Garmin Rally XC bedoel je vermoed ik? Dat is de SPD versie.
Garmin Rally RK is de Look Kéo versie en die kan je eigenlijk moeilijk aanraden als de Favero Assioma's met gelijkaardig cleat-systeem (en lovende commentaren) €150-200 goedkoper is voor de dual versie. Kéo en SPD-SL lijken mij sowieso geen winnende systemen voor gravel.
Ja uiteraard de XC, zou anders maar stom zijn om te zeggen dat de favero’s af te raden zijn
Afhankelijk van het type frame moet je wel goed opleggen met crank based systemen. Als ik me niet vergis wordt het gebruik van de 4iii
i (met 4 i's

) bv afgeraden bij de Canyon Grizl omdat de speling héél nipt is. Bij Stages was er iets meer speling geloof ik, maar not sure.
Is dat zo?
Want als ik kijk tussen mijn frame en mijn Garmin cadanssensor dan zit daar nog een zee van plek tussen. Lijkt me dus sterk dat een 4iiii niet zou passen.
Ik begrijp overigens niet zo goed waarom een PM op een gravel bike "niet nodig" zou zijn. Een PM op een road bike is ook "niet nodig" maar dat wil niet zeggen dat het niet leuk/handig is om te hebben. Je doet precies een beetje de aanname dat die PM volstrekt nutteloos is off-road wat zeker voor een gravel bike imo totaal niet klopt. Het is niet zo dat je met een gravel bike op elke off-road sectie in "balls to the wall" mode moet gaan. En zelfs al dat wel zo is heb je op zen minst nadien een veel betere dataset om je trainingsarbeid te meten voor je trainingsplan.
Moest er een Favero SPD versie zijn dan had ik die wrs al gehad. Er is wel een soort hack/bodge van Shane Miller waar je de Duo's kan ombouwen om SPD te ondersteunen maar daar ga ik me niet aan wagen
Het zal er ook allemaal vanaf hangen hoe je gravel of off-road gaat rijden natuurlijk.
De bruikbaarheid zal daar sterk afhankelijk van zijn. Op bepaalde terreinen is het zeer moeilijk om een egaal vermogen te trappen, al is het maar omdat het veel trappen en coasten is.
Een PM levert altijd nuttige data op voor analyse achteraf, maar tijdens uw rit dat is niet altijd zo. Een cijfer waar je niet naar kan kijken want parcours te technisch of een cijfer dat van links naar rechts springt heb je niet zoveel aan.
En als je echt wilt trainen ga je dan off-road rijden? Ik bedoel dan oefeningen doen, dat doe je toch gewoon beter op de trainer of op de wegfiets waar je makkelijker efforts kan doen.
Je kan ook gewoon met uw gravelframe op de weg gaan trainen, dan is het een totaal andere zaak.
We moeten er ook eerlijk in zijn een PM is een zeer nuttig instrument.
Maar het is niet alsof je zonder niet kan indelen en je altijd balls to the wall rijdt eh. Dat je iets moeilijker kan inschatten wanneer je nog in de duurzone zit en wanneer je net al tempo aan het rijden bent ok. Maar ik voel heel goed of ik nu in duur of threshold of VO2max aan het rijden ben hoor

Hartslag mag dan wel een mindere metric zijn, het is nog altijd wel een metric met waarde.
Een PM misstaat nooit op een fiets, en als geld geen probleem is waarom niet. Maar die 900€ die je uitgeeft aan een PM kan je misschien beter investeren in iets nuttiger dan een PM voor het gravellen misschien.
Daarbij the spirit of gravel is wel gewoon rijden en voor het avontuur en de omgeving gaan.

Ik merk zelf toch ook veel dat door de focus op data, terechte focus, toch veel mis van de omgeving.
Als ik met mijn vriendin ga rijden is het puur trappen en niet naar de Garmin kijken, ik rij dan soms over stukken waar ik al 1000x gepasseerd ben en dan pas opmerk dat er iets veranderd is of dat er een bankje ergens staat.
Ik ga er nog eens een nachtje over slapen. Gemakkelijkste en goedkoopste oplossing (geen nieuw schoenen/cleats/pedalen) zou die van de PM op de crank zijn. Alleen weet ik niet hoe mijn autistische zelve ermee gaat omgaan dat het een pak minder nauwkeurig is
Je hebt ook gewoon dubbelzijdige PM’s voor de gravel eh
Get 4iiii Precision Pro Dual GRX RX810 in Silver for 0 €. Ideal for bike with fast delivery. Buy Cranks at Bikeinn!
www.tradeinn.com