De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Fout gekeken, ik heb 12 speed en zou een XDR body nodig hebben, gaat me dus redelijk wat extra kosten op deze manier.

Valt dat niet redelijk mee qua prijs? 50 a 60 EUR?

Quid eigenlijk indien je uitsluitend op ERG modus rijdt? Kan je dan aan de slag met een 11 speed cassette (en een 12sp fiets)?
 
Valt dat niet redelijk mee qua prijs? 50 a 60 EUR?

Een body is inderdaad zoiets, maar voor een Rival cassette zit je ook al aan €100...
De goedkoopste manier is een Sram Apex 12 speed cassette. Die werken op een HG-body, maar ook met SRAM 12-speed flattop kettingen.
Dan ben je voor €100 all-in gesetteld. Maar dan is de vraag of zijn derailleur die gaat kunnen clearen (44t)

Quid eigenlijk indien je uitsluitend op ERG modus rijdt? Kan je dan aan de slag met een 11 speed cassette (en een 12sp fiets)?

bij Shimano kan dat helemaal. De innerlinks zijn even breed bij 11 en 12 speed.
Bij SRAM flattops gaat dat niet lukken want de rollertjes zijn groter.
 
Een body is inderdaad zoiets, maar voor een Rival cassette zit je ook al aan €100...
De goedkoopste manier is een Sram Apex 12 speed cassette. Die werken op een HG-body, maar ook met SRAM 12-speed flattop kettingen.
Dan ben je voor €100 all-in gesetteld. Maar dan is de vraag of zijn derailleur die gaat kunnen clearen (44t)

Kan ik mijn derailleur daarmee naar de knoppen helpen ?
Heb ook de Zwift cog in de gaten gehouden, ben er wel nog niet uit of dit gaat werken zonder die XDR body, ik vermoed het wel gezien enkel de ketting van belang is hier ?

 
Een body is inderdaad zoiets, maar voor een Rival cassette zit je ook al aan €100...
De goedkoopste manier is een Sram Apex 12 speed cassette. Die werken op een HG-body, maar ook met SRAM 12-speed flattop kettingen.
Dan ben je voor €100 all-in gesetteld. Maar dan is de vraag of zijn derailleur die gaat kunnen clearen (44t)



bij Shimano kan dat helemaal. De innerlinks zijn even breed bij 11 en 12 speed.
Bij SRAM flattops gaat dat niet lukken want de rollertjes zijn groter.

Hmm, da's dan toch een serieus nadeel aan sram axs.

Vroeger was ik gesteld met een cassette van 15€ uit den decathlon (voor de rollen).
 
Een body is inderdaad zoiets, maar voor een Rival cassette zit je ook al aan €100...
De goedkoopste manier is een Sram Apex 12 speed cassette. Die werken op een HG-body, maar ook met SRAM 12-speed flattop kettingen.
Dan ben je voor €100 all-in gesetteld. Maar dan is de vraag of zijn derailleur die gaat kunnen clearen (44t)

En een Shimano 12 speed casette?
Die past op een HG-body.
 
Kan ik mijn derailleur daarmee naar de knoppen helpen ?
Heb ook de Zwift cog in de gaten gehouden, ben er wel nog niet uit of dit gaat werken zonder die XDR body, ik vermoed het wel gezien enkel de ketting van belang is hier ?

Naar de knoppen niet echt nee. Maar het is eigenlijk geen realistisch idee omdat uw ketting veel langer zal moeten zijn. Tenzij je ook telkens van ketting wil wisselen (en dan zijn er nog andere interessante scenario’s te bedenken ;))

Klopt. Zwift cog moet ook lukken, dat vervangt uw body.
 
Net een mailtje gekregen van Zwift, abonnement gaat van 14,99 naar 19,99 euro per maand met ingang vanaf juni. Dat is wel stevig, dik spijt dat ik geen jaarabonnement van 149 euro heb genomen nu.
 
Net een mailtje gekregen van Zwift, abonnement gaat van 14,99 naar 19,99 euro per maand met ingang vanaf juni. Dat is wel stevig, dik spijt dat ik geen jaarabonnement van 149 euro heb genomen nu.
En wat krijgen we ervoor terug??
 
Zat in mijn spam blijkbaar, hmpf suckt wel maar gewoon betalen zeker.
Al is het puur uit gemak en luidheid want niet dat ik echt veel gebruik maak van races/plans of dergelijke.
Dus misschien toch terug naar mywoosh of dergelijke.
Eigenlijk zou je ergens het aantal subscriptions live moeten kunnen volgen van zwift en andere platformen, zou wel eens mooi zijn om te zien vanaf juni :D
 
Is wel een stevige ja.

Verbaasde me wel dat dit de eerste prijswijziging is sinds 7 jaar? Die ligt toch nog vers in mijn geheugen precies? Maar toen was dat ook wel heel stevig. Van 10.99 naar 14.99 ofzo?

Gelukkig is het Zwift seizoen gedaan, dan heb ik even om erover na te denken :)
 
En wat krijgen we ervoor terug??
Wat krijgt u werkgever terug voor het feit dat hij u op 7 jaar tijd 20-25% meer betaald door indexering?
Je betaalt gewoon voor het verdere gebruik van de service uiteraard. De hogere operation cost moet afgedekt worden en aandeelhouders blijven niet accepteren dat die hogere cost van hun marges af gaat... zeker niet bij een bedrijf dat verlieslatend is.

Deze prijsstijging zat eraan te komen, is long overdue en dat het geen 2-3 dollar ging zijn was ook te verwachten. 7 jaar... Proximus en Telenet hebben op die periode 8 keer hun prijzen verhoogd. Als je het allemaal gaat optellen zullen we daar ook niet ver van de 33% landen denk ik.

Wat ik PR technisch wel een méga flater vind van Zwift is dat men dit doet bij de start van de zomer (het overgrote deel van hun userbase komt van het Noordelijk halfrond). En dat ik mijn maand dus nog kon renewen aan het oude tarief op 27 mei maar dat een jaar wel al €200 kost vóór 6 juni. Als men nu had gezegd "neem nog snel een jaar aan het oude tarief" dan springt daar wrs nog masaal veel volk op én die mensen betalen nadien wrs gewoon verder omdat het nieuws al verwerkt is. Nu heb je in de plaats nen hoop volk die meteen hun abo stoppen en wrs bij de herstart dan ook nog alternatieven gaan zoeken...
 
Wat krijgt u werkgever terug voor het feit dat hij u op 7 jaar tijd 20-25% meer betaald door indexering?
Je betaalt gewoon voor het verdere gebruik van de service uiteraard. De hogere operation cost moet afgedekt worden en aandeelhouders blijven niet accepteren dat die hogere cost van hun marges af gaat... zeker niet bij een bedrijf dat verlieslatend is.

Deze prijsstijging zat eraan te komen, is long overdue en dat het geen 2-3 dollar ging zijn was ook te verwachten. 7 jaar... Proximus en Telenet hebben op die periode 8 keer hun prijzen verhoogd. Als je het allemaal gaat optellen zullen we daar ook niet ver van de 33% landen denk ik.

Wat ik PR technisch wel een méga flater vind van Zwift is dat men dit doet bij de start van de zomer (het overgrote deel van hun userbase komt van het Noordelijk halfrond). En dat ik mijn maand dus nog kon renewen aan het oude tarief op 27 mei maar dat een jaar wel al €200 kost vóór 6 juni. Als men nu had gezegd "neem nog snel een jaar aan het oude tarief" dan springt daar wrs nog masaal veel volk op én die mensen betalen nadien wrs gewoon verder omdat het nieuws al verwerkt is. Nu heb je in de plaats nen hoop volk die meteen hun abo stoppen en wrs bij de herstart dan ook nog alternatieven gaan zoeken...

Vraag die ik mij stel is hoe ze in de eerste plaats die 14,99€ konden rechtvaardigen.
Want laat ons eerlijk zijn, zoveel krijg je daar ook niet voor terug. Maar goed sentiment en gemak doet veel.
Maar ineens 5€ erbij kletsen is wel fors. Dat dit kadert in “normale indexering” wil ik gerust nog accepteren.
Maar moeten we ons de vraag niet stellen of ze niet gewoon slecht met hun geld omgaan en ze beter hadden bespaard en geoptimaliseerd i.p.v. de factuur verhoogd.

Moesten ze nu nog constant innoveren en koploper op technisch of trainingsvlak zijn. Maar nee, ze smukken het menu wat op en introduceren nieuwe routes over bestaande wegen.
Dat kost nu ook geen fortuinen. En ja de running cost die stijgen, maar het aantal users ook nog gevoelig. Dus dat compenseert.
 
Wat ik begrepen heb is dat heel hun boel draait bij Amazon.

Zoals bij veel zaken in IT gaat de prijs exponentieel omhoog als uw users omhoog gaan. Dat is een gigantische kost.

Ik ben ermee eens dat die prijs eigenlijk niet te rechtvaardigen is als je vergelijkt met Xbox live of playstion+.

Nu... Er zijn alternatieven als mywoosh, indievelo, ...
Gisteren abonnement gestopt. Zal volgende winter wel zien.
 
Die 7 jaar kan niet kloppen. Ik ben pas in 2019 begonnen met zwift en ben zeker dat dit nu de 2de prijsstijging is.
 
Genoeg reden om mij dan toch niet een nieuwe smarttrainer aan te kopen. Zou me toch iets te duur worden voor de tijd dat ik het zou gebruiken.

En al zeker de Zwift Cog niet.
 
Gequote van Wikipedia:
The Zwift game was released in its beta version in September 2014,[4] in partnership with TRUE Communications/InGoodTaste,[5] and became a paid product with a fee of US$10 per month in October 2015, (equivalent to $13 in 2023).[6] They raised their monthly membership to US$14.99 in November 2017, (equivalent to $19 in 2023).[7]
 
Vraag die ik mij stel is hoe ze in de eerste plaats die 14,99€ konden rechtvaardigen.
Want laat ons eerlijk zijn, zoveel krijg je daar ook niet voor terug. Maar goed sentiment en gemak doet veel.
Maar ineens 5€ erbij kletsen is wel fors. Dat dit kadert in “normale indexering” wil ik gerust nog accepteren.
Maar moeten we ons de vraag niet stellen of ze niet gewoon slecht met hun geld omgaan en ze beter hadden bespaard en geoptimaliseerd i.p.v. de factuur verhoogd.

Moesten ze nu nog constant innoveren en koploper op technisch of trainingsvlak zijn. Maar nee, ze smukken het menu wat op en introduceren nieuwe routes over bestaande wegen.
Dat kost nu ook geen fortuinen. En ja de running cost die stijgen, maar het aantal users ook nog gevoelig. Dus dat compenseert.
Of de €14,99 die het was te rechtvaardigen was is een andere discussie natuurlijk maar er zijn blijkbaar toch héél veel mensen die €15/maand een correcte prijs vonden. Net zoals nu te verwachten is dat de grote meerderheid ook gewoon die €19,99 gaan slikken.
En dan is het rekenen. Als Zwift hierdoor 25% van zijn klanten verliest, wat nooit gaat gebeuren volgens mij, dan is de prijsverhoging een break-even operatie. Als ze 10% van hun klanten verliezen, genereren ze 20% meer inkomsten. De lagere operating cost door minder users en dus in principe minder data verbruik laat ik dan nog buiten beschouwing.

Die 7 jaar kan niet kloppen. Ik ben pas in 2019 begonnen met zwift en ben zeker dat dit nu de 2de prijsstijging is.
Het klopt wel degelijk, ik ben net in mijn billing history gaan kijken en ik betaal sinds november 2018 €14,99/maand. Daarvoor 3 maand €10,49 en alles daarvoor was $10. Van $10 naar €14,99... met de wisselkoers op 1,15 was dát pas een stevige prijsstijging.

Ik meen mij wel te herinneren dat de prijsaanpassing inderdaad al in 2017 al was aangekondigd maar dat bestaande leden toen wel nog een jaar aan het oude tarief konden blijven. Als dat toen kon bij een 50%+ increase snap ik al helemaal niet waarom ze dit nu niet doen met het jaarabo. :unsure:

Ik vraag mij oprecht af of er studies gedaan zijn/worden naar de beste manier om abo prijzen te verhogen (moet wel bijna). Ik vraag mij daarbij af wat nu echt de beste manier is... elk jaar een klein beetje zoals telecom het bij ons doet, of wachten wachten wachten en dan plots een klets erbij (met standaard méga outrage tot gevoel want: "33%!!! Zijn ze zot???". Mijn buikgevoel zegt eigenlijk optie 1 (kleine beetjes) maar er zal aan de andere kant wel een reden zijn dat ze het op deze manier doen en niet anders.
 
Die 7 jaar kan niet kloppen. Ik ben pas in 2019 begonnen met zwift en ben zeker dat dit nu de 2de prijsstijging is.

Tja.... Ik vind dat ook heel verbazingwekkend moet ik zeggen.
Blijkbaar heb ik ook al 10 jaar Zwift (want in het begin dat ik het had werd de wereld nog opgevuld met 'blauwe mannekes' (bots dus).

Gequote van Wikipedia:

Alle bronnen die ik vind zeggen ook dat de laatste prijsstijging van 2017 was.
Maar je kon inderdaad uw oud tarief wat in leven houden.
 
Terug
Bovenaan