftpower , stage 3 was ik eens top 10 maar sprinten op het einde kan gewoon niet meer :D

Uw achterwiel eruit en op de trainer duwen kost echt niet zoveel moeite hoor.
Natuurlijk ook te zien waar uw trainer staat. Ik moet hem steeds de trap opdragen dus dat steekt dan soms wel tegen.

Maar in de zomer staat mijn grizl op de rollen en in de winter vaak de willier.

Maar een goedkope fiets kopen voor zuiver de rollen is ook een optie.
Maar dan kan je u de vraag stellen waarom je geen smart bike zoals een wahoo bike koopt.

Smart bike is echt wel een niveau hoger dan een fiets op rollen. Voor mij zijn geld dubbel en dik waard geweest.
Hoe lang gaan die dingen mee? Eén koersfiets van €1000 vervangen is wat goedkoper lijkt me dan een smartbike van €2.500. Dat houdt me tegen om een dedicated smartbike te kopen

Wat mij tegenhoudt is dat dat ding 60kg weegt. Die zou in de garage komen, maar dan kan mijn auto niet meer binnen en hele dagen 60kg versleuren zie ik ook niet echt zitten.
Jammer dat die zwift bike er nooit gekomen is. Zag er echt machtig uit.

Hoe lang gaan die dingen mee? Eén koersfiets van €1000 vervangen is wat goedkoper lijkt me dan een smartbike van €2.500. Dat houdt me tegen om een dedicated smartbike te kopen

Heb hem nu 1 jaar maar op de facebookgroep met stages gebruikers heel weinig problemen. En goeie service ook buiten garantie als er toch iets is. Hersteldienst die aan huis komt bij problemen. Hun normale klantenbestand zijn bedrijven met Spinningbikes enz.

Stagesbike vind je rond de €2000 euro nieuw

Wat mij tegenhoudt is dat dat ding 60kg weegt. Die zou in de garage komen, maar dan kan mijn auto niet meer binnen en hele dagen 60kg versleuren zie ik ook niet echt zitten.
Jammer dat die zwift bike er nooit gekomen is. Zag er echt machtig uit.
Ik kan enkel spreken over de stages bike maar die heeft wielen aan de voorkant dus zolang het enkel aan de kant zetten is vormt die 60kg geen probleem.

Een verdiep omhoog of omlaag is iets anders want 1 iemand is de pineut. Kant van het vliegwiel is veel zwaarder.

Laatst bewerkt:
Had nog een vraag voor ik over ga tot de aankoop van een smart trainer voor thuis.

Kan je de resistance van zo een smart trainer handmatig aanpassen via Join ? Of kan je enkel je watts verhogen door te schakelen ? Ik zie in Join zelf geen optie wanneer ik dit gebruik met de stationary trainer op het werk, maar die trainer heeft een aparte monitor waarbij ik de helling kan aanpassen. Dat zorgt ervoor dat ik exact het gevraagd watt kan rijden zonder die vervelende ERG mode die maar half werkt omdat ik mijn kadans blijkbaar niet stabiel genoeg kan houden. Als het enkel mogelijk is door te schakelen dan is dit vrij onnauwkeurig en zit ik ook stuck als ik een bepaald vermogen in een bepaalde kadans moet rijden.

Of moet ik dan gebruik maken van bvb de app van laat ons zeggen wahoo zelf als ik een kickr koop ? Dat zou lastig zijn want dan zou ik 2 apps moeten gebruiken.Is dit hier gewoon een tekortkoming in Join zelf dat je de resistance niet kan aanpassen indien geen ERG, of zie ik iets over het hoofd ?

iets anders, De Stages SB20 staat weer onder de 2k te koop.

Laatst bewerkt:
Had nog een vraag voor ik over ga tot de aankoop van een smart trainer voor thuis.

Kan je de resistance van zo een smart trainer handmatig aanpassen via Join ? Of kan je enkel je watts verhogen door te schakelen ? Ik zie in Join zelf geen optie wanneer ik dit gebruik met de stationary trainer op het werk, maar die trainer heeft een aparte monitor waarbij ik de helling kan aanpassen. Dat zorgt ervoor dat ik exact het gevraagd watt kan rijden zonder die vervelende ERG mode die maar half werkt omdat ik mijn kadans blijkbaar niet stabiel genoeg kan houden. Als het enkel mogelijk is door te schakelen dan is dit vrij onnauwkeurig en zit ik ook stuck als ik een bepaald vermogen in een bepaalde kadans moet rijden.

Of moet ik dan gebruik maken van bvb de app van laat ons zeggen wahoo zelf als ik een kickr koop ? Dat zou lastig zijn want dan zou ik 2 apps moeten gebruiken.Is dit hier gewoon een tekortkoming in Join zelf dat je de resistance niet kan aanpassen indien geen ERG, of zie ik iets over het hoofd ?

iets anders, De Stages SB20 staat weer onder de 2k te koop.
Nee je kan niet de specifieke resistance aanpassen binnen join.
Rij je dus niet in ERG dan pas je uw wattage aan door te schakelen. Hetgeen je op zwift ook doet of in het echt.
Bij een indoortraining is het in feite de bedoeling dat je ERG mode gebruikt.

Nee je kan niet de specifieke resistance aanpassen binnen join.
Rij je dus niet in ERG dan pas je uw wattage aan door te schakelen. Hetgeen je op zwift ook doet of in het echt.
Bij een indoortraining is het in feite de bedoeling dat je ERG mode gebruikt.
Ok dan vertrouw ik er wel op dat de goed gaat. En anders maak ik zelf wel een app die dat kan 😏😁

600w is wel erg weinig natuurlijk. Een beetje sprint en je gaat daar los over.

Wat gebeurt er dan eigenlijk…

13809242.b4f8cba9.1200x1200o.60dc4f38b621.jpg

600w is wel erg weinig natuurlijk. Een beetje sprint en je gaat daar los over.

Wat gebeurt er dan eigenlijk…
bwah, dat zijn dan uitzonderlijk enkele pieken....
Zolang je niet echt actief gaat racen, kan het wel een betaalbaar hulpmiddel zijn om effectief te trainen en de winter door te blijven fietsen. Ik heb even gekeken naar mijn laatste indoor ritten, en daar ben ik niet over de 600w gegaan. Ik ben zeker niet de krachtigste rijder, maar ik noem mezelf nu ook niet bepaald een 'beginner'.

Terug
Bovenaan