De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
De 'waarom' is toch heel simpel. 1x11 is stukken goedkoper?

Zo'n ekar zou ik graag hebben, maar minder graag betalen.

We zijn hier bezig over fietsen van 4000 euro...

Nee, verbaas mij erover dat ze zeker in die prijscategorie nog bikes verkopen met een 1X11 groep. Zou voorkeur geven aan 1X12 of meer, meer heb ik niet gezegd.

Bon de gravelkoorts begint te stijgen, deze maand start de nieuwe leasing ronde dus ik moet stilaan eens iets gaan kiezen. Canyon en andere online merken zijn nog steeds geen optie dus daar kan ik niet terecht. Budget is €3999 euro max.

• Cube Nuroad C62 SLT: Vederlicht en eTap aan een zeer bescheiden prijs. Is er een catch?
  • Wilier Jena: Italiaanse flair, niet de beste bang for the buck maar die Italiaanse flair he ...
  • Trek Checkpoint SL5: Trek altijd degelijk wel de duurste uit dit lijstje?
  • Canondale Topstone Carbon 3 of 4: Ik vind hun modellen nogal een zooitje, enorme prijsverschillen voor fietsen met dezelfde naam...
  • Scott Addict Gravel 20: eTap maar enkel leverbaar in een vreselijk groen.
  • BMC URS ONE: Met Rival 1, allicht niet de beste bang for the buck maar ja Greg rijdt ook met BMC he :unsure:

Heeft er nog iemand suggesties of bedenkingen?

Giant Revolt Advanced 0? Komt wel op €4199, maar is wel een zeer goeie fiets

Giant Revolt Advanced 0? Komt wel op €4199, maar is wel een zeer goeie fiets

Die was ik ook al tegengekomen. De limiet is eigenlijk €3600 maar een beetje opleggen kan vandaar dat ik €4000 gezegd had, nu ik moet ergens de grens trekken en €4200 is me te veel op leggen :p

Over 1 x 11,12,13 ga ik me niet uitspreken, ik denk dat het weinig relevant is voor een casual als mezelf.

We zijn hier bezig over fietsen van 4000 euro...

Nee, verbaas mij erover dat ze zeker in die prijscategorie nog bikes verkopen met een 1X11 groep. Zou voorkeur geven aan 1X12 of meer, meer heb ik niet gezegd.
Jij vroeg waarom he. Niet verbaasd zijn als je dan antwoord krijgt. ;)

En ja, 1x12 is zeker mogelijk in dat budget. Wat overigens niet "rond 4000 euro", maar MAX 4000 euro is. Ook wel een verschil.
Eigenlijk zeg je dan "enkel SRAM". Shimano GRX is allemaal 11 speed. En Campagnolo Ekar is buiten budget. (Rose backroad Ekar = 4500 euro. Wilier Jena Ekar = 5300 euro. BMC URS 01 Ekar = 7000 euro.)

Niet verkeerd bedoeld he. Gewoon een vaststelling en een antwoord op de "waarom" vraag.

Qua effectief "nut" en "voelen". Zou ik overigens misschien zelfs eerder een voorkeur hebben voor 11-speed en dan wat geld over hebben voor een mooi setje velgen er op.

Maar naar de vraag toe :
Zou je veel off-road rijden? Want als het grotendeels op de weg is, dan zou ik misschien toch eerder kijken naar 2by dan 1by.

Laatst bewerkt:
Jij vroeg waarom he. Niet verbaasd zijn als je dan antwoord krijgt. ;)

En ja, 1x12 is zeker mogelijk in dat budget. Wat overigens niet "rond 4000 euro", maar MAX 4000 euro is. Ook wel een verschil.
Eigenlijk zeg je dan "enkel SRAM". Shimano GRX is allemaal 11 speed. En Campagnolo Ekar is buiten budget. (Rose backroad Ekar = 4500 euro. Wilier Jena Ekar = 5300 euro. BMC URS 01 Ekar = 7000 euro.)

Niet verkeerd bedoeld he. Gewoon een vaststelling en een antwoord op de "waarom" vraag.

Qua effectief "nut" en "voelen". Zou ik overigens misschien zelfs eerder een voorkeur hebben voor 11-speed en dan wat geld over hebben voor een mooi setje velgen er op.
Zucht. Die mens vraag advies en ik zeg dat ik geen gravel fiets meer met 1x11 speed zou kopen laat staan van 4000 euro, is dat nu zo moeilijk te vatten? Ik heb net zelf een Scott gekocht met 12 speed AXS onder zijn budget, alsof dat nog zo speciaal is tegenwoordig.
Bij BMC betaal je blijkbaar gewoon veel voor de naam net als Speci.
Case closed voor mij, ik wens shiftyke een goede keuze toe en veel schakelplezier 😁.

Laatst bewerkt:
Zucht. Die mens vraag advies en ik zeg dat ik geen gravel fiets meer met 1x11 speed zou kopen laat staan van 4000 euro, is dat nu zo moeilijk te vatten? Ik heb net zelf een Scott gekocht met 12 speed AXS onder zijn budget, alsof dat nog zo speciaal is tegenwoordig.
Waarom vat je dat zo persoonlijk op? Waarom die "zucht"? Is toch nergens voor nodig? Ik antwoord letterlijk op je vraag. Get off your high horse.

En ja, de Scott Addict Gravel 20 lijkt me wel een mooie fiets voor TS. Afhankelijk van zijn use-case. (Hoeveel weg, hoeveel off-road?)

Maar is een gezouten mening nog ongezouten advies?

Ik zou 100 keer liever 1x12 AXS hebben dan 1x13 mechanical bijvoorbeeld.

En ik heb al jaren 1x12 op mijn Canyon Lux, waar die 52 (bij mij nog 50) pizzaschep achteraan een whopping sprong van 42 naar 52 (36 - 42 - 52) neemt, en daardoor onbruikbaar is. Dus, da's virtueel een 11-speed ;)

Shimano doet dat met een 39-45-51 wat mij betreft 10 keer beter.

Die was ik ook al tegengekomen. De limiet is eigenlijk €3600 maar een beetje opleggen kan vandaar dat ik €4000 gezegd had, nu ik moet ergens de grens trekken en €4200 is me te veel op leggen :p

Over 1 x 11,12,13 ga ik me niet uitspreken, ik denk dat het weinig relevant is voor een casual als mezelf.
Moet het budget effectief op?
Want voor wat jij er mee wilt doen denk ik dat je ook goedkoper uit de nood bent.

1x11 kan een limiterende factor zijn. Maar voor hetgeen jij wilt doen lijkt me dat echt wel ruim voldoende. Als je niet gaat klimmen en op het vlakke rijdt ga je toch altijd op de kleinere kransjes vooraan rijden. En aangezien het een gravelbike is acht ik de kans dat je vaak sneller dan 45 gaat rijden klein.

En ja, de Scott Addict Gravel 20 lijkt me wel een mooie fiets voor TS. Afhankelijk van zijn use-case. (Hoeveel weg, hoeveel off-road?)

De bedoeling is om toch de offroad op te zoeken, echter is de realiteit dat er toch veel baan kilometers gaan bij zijn aangezien we nu niet in gravel bezaaide gebieden leven.

Moet het budget effectief op?

Nee niet persé maar het kost me niets minder per maand als het volledig op is ;)

De bedoeling is om toch de offroad op te zoeken, echter is de realiteit dat er toch veel baan kilometers gaan bij zijn aangezien we nu niet in gravel bezaaide gebieden leven.
Dan zou ik voor jezelf afwegen wat je het belangrijkste vindt.

Voor op de weg zal de 2by wat meer "comfort" geven dat de trapjes tussen het schakelen wat kleiner zijn en je beter een "aangename" cadans zult kunnen vinden.
De 1by zal een voordeel zijn bij het onderhoudsgemak/schoonmaak gemak en bij off-road gebruik met snelle hoogteveranderingen, zullen de grotere stappen juist een voordeel zijn.

Maar is een gezouten mening nog ongezouten advies?

Ik zou 100 keer liever 1x12 AXS hebben dan 1x13 mechanical bijvoorbeeld.

En ik heb al jaren 1x12 op mijn Canyon Lux, waar die 52 (bij mij nog 50) pizzaschep achteraan een whopping sprong van 42 naar 52 (36 - 42 - 52) neemt, en daardoor onbruikbaar is. Dus, da's virtueel een 11-speed ;)

Shimano doet dat met een 39-45-51 wat mij betreft 10 keer beter.

Ik geef ook de voorkeur aan 1x12 AXS, denk dat dat de beste koop is momenteel voor een groep <1000 euro. Ik rij dus voor alle duidelijk zelf graag al 10 jaar 1x11 maar wie niet inziet dat er beperkingen zijn aan dit systeem zou ik toch willen tegenspreken, 1x12 is een verbetering.
Sprong naar 50-52 is inderdaad groot al kan ik wel enkele klimmen verzinnen waar ik er maar al te blij mee zou zijn. Denk dat je dat ook meer als backup voor noodgevallen moet zien die je ook toelaat om vooraan een groter blad te nemen. Veel op de 10 rijden is ook niet goed.

De Sram XPLR groep lijkt me wel redelijk dicht bij de sweet spot te zitten voor gravel.

Laatst bewerkt:
Voor op de weg zal de 2by wat meer "comfort" geven dat de trapjes tussen het schakelen wat kleiner zijn en je beter een "aangename" cadans zult kunnen vinden.
Ik ga er eerlijk in zijn dat ik nog geen meter op mijn binnenring gereden heb. Ook niet offroad.
Ik zit ook altijd diep op de casette. Ik zou ook wel uit de voeten kunnen met de 46x30 of zelfs 46x34 voor een klim. Oké dan ga je wat cross-chainen maar bon.
Dus meer comfort, ik zou het niet zeggen. Toch zeker niet als je een casette legt die breder is dan 11-34.

Ik ga er eerlijk in zijn dat ik nog geen meter op mijn binnenring gereden heb. Ook niet offroad.
Ik zit ook altijd diep op de casette. Ik zou ook wel uit de voeten kunnen met de 46x30 of zelfs 46x34 voor een klim. Oké dan ga je wat cross-chainen maar bon.
Dus meer comfort, ik zou het niet zeggen. Toch zeker niet als je een casette legt die breder is dan 11-34.
Lijkt me wel veel van het niveau af te hangen, niet? Als "beginner" denk ik dat het grotere bereik toch wel nodig is.
Ik zou geen beginnend fietser aanraden dat hij met "46x34 wel toekomt". :)

En met 2by lijkt het me ook niet dat breder dan 11-34 nodig is?

Nu, goed punt dat je verder aanraakt, ik zou in het geval van 2by dan wel de voorkeur geven voor een voorblad genre 46/30 ipv 50/34 voor deze use-case.

Blijkbaar is een fiets kiezen niet zo evident, misschien moet ik voor het zekere terug zij wieltjes installeren:unsure:

Straks nog eens in de rabbit hole duiken van drive trains. Hopelijk word ik er wijzer van maar ik betwijfel het :D

Gast, ge woont in de Klinge... het enige dat in een straal van 50km in de buurt van een helling komt is een brug over den expressweg :tongue:

Een nadeel van 1x is dat die cassettes vaak vrij duur zijn, en dat die kleine kransjes best wel snel slijten. Ook heb je toegenomen slijtage door de overmatige schuine kettinglijn omdat je enige kettingblad in het midden staat, met ook extra weerstand als gevolg.

Het blijft mijn mening dat voor alles behalve de meest gnarly gravel (dat bijna XC MTB is) een 2x setup superieur is aan een 1x setup, zeker met de moderne derailleurs met een clutch. Ik spaar mijn fiets echt niet, en mijn 2x heeft nog maar 1x een ketting afgeworpen, toen ik eens achteruit moest trappen om een boomstronk te ontwijken... En bij een 1x zou die ketting er zeer waarschijnlijk ook wel afgekomen zijn.

Zelf heb ik een 46/30 met een 11/34, die ik kan bumpen naar een 11/40 voor als het verticale muren zijn in de Ardennen met bagage.

.....

Maar naar de vraag toe :
Zou je veel off-road rijden? Want als het grotendeels op de weg is, dan zou ik misschien toch eerder kijken naar 2by dan 1by.
Op de eerste lijn: absoluut akkoord! Om het simpel te houden is 1x11 gewoon onklopbaar vind ik. Qua prijs, maar ook qua gemak omdat alles gewoon door elkaar bruikbaar is. Ik rij met een 34T Raceface chainring, een 11-46 Shimano XT Cassette en een Sram Apex derailleur. Ik kan daarmee meerijden met de lokale fietsclub (zelfs in de sprintjes - als de conditie het toelaat) maar evengoed geladen voor te bikepacken.
Enfin, je hebt echt geen gigantisch bereik nodig om u te amuseren op een fiets! Een fiets die je leuk vindt en goed zit is oneindig keer belangrijker dan dat eene kransje dat je in 98% van de gevallen al niet mist.

Gast, ge woont in de Klinge... het enige dat in een straal van 50km in de buurt van een helling komt is een brug over den expressweg :tongue:

Euuuuhmm :unsure:

Dat kan er misschien ook wel deels mee te maken hebben. :unsure:
Maar alle gekheid op een stokje op 46x34 moet je niet de Ventoux gaan beklimmen. Maar als dat uw doel is dan zou ik om te beginnen al geen gravelfiets nemen :p
En 46x34 aan 80rpm is nog altijd 13,6km/h. Je kan zelfs zakken naar 70rpm. Dat is niet super ideaal, maar voor een korte punch klim is een lagere cadans nu ook weer geen ramp. In de Vlaamse Ardennen zijn er voldoende die 34x28 omhoog rijden.

Een gravelfiets zal toch voornamelijk ingezet worden op vlakke of glooiende parcours. Er zal dan vooral met bredere en dus tragere banden gereden worden dus puur topsnelheid lijkt me geen probleem. Het lijkt me ook dat niet dat je daar echt lange en steile beklimmingen mee gaat doen. Maar je kan altijd een bredere casette liggen als je echt een kleiner verzet nodig hebt.

Ik denk dat het belangrijkste de use case zal zijn. Maar als het voornamelijk vlak, woon-werk en die ongein is dan zie ik niet direct de meerwaarde van een 30 chainring te hebben.

Terug
Bovenaan