De grote BBQ thread

G7giyie.jpg

Hier zaterdag voor de eerste keer brisket-ear (zou enkel de point moeten zijn, maar volgens mij zat er in de 3kg toch wat flat bij ook...).
Gerookt met eikenhout en op een hogere temperatuur klaargemaakt (totaal 6u op 150°C).
Supermals, sappig en heerlijk van smaak!
De vrouw was er ook fan van (en die eet normaal minder graag rund).
Bij de volgende bestelling zit dit stuk er terug bij!

Heb je de bend test gedaan ;)
Hoe lang heb je het laten rusten? Ik zie nog veel stoom daarmee dat ik het vraag.

Mooie rookring en bark

Heb je de bend test gedaan ;)
Hoe lang heb je het laten rusten? Ik zie nog veel stoom daarmee dat ik het vraag.

Mooie rookring en bark
Heeft ongeveer zes uur gerust (was wat sneller klaar dan verwacht)...
Uiteindelijk maar 6u nodig gehad ipv de 8 die ik had verwacht.
Dus warm gehouden in een oud strandlaken in de oven met enkel het lampje aan.

Geen bend test gedaan nee, dat is voor het volgende stuk.
Volgende keer ga ik hem op wat lagere temperatuur laten garen, zien of dat veel verschil maakt.

Gisteren eindelijk Picanha klaar gemaakt, wauw, echt heel lekker stuk vlees! Zeker voor herhaling vatbaar :D Als bijgerecht voor de eerste keer Volcano potatoes gemaakt, ook deze vielen in de smaak :)

20220417-073933.jpg

20220417-181245.jpg

20220417-182202.jpg

Gisteren eindelijk Picanha klaar gemaakt, wauw, echt heel lekker stuk vlees! Zeker voor herhaling vatbaar :D Als bijgerecht voor de eerste keer Volcano potatoes gemaakt, ook deze vielen in de smaak :)

20220417-073933.jpg

20220417-181245.jpg

20220417-182202.jpg
Njom njom. Ik zelf trim wel wat meer het vet. Jammer dat meer en meer mensen dat kennen waardoor de prijzen eigenlijk belachelijk hoog beginnen worden voor picanha.

Ik gisteren de in-n-out double double nagemaakt volgens het Kenji Lopez recept, icm het recept voor buns van Joshua Weissman. Epic.

deegje
IMG-5646.jpg

na de eerste rijs, verdeeld
IMG-5649.jpg

gebakken en klaar om te toasten
IMG-5652.jpg

pre-smash
IMG-5655.jpg

post-smash #maillard
IMG-5657.jpg

finaal:
D00-CBCE1-E3-A6-4370-8236-F70-F7-E5-AE56-D.jpg

Vandaag voor de eerste keer moinkballs. Op de gasser, uurtje indirect gerookt met kersenhout op 120. Dan zelfgemaakte bbq-saus (bruine suiker, frambozenazijn, honing, whiskey, worchestershiresaus,…) erover en nog 20min indirect. Top.

IMG-5675.jpg

Ik gisteren de in-n-out double double nagemaakt volgens het Kenji Lopez recept, icm het recept voor buns van Joshua Weissman. Epic.

deegje
IMG-5646.jpg

na de eerste rijs, verdeeld
IMG-5649.jpg

gebakken en klaar om te toasten
IMG-5652.jpg

pre-smash
IMG-5655.jpg

post-smash #maillard
IMG-5657.jpg

finaal:
D00-CBCE1-E3-A6-4370-8236-F70-F7-E5-AE56-D.jpg

Vandaag voor de eerste keer moinkballs. Op de gasser, uurtje indirect gerookt met kersenhout op 120. Dan zelfgemaakte bbq-saus (bruine suiker, frambozenazijn, honing, whiskey, worchestershiresaus,…) erover en nog 20min indirect. Top.

IMG-5675.jpg
Ziet er heerlijk uit!
Ik zou die buns ook eens moeten proberen, maar kan die kerel niet uitstaan :unsure:

Als jullie de minionmethode gebruiken om +4u te slowen,
hoe en wanneer vullen jullie de kolen bij? Effenaan wat nieuwe "koude" bovenop de brandende gooien?

Als je minionmethode of snake gebruikt ben je meestal voor meer dan 4u goed. Via snake was het langste dat ik 110 graden stabiel haalde zo'n 11u.

@Avondland : 2u10 hier ;)

Thanks voor de feedback.
Is er eigenlijk een groot verschil, buiten de manier van leggen, aan de 2 principes? De snake gebruik ik vaak voor ribs van 5-6u bv.
Zou nog eens pulled pork willen doen en ging dat eens proberen met een minion methode ipv de snake. Maar met de minion zie ik het niet gebeuren dat ik 10u+ ver geraak, dus moet ik refillen. En net dat is me het raadsel hoe ik dat best doe zonder grote temperatuurschommelingen te hebben.

Enkele malen minionmethode geprobeerd. Ik ben veel meer fan van de snake methode. Deze is ook gemakkelijker aan te vullen mocht het toch doven.
Nu dat is gewoon mijn persoonlijke ervaring en mening, ik vermoed dat er hier zijn die minion preferen.
Aanvullen en temperatuurdrop is niet zo erg. Normaal gezien zou je temp weer vlug op peil moeten zijn. Eens 15min tempverschil is geen drama, constante schommelingen of te hoog temperatuur is nefaster voor low and slow.

Terug
Bovenaan