De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Stukken beter, maar hangt er wel nog wat vanaf wat je wenst.

Als je een bepaalde 'categorie' zoekt. Bv. Carbon aero fiets met ultegra di2, dan zul je heel wat mogelijkheden vinden die op relatief korte termijn te verkrijgen zijn.

Wil je een specifiek model in specifieke kleur, dan kan het in extremis nog twee jaar duren.

Bij gravel fietsen is het wel wat beperkter hoe ik het begrijp omdat de vraag groter is.

Over de kleur ga ik niet vitten, heb al gemerkt dat 2023 niet het jaar van funky kleurtjes is :lol:

Soit we zullen wel zien, eens een shortlist maken en beslissen, het is niet dat er in dat segment "slechte" opties zijn maar we kopen nu eenmaal niet alleen met hersenen :D

Over de kleur ga ik niet vitten, heb al gemerkt dat 2023 niet het jaar van funky kleurtjes is :laugh:

Soit we zullen wel zien, eens een shortlist maken en beslissen, het is niet dat er in dat segment "slechte" opties zijn maar we kopen nu eenmaal niet alleen met hersenen :D
Voor een "alleskunner" fiets, gewoon diegene kopen die je het knapst vindt, al de rest is als amateur ondergeschikt vind ik 😇
'k Zou ook wel gaan voor een 2x vanvoor, toch het handigste. Voor de rest dan nog uitmaken of er per sé spatborden, brede banden , etc... moeten opkunnen, obv daarvan kan je wel al shortlistje maken.
Het helpt ook om een paar winkels binnen te stappen, zien wat ze op stock hebben in je maat en als het "klikt" na een testrit, niet meer twijfelen. Ik ben zo geëindigd met mijn Cinelli, prijs/kwaliteit zijn er sowieso veel betere dingen, maar ik was echt instant weg van die fiets :love:

Bon er zijn nog drie modellen in de running.

- Cannondale - Topstone Carbon 3: Met een soort achtervering dus offroad oriented maar volgens de reviews wel goed op de weg. Shimano GRX800 2by. Nadeel enkel in het zwart of bizar beige/bordeaux. Hij ziet er ook wat "raar" uit maar dat maakt hem net interessant :laugh:

- Trek - Checkpoint SL5: De meest blitse qua looks. Shimano GRX800 2by, vermoedelijk vlot verkrijgbaar. Nadeel €400 euro zelf op te leggen

- Scott Addict Gravel 20: De meest racy van de drie denk ik, elektrisch geschakeld maar wel 1by dus misschien niet de beste keuze maar toch :tongue:

Heeft er iemand ervaring met Cannondale? Uiteraard een zeer bekend merk maar je komt ze precies niet vaak tegen?

Bon er zijn nog drie modellen in de running.

- Cannondale - Topstone Carbon 3: Met een soort achtervering dus offroad oriented maar volgens de reviews wel goed op de weg. Shimano GRX800 2by. Nadeel enkel in het zwart of bizar beige/bordeaux. Hij ziet er ook wat "raar" uit maar dat maakt hem net interessant :laugh:

- Trek - Checkpoint SL5: De meest blitse qua looks. Shimano GRX800 2by, vermoedelijk vlot verkrijgbaar. Nadeel €400 euro zelf op te leggen

- Scott Addict Gravel 20: De meest racy van de drie denk ik, elektrisch geschakeld maar wel 1by dus misschien niet de beste keuze maar toch :tongue:

Heeft er iemand ervaring met Cannondale? Uiteraard een zeer bekend merk maar je komt ze precies niet vaak tegen?
Ik denk dat Cannondale een merk is dat het vooral goed doet op de Amerikaanse markt.
Jammer van de kleuren van die Trek. Moest de SL5 dezelfde donkerrode kleur hebben van de SL6... :drool:

99 spokes plaatst de Scott hoger kwa afmontage. De Trek is (niet echt verrassend) de slechtste prijs/kwaliteit van de 3. Zie chart halverwege: https://99spokes.com/en-EU/compare?...ckpoint-sl-5-2023,scott-addict-gravel-20-2023

Net daaronder zie je trouwens ook dat je de Scott niet echt moet laten voor de 1by want de Gear range is quasi gelijk.

Ik rij zelf met een Cannondale Topstone Lefty. Het zijn absoluut oerdegelijke fietsen. Goede frame, goede constructie,... Kingpin suspension is ook absoluut een meerwaarde, zeker als je vaak op ruwere ondergrond rijdt. Met sprinten ofzo merk je er absoluut niks van (ik toch alleszins niet), is eerder bij impact langs onder dat hij z'n werk doet.

Je komt ze inderdaad niet super vaak tegen in het wild. Ik doe wel meerdere gravel-events elk jaar en daar komt je er toch wel een aantal tegen, meestal wel een carbon versie. Zo nu en dan ook wel een paar Lefties.

Volgens één van de grotere Cannondale verdelers in de buurt wordt er vaak voor een ander merk gekozen omdat binnen eenzelfde prijsklasse andere fietsen vaak net wat beter zijn uitgerust qua afmontage. Volgens hun zit de prijs bij Cannondale ook vooral in hun R&D en super degelijke constructie van frames.

Vriendin van me had er zo een (non-lefty), en was er wel tevreden van, maar is uiteindelijk toch overgestapt op een BMC URS, die zowat hetzelfde doet, maar op bepaalde punten wel beter was.

Ik rij zelf met een Cannondale Topstone Lefty. Het zijn absoluut oerdegelijke fietsen. Goede frame, goede constructie,... Kingpin suspension is ook absoluut een meerwaarde, zeker als je vaak op ruwere ondergrond rijdt. Met sprinten ofzo merk je er absoluut niks van (ik toch alleszins niet), is eerder bij impact langs onder dat hij z'n werk doet.

Je komt ze inderdaad niet super vaak tegen in het wild. Ik doe wel meerdere gravel-events elk jaar en daar komt je er toch wel een aantal tegen, meestal wel een carbon versie. Zo nu en dan ook wel een paar Lefties.

Volgens één van de grotere Cannondale verdelers in de buurt wordt er vaak voor een ander merk gekozen omdat binnen eenzelfde prijsklasse andere fietsen vaak net wat beter zijn uitgerust qua afmontage. Volgens hun zit de prijs bij Cannondale ook vooral in hun R&D en super degelijke constructie van frames.

Bedankt voor de bevindingen, die lefty is best een vreemde maar coole verschijning :D
Die website die @Reverz deelde toont inderdaad dat de Topstone een beetje minder uitgerust is dan pakweg de Scott maar hij is natuurlijk wel €300 goedkoper.

The Agony Of Choice

Bedankt voor de bevindingen, die lefty is best een vreemde maar coole verschijning :D
Die website die @Reverz deelde toont inderdaad dat de Topstone een beetje minder uitgerust is dan pakweg de Scott maar hij is natuurlijk wel €300 goedkoper.

The Agony Of Choice
Graag gedaan, keuzestress is altijd lastig :laugh: Is er een mogelijkheid om ze alle drie (al dan niet bij verschillende winkels) te testen?

Ik ben wel fan van Cannondale, die Topstone vind ik nog steeds een heel intrigerende fiets (zeker de lefty). Heb zelf een Cannondale racefiets.
Altijd kiezen voor de fiets die je liefst ziet. Een 'iets mindere' groepset schakelt en remt nog steeds excellent.

The Agony Of Choice
Ja die topstone is zeker een goeie keuze. Iets minder uitgerust maar ook iets goedkoper dus daar is het vooral de vraag of je dat hogere spec niveau écht wil of toch liever wat uit spaart en anders puur kwa gevoel/looks. De Trek is gewoon puur objectief de slechtste deal van de 3, wat zoals gezegd niet echt een verrassing mag wezen. Trek is gewoon duur, sowieso veel duurder dan een Scott die meestal toch reputatie hebben van eerder aan de goedkopere zijde van het spectrum te zitten (zonder daarmee in te boeten aan kwaliteit van afmontage).

Graag gedaan, keuzestress is altijd lastig :laugh: Is er een mogelijkheid om ze alle drie (al dan niet bij verschillende winkels) te testen?

Ik ga sowieso eens een toertje doen in winkels die ze aanbieden, van dichtbij eens bewonderen zegt ook al veel meer dan een handvol foto's en spec sheets.

Vandaag mijn PR op de gravelbike serieus aangescherpt, 3'05". Meer tijd had ik niet nodig om de eerste hond achter mij te krijgen die geïnteresseerd was in mijn sappige hespen.

Ik denk dat Cannondale een merk is dat het vooral goed doet op de Amerikaanse markt.
Jammer van de kleuren van die Trek. Moest de SL5 dezelfde donkerrode kleur hebben van de SL6... :drool:

99 spokes plaatst de Scott hoger kwa afmontage. De Trek is (niet echt verrassend) de slechtste prijs/kwaliteit van de 3. Zie chart halverwege: https://99spokes.com/en-EU/compare?...ckpoint-sl-5-2023,scott-addict-gravel-20-2023

Net daaronder zie je trouwens ook dat je de Scott niet echt moet laten voor de 1by want de Gear range is quasi gelijk.
In feite goed gek die checkpoint.
Op geen enkel vlak beter dan mijn grizl cf sl 7 maar wel 1700€ duurder.
Je kan discussiëren of het stuur en de stuurpen beter zijn, de wielen dat mag je ook al op uw buik schrijven.
Ja sorry hoor maar rot een einde op…

In feite goed gek die checkpoint.
Op geen enkel vlak beter dan mijn grizl cf sl 7 maar wel 1700€ duurder.
Je kan discussiëren of het stuur en de stuurpen beter zijn, de wielen dat mag je ook al op uw buik schrijven.
Ja sorry hoor maar rot een einde op…
Eigenlijk hebt ge gewoon gelijk.
Bij ons rijdt er ook ene rond met een Ridley tussen allemaal Grails. Als ik hoor wat die heeft moeten betalen tegenover ons.... Amaai mijn voeten. En die fiets is gewoon slechter dan de mijne...

Schone vélo, maar koop toch gewoon een Canyon...

Zijn er mensen die interesse hebben om op 4 maart de Gravel versie van de Parel van het Hageland te rijden?
€7, 95km, 1 bevoorrading onderweg.
Meer info & sfeerbeelden op de facebookpagine van Fun On Wheels: https://www.facebook.com/profile.php?id=100057064525575

Kan misschien dienst doen als BeyondGaming Gravel Ride #3 ? :unsure:
@Mr.Fingers , @poeperman , @Polle32 , @515 , @langun , @thomasv (ik vergeet nog mensen denk ik)

En misschien mogen we dit keer ook wat nieuwe namen verwelkomen? @Airjinx @MrKend54l :unsure:

Eigenlijk hebt ge gewoon gelijk.
Bij ons rijdt er ook ene rond met een Ridley tussen allemaal Grails. Als ik hoor wat die heeft moeten betalen tegenover ons.... Amaai mijn voeten. En die fiets is gewoon slechter dan de mijne...

Schone vélo, maar koop toch gewoon een Canyon...
Ik begrijp het betalen van een premium om geen eenheidsworst te moeten rijden maar het stopt toch ergens denk ik dan. (allé voor mij toch :unsure: )

Laatst bewerkt:
Zijn er mensen die interesse hebben om op 4 maart de Gravel versie van de Parel van het Hageland te rijden?
Meer info & sfeerbeelden op de facebookpagine van Fun On Wheels: https://www.facebook.com/profile.php?id=100057064525575

@Mr.Fingers , @poeperman , @Polle32 , @515 , @langun , @thomasv (ik vergeet nog mensen denk ik)

En misschien mogen we dit keer ook wat nieuwe namen verwelkomen? @Airjinx @MrKend54l :unsure:

Ik begrijp het betalen van een premium om geen eenheidsworst te moeten rijden maar het stopt toch ergens denk ik dan. (allé voor mij toch :unsure: )
Ziet er niet slecht uit, al ga ik dat eens moeten navragen bij de Mrs. , die avond komt de ganse familie op bezoek, ik vermoed dat ik geen punten ga scoren door te zeggen dat ik om 16:00 thuis ben 😅

Op zich wel goesting, maar ik ga ook eerst eens de agenda (lees: mijn vrouw) moeten checken. Zaterdag is nooit evident...

Terug
Bovenaan