Str8_6
Well-known member
Wat me wel opviel: veel Road schoenen/klikpedalen
Als je niet moet wandelen/lopen is dat natuurlijk de beste optie.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat me wel opviel: veel Road schoenen/klikpedalen
Om uit te klikken bij wegschuivenAls je niet moet wandelen/lopen is dat natuurlijk de beste optie.

Om uit te klikken bij wegschuiven
Ik merk geen verschil naar krachtoverbrenging (zelfde merk schoenen, zelfde stijfheid zool)
.Een scalpel full-suspension heb ik ook gezien (en die was binnen > 30km/u)Ik heb deze zomer mijn SPD-SL pedalen ook weleens op de gravel gezet. Ik vind dat toch nog altijd net iets aangenamer rijden.
Alleen heb ik maar 1 paar koersschoenen en die hingen dan helemaal onder het stof, dus maar weer overgestapt op SPD.
Het strafste wat ik heb gezien is toch wel een Scott Foil met 32mm banden, dat is mee willen doen maar er echt geen fiets voor hebben.

Een scalpel full-suspension heb ik ook gezien (en die was binnen > 30km/u)
Ik heb echt zelfde schoenen van gaerne en nee ik merk geen verschil sorry
Wahoo speedplay's zijn kleiner dus dan klopt dat ook al niet van groter is beter
Alles voor de verkoop!Wij zijn dan ook geen profs. Moest er geen verschil zijn, waarom bestaan er dan 2 soorten?

Wahoo speedplay's zijn kleiner dus dan klopt dat ook al niet van groter is beter
Maar nadeel is wel dat je maar langs 1 kant kan inklikken en ze niet geschikt zijn voor modder.

En uw cleat zit op uw schoen dus als die zool hard genoeg is dan is dat gewoon gans die 47 bij mijHet gaat over uw oppervlak waarop je kracht moet uitoefenen. Je moet daarvoor de combinatie cleat en pedaal bekijken.
Bij speelplay is de body niet zo groot, maar de cleat heeft wel een serieus oppervlak.
Je hebt SPD pedalen die een groter oppervlak hebben zoals de ES600 specifiek voor gravel. Net omdat dit aangenamer is.
Maar nadeel is wel dat je maar langs 1 kant kan inklikken en ze niet geschikt zijn voor modder.
En bij SPD heb je minder keuze qua float natuurlijk.
Ja maar zo werkt kracht op een oppervlak natuurlijk nietEn uw cleat zit op uw schoen dus als die zool hard genoeg is dan is dat gewoon gans die 47 bij mij

En wat is flex denk je?Ja maar zo werkt kracht op een oppervlak natuurlijk niet
Een stijve zool zorgt ervoor dat de zool niet flext. Maar het doet niks aan het feit dat de kracht overgebracht moet worden op een bepaald oppervlak, en die kracht dus op uw zeer stijve zool terecht komt en zich daar zal verdelen.
Heel dat gegeven noemen we druk, hoe groter het oppervlak hoe minder druk voor dezelfde kracht.
Uw voet gaat in uw pedaalslag ook niet constant vlak zijn, en misschien komt deze nergens in uw slag vlak.
Je kan ook enkel maar kracht uitoefenen waar er pedaal is, oefen je kracht uit op uw middenvoet of hiel dan gaat uw hiel naar beneden gaan en zakt uw hiel lager dan uw tenen, wat veel mensen doen maar in feite echt niet zo goed is.
Dus hoe groter uw pedaaloppervlak hoe meer ruimte je ook hebt om kracht uit te oefenen.
Nee, waarom zou mijn voetpomp een handvat nodig hebben?En wat is flex denk je?
En hoe werkt krachtoverbrenging denk je?
Of heeft uw voetpomp geen handvat?

Bon je weet dus al niet dat dit ook een voetpomp wordt genoemd:Nee, waarom zou mijn voetpomp een handvat nodig hebben?
Om te dragen ofzo?
Voetpomp voor de camping aanbevolen voor luchtbedden
Onze motivatie? Ervoor zorgen dat je je gemakkelijker kunt installeren op de camping! We raden aan je luchtbed niet te hard op te blazen, dat ligt comfortabeler en het luchtbed zal langer meegaan. € 9.99www.decathlon.nl
Je hoeft het niet te begrijpen natuurlijk, niks mis mee.
Maar weet gewoon dat er wel degelijk argumenten zijn pro een groter pedaaloppervlak die legitiem zijn. Ook al zijn uw schoenen de stijfste die er zijn.
Bon je weet dus al niet dat dit ook een voetpomp wordt genoemd:
![]()
Groter pedaaloppervlakte is niet nodig, zie speedplay's voor beste bewijs.
Maar je hoeft het niet te begrijpen, niets mis mee

Beide worden gebruikt qua benamingDat is een vloerpomp![]()
Mooie les pseudo-fysica, maar je legt eigenlijk voor geen meter uit waarom SPD dus minder goed zou zijn dan SPD SL. Mooi dat je opnieuw zo arrogant moet antwoorden. De stijfheid van de zool en de pedaal bepaalt alles. Als het verschil echt zo belangrijk zou zijn, zou je op de XC-wedstrijden toch ook enkel SPD-SL zien?Ja maar zo werkt kracht op een oppervlak natuurlijk niet
Een stijve zool zorgt ervoor dat de zool niet flext. Maar het doet niks aan het feit dat de kracht overgebracht moet worden op een bepaald oppervlak, en die kracht dus op uw zeer stijve zool terecht komt en zich daar zal verdelen.
Heel dat gegeven noemen we druk, hoe groter het oppervlak hoe minder druk voor dezelfde kracht.
Uw voet gaat in uw pedaalslag ook niet constant vlak zijn, en misschien komt deze nergens in uw slag vlak.
Je kan ook enkel maar kracht uitoefenen waar er pedaal is, oefen je kracht uit op uw middenvoet of hiel dan gaat uw hiel naar beneden gaan en zakt uw hiel lager dan uw tenen, wat veel mensen doen maar in feite echt niet zo goed is.
Dus hoe groter uw pedaaloppervlak hoe meer ruimte je ook hebt om kracht uit te oefenen.
Op X wedstrijden speelt het lopen door de modder natuurlijk de grootste rol. Met spd sl en modder aan je cleats ga je van zijn leven niet meer ingeklikt geraken.Mooie les pseudo-fysica, maar je legt eigenlijk voor geen meter uit waarom SPD dus minder goed zou zijn dan SPD SL. Mooi dat je opnieuw zo arrogant moet antwoorden. De stijfheid van de zool en de pedaal bepaalt alles. Als het verschil echt zo belangrijk zou zijn, zou je op de XC-wedstrijden toch ook enkel SPD-SL zien?
En waar exact op een XC MTB wedstrijd op de Olympische spelen bvb moet er gelopen worden? Quasi allemaal SPD. Alsof die gasten niet bezig zijn met de meest efficiënte krachtoverbrenging.Op X wedstrijden speelt het lopen door de modder natuurlijk de grootste rol. Met spd sl en modder aan je cleats ga je van zijn leven niet meer ingeklikt geraken.
En waar exact op een XC MTB wedstrijd op de Olympische spelen bvb moet er gelopen worden? Quasi allemaal SPD. Alsof die gasten niet bezig zijn met de meest efficiënte krachtoverbrenging.
Het sneller inklikken heeft ook zijn voordelen natuurlijk op zo'n wedstrijden, dat zal ik niet ontkennen.
En je hebt natuurlijk gelijk over de modder. Vanals er voet aan de grond moet gezet worden, is SPD altijd veel praktischer. Maar de mythe dat er per definitie minder efficiëntie is bij SPD, is niet correct.