De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?

• Totaal aantal stemmers
    56
Op Komoot oid. zoeken naar de juiste profielen. Ik woon bv. in Leuven en heb heel veel routes gekopieerd van 666Gravel of Peloton De Paris (toen die hier nog een winkel hadden). Neemt wel een beetje het plezier weg van eigen routes bouwen en ontdekken, maar vaak zijn die wel gemaakt door mensen die de regio hoe dan ook beter dan mij kennen.
Als je zelf routes maakt zie ik de optie gravelbiken wel staan, maar bij 'inspiratie' vind ik enkel mtb of bikepack?

Voor mensen die veel asfalt combineren met gravel is de Grail best toch nog interessant? 42mm is nu ook niet niks.
Ja maar de grizl is dan toch veel veelzijdiger? Daar kun je ook gewoon een carbon wielset met 40mm banden opleggen als je wil vlammen over asfalt en lichte gravel, maar ook een extra alu setje met 50mm voor het grovere werk.

Ik heb de geometrie nu niet vergeleken, maar de grizl is qua geometrie toch ook al vrij lang en dus aggresief? Volgens mij zal de grail niet zo zot veel agressiever zijn.

Ja maar de grizl is dan toch veel veelzijdiger? Daar kun je ook gewoon een carbon wielset met 40mm banden opleggen als je wil vlammen over asfalt en lichte gravel, maar ook een extra alu setje met 50mm voor het grovere werk.

Ik heb de geometrie nu niet vergeleken, maar de grizl is qua geometrie toch ook al vrij lang en dus aggresief? Volgens mij zal de grail niet zo zot veel agressiever zijn.
De grail is dan vooral lichter en is ook veel agressiever in geometrie.
Gravel racen is dat de go-to. En ik zou zelfs zeggen als je niet gaat bike packen is er geen reden om voor de grizl te gaan.

42mm max is een klein minpunt maar het is ook geen gigantisch probleem.

De grail is dan vooral lichter en is ook veel agressiever in geometrie.
Gravel racen is dat de go-to. En ik zou zelfs zeggen als je niet gaat bike packen is er geen reden om voor de grizl te gaan.

42mm max is een klein minpunt maar het is ook geen gigantisch probleem.
Jet eens de geometrie vergekeken in mijn maat voor de cf sl

Grail 2
Gewicht 9.27 kg carbon cockpit
Stack 633
Reach 435

Grizl:
Gewicht: 9.54 kg met alu stuur en bredere banden
Stack 626
Reach 427

Dus een klein beetje agressiever dat je met een spacer weg te doen al meer dan kan wegwerken. En verschil in gewicht dat je met een carbon stuur en andere banden ook kan wegwerken.

Jet eens de geometrie vergekeken in mijn maat voor de cf sl

Grail 2
Gewicht 9.27 kg carbon cockpit
Stack 633
Reach 435

Grizl:
Gewicht: 9.54 kg met alu stuur en bredere banden
Stack 626
Reach 427

Dus een klein beetje agressiever dat je met een spacer weg te doen al meer dan kan wegwerken. En verschil in gewicht dat je met een carbon stuur en andere banden ook kan wegwerken.
Ook wel een balhoofdhoek die scherper is bij de grail.
En die 9,54kg zijn met de 1850 wielen en niet de gravel LN waar de grail mee komt. Dat is ook al een goeie 250g extra die de grail meezeult.

Allez ik wil maar zeggen dat de grail echt wel de “snellere” en lichtere fiets is. Hij komt met zijn beperkingen, dat zeker.
Maar ik ben zeker dat het gros van de gravelfietsers momenteel beter af is met de grail.

Een tip voor mensen die twijfelen om een gravelfiets aan te kopen.
Nu de tweede generatie van de grail uit is, staat de eerste generatie in promotie.
Ikzelf ben nu aan het kijken naar Grail CF SL 8 Di2. Komende 2 dagen krijg je op deze fiets maar liefst 700 euro korting.

Nu de tweede generatie van de grail uit is, staat de eerste generatie in promotie.
Ikzelf ben nu aan het kijken naar Grail CF SL 8 Di2. Komende 2 dagen krijg je op deze fiets maar liefst 700 euro korting.
Idd echt een no brainer die 1ste gen. Wat je nu krijgt voor het geld is echt zot. En kleuren van de eerste gen vind ik ook wel echt vet.

De sl7 ziet er goed uit int groen, maar wat mottig dubbel stuur zeg.

Straight, jij had een witte grizl zeker
Is geen wit maar muntgroen. Zag er wit uit door het wit licht in de garage.

IMG-20230924-133404-309.jpg

En wat ist nut van de dubbeldek?
Voor 2k een grizl 8...

Om het omgekeerde te hebben van een normaal stuur: stijf in de drops en dempend on top. Werkt perfect, nadeel is dat je alleen maar dat stuur erop kunt zetten door het aangepaste frame. Wil je van breedte/stemlength veranderen dan moet je dus zoeken naar zo’n cockpit, en Canyon verkoopt ze niet los.

Om het omgekeerde te hebben van een normaal stuur: stijf in de drops en dempend on top. Werkt perfect, nadeel is dat je alleen maar dat stuur erop kunt zetten door het aangepaste frame. Wil je van breedte/stemlength veranderen dan moet je dus zoeken naar zo’n cockpit, en Canyon verkoopt ze niet los.
Thx, maar dan blijf ik daar vanaf.

Was het ook zo nat en regenachtig bij jou?
Indien wel dan kan ik mij voorstellen dat het iets minder interessant was :(
Een buitje gehad, voor de rest viel het goed mee. Beetje miezer.
Wegen lagen er cava bij. Veel plassen in de bossen, maar nog vrij cava te ontwijken. Weinig modder die niet te ontwijken was.

Was door Nationaal park hoge kempen. Over twee weken wordt het ritje dat ik nu gedaan heb georganiseerd gereden : https://chefpedal.be/

Ik heb nul referentiepunten qua gravelritjes, maar ik vond het echt een goed ritje. Max 5% tarmac denk ik. En maar een beperkt stuk "gras". 😅

Nu is het echt wel tijd voor nieuwe bandjes 😄!

Sinds de aankoop van mijn gravel rijd ik op de pirelli cinturato h, voor droge gravel doet die wat je er van verwacht, geweldig goed bollen! Maar voor de wintermaanden zoek ik toch iets met wat meer grip.
Iemand ervaring met de cinturato rc? Dat is eigenlijk de h maar dan met grotere noppen aan de zijkant. Andere opties? Moet in 45mm te krijgen zijn.

Ik zoek niet de zwaarste modderband om een akker mee door te kunnen ploegen. In de winter doe ik veel ritten met grotendeels asfalt of puur grind met hier en daar een nattere veldweg. Hij moet op de weg ook nog goed bollen.

Terug
Bovenaan