De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Heeft er al iemand 1 van deze ritjes gedaan? Welke geniet de voorkeur?

Korte rit:

PlugplugOpaal
Plugplug Zwin
PlugPlug Heuvelland
PlugPlug Borinage

Heeft er al iemand 1 van deze ritjes gedaan? Welke geniet de voorkeur?

Korte rit:

PlugplugOpaal
Plugplug Zwin
PlugPlug Heuvelland
PlugPlug Borinage
Enkel van horen zeggen dat die opaal echt prachtig is. Kan ook niet anders. Ik ben er al enkele keren naar toe gereden met de racefiets en het is zo plat als iets tot je op enkele kilometers van de 'caps' komt dan begint het plots uit het niets heuvelachtig te worden en zit je in een gans andere streek. Prachtig fietsen daar. Ik plan deze zomer alvast eens te doen. Indien interesse wil ik gerust eens in bende dat doen

Opaalkust is sowieso een prachtige fietsstreek. Ik heb daar ondertussen ~8 jaar geleden een 4-daagse fietstocht gemaakt, met de gewone fiets wel maar de omgeving is absoluut prachtig en inderdaad zeker niet vlak. Er zijn daar zelfs een pak stevige hellingen te vinden, maar nooit lang.

Als ik naar gravelmap kijk lijkt Zwin mij te vermijden maar ik kan mij vergissen. Gravelmap staat of valt wel met input van users, als er niemand daar in de buurt zich daar op smijt kan je een vertekend beeld krijgen.

Eerste ritje zit erop. Ik dacht eerst dat 45mm te breed ging zijn maar niets is minder waar. Zeker over de lokale (kassei)landbouwwegen was dit geen overbodige luxe!

Eerste ritje zit erop. Ik dacht eerst dat 45mm te breed ging zijn maar niets is minder waar. Zeker over de lokale (kassei)landbouwwegen was dit geen overbodige luxe!

Zijn dat de originele banden? Welke zijn dat? Hebben precies wel een pak meer noppen dan die pirelli cinturato die op de mijne lagen.

Zijn dat de originele banden? Welke zijn dat? Hebben precies wel een pak meer noppen dan die pirelli cinturato die op de mijne lagen.
Dan installeren ze van alles want op mijn Grizl CF 7 lagen standaard Schwalbe G-one Bite's.

Ik heb trouwens net als @polar bear wel interesse om die route aan de Opaalkust te gaan rijden ergens deze zomer als er nog interesse is, of 1 van de andere opties...

Hoe mooi het ook is gedaan, dat stuur is verkeerd gewrapt :p

In de rechterdrop moet je wijzerzin gaan.
Normaal doet Canyon dat altijd correct

Hoe mooi het ook is gedaan, dat stuur is verkeerd gewrapt :p

In de rechterdrop moet je wijzerzin gaan.
Normaal doet Canyon dat altijd correct
Canyon en stuur wrappen is gewoon rampzalig.

Na 2 ritten was mijn lint al los (Canyon Grail AL).
Bij mijne overbuur hetzelfde (Canyon Aeroad).
Bij iemand van hier op het forum ook heel snel los (Canyon Grail AL).

Dan installeren ze van alles want op mijn Grizl CF 7 lagen standaard Schwalbe G-one Bite's.
Klopt

Lijkt wel of iedere reeks die wordt geleverd andere banden heeft steken. Ik had Hutchinson banden op Grail (ondertussen Bite/Allroad gelegd).

Maar kwam dit weekend iemand tegen op een tocht met identiek dezelfde fiets. Die had vooraan een Schwalbe GOne allroad en vond dat die wel heel weinig grip had. En vond het vreemd dat ik een andere voorband had en vroeg welke dat was. Zijn fiets was dus geleverd met die Schwalbes...

Lijkt me toch niet zo vreemd?
Ze voorzien een standaard spec, maar er staat altijd bij dat de uiteindelijke fiets kan afwijken door beschikbaarheid. Banden is zo iets typisch, ze nemen af wat er in grote getallen aanwezig is in dezelfde categorie.
Sommige fietsen kwamen zelfs niet met een GRX maar een rotor crankset.

Als je bij de fietsenmaker een fiets koopt zal daar ook opliggen wat hij heeft liggen.

Lijkt me toch niet zo vreemd?
Ze voorzien een standaard spec, maar er staat altijd bij dat de uiteindelijke fiets kan afwijken door beschikbaarheid. Banden is zo iets typisch, ze nemen af wat er in grote getallen aanwezig is in dezelfde categorie.
Sommige fietsen kwamen zelfs niet met een GRX maar een rotor crankset.

Als je bij de fietsenmaker een fiets koopt zal daar ook opliggen wat hij heeft liggen.
Bij cube en giant alvast niet. Giant legt altijd hun eigen merk banden en mijn cube is geleverd met de continentals die op de website ook stonden.

Ik was ook benieuwd naar die banden, heb me dan maar een Grizl CF SL 8 1by besteld :oi22:
Volgens de site voorzien van G-one bite.
Ik hou jullie op de hoogte wat er effectief op zit!

Ik had Hutchinson banden op Grail
Correctie... Continental Terra Trail, geen Hutchinsons.
Heerlijke banden trouwens. Bollen als een trein en geven een massa grip. 1 Probleem. Gewoon niet luchtdicht te krijgen. Langs alle kanten komt er melk uit die banden. Voor elke rit opnieuw oppompen.
Canyon en stuur wrappen is gewoon rampzalig.

Bij iemand van hier op het forum ook heel snel los (Canyon Grail AL).
Ik ben die andere. En inderdaad. Na een rit of 5 mijn stuur opnieuw moeten wrappen. Niet te geloven eigenlijk.

Correctie... Continental Terra Trail, geen Hutchinsons.
Heerlijke banden trouwens. Bollen als een trein en geven een massa grip. 1 Probleem. Gewoon niet luchtdicht te krijgen. Langs alle kanten komt er melk uit die banden. Voor elke rit opnieuw oppompen.
Die zaten op mijn Grail 7 AL ook, wel tevreden van.

Dagske congé vandaag en PlugPlugBorinage gaan rijden. Ik was toevallig al om 4u30 wakker dus maar besloten om al in de vroege ochtend te vertrekken. Rond 6u30 vertrokken aan Lago Bergen voor een ritje van net geen 70km. (hier en daar was misreden dankzij de garmin "uit koers" 530.)

Heerlijk ritje en alles was perfect berijdbaar (buiten 1-2 single tracks die volstonden met netels en ander onkruid). Zowaar ook nog een ree tegengekomen in een van de vele bospassages. The early bird catches the worm... :unsure:

Enkele foto's:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan