De grote BBQ thread

mss dacht hij dat het dagen was en geen uren

Maar pics please

Dat zeggen ze mij nu :unsure:

Kwas nog niet helemaal tevreden van mijn rub (snel-snel in elkaar geflanst met de kruiden die ik had liggen) en mijn temperatuursbeheersing was niet bepaald 100% (roestig na het off-season :unsure: ), maar kheb de gaartijden er een beetje op aangepast (twaren ook maar simpele ribben van de lokale supermarkt).

Maar alles bij elkaar zeker geslaagd voor een eerste keer:

3:

2:

1:

Ik heb dit weekend ook nog eens 3-2-1 ribs gemaakt hoewel dat bij mij eerder 2-1-0.5 zal zijn.
Die tijden hangen van veel factoren af, ik heb nog nooit de volle 6u gehaald bij ribben (van magere spareribs tot grote st-Louis cuts).

Wel voor het eerst het kersenhout gebruikt dat ik vorig jaar van de gevelde boom van de buurvrouw had gezaagd.
Geeft toch een mooie smokering!

Aha, de mijne waren trouwens ook gerookt met kersenhout. Het randje is op de foto's maar een beetje te zien, maar was wel mooi aanwezig

Die smokering is gewoon leuk voor de foto maar draagt anders gewoon niks bij. En als je nitritzout gebruikt kan je dat gewoon faken.

Dat klopt, maar had eens gelezen dat kersenhout een mooiere smokering geeft dan bvb appel (wat ik meestal gebruik voor varkensvlees).
In mijn geval was dat verschil wel merkbaar (smaak was ook meer mijn ding).
Nu is het uitzicht van die ring puur voor de show natuurlijk.

Het oog wil ook wat. Iets wat er beter uitziet, zal ook beter smaken imo.
Ja, misschien wel. Maar soms zijn mensen teleurgesteld omdat ze uren bezig geweest zijn aan de barbecue en de smokering niet erg aanwezig is terwijl dat helemaal niet noodzakelijk is voor lekkere barbecue. Om dan natuurlijk door anderen afgekraakt te worden omwille van die smokering. Het is ook weer zoiets dat een bende puristen (en veelal komt dit door Amerikanen die nog altijd geloven dat enkel zij kunnen barbecueën) gebruiken om zaken van de barbecue te beoordelen, zij zien de smokering als het bewijs dat er wel degelijk gesmoked geweest is. Terwijl de smokering gewoon niks bijdraagt aan de smaak an sich. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld KCBS (waar men poogt gestandaardiseerde criteria te gebruiken om barbecue te beoordelen) expliciet in hun opleidingen en handboeken dat smoke ring geen criteria is waarop beoordeeld kan worden (omdat het eigenlijk een chemisch proces is dat kan gemanipuleerd worden en ook zelfs bij "juiste" bereiding op de barbecue mogelijk niet kan plaatsvinden).

voor wie wat meer erover wil lezen: https://amazingribs.com/more-techni...ce/mythbusting-smoke-ring-no-smoke-necessary/

Ja, misschien wel. Maar soms zijn mensen teleurgesteld omdat ze uren bezig geweest zijn aan de barbecue en de smokering niet erg aanwezig is terwijl dat helemaal niet noodzakelijk is voor lekkere barbecue. Om dan natuurlijk door anderen afgekraakt te worden omwille van die smokering. Het is ook weer zoiets dat een bende puristen (en veelal komt dit door Amerikanen die nog altijd geloven dat enkel zij kunnen barbecueën) gebruiken om zaken van de barbecue te beoordelen, zij zien de smokering als het bewijs dat er wel degelijk gesmoked geweest is. Terwijl de smokering gewoon niks bijdraagt aan de smaak an sich. Het is niet voor niks dat bijvoorbeeld KCBS (waar men poogt gestandaardiseerde criteria te gebruiken om barbecue te beoordelen) expliciet in hun opleidingen en handboeken dat smoke ring geen criteria is waarop beoordeeld kan worden (omdat het eigenlijk een chemisch proces is dat kan gemanipuleerd worden en ook zelfs bij "juiste" bereiding op de barbecue mogelijk niet kan plaatsvinden).

voor wie wat meer erover wil lezen: https://amazingribs.com/more-techni...ce/mythbusting-smoke-ring-no-smoke-necessary/
Heel interessant. In dat opzicht begrijp ik het wel.

Voor de klassieke Vlaamse ribben kom ik ook niet aan 6u. Eerder 1,5u roken, inpakken zo'n 2-2,5u maar meestal op gevoel tot ik vind dat ze gaar zijn want dat is gewoon afhankelijk van de dikte, en dan aflakken zo'n 15min ofzo.

De laatste keer toen ik zo'n miserie had met de kolen was het zelfs maar met moeite 3u in totaal en dan waren die eigenlijk ook al zo goed als 'fall off the bone'.

die 3-2-1 gaat eigenlijk enkel voor buikribben, baby backs hebben minder lang nodig. En het zijn ook maar richtwaarden natuurlijk. Ikzelf rook tot ik de kleur goed vind en de kruiden ook mooi 'vast' zitten, dan ingepakt tot ik ze goed vind van beet ( testen gewoon door te prikken) en dan uitgepakt er terug op tot ze terug wat steviger zijn om dan te lakken tot de saus er goed aan zit. Meestal kom ik dan ergens rond de 4,5 uur uit in totaal.

Die amazingribs.com is echt een goudmijn van informatie he!
Hoeveel keer ik daar al niet hardnekkige mythes mee heb onderuit gehaald...

Die amazingribs.com is echt een goudmijn van informatie he!
Hoeveel keer ik daar al niet hardnekkige mythes mee heb onderuit gehaald...
Ja, dat is echt wel een enorm wat je daar kan vinden. En ook zot dat men daar eigenlijk wetenschappelijk onderzoek naar doet. Maar dat toont dan ook weer hoe big BBQ is in Amerika.

die 3-2-1 gaat eigenlijk enkel voor buikribben, baby backs hebben minder lang nodig. En het zijn ook maar richtwaarden natuurlijk. Ikzelf rook tot ik de kleur goed vind en de kruiden ook mooi 'vast' zitten, dan ingepakt tot ik ze goed vind van beet ( testen gewoon door te prikken) en dan uitgepakt er terug op tot ze terug wat steviger zijn om dan te lakken tot de saus er goed aan zit. Meestal kom ik dan ergens rond de 4,5 uur uit in totaal.

Ik nam de 3-2-1 altijd als een leidraad zoals in een recept.
Niet altijd letterlijk 3u 2u en 1u maar als verhouding.
Merk je dat na 2u het goed is dan wordt het 1 en 0.5

Ja, dat is echt wel een enorm wat je daar kan vinden. En ook zot dat men daar eigenlijk wetenschappelijk onderzoek naar doet. Maar dat toont dan ook weer hoe big BBQ is in Amerika.
The American BBQ Showdown was wel een leuke op Netflix, maar dat is inderdaad huge in de VS. Je ziet hier in Vlaanderen hier en daar toch ook wel BBQ-adepten meer en meer hun ding doen. De tijd dat BBQ in Vlaanderen enkel wat kipfilets, satés en voorgemarineerde ribben van bij de Colruyt omvatte is stilaan wel gedaan, al moet je daar wel wat moeite voor doen om een slager te vinden die bijzonder vlees heeft. Als je bij een gewone dorpsslager vraagt naar short ribs krijg je wellicht mager soepvlees waar je niet veel mee kan doen. Rundvlees in Vlaanderen is traditioneel vrij mager vlees, wat niet zo interessant is voor low & slow.

Vandaag voor de eerste keer minion gedaan. Normaal maak ik altijd snakes. 3-2-1 St. Louis cut ribke.

Veel meer moeite om temp laag te houden. Maar 8 briletten aangestoken, maar temp ging al snel naar de 130-135. Hopelijk komt het door de harde wind. Of door het feit dat ik deze keer geen waterpan had staan.

De ribben waren wel lekker, daar niet van. Maar heeft me veel meer moeite gekost.

Binnenkort als het eens windstil is poging 2.

Bij De Slegte de ‘Burgers & BBQ bites’ van Smokey Goodness gekocht. Leuk boek!
Het eerste boek vond ik leuk, delen 2 en 3 waren voor mij persoonlijk een stuk minder maar deze vind ik wel weer heel leuk en vlot toepasbaar. Weer een hoop inspiratie voor de komende maanden 😁

Vandaag geen zin voor veel voorbereiding te doen dus gewoon maar een kip op de rotisserie, easy peasy en altijd smakelijk.

Terug
Bovenaan