De grote (flits)boetes thread

Enkele maanden geleden gepakt aan 126 km/u trajectcontrole tussen Nieuwpoort en afrit Gistel.

Zuur, omdat ik er af en toe rij, altijd mooi op cruisecontrol aan 126. Het zal daar dus 122 worden...

Ik kon m'n ogen niet geloven toen ik die boete zag. :mad:
Dan zit je toch al op 134-135 reëel?

Dan zit je toch al op 134-135 reëel?
Constant op 126, teller van de auto...
Rij met de Tesla op autosnelweg heel vaak simpelweg met autopilot, en daar op dat moment was dat geen uitzondering na een tripje in Frankrijk...
Onbegrijpelijk, en nog meer omdat ik op dat traject zeker 4 x achter een vrachtwagen terechtkwam op het rechtervak en dus naar 90 daalde om dan nadat de wagens op het linkervak weg waren, weer in te halen aan 126...

Constant op 126, teller van de auto...
Rij met de Tesla op autosnelweg heel vaak simpelweg met autopilot, en daar op dat moment was dat geen uitzondering na een tripje in Frankrijk...
Onbegrijpelijk, en nog meer omdat ik op dat traject zeker 4 x achter een vrachtwagen terechtkwam op het rechtervak en dus naar 90 daalde om dan nadat de wagens op het linkervak weg waren, weer in te halen aan 126...
En hoe correct is de teller van je auto? Het is de gps snelheid die telt.
Om geflitst te worden moet je minstens 129km/u rijden. Wat na correctie 121km/u is.

Enkele maanden geleden gepakt aan 126 km/u trajectcontrole tussen Nieuwpoort en afrit Gistel.

Zuur, omdat ik er af en toe rij, altijd mooi op cruisecontrol aan 126. Het zal daar dus 122 worden...

Ik kon m'n ogen niet geloven toen ik die boete zag. :mad:
Is er een correctie toegepast? Zou ergens vermeld moeten zijn. Ik merk dat ze nog creatiever zijn aan het worden om extra inkomsten binnen te krijgen, dus de correctie weglaten zou zo'n nieuwe truuk kunnen zijn. Al eerder toegepast door rechters ook.

Ik zag onlangs ook een hoog bedrag (bijna 600 euro) als minnelijke schikking voor een grotere snelheidsovertreding (91 waar je 50 mocht op de autosnelweg), terwijl die normaal 249 euro zou moeten geweest zijn als ze de richtlijnen volgen. Maar ze weten ook dat mensen die 600 euro gewoon gaan betalen, want in de rechtbank wordt er sowieso een rijverbod uitgesproken en het komt op je strafblad. Boete in de rechtbank ligt wel vaak lager en een deel wordt meestal ook voorwaardelijk uitgesproken, dus dit is natuurlijk een makkelijke manier om meer geld binnen te rijven... Maar blijkbaar zijn de boetes nog steeds te laag in België volgens een hoop mensen. :crazy:

Is er een correctie toegepast? Zou ergens vermeld moeten zijn. Ik merk dat ze nog creatiever zijn aan het worden om extra inkomsten binnen te krijgen, dus de correctie weglaten zou zo'n nieuwe truuk kunnen zijn. Al eerder toegepast door rechters ook.

Ik zag onlangs ook een hoog bedrag (bijna 600 euro) als minnelijke schikking voor een grotere snelheidsovertreding (91 waar je 50 mocht op de autosnelweg), terwijl die normaal 249 euro zou moeten geweest zijn als ze de richtlijnen volgen. Maar ze weten ook dat mensen die 600 euro gewoon gaan betalen, want in de rechtbank wordt er sowieso een rijverbod uitgesproken en het komt op je strafblad. Boete in de rechtbank ligt wel vaak lager en een deel wordt meestal ook voorwaardelijk uitgesproken, dus dit is natuurlijk een makkelijke manier om meer geld binnen te rijven...
Waarschijnlijk op een plaats waar er werken waren met een belachelijke limiet van 50 waar er juist totaal geen gevaar was op dat moment om 91 te rijden ('s nachts na de werken / bij weinig verkeer).
Als je dan daar gaat flitsen is het wel gemakkelijk.

Het valt mij op in andere landen dat die limieten redelijker zijn: 70 of 90, en bij ons is dat dan direct 50.

Hier is het boetedag, deze ochtend een in den ebox, derjust een franse in de brievenbus. Gelukkig wel eerlijk verdeelt, ik en mijn vrouw waren eens de chauffeur. 😅 In Frankrijk is de minimumboete wel lager, 45 vs 53€

Ik zag onlangs ook een hoog bedrag (bijna 600 euro) als minnelijke schikking voor een grotere snelheidsovertreding (91 waar je 50 mocht op de autosnelweg), terwijl die normaal 249 euro zou moeten geweest zijn als ze de richtlijnen volgen. Maar ze weten ook dat mensen die 600 euro gewoon gaan betalen, want in de rechtbank wordt er sowieso een rijverbod uitgesproken en het komt op je strafblad. Boete in de rechtbank ligt wel vaak lager en een deel wordt meestal ook voorwaardelijk uitgesproken, dus dit is natuurlijk een makkelijke manier om meer geld binnen te rijven... Maar blijkbaar zijn de boetes nog steeds te laag in België volgens een hoop mensen. :crazy:
De correctie die weggelaten wordt is enkel de extra correctie die sommige gemeentes zelf nog toevoegden. De 6 km/h of 6% vanaf 100 km/h wordt nooit weggelaten.
En daarom vind ik dat verhaal ook bijzonder. 126 op de teller, dan is het onmogelijk om geflitst te worden. Een teller in de auto zal altijd trager weergeven dan de echte snelheid.

EDIT: een bron er bij: https://www.intolaw.be/nl/expertise...overtredingen-verdwijnen-wat-zijn-de-gevolgen

En hoe correct is de teller van je auto? Het is de gps snelheid die telt.
Om geflitst te worden moet je minstens 129km/u rijden. Wat na correctie 121km/u is.
Het was trajectcontrole, geen radar.
Teller is voor zover ik weet correct, ik gebruik nu al een poosje geen Waze e.d. maar zou dat precies beter wel eens doen :rolleyes::cautious:

Eens de PV bovengehaald. Resultaat:

Max. toegelaten snelheid: 120 km/u
Gemeten snelheid: 130 km/u
Gecorrigeerde snelheid: 122 km/u
Afstand trajectcontrole: 14776 meter

14 f*cking km aan 130 km/u, in een voor mij al meer dan 10 jaar bekende zone voor trajectcontroles in beide richtingen.
De clowns!

Ik ken die baan goed en weet al jaren dat er daar trajectcontrole is, waarom zou ik daar toch het risico nemen om 130 km/u rijden éh...
M'n cruisecontrol stond 100% zeker op 126 km/u (omdat dit in het verleden met Waze, met dezeelfde wagen altijd 120 km/u GPS snelheid was).

Dit kan ik nu ook moeilijk gaan betwisten, want het zal me meer moeite en geld kosten dan die minnelijke schikking te betalen...

Is dit willekeurigheid of gewoon een menselijke fout? Het kan toch niet zijn dat je naar de rechtbank moet gaan om een fout/richtlijn recht te zetten, om dan alsnog een advocaat te moeten betalen, een rijverbod en hogere boete te krijgen?

De correctie die weggelaten wordt is enkel de extra correctie die sommige gemeentes zelf nog toevoegden. De 6 km/h of 6% vanaf 100 km/h wordt nooit weggelaten.
En daarom vind ik dat verhaal ook bijzonder. 126 op de teller, dan is het onmogelijk om geflitst te worden. Een teller in de auto zal altijd trager weergeven dan de echte snelheid.

EDIT: een bron er bij: https://www.intolaw.be/nl/expertise...overtredingen-verdwijnen-wat-zijn-de-gevolgen
Rechters hebben in het verleden al meermaals de 6% correctiemarge laten vallen. Maar blijkbaar heeft het Hof Van Cassatie geoordeeld dat dat niet mocht, dus gelukkig kan dat niet meer.

14 f*cking km aan 130 km/u, in een voor mij al meer dan 10 jaar bekende zone voor trajectcontroles in beide richtingen.
De clowns!

Ik ken die baan goed en weet al jaren dat er daar trajectcontrole is, waarom zou ik daar toch het risico nemen om 130 km/u rijden éh...
M'n cruisecontrol stond 100% zeker op 126 km/u (omdat dit in het verleden met Waze, met dezeelfde wagen altijd 120 km/u GPS snelheid was).

Dit kan ik nu ook moeilijk gaan betwisten, want het zal me meer moeite en geld kosten dan die minnelijke schikking te betalen...

Correctie is wel toegepast, dus toch een verstrooidheid? Of de trajectcontrole werkt niet meer correct maar dan zou het aantal boetes daar fameus omhoog moeten schieten en zouden ze dat snel door moeten hebben normaal gezien...
Het is wel een onmiddellijke inning normaal. Een minnelijke schikking is iets wat het parket voorstelt zodat je niet voor de rechter hoeft te verschijnen en is normaal 10 euro duurder dan een onmiddellijke inning bij dezelfde snelheidsovertreding.

Is dit willekeurigheid of gewoon een menselijke fout? Het kan toch niet zijn dat je naar de rechtbank moet gaan om een fout/richtlijn recht te zetten, om dan alsnog een advocaat te moeten betalen, een rijverbod en hogere boete te krijgen?
Willekeur of alleszins een afwijking van hoe het normaal gaat. Normaal is een minnelijke schikking 10 euro duurder dan een onmiddellijke inning (die bij zo'n snelheidsovertredingen enkel aan buitenlanders wordt voorgesteld). Die onmiddellijke inning was dus sowieso geen optie voor een Belg bij die snelheid, maar een minnelijke schikking van 10 euro meer (= 249 euro) wel als ze van mening zijn dat het niet relevant is om de persoon voor de rechter te dagen. Maar aangezien het een schikking is, denk ik dat ze willekeurig een bedrag mogen voorstellen, ook al bestaan er richtlijnen voor. Had het alleszins nog niet eerder gezien bij snelheidsovertredingen dat ze zich niet aan die +10 euro hielden.

Teller is voor zover ik weet correct, ik gebruik nu al een poosje geen Waze e.d. maar zou dat precies beter wel eens doen :rolleyes::cautious:

De clowns!

Test eens opnieuw met Waze. Als ge in uw auto instellingen winterbanden hebt aanstaan of een andere velgen maat, is de meting in de auto anders.

De clowns!

Nu niet voor het een of ander, maar was dat Gistel-Middelkerke of omgekeerd? Ik ben op dat traject ook eens gepakt met 130 gemeten, 122 gecorrigeerd, terwijl ik ook vrij zeker was dat ik daar niet aan kwam. :laugh:
Moet eind 23 of begin 24 geweest zijn, ik weet zelfs nog perfect waar ik naartoe ging.

Nu, los daarvan gewoon ter info, als een rechter die 6% laat vallen is dat gewoon omdat hij de ijking van het meettoestel volgt en eens bij de rechter gaat het op die 6% toch niet meer komen. Bij een boete of minnelijke schikking zal die 6% wel steeds gebruikt worden.

Mijn bmw i4 scheelt toch ook maar 1km/h tussen dashboard en waze, bij tesla is dat ook redelijk accuraat maar daar kan je het denk ik zelf instellen als ik mij niet vergis!

Mijn bmw i4 scheelt toch ook maar 1km/h tussen dashboard en waze, bij tesla is dat ook redelijk accuraat maar daar kan je het denk ik zelf instellen als ik mij niet vergis!
Voor zover ik weet is dit niet in te stellen bij Tesla. Bij BMW trouwens wel als je in de software zelf gaat prutsen via OBD (althans vroeger toch).
Je doelt wellicht op de afwijking die Tesla toestaat als je CC de snelheidslimiet moet volgen. Dan kan je zo aangeven of je exact de limiet wil volgen, of er een beetje boven wilt zitten.

Voor zover ik weet is dit niet in te stellen bij Tesla. Bij BMW trouwens wel als je in de software zelf gaat prutsen via OBD (althans vroeger toch).
Je doelt wellicht op de afwijking die Tesla toestaat als je CC de snelheidslimiet moet volgen. Dan kan je zo aangeven of je exact de limiet wil volgen, of er een beetje boven wilt zitten.
Ik weet het idd niet meer exact maar ik dacht dat het bij mijn vader zijn S uit 2016 wel in te stellen viel.
Kan eventueel zijn zoals jij zegt maar ik heb het anders op.

Ook een i4, maar is een 3 km/h (rond de 70 km/h) tot 5 km/h (aan 130) dat de mijne teveel aangeeft.
130 op teller is 125 op Google maps, eigenaardig genoeg op Waze is dat 127 km/h.

Heb eens een aparte GPS snelheidsmeter gebruikt (een Dragy), en blijkbaar geeft Google de exacte snelheid weer terwijl Waze er toch nog iets bij doet....

Het kan, maar tegenwoordig denk ik niet dat dit nog echt merkbaar is.
Wij zijn trouwens de uitzondering met 6km/6%. De meeste landen houden 3km/3% aan dacht ik.
Nederland: ondergrens 4 km/u en correctie van 3% of 3km/u. Dus minstens correctie van 6 km/u.
Frankrijk: 5 km/u of 5 percent tot zelfs 10 km/u of 10 percent (bij rijdende mobiele flitsers)
Duitsland: 3 km/u of 3 percent maar ze verwerpen bvb. ook veel metingen bij de Lichtschranke door de grote onnauwkeurigheid. En trajectcontroles kennen ze niet omdat ze niet mogen gebruikt worden door de privacyregels.

In de meeste Europese landen is de correctie 5 km/u - 5 percent of hoger, maar enkel en alleen naar de correctie kijken geeft niet het totale beeld.

Terug
Bovenaan