De grote BBQ thread

Bedankt voor de tip! Heb hier net ook alles besteld. Ook het recept dat je ergens anders zet gebruiken.
Ga het hier voor de eerste keer proberen zaterdag :)
Hier heeft dat alleszins goed gesmaakt, ik had 1 met en 1 zonder bbq saus erover gemaakt, lekker.

Ik gebruik inderdaad olie vooraleer ik de dry rub aanbreng zodat die rub (beter) blijft plakken.
Ik totaal niet. Ik dep het vlees zelfs wat droog en breng dan de dry rub aan. Olie of vocht van het vlees zorgt ervoor dat de dry rub heel snel vloeibaar wordt en eraf druipt. Naar mijn ervaring hé.
Klinkt als een dubbel experiment!

Daar geef ik je gelijk in, op veel andere kanalen is het veel penisgezwaai en stoef maar die personen catalogeer ik niet als barbecueliefhebbers. Dat zijn eerder diegene die bij iedere nieuwe hype mee op de kar springen om buiten veel gelul eigenlijk niks bij te dragen. Net zoals altijd dat hatelijk gezever van een bende idioten als het gaat over gasbarbecue's in de trant van "mooie bordenwarmer" of als het gaat over barbecueweer de belachelijke zin "het is altijd barbecueweer" of "hier is het altijd barbecueseizoen" maar ik durf wedden dat bij de meeste die die zever uitkramen hun barbecue dit jaar nog niet buiten gekomen is. Laat de mensen toch gerust met zo'n gezever, niemand heeft daar iets aan.
Zo hard herkenbaar.

Diezelfde die op geen enkele BBQ hun mond kunnen houden over hun dry aged beef of 10 kilo black angus rundsvlees dat in hun diepvries steekt zijn toevallig ook altijd de grote IPA bierkenner met hun kelder, en daarvoor waren ze dan weer de grote gin tonic connaisseur met hun barkast met 10 dure flessen.
Ik heb ooit al eens meegemaakt dat iemand die uitgenodigd was op een kinderfeestje plots uit de koffer van zijn wagen zijn eigen vlees haalde, setje met mopkwast, cognac glazuur en al. En dan was het niet eens lekker maar een uitgedroogd stuk koevlees (waarschijnlijk nog steeds diezelfde black angus koe waarover hij 3 jaar geleden aan het stoefen was). Het is een kinderfeest, doe ff normaal en probeer de show niet te stelen. 😬

Voor mij smaakt ieder stuk gemarineerd vlees uit de colruyt. Wat ik zelf doe, is ofwel om eens nieuws te vinden of nostalgie naar de dalmatische grill gerechten vanop vakantie.
Ik heb ook niet meer nodig dat zo'n simpele ketel van 100-150 euro waarmee ik direct en indirect kan bakken. Al die zatte nonkels met zelfgemetste BBQ festijnen waren altijd leuk.

Alez, als er dan toch wat meer foto’s moeten zijn, bij deze mijn experiment van dit weekend. Chili con carne met pulled pork, in de dutch oven op de bordenwarmer.
Op zich wel lekker maar ik was niet omvergeblazen. De smaak van de PP zat er wel goed in.

0692A064-EC19-4323-B9B1-D02B033BB1C0.jpeg

Mijn vrouw heeft vlees besteld.

Initieel idee: 5kg.vlees voor 5 personen. Heb het gelukkig al naar 3kg kunnen terugdringen, maar minder mocht echt niet. We gingen anders te weinig hebben?!!

Tis een lieve ze. Maar nu was het toch wel wat optimistisch.

Kheb haar al gezegd dat we dan ook heel klassiek de dag erna de BBQ opnieuw mogen aansteken!

Avonturen van deze week:
- Kalkoengebraad met mediterraanse marinade
- 600 gr ingekerfd rundsvlees met koreaanse marinade - vanwege te hongerig geen foto's van na de bak beschikbaar

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dep het vlees eerst droog. Dan met wat olie lichtjes inwrijven voor het beter plakken en dan de dry rub erop. Rub niet inwrijven maar lichtjes aandrukken. Dan afhankelijk van het vlees 15 min tot een nacht laten intrekken.
Een 'rub' niet inwrijven. Geef toe, het klinkt vreemd. :laugh:

@Rofco Ja maar ja, je had het specifiek op deze thread op dit forum hé. TREK UW WOORDEN TERUG.

Er is overigens niets verkeerd met duurdere stukken vlees. Ik geef er met plezier meer geld aan uit. Maar ik kan evengoed genieten van ribbetjes of andere zaken. Ik heb hier nog nooit geweten dat iemand op een bepaalde manier afgeschilderd wordt omdat hij geen wagyu klaarmaakt, omgekeerd ook nog nooit geweten dat hier overdreven gestoeft wordt met dure stukken vlees.

In tegenstelling tot de BBQ groepen op facebook waar ze eerst hun huis + zwembad filmen om dan de BBQ 2 seconden in beeld te brengen met gesloten deksel. Als je behoefte hebt om op te scheppen t.o.v. wildvreemden op het web, zit er toch serieus wat verkeerd vind ik. :)

Klinkt als een dubbel experiment!

Zo hard herkenbaar.

Diezelfde die op geen enkele BBQ hun mond kunnen houden over hun dry aged beef of 10 kilo black angus rundsvlees dat in hun diepvries steekt zijn toevallig ook altijd de grote IPA bierkenner met hun kelder, en daarvoor waren ze dan weer de grote gin tonic connaisseur met hun barkast met 10 dure flessen.
Ik heb ooit al eens meegemaakt dat iemand die uitgenodigd was op een kinderfeestje plots uit de koffer van zijn wagen zijn eigen vlees haalde, setje met mopkwast, cognac glazuur en al. En dan was het niet eens lekker maar een uitgedroogd stuk koevlees (waarschijnlijk nog steeds diezelfde black angus koe waarover hij 3 jaar geleden aan het stoefen was). Het is een kinderfeest, doe ff normaal en probeer de show niet te stelen. 😬

Voor mij smaakt ieder stuk gemarineerd vlees uit de colruyt. Wat ik zelf doe, is ofwel om eens nieuws te vinden of nostalgie naar de dalmatische grill gerechten vanop vakantie.
Ik heb ook niet meer nodig dat zo'n simpele ketel van 100-150 euro waarmee ik direct en indirect kan bakken. Al die zatte nonkels met zelfgemetste BBQ festijnen waren altijd leuk.
Er is een dunne lijn tussen meerwaardezoekers en snobs.

Straks na het werk hier in Beerse passeren bij Van Zon, benieuwd of die toog van Carmans daar even groot is als in Beringen. Het eten was op en ik zei tegen mijn vrouw dat ik wel langs de winkel zou gaan. :coolbrows: 🔥

Er is een dunne lijn tussen meerwaardezoekers en snobs.

Straks na het werk hier in Beerse passeren bij Van Zon, benieuwd of die toog van Carmans daar even groot is als in Beringen. Het eten was op en ik zei tegen mijn vrouw dat ik wel langs de winkel zou gaan. :coolbrows: 🔥
Oppassen dat je geen waterkonijn krijgt gezien de situaties in vele plekken.

Oh man, die vleestoog bij Van Zon in Beerse ... Horeca spieringgebraad (2.5 kg), Simmenthal short ribs en Minhota ribeye. Die Minhota zou even goed zijn als Rubia Gallega, dus dat gaat weer een mooie ervaring worden. 🥰

Gisterenavond spierringgebraad van 2.7kg uit de vriezer gehaald zodat ik morgenvroeg ermee kan beginnen. Ik dacht rond 07u00 te beginnen, gaat het dan klaar zijn tegen 18u of begin ik best nog vroeger?

Gisterenavond spierringgebraad van 2.7kg uit de vriezer gehaald zodat ik morgenvroeg ermee kan beginnen. Ik dacht rond 07u00 te beginnen, gaat het dan klaar zijn tegen 18u of begin ik best nog vroeger?
Moet normaal gezien wel lukken, denk ik. Je hoort soms wel dat die krengen veel te lang in een stall blijven zodat je er 5 uur langer over moet doen dan normaal, maar zou dat niet afhankelijk zijn van de kwaliteit of het ras? Ik zou denken: hoe vetter, hoe sneller gaar. Bij de vettere grainfed short ribs Black Angus kon ik na 4 uur al heel vlot "prikken", terwijl een minder vet stuk grassfed Black Angus veel stugger bleef. Laat alleszins weten of het gelukt is, want ik ga de mijne er volgende week wellicht op zwieren. :p

Normaal moet dit wel lukken, men zegt 3 uur per kg vlees maar ik heb al ondervonden dat dit soms ook een heel eind langen kan duren. Wat wel veel verschil maakt is of je inpakt of niet. Ik zou zeggen moest je zien dat je rond de middag nog maar aan 72 graden zit zou ik toch adviseren om in te pakken. En als je spierringgebraad niet zodanig vet is sowieso. Vergeet niet, warm houden is veel gemakkelijker dan klaar kijken.

Keramische BBQ's zoals de Yakiniku zien er wel prachtig uit - ook vaak voorbeelden gezien van buitenkeukens waarin die mooi in verwerkt zijn - en voor het gebruiksgemak zou ik een pelletbbq overwegen. Maar voorlopig kan ik alles doen wat ik wil op mijn Weber Performer (eigenlijk een Kettle met aspan en een handig tafeltje).
Ipv een pellet kun je ook eens kijken naar zo'n Masterbuilt Gravity 560, 800 of 1000.

Bedankt voor de feedback, kunnen starten om 07u30. Meteen ook de mogelijkheid om mijn nieuwe temperatuur sensor te testen (inkbird ibt-2x).

Momenteel geef die nog geen temp aan dus temp vanbinnen is nog onder nul na meer dan 36u uit de vriezer, volgende keer dus nog wat vroeger eruit halen :) Leuke met deze sensor is dat die een grafiekje maakt, gaat wel interessant zijn.

Voor en na de rub:
20210717-070620.jpg

20210717-071844.jpg

Bedankt voor de feedback, kunnen starten om 07u30. Meteen ook de mogelijkheid om mijn nieuwe temperatuur sensor te testen (inkbird ibt-2x).

Momenteel geef die nog geen temp aan dus temp vanbinnen is nog onder nul na meer dan 36u uit de vriezer, volgende keer dus nog wat vroeger eruit halen :) Leuke met deze sensor is dat die een grafiekje maakt, gaat wel interessant zijn.
och, als je die op de barbecue gooit zal die ook wel gaan ontdooien natuurlijk, wel in het achterhoofd houden dat koud vlees gemakkelijker rook opneemt dan warm vlees.

Gisteren eindelijk eens St louis ribs klaargemaakt.
Geen pics maar het was heel lekker.

3-2-1 methode gebruikt. Ik kon de botjes er gewoon uithalen.
Het was op de WSM en jammer genoeg toch 2 keer naar een 140 graden gegaan door meer wind.
Gelukkig kunnen aanpassen dus ik denk niet dat het veel invloed heeft gehad.

Ook een zeebaars op gewone BBQ gesmeten. Daar heb ik veel meer moeite mee blijkbaar :) maar persoon vond het lekker dus dat is het belangrijkste. Receptje van Smoker goodness : volledige vis gevuld met snee citroen, limoen en sinaasappel en kruiden rozemarijn en tijm.

Middag update, wel jammer dat er maar max x uur wordt bijgehouden, maar bon, het vlees gaat goed en dat is het belangrijkste :)

Screenshot-20210717-114259-BBQ-Go.jpg

Screenshot-20210717-131423-BBQ-Go.jpg

Terug
Bovenaan