De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Nee niet persé maar het kost me niets minder per maand als het volledig op is ;)
Vaak kan je bij leasing je budget ook nog opvullen met accessoires (spatborden, pedalen, onderhoudsbudget, verlichting, ...) mocht je niet aan het "maximale" bedrag komen.

Een gravelfiets zal toch voornamelijk ingezet worden op vlakke of glooiende parcours. Er zal dan vooral met bredere en dus tragere banden gereden worden dus puur topsnelheid lijkt me geen probleem. Het lijkt me ook dat niet dat je daar echt lange en steile beklimmingen mee gaat doen. Maar je kan altijd een bredere casette liggen als je echt een kleiner verzet nodig hebt.
@Mr.Fingers heeft ons op de 2de Gravel Ride nocthans een aantal gemene dingen laten bedwingen waar ik blij was met mijn 2x vooraan en 34 achteraan.

Op het grootste deel van mijn ritten kom ik niet van mijn buitenblad natuurlijk maar voor die ritten dat het toch nodig is, heb je de tandjes wel.

@Mr.Fingers heeft ons op de 2de Gravel Ride nocthans een aantal gemene dingen laten bedwingen waar ik blij was met mijn 2x vooraan en 34 achteraan.

Op het grootste deel van mijn ritten kom ik niet van mijn buitenblad natuurlijk maar voor die ritten dat het toch nodig is, heb je de tandjes wel.
Goh, met mijn 1x11 ging dat ook zonder stoempen.

Maar ik zie ook niet in waarom je met een gravelfiets niet zou klimmen?

Goh, met mijn 1x11 ging dat ook zonder stoempen.

Maar ik zie ook niet in waarom je met een gravelfiets niet zou klimmen?
Ja maar jij woog ook geen 90kg en u conditie is/was ook een stuk beter :p

Uiteraard kan je wel gewoon klimmen met een gravelbike. Als je op een Grizl gewone race banden legt lijkt mij dat zelfs nog een vrij goeie wegfiets. Ik meen mij ook te herinneren van comments van @poeperman en/of @Mr.Fingers dat de geometrie van de Grizl bv aggressiever is dan die van een Endurace.

Zeker als je voor een N=1 bike wil kiezen waarmee je 'álles' wil kunnen doen is een wat aggresievere gravel bike misschien wel de ideale oplossing.

Blijkbaar is een fiets kiezen niet zo evident, misschien moet ik voor het zekere terug zij wieltjes installeren:unsure:

Straks nog eens in de rabbit hole duiken van drive trains. Hopelijk word ik er wijzer van maar ik betwijfel het :D

Ze maken het hier moeilijker dan het is, ik lees hier veel onzin, gewoon uw logisch verstand volgen.

Ja maar jij woog ook geen 90kg en u conditie is/was ook een stuk beter :p

Uiteraard kan je wel gewoon klimmen met een gravelbike. Als je op een Grizl gewone race banden legt lijkt mij dat zelfs nog een vrij goeie wegfiets. Ik meen mij ook te herinneren van comments van @poeperman en/of @Mr.Fingers dat de geometrie van de Grizl bv aggressiever is dan die van een Endurace.

Zeker als je voor een N=1 bike wil kiezen waarmee je 'álles' wil kunnen doen is een wat aggresievere gravel bike misschien wel de ideale oplossing.
Ja maar ik ben wel ouder é :oi22: .

Dat van dat klimmen was vooral een reactie op de post van MrKendl54l.

Op welke maten moet ik letten om een al dan niet aggressive geometrie te herkennen?

Ik heb nog eens zitten nadenken over 1by vs 2by, gezien het echt wel N=1 wordt. Speel ik best op safe met een 2by of een 1by met een 12/13 versnelling (als die dan al te vinden zijn aan een schappelijke prijs).

Ik ga het even laten bezinken, heb nog tot eind van de maand :laugh:
Ik heb 2x op mijn Grail en ik vind dat zalig. Op de baan kom ik amper van het grote blad af, maar op een offroad klim ben ik toch al vaak naar het kleiner blad gegaan.
2x > .. > 1x12 > 1x11. Zeker wanneer je maar één fiets hebt/wilt.

IlQJG.jpg

Iedereen weet dat de 4x crankset de beste is!

Misschien nog een klein vraagje, hoe zit er dezer dagen met beschikbaarheid. Het is een tijdje bedroevend geweest maar is dat ondertussen al wat beter?

Misschien nog een klein vraagje, hoe zit er dezer dagen met beschikbaarheid. Het is een tijdje bedroevend geweest maar is dat ondertussen al wat beter?
Stukken beter, maar hangt er wel nog wat vanaf wat je wenst.

Als je een bepaalde 'categorie' zoekt. Bv. Carbon aero fiets met ultegra di2, dan zul je heel wat mogelijkheden vinden die op relatief korte termijn te verkrijgen zijn.

Wil je een specifiek model in specifieke kleur, dan kan het in extremis nog twee jaar duren.

Bij gravel fietsen is het wel wat beperkter hoe ik het begrijp omdat de vraag groter is.

Terug
Bovenaan