De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Maar zoals ik al zei, het hangt er van af waarvoor je de fiets gebruikt. Misschien zoek ik te extreme paden op met de gravelbike. Alhoewel, een tijdje geleden kwam ik op een TT in Wallonië (ik geloof rond Spa) iemand met een gravelbike tegen. Wel serieus respect voor die kerel.
Dat blijft een ontzettend moeilijke discussie hé. Langs de ene kant wil je dat het uitdagend is, maar langs de andere kant wil je ook wel een fiets die het terrein goed de baas kan. En ook geen fiets die te goed is voor het terrein dat je doet, soms heb ik dat gevoel bij mijn Spark. Dat is zo'n beest bergaf, ik moet alleen wat sturen :)

Gisteren was het TT in Wijgmaal, ik had al een andere rit gepland dus ik heb hem vandaag grotendeels nagereden, met de gravelbike.
In afdalingen verlies je wel wat met de gravel, toch als je het veilig wil houden. Op een mtb met breed stuur en vering heb je veel meer ruimte om fouten te maken. Pak je met een gravel snelheid en beland je in een spoor of gaat de afdaling plots over in diepe putten met stenen, dan kan het heel snel verkeerd gaan.
Op de mtb heb je toch wel een pak extra grip door de bredere band en zwaardere noppen (en dropperke in de afdalingen).
Er zaten een paar héél steile stukjes in waar het met de gravel (met minder profiel) heel nipt was om boven te geraken. De Zoenk lag een beetje nat na de regen van gisteren, fier dat ik boven ben geraakt met een achterwiel dat meer doorslipte als wat anders :D. Dat maakt het dan ook weer leuk natuurlijk.

Dat blijft een ontzettend moeilijke discussie hé. Langs de ene kant wil je dat het uitdagend is, maar langs de andere kant wil je ook wel een fiets die het terrein goed de baas kan. En ook geen fiets die te goed is voor het terrein dat je doet, soms heb ik dat gevoel bij mijn Spark. Dat is zo'n beest bergaf, ik moet alleen wat sturen :)

Gisteren was het TT in Wijgmaal, ik had al een andere rit gepland dus ik heb hem vandaag grotendeels nagereden, met de gravelbike.
In afdalingen verlies je wel wat met de gravel, toch als je het veilig wil houden. Op een mtb met breed stuur en vering heb je veel meer ruimte om fouten te maken. Pak je met een gravel snelheid en beland je in een spoor of gaat de afdaling plots over in diepe putten met stenen, dan kan het heel snel verkeerd gaan.
Op de mtb heb je toch wel een pak extra grip door de bredere band en zwaardere noppen (en dropperke in de afdalingen).
Er zaten een paar héél steile stukjes in waar het met de gravel (met minder profiel) heel nipt was om boven te geraken. De Zoenk lag een beetje nat na de regen van gisteren, fier dat ik boven ben geraakt met een achterwiel dat meer doorslipte als wat anders :D. Dat maakt het dan ook weer leuk natuurlijk.
Ik heb gisteren Wijgmaal gereden. Met de hardtail. Te warm en geen zin om hoogtemeters te gaan maken in Wallonië en daarom gegaan voor een iets makkelijkere rit. Uitgekomen bij Wijgmaal. met de gravelbike zullen er inderdaad enkele stukken redelijk pittig geweest zijn. Een fully met een dropper is dan weer serieus overkill voor die rit.
Wel mis gereden gisteren. Aan het genieten van de natuurpracht :sarcastic: :crazy: en blijkbaar een pijltje gemist. Een paar 100 meter verder stond er terug een pijltje maar dat was dus een 25tal kilometer verder op de rit. Daardoor was ik wel heel snel rond. Dan maar terug gereden om uit te zoeken waar ik mis gereden had en in mijn verdediging, het pijltje stond niet heel goed geplaceerd. Soit, uiteindelijk dan maar tot aan de bevoorrading gereden en dan maar rechtstreeks naar de start.

Ik vind trouwens dat je met de gravelbike bijna evenveel kan als met een MTB. Toch indien je er de juiste banden voor hebt. Het enige probleem is dat je moeilijk aan de remmen kan. Zeker op snelle afdalingen en indien het dan nog eens hobbelig wordt is het soms nogal sketchy. Gelukkig heb ik niet rap schrik :biglaugh:. "Onder komt ge altijd" is mijn moto. Met de MTB heb ik altijd mijn 2 wijsvingers op de remhendels. Altijd gereed om te remmen. Met de gravelbike gaat dat natuurlijk niet.

Ik kan me zo al inbeelden waar je verkeerd bent gereden :). Dat wegje is op 1,5km van mijn deur en ik moest zelfs al goed kijken waar tussen het hoog gras de ingang was.

Als je in de beugel daalt vind ik toch dat je aardig aan de remmen kan, mijn wijsvingers heb ik dan aan mijn remgrepen.
Banden is natuurlijk weer zoiets. Het is ook nog wel plezant als het op echte gravel en asfalt goed bolt. Ik rij met de Cinturato H en dat heeft toch nog wel wat nopjes. Moest ik in het midden zo'n slick hebben dan was ik niet boven geraakt.
De achterband begint stilletjes aan ook wel te slijten, ik zal in de winter eens iets zwaarder proberen.

Ook Wijgmaal gereden met een hardtail (procaliber).

Maar dacht onderweg ook al dat het wel te doen was met gravelbike. Maar de jongste zoon was mee. En met de gravelbike zijt ge dan zo wat out-of-sync. Bepaalde stukken veel sneller, andere langzamer. Dus dan neem ik sowieso de MTB.

De zoon was wel wat teleurgesteld in het parcours. Was zijn eerste tocht niet in Wallonië met zijn eigen fiets.

Ik kan me zo al inbeelden waar je verkeerd bent gereden :). Dat wegje is op 1,5km van mijn deur en ik moest zelfs al goed kijken waar tussen het hoog gras de ingang was.
Het was niet ver na dat eerste crossboske, de Mollekensberg. Even verder kom je op de Schotstraat en daar rechts een veldbaan op. Even verderop stond dan aan de rechterkant een bordje op de grond, in het hoge gras, dat je links in moest. Dat heb ik gemist. Een paar 100 meter verder zag ik dan weer een bordje richting de Kleine Dalenstraat en dat heb ik gevolgd.
Op dat moment had ik helemaal niet door dat ik mis zat. Pas toen ik na een kleine 20 km terug aan de start aankwam had ik door dat er iets niet correct was.

Als je in de beugel daalt vind ik toch dat je aardig aan de remmen kan, mijn wijsvingers heb ik dan aan mijn remgrepen.
Banden is natuurlijk weer zoiets. Het is ook nog wel plezant als het op echte gravel en asfalt goed bolt. Ik rij met de Cinturato H en dat heeft toch nog wel wat nopjes. Moest ik in het midden zo'n slick hebben dan was ik niet boven geraakt.
De achterband begint stilletjes aan ook wel te slijten, ik zal in de winter eens iets zwaarder proberen.
Als je in de beugel daalt.... maar daar is het probleem. Ik rij niet graag in de beugel. Ik kom uit de motorcrosswereld. Ik zit niet graag zo voorover gebogen. Ik heb m'n handen liever bovenop het stuur en dan kan je natuurlijk (bijna) niet aan de remmen.
Ik heb Continental Terra Trail op mijne gravelbike liggen. Geven eigenlijk een massa grip en bollen meer dan goed genoeg. Eigenlijk heel tevreden van die banden.

Ook Wijgmaal gereden met een hardtail (procaliber).

De zoon was wel wat teleurgesteld in het parcours. Was zijn eerste tocht niet in Wallonië met zijn eigen fiets.
Tja... als je gewend bent in Wallonië te fietsen is zowat elke TT in Vlaanderen een tegenvaller. Je moet de verwachtingen altijd wat terug schroeven wanneer je in Vlaanderen blijft ;)
Eigenlijk is een MTB bijna overkill voor elke rit in Vlaanderen. Alles is best te doen met een gravelbike. Buiten misschien de terril in Beringen.

Ik heb Continental Terra Trail op mijne gravelbike liggen. Geven eigenlijk een massa grip en bollen meer dan goed genoeg. Eigenlijk heel tevreden van die banden.
Toffe banden inderdaad! Die zatten vanuit de fabriek uit ook op mijn gravelbike.

Het was niet ver na dat eerste crossboske, de Mollekensberg. Even verder kom je op de Schotstraat en daar rechts een veldbaan op. Even verderop stond dan aan de rechterkant een bordje op de grond, in het hoge gras, dat je links in moest. Dat heb ik gemist. Een paar 100 meter verder zag ik dan weer een bordje richting de Kleine Dalenstraat en dat heb ik gevolgd.
Yup, het is daar dat ik dacht. De parcoursen liepen daar ook vlak bij elkaar.
Onder in de beugel heb je zoveel meer stabiliteit. Net voor de eerste bevoorrading (niet voor mij uiteraard 😄) had je een vrij pittige afdaling, daar zie ik me niet met de handen bovenop de hoods naar beneden rijden...

@Knarf Wijgmaal is wel de minste van alle Tt's hier in de buurt. Van Bertembos is het sowieso een heel stuk terug naar Wijgmaal, en daar valt met de mtb niks te beleven.
Als je hier in de streek een TT wil rijden kan je best die van Bertem of Oud Heverlee doen.
Voor dit jaar is alles gepasseerd. Normaal waren er nog tt's in Holsbeek, Haasrode en Heverlee en ik zie die allen niet meer op de kalender staan 😬🥲. Zeker Haasrode was echt een beauty!

Als je hier in de streek een TT wil rijden kan je best die van Bertem of Oud Heverlee doen.
Voor dit jaar is alles gepasseerd. Normaal waren er nog tt's in Holsbeek, Haasrode en Heverlee en ik zie die allen niet meer op de kalender staan 😬🥲. Zeker Haasrode was echt een beauty!
Die van Bertem heb ik op GPX gereden een week na de TT.
Dat was inderdaad niet meer geschikt voor ne gravelbike.

Oud Heverlee is altijd gelijk met Warette. Ik ga altijd naar Warette sinds ik die ontdekt heb, vroeger deed ik die wel.
Holsbeek ook wel eens gereden.

Die zomer TT's hebben wat het probleem dat er dan vanalles in Luik/Namen te doen is, en voor mij niet echt veel verschil kwa rijtijd. Dan ga ik sowieso naar de Walen.

Overigens ook eens Aarschot/Holsbeek gravelrit gereden van vitesse.cc.
Dat vond ik toen toch ook wel heel op de rand van 'dit is nog plezant met een gravelbike'.

Ik had SPD pedalen bij m'n Grizl gekocht, maar na een maand heb ik er SPD-SL opgezet en ik rij nu gewoon met dezelfde schoenen als op mijn wegfiets.

Ik wil toch ook wel eens andere schoenen. Ik heb nu de northwave origin plus 2. Maar zijn echt niks waard ivm mijn fizik wegschoenen.

Ik dacht altijd dat je stijfheid niet kon voelen als amateur, maar door die schoenen moet ik mijn mening toch wel serieus bijstellen want ik geraak er precies mijn kracht niet mee kwijt.

Voila door omstandigheden nu pas een eerste ‘officiële’ toertje kunnen gaan doen. De klik pedalen lag gewoon aan het mannetje, na een paar keer inklikken en uitklikken, ging dat van zelf. Naar de positie van het zadel moet ik ook eens kijken want na 25km was m’n zitvlak toch niet heel enthousiast.

Natuurlijk was het geen epische gravel tocht maar gewoon wat stroken opgezocht hier in de buurt, die fiets overstijgt mijn conditie enorm op de moment dus er is werk aan de winkel.

Is er interesse voor een Beyond Gaming Gravel Bash V3?

Ik kan/wil iets opzetten regio Aalter, maar enkel als het zondag 17/09 kan zijn. Fietsen door bossen en boerenwegels, verwacht geen hoogtemeters 😉

Terug
Bovenaan