De grote (flits)boetes thread

Today I learned!
(Nu, mijn lokale ordehandhaver die achter de hoek woont zet z’n eigen auto daar ook gewoon op als er plaats is)
Sterk. :biglaugh:
Er bestaan uitzonderingen, maar dan moeten er parkeervakken aangeduid zijn. Zoals hier bijvoorbeeld. Hier staat er trouwens wel een bord van verhoogde inrichting wegens dynamische zone 30. Tegenwoordig is dat een vaste zone 30, maar nog nooit op gelet of dat bord er nog hangt eigenlijk.

Afgelopen week ook een flitsboete (van een roodlichtcamera) in de bus gekregen, blijkbaar 79 (slechts 73 na correctie) gereden waar 70 toegelaten was.

Op die plaats rij ik thans altijd met mijn snelheidsbegrenzer op, dus begrijp niet dat ik daar te snel gereden zou hebben.

En, schoon kleurkeuze? Schade?
hij bolt nog, maar niet echt vlot, zwart herspoten met een spuitbus, schade aan velgen en dergelijke (eigenlijk voor de vuilbak). Volgens de politie bestek laten opmaken en schade verhalen (zonder effectief te laten repareren).
We zien wel.

In ieder geval dader op heterdaad betrapt met dealen, achtervolging en dergelijke.

Classic

Ik heb geen compassie met overtreders, maar zo wordt de minimumboete toch al rond de €70 incl kosten. Voor sommige dingen is dat imo wel al een zeer hoog bedrag.

Classic

Vooral die opdeciemen zijn belachelijk. Zo maar effe van 8 naar 10, waarom ook niet. :crazy: Nu ja, een kleine 10 jaar geleden was het percentueel nog een hogere stijging toen het van 6 naar 8 ging, dus ze zullen zeggen dat we blij mogen zijn...

Vooral die opdeciemen zijn belachelijk. Zo maar effe van 8 naar 10, waarom ook niet. :crazy: Nu ja, een kleine 10 jaar geleden was het percentueel nog een hogere stijging toen het van 6 naar 8 ging, dus ze zullen zeggen dat we blij mogen zijn...

Voor strafrechterlijke boetes dus uitgesproken door een rechter..
Zo vaak komt ge in principe niet voor de rechter, ofwel?

Voor strafrechterlijke boetes dus uitgesproken door een rechter..
Zo vaak komt ge in principe niet voor de rechter, ofwel?
Klopt, maar ik zie niet waarom dat verschil maakt. Ben nog nooit voor de rechter moeten komen en mijn laatste verkeersboete kan ik me ook niet meer herinneren, maar dat verandert niet mijn mening dat de verhoging buiten proportie is.

Zo zijn er veel mensen die het toejuichen wanneer de overheid beslist om belastingen te gaan heffen op zaken waar zij niet mee te maken krijgen en zagen wanneer ze belastingen gaan heffen op zaken die hen wel treffen, maar dat vind ik hypocriet. Ik bekijk die zaken los van waar ik zelf mee te maken krijg, maar wel wat rechtvaardig en correct aanvoelt. En boetes zo maar effe 10 tot 25% verhogen omdat de overheid teveel geld spendeert aan het logge overheidsapparaat en vluchtelingen, vind ik niet correct. Want nu betalen mensen die eens een fout begaan in het verkeer de veel grovere fouten van de overheid. Het is niet dat onze verkeersboetes op dit moment laag zijn, integendeel. En dan doen ze er gewoon nog eens een schepje bovenop alsof het niets is.

2026 (allez, november 2025) tov januari 2017: +25% verhoging boetes, 30,61% stijging index. Nu alvast perfect logisch.

De 2017 tov 2012 was idd een sterke stijging (+33% tov 6,5% index), maar ervoor was er 2 keer net het omgekeerde gebeurd (+9% opdeciemen, +22% index, +10% opdeciemen, + 16% index).

Globaal gezien, sinds 1995, is de index met 96,7% omhoog gehaal, terwijl de opdeciemen met 100% omhoog zijn gegaan. Best mooi in lijn met elkaar. Ervoor (begin jaren 90% was het een andere zaak, toen zijn de boetes via de opdeciemen wél sterk gestegen). En zeker gezien de 6 jarenlang hetzelfde gebleven zijn, kan de gemiddelde boeteverzamelende automobilist niet klagen.

Op zich zou er gewoon een mechanisme moeten komen zoals bij de belastingen, met automatische indexeringen. Dat houdt meer steek ipv telkens lang afwachten.

2026 (allez, november 2025) tov januari 2017: +25% verhoging boetes, 30,61% stijging index. Nu alvast perfect logisch.

De 2017 tov 2012 was idd een sterke stijging (+33% tov 6,5% index), maar ervoor was er 2 keer net het omgekeerde gebeurd (+9% opdeciemen, +22% index, +10% opdeciemen, + 16% index).

Globaal gezien, sinds 1995, is de index met 96,7% omhoog gehaal, terwijl de opdeciemen met 100% omhoog zijn gegaan. Best mooi in lijn met elkaar. Ervoor (begin jaren 90% was het een andere zaak, toen zijn de boetes via de opdeciemen wél sterk gestegen). En zeker gezien de 6 jarenlang hetzelfde gebleven zijn, kan de gemiddelde boeteverzamelende automobilist niet klagen.

Op zich zou er gewoon een mechanisme moeten komen zoals bij de belastingen, met automatische indexeringen. Dat houdt meer steek ipv telkens lang afwachten.
Ik vind niet dat boetes bovenop de verhogingen die ze gaandeweg invoeren ook nog eens de inflatie moeten volgen. De parketten verhogen vaak op eigen initiatief al de straffen die ze geven (hogere minnelijke schikkingen, rijbewijs meteen afnemen voor sommige overtredingen, meteen dagvaarding ipv onmiddellijke inning, ...). Een deel van de boetes en bijhorende straffen zijn de laatste jaren daardoor al fameus gestegen. En dan vooral de boetes die betrekking hebben op echt gevaar, zoals dronken rijden en gsm gebruik. Daar kan ik nog deels inkomen (ook al vind ik het niet oké dat een parket dit zelf kan kiezen, omdat we zo een lappendeken aan strafmaten krijgen in ons land), want ze komen deels de verkeersveiligheid nog ten goede.

Wat ze nu doen is gewoon de staatskas spekken door de boetes generiek te verhogen. Daarnaast hebben ze de bedragen ook al eens creatief verhoogd door administratiekosten aan te gaan rekenen (een idee gestolen uit het dure Nederland). Dan zwijgen we nog over de gigantische pakkans door alle camera's die erbij gekomen zijn de afgelopen 10 jaar (trajectcontrole, plaatselijk verkeer, verkeerde richting inrijden, binnenkort camera's die controleren op gsm gebruik en correct afstand houden). En we zitten ondertussen ook met een soort van puntenrijbewijs (ook al mag het zo niet heten), dus de mensen die maar overtredingen blijven begaan worden er zo wel uitgehaald. Nu worden de mensen die eens een domme fout maken weer zwaarder getroffen. Boetes dienen niet om de begroting op orde te krijgen.

Er zijn zeer weinig landen die boetes herzien naargelang de inflatie. Nederland is één van de weinige voorbeelden die dit wel automatisch doet, maar die boetes zijn ondertussen zo exorbitant hoog dat we daar zeker geen voorbeeld aan moeten nemen. In Frankrijk zijn de boetes al zo lang ik me kan herinneren 45 of 90 euro naargelang de overtreding (als je meteen betaalt). In Duitsland zijn de boetes wel eens verhoogd (maar ook hier geen automatische index), maar die boetebedragen waren wel zeer laag dat ze geen afschrikkingseffect meer hadden, dus daar was het logisch.

Ik zie, gezien de creatieve verhogingen die reeds plaatsgevonden hebben de afgelopen jaren, geen enkele reden om de boetes nogmaals te verhogen. De overheid ziet dat natuurlijk anders, omdat hun prioriteit is om de begroting op orde te krijgen.

Ik vind niet dat boetes bovenop de verhogingen die ze gaandeweg invoeren ook nog eens de inflatie moeten volgen. De parketten verhogen vaak op eigen initiatief al de straffen die ze geven (hogere minnelijke schikkingen, rijbewijs meteen afnemen voor sommige overtredingen, meteen dagvaarding ipv onmiddellijke inning, ...).
Een minnelijke schikking staat los van die opcentiemen, dus doet hier niet ter zake. Het rijbewijs afnemen en dagvaarden is ook geen straf met opcentiemen, maar is gewoon een beslissing die een maatschappelijke keuze is (soms gelimiteerd door tijdsgebrek). Ze kunnen hier niet verder gaan dan de wetgever toelaat, dus ook hier kunnen ze geen rekening houden met de index.

En nee, we hebben absoluut geen puntenrijbewijs. je kan duizenden snelheidsovertredingen hebben zonder enige dagvaardiging of verlies rijbewijs.

Een minnelijke schikking staat los van die opcentiemen, dus doet hier niet ter zake. Het rijbewijs afnemen en dagvaarden is ook geen straf met opcentiemen, maar is gewoon een beslissing die een maatschappelijke keuze is (soms gelimiteerd door tijdsgebrek). Ze kunnen hier niet verder gaan dan de wetgever toelaat, dus ook hier kunnen ze geen rekening houden met de index.
Wat je zegt is eigenlijk wat ik zei: het is het geld dat telt en niet de straf. Zo kan je uiteraard alles los van elkaar gaan zien tot we in een absurd systeem zoals Nederland terecht komen waar je voor onnodig claxonneren al een boete van 310 euro krijgt.

Een minnelijke schikking is standaard 10 euro meer dan een onmiddellijke inning, dus die worden mee verhoogd met 10%. Het parket kan hier wel vrij van afwijken naar boven, dus ik zou niet weten waarom ze die verhogingen volgend jaar ook niet 10% hoger gaan leggen dan dit jaar..
Een minnelijke schikking is wat het woord zegt, een schikking. Je gaat ermee akkoord en vermijdt een dagvaarding, of je weigert en gaat voor de dagvaarding. Ik kan nergens grensbedragen vinden van zo'n schikkingen, dus ik denk ook niet dat de wetgever daar limieten heeft opgezet. Het gaat er eerder over hoe ver ze kunnen gaan tot mensen zeggen van: "dit betaal ik niet om gemoedsrust te hebben, ik wacht af wat de rechter te zeggen heeft". Maar ze weten ook dat veel mensen diep in de buidel willen tasten voor gemoedsrust. Ik haalde eerder nog een voorbeeld aan van een zeer hoge minnelijke schikking:

En nee, we hebben absoluut geen puntenrijbewijs. je kan duizenden snelheidsovertredingen hebben zonder enige dagvaardiging of verlies rijbewijs.
Incorrect:
  • Op basis van een veelplegersdatabank zullen verkeersovertreders automatisch voor een politierechtbank gedagvaard worden wanneer ze binnen een termijn van de laatste 3 jaar te veel overtredingen begaan hebben;
  • De drempel om voor de politierechtbank te verschijnen wordt ook verlaagd. Wie te vaak betrapt wordt op snel rijden, gsm'en achter het stuur of dronken rijden zal sneller op het matje geroepen worden. De chauffeur krijgt een waarschuwing als hij of zij op de rand van de dagvaarding staat;

Wat je zegt is eigenlijk wat ik zei: het is het geld dat telt en niet de straf. Zo kan je uiteraard alles los van elkaar gaan zien tot we in een absurd systeem zoals Nederland terecht komen waar je voor onnodig claxonneren al een boete van 310 euro krijgt.
Zowel geld als de straf telt, maar beide staan los van elkaar als het gaat over de indexering.
Een minnelijke schikking is standaard 10 euro meer dan een onmiddellijke inning, dus die worden mee verhoogd met 10%. Het parket kan hier wel vrij van afwijken naar boven, dus ik zou niet weten waarom ze die verhogingen volgend jaar ook niet 10% hoger gaan leggen dan dit jaar..
beide hebben niks met de opcentiemen te maken bij mijn weten. De 25% (verhoging opcentiemen) is voor straffen, de 10% is voor boetes.
Incorrect:

Je citeert selectief. Verkeersovertredingen wegens snelheidsovertreding van < 20 km/u zal niet in de database staan. Je kan het dus nog altijd.

Zowel geld als de straf telt, maar beide staan los van elkaar als het gaat over de indexering.
Het doel van een boete moet zijn om iemand te bestraffen op een gepaste manier naargelang de overtreding. En gezien ze de straffen (waar boetes een onderdeel van zijn) de laatste jaren al fameus verzwaard hebben, is die indexering inderdaad buiten proportie. Dus ze staan niet los van elkaar als het over de indexering gaat.

beide hebben niks met de opcentiemen te maken bij mijn weten. De 25% (verhoging opcentiemen) is voor straffen, de 10% is voor boetes.
Het klopt dat de opdeciemen voor straffen uitgesproken door rechtbanken gelden en de 10% voor de rest. Beiden zijn buitenproportionele verhogingen en beiden mogen niet los gezien worden van de zwaardere straffen die ze afgelopen jaren ingevoerd hebben.

Je citeert selectief. Verkeersovertredingen wegens snelheidsovertreding van < 20 km/u zal niet in de database staan. Je kan het dus nog altijd.
Jij ook, door de vergelijkingen van andere landen te negeren. Snelheidsovertredingen onder de 20 km/u zijn kleine overtredingen, dus gelukkig maar dat dat niet valt onder het puntenrijbewijs. In Frankrijk hebben ze de puntenaftrek ook al gestopt bij de kleinere overtredingen (waaronder ook kleine snelheidsovertredingen) omdat dat een ongewenst effect had.

Ik snap heel het betoog niet echt hoor, niet te snel rijden --> geen boete, maakt dan toch niet uit of die boete hoog is?
En als je wel te snel reed (dus meer dan 6 km te snel plus nog eens de afwijking van de meeste tellers in de wagen, of 6% wanneer boven de 100km/h), dan moet je maar niet klagen...

De meeste landen hebben misschien lagere boetes, maar je hebt ze ook sneller aan je been:
Nederland en Duitsland 3km/h of 3% boven de 100
Frankrijk 5km/h of 5% boven de 100
Zweden en Denemarken, zo goed als geen marge (en hoge boetes), in Noorwegen zijn ze wat toleranter maar 20km/h te snel is gelijk tegen de 500€ boete aan.

Oostenrijk, daar spreekt men niet over correctie, maar daar zijn de boetes dan wel exceptioneel laag zolang je onder 30 km/h te snel rijdt.

Anyways, bol pakweg 35000km/jaar, sportieve rijstijl met 544pk onder de poep, rij "de kantjes eraf" qua snelheid, dus haal het maximum uit de correctie en gebruik gps snelheid, en ik heb gemiddeld één snelheidsboete per jaar, en meestal domme boetes (vaste flitspaal die ik heel goed weet staan of zo).

Mm nu ben ik alleen, krijg ik een 5 a 8 minimumboetes per jaar van snelheid.

Maar vroeger was dat dan wel meer dan 10 omdat alle auto's op mijn naam staan en mijn vrouw destijds ook wel eens een boete reed.

Ik heb wel nooit doorgegeven dat zij het was, dacht ook niet dat dat er toe deed voor de minimumboetes.

Mm nu ben ik alleen, krijg ik een 5 a 8 minimumboetes per jaar van snelheid.

Maar vroeger was dat dan wel meer dan 10 omdat alle auto's op mijn naam staan en mijn vrouw destijds ook wel eens een boete reed.

Ik heb wel nooit doorgegeven dat zij het was, dacht ook niet dat dat er toe deed voor de minimumboetes.
Als je ooit moet voorkomen voor snelheid, staan al haar boetes ook wel in het systeem op jouw naam natuurlijk. Hier is dat trouwens just hetzelfde hoor, mijn vriendin heeft elk half jaar eens een kleine snelheidsboete, terwijl dat van mij al van 2016 of 2017 geleden is. Maar doordat ze dat altijd met mijn auto doet, staan ze ook op mijn naam.

Boete van 140euro omdat ik op 10 januari 113km/u reed op de E313.
Beperking van 90km/u omwille van winterse omstandigheden :rolleyes:

Kan ik me echt niet meer herinneren dat er die dag sneeuw/ijzel/beperking was.
Week ervoor wel(dan stonden de dynamische op 90), maar bewijs het maar eens?

Boete van 140euro omdat ik op 10 januari 113km/u reed op de E313.
Beperking van 90km/u omwille van winterse omstandigheden :rolleyes:

Kan ik me echt niet meer herinneren dat er die dag sneeuw/ijzel/beperking was.
Week ervoor wel(dan stonden de dynamische op 90), maar bewijs het maar eens?

Tja wat is winterse omstandigheden? het vroor in ieder geval niet.
Gewoon betalen zal het verdict worden

Terug
Bovenaan